Velo3D Metal in Motion: Hogyan működnek a sugárhajtóművek?

A videósorozat 6. epizódjából megtudhatjuk, hogyan is működnek a sugárhajtóművek, amelyek egy sor precíz technológiát használnak, hogy modern világunk gazdaságát előrerepítsék.

A mai virágzó légiközlekedés nem jöhetett volna létre a sugárhajtóművek nélkül. Az évek folyamán számos fejlesztésen átesett hajtóművek egyre nagyobb teljesítményűek és üzemanyag-takarékosabbak lettek.

A civil repülésben leginkább elterjedt változat a turbóventilátoros hajtómű. A szerkezet első részén találhatóak a ventilátor és a kompresszorlapátok. Ezek sűrítik a beérkező levegőt, mely a kompresszor- és turbinakerekek közötti égéstérbe jut. Az égéstérben indításkor gyújtógyertyákkal gyújtják be a befecskendezett kerozint. A kitáguló gázok pedig hátrafelé áramlanak a kompresszorkerekeken keresztül, mely fenntartja az egész folyamatot.

A tolóerő egy részét az égéstermékek kiáramlása biztosítja, azonban ez a turbóventilátoros kivitel esetén elenyésző. A nagyobb hatékonyság miatt ugyanis az elöl is látható ventilátorkerék külső átmérőjén egy megkerülő térrész van – maga a sugárhajtómű ennek közepén helyezkedik el – a ventilátor pedig egyfajta csőlégcsavarként működik, így a tolóerő jó részét az itt áthaladó, égésben részt nem vevő levegő adja.

Megosztás
[
    ]