„Ami nem a legjobb, az nem elég jó” – innováció és közösség a csúcson

Az elmúlt években az SBS jelentős fejlődést tudhat maga mögött, hiszen új technológiák bevezetésével erősen nyitottak korábban ismeretlen iparágak felé. Hogyan állja meg a helyét egy folyamatosan fejlődő nagyvállalat vidéken, amely a helyi közösségért is aktívan kiáll, valamint hogyan közelíti meg az utódlás kérdését? A SBS Kft. alapítójával és tulajdonosával, Balogh Lászlóval beszélgettünk.

CNCMedia: A földmunkagép alkatrészek és a vasúti járműgyártás volt a fő területetek, amikor legutóbb beszélgetünk. Milyen kihívásokat látsz most ezekben az iparágakban? Milyen válaszlépéseket tesztek?

Balogh László: Körülbelül 30-40 százalékos visszaesés van jelenleg ezen a területen. Ugye emellett van az ipari gépes szegmens, a hulladékkezelő gépek, faipari gépek, kikötői daruk. Ebben a kategóriában viszonylag stabil maradt a piac. Bíztunk benne, hogy mezőgazdasági gépek területén nem lesz nagy visszaesés, de azért ott is 10-15% tapasztalható. Ami pedig nagyon megy, az az autódaru piac. Pont két hete voltunk kint a Liebherrnél, ők a legnagyobb vevőink. Azt mondták, hogy őket gyakorlatilag az autódaru piac tartja el, nem tudnak akkora mennyiségben gyártani, amit ne tudnának eladni. Ez a szektor főleg a kültéri építkezések, szélerőművek létesítése miatt szárnyal. A speciális szállítójárművek piaca is stagnálni látszik, itt viszont felmerült egy új szegmens, amibe be tudunk szállni, mégpedig a reptéri vontatók gyártása. Remélem, hogy sikerül hamarosan ezen területen is megegyezni. Ebben az időszakban leginkább a vasúti járműgyártásra támaszkodunk, abban is próbálunk terjeszkedni. Nem egyszerű feladat olyan mamutcégek, mint az Alstom és a Stadler égisze alá bekerülni. Ehhez rengeteg referencia, tanúsítvány, bizonyítás, eljárások, anyag, nyomon követés, dokumentálás szükséges.

CNC: Hogy a dolgok pozitív oldalát is nézzük: számadataitokat tekintve az elmúlt 3 évben jelentős növekedést mutattatok. A folyamatos fejlesztésekben vagy a vezetési módszertanban rejlik a titok?

B.L.: Tavaly már közel 16 milliárddal zártunk. Ez nem mind a volumennövekedésnek köszönhető, hanem az ukrán háború miatti energia és alapanyag árnövekedés volt az oka. Voltak olyan időszakok, amikor 50-60%-kal magasabbak voltak. Tehát, ha ezt az oldalt levonjuk, a valós növekedés akkor is 1 milliárd forint körül lehet. A kollégáknak is azt mondom, hogy másnak kell lenni, mint mások. Nem egyszerű dolog mondjuk ide Erdőtelekre, a semmi közepére mérnökembereket, dolgozókat találni. A mostani egy nagyon jó csapat, minden szinten kiforrott, a műszaki gárdától kezdve a marketingesig, még a takarítónőket is ide sorolnám. Van egy jó csapat, aki megértette, hogy a cél egy olyan közösség építése az erdőtelki faluszélen, amire először Heves vármegye, utána Észak-Magyarország, utána pedig az egész ország is büszke lehet.

CNC: Miért tartjátok fontosnak a nyílt napok megrendezését?

B.L.: A terület, ahol a cég működik, korábban az erdőtelki TSZ-nek volt a gépjavító állomása. Önmagában már ez is mutatja, hogy elég nehéz feladat a modern ipart meghonosítani egy olyan területen, ahol ennek nincs meg a múltja. Amikor 2017-ben elindítottuk a következő „5 éves tervünket” megújítottuk az alapanyag raktárunkat, az előgyártó üzemet, a gyártócsarnokokat, elkezdtük a robotokat telepíteni, arra gondoltunk, hogy mi lenne, ha ezt mind megmutatnánk az üzleti partnereknek, vevőinknek, és olyan magyarországi cégeknek, akik hasonló tevékenységgel foglalkoznak, hogy mi hogyan csináljuk, amit csinálnunk. Így 2018-ban szerveztünk először nyílt napot, amelyen az egyes gépek forgalmazói, integrátorai mutatták be saját gépeiket a mi üzemünkben.

CNC: Sikeres volt a legutóbbi rendezvény?

B.L.: Igen, nagyon, már a nyílt nap után minden beszállító mondta, hogy ha legközelebb csinálunk ilyen rendezvényt, akkor is eljönnének. Sőt, már a megrendelőinkkel is egyeztettünk, hogy ne csak a magát az üzemet mutathassuk be, hanem a végterméket is. Tehát, hogy hogyan is néz ki egy Caterpillar, vagy Liebherr gép. Így az itt dolgozók is láthatják, hogy az a vas, vagy hegesztett szerkezet, amin nap mint nap dolgoznak, mivé is áll össze. Innen indult az elgondolás, mára pedig már ott tartunk, hogy nem is nyílt nap, hanem egyfajta Haus Messe, azaz házi, illetve helyi ipari kiállítás lett. A célunk, hogy Európa egyik legjobb gépgyártója legyünk, arról pedig, hogy ez igaz-e, minden idelátogató meggyőződhet.

CNC: Hogyan tudjátok ezt elérni? Mi a terv?

B.L.: Két évvel ezelőtt bevásárolta megát hozzánk Leisztinger úr, amely jelentős tőkeemeléssel járt. Így már nem áll fenn az a helyzet egy nagyobb beruházásnál, hogy a befejezéséhez kell-e felvenni hitelt vagy nem. Ezáltal a társulás által már mi is egy nagyobb cégcsorport tagjai lettünk, amely rendkívül előnyös számunkra. Tudunk egymástól tanulni, még jobban optimalizálni, és beszállítóként is jobb tárgyalási lehetőségeink vannak a nagyobb alaptőke miatt. A házi kiállításban a cégcsoport többi tagja is szerepet vállal majd, így a rendezvényen öntészeti, műanyag- és acélipari cégek is megjelennek majd.

CNC: 7 évvel ezelőtt az volt a terv, hogy a legjobb gépgyártó legyetek. Az elmúlt években ezt nagyon tudatosan igyekeztetek megvalósítani. Mi a következő lépés, mennyire szeretnétek magatokat jobban belevetni mondjuk az automatizálásba?

B.L.: Úgy gondolom, hogy az a szint, amit itt Erdőtelken meg lehet valósítani hegesztett szerkezet gyártásban, megmunkálásban, festésben, a környéken lévő munkaerőt, és a vonzáskörzetet figyelembe véve lefedtük. Minimális növekedést szeretnénk elérni, úgyhogy jelenleg különösebb beruházást nem tervezünk. Volumenben még a tavalyi évhez képest legalább egy 25-30%-ot tudunk növekedni. Valószínűleg vásárolunk még egy forgácsoló gépet, és a hegesztő, valamint a festőüzemben is tudunk 3 műszakos rendre bővíteni. A másik cél a hegesztett szerkezetek készre szerelése, beépíthető állapotig, hidraulikatömlőkkel, és egyéb alkatrészekkel.

CNC: Ezekre van igény megrendelői oldalról is?

B.L.: Igen van, de referenciát is tudnunk kell mutatni. Ha innentől mi fogjuk a hidraulikacsöveket hajlítani, akkor meg kell kapjuk a bizalmat a megrendelőtől, amely nem merül ki csupán annyiban, hogy képesek vagyunk megvásárolni egy gépet. Más irányba is elindultunk, gyártunk például egy gyalogkíséretű targoncához hasonló gépet, ez részben saját termék, amely képes ki-be mászni egy kisteherautóból. Ezzel el lehet végezni az autó megrakását, majd a teherautó magával viheti az emelőt. Ennek a teljes szerelését is mi végezzük majd, így például ezzel a termékkel bizonyíthatjuk a teljes, késztermék gyártói kompetenciánkat.

CNC: Elég erőteljes nálatok a munkaerőmegtartás. Erre külön intézkedések vannak, vagy maga a jó munkakörnyezet teszi?

B.L.: Sokat foglalkozunk a szociális ellátással. Például saját konyhánk van, ahol reggelit, meleg étkezést tudunk biztosítani. Nemrég megvettünk egy halastavat, ahol belekezdtünk a szabad állattartásba. Az ott megtermelt élelmiszert pedig a céges konyhán fel tudjuk használni. A tó környezete kiválóan alkalmas szabadidős programok tartására, így a munkavállalóinknak szervezünk horgászversenyt, focimeccseket, családi programokat. Ezáltal nem csak a munkahelyen, hanem szabadidejükben is van lehetőségük szocializálódni.

CNC: Hogyan néz ki egy napod a cégnél? A vezetésen belül mivel foglalkozol?

B.L.: Én igazából a műszaki problémák megoldásában tudom kiélni magam, amire sajnos egyre kevesebb idő marad. Nagyrészt a stratégia kialakítása, üzletkötés, és az ügyfelek látogatása hárul rám, legyen szó a jövőképről, marketingről, vagy egy új projekt elindításáról. Engem maga az üzemvezetés kevésbé vonz, inkább szeretek minden nap valami új problémát megoldani, mással foglalkozni. Szerencsére olyan csapat van a hátam mögött, amellyel kiemelkedően biztosított a cég fenntartása és működése.

CNC: Mi a cég jövőképe? Amit eddig elértetek azt folytatjátok tovább?

B.L.: Igen. Az üzlettársaktól nagyon sokat tanultam, hogy mi mindent lehet még csinálni, és mennyi mindent lehet akár másképp is. A leányvállalatunkon keresztül egyéb gyártási munkákat próbálunk racionalizálni, és gyakorlatilag azt a szerelő tevékenységet, tudást, saját terméket, szervizhálózatot, piacot, értékesítési hálózatot szeretnénk továbbfejleszteni. Úgy látom, hogy a növekedést nagyon nehéz azzal a dinamikával tovább folytatni, mint ahogy eddig fejlődtünk. Leginkább már csak akvizícióval, szegmens vásárlással tudunk jobban fejlődni.

CNC: Többször kiemelted a közösséget. Te mit szeretnél, milyen nyomot hagyjon az SBS a dolgozókban, esetleg a helyi lakosokban?

B.L.: Ez egy jó kérdés. Például nagyon jó látni a közösségen, amikor fejlesztünk, vagy bővítünk, néha látni a csillogó szemeket, mert örülnek annak, hogy itt élnek, itt laknak. Remélem, hogy az itt dolgozók közül is örömmel járnak munkába nap mint nap. Tudtunk abból egy picit idehozni, amit nagyon sok helyen láttam Nyugat-Európában, hogy minden kis falu mellett van egy, vagy két nagy gyár, és egy szarvasmarhatelep. Amikor indultunk mi is két állattartó telep között találtuk magunkat, hol erről fújt a szél, hol arról. A kisebb falvak mellett lévő cégek komoly előnye, hogy a lakók ott dolgozhatnak, a vállalat oda fizeti az iparűzési adót, ezzel támogatva a helyi infrastruktúrát, iskolákat, közösségi életet. Már tizedik éve annak, hogy a falunapot is az önkormányzattal közösen szervezzük.

’99-ben költöztünk Erdőtelekre, és számomra megdöbbentő volt, hogy még 10 év után sem sokan tudták, hogy mi mivel foglalkozunk. Ekkor jött az elgondolás, hogy csináljuk meg az első gyárlátogatást, így a család, a gyerekek is eljöhettek és megnézhették, hogy anya vagy apa hol is dolgozik, és a lakók talán ezzel is közelebb kerülhettek egymáshoz.

Balogh László, tulajdonos-ügyvezető

CNC: Előbb-utóbb minden cég történetében felmerül a generációváltozással kapcsolatos kérdéskör. Milyen szándékaid vannak ebből a szempontból?

B.L.: Azt szeretném, ha a cég hosszú távon is megmaradna. Nekem két lányom van, de ugye mind két lány mellé szokott járni általában két fiú. Mind a két srác itt dolgozik a cégnél, szeretik is azt, amit csinálnak. Én nem erőltetem egyikőjüket sem. Csinálják azt, amihez kedvünk van. Van már két unoka, egy kislány és egy kisfiú. Vele gyakran szoktunk bejönni hétvégente, hogy szokja a levegőt, de szeret is idejönni, a targonca mindene.

CNC: Elég sok árajánlatot adtok különböző megrendelőknek. Zárásként, milyen tanáccsal tudnál szolgálni mondjuk KKV-knak vagy kisebb cégeknek?

B.L.: Ez nem egyszerű dolog. Hogy mi a tanács? Nagyon sokat kell dolgozni. Meg kell szerezni a megrendelők bizalmát, és fel kell hívnunk magunkra az új ügyfelek figyelmét. Sokan mondják, hogy alig lehet látni a holnapunkon, hogy mit is csinálunk. Én azt szoktam mondani, hogy mindig csak annyit szabad mutatni magunkból, amennyivel már kellően felkeltjük az érdeklődést, így a megrendelőben is kialakul egyfajta vágy, hogy megnézzen minket. Ha túl sokat mutatunk magunkból, vagy szélesebbre festjük ki az égboltot, mint amilyen az valójában, akkor csalódás érheti az embert. De ha kevesebbet mutatsz és később többet adsz, abból mindig jobban lehet kijönni. Tény és való, hogy rengeteg árajánlatot adunk nap mint nap. Én leginkább annak örülnék, ha nem feltétlenül a mennyiségen lenne a hangsúly, hanem sokkal inkább a megrendelések, és a projektek sikerességén.


Az SBS Kft. az Arago cégcsoporttal közösen 2024. április 16. és 18. közt rendezi meg idei iparági kiállítását Erdőtelken. A 3 nap folyamán a cég iparági-, valamint pályaorientációs szakmai előadásokkal és programokkal szolgál a látogatóknak, melyen a cég partnerei is kiállítóként vesznek részt.

A programra való ingyenes regisztrációhoz kattintson az alábbi linkre:

További információ:

Az SBS hivatalos honlapján

Megosztás

Papp Olivér

A CNCMedia alapító főszerkesztője. CAD szakértő. Legújabb generációs szerszámgépekről, technológiai fejlesztésekről, szoftveres megoldásokról, valamint legfontosabb hazai és külföldi rendezvényekről ír 2008 óta. 

Tags:

[
    ]