2023 jó év volt a német szerszámgép-export számára

Az ágazat továbbra is exportvilágbajnok, ezen belül Amerika volt a legnagyobb növekedést felmutató piac.

Tavaly a német szerszámgépipar 9,5 milliárd euró értékben adott el gépeket külföldre, beleértve az alkatrészeket és tartozékokat is. Ez 9 százalékkal több volt, mint 2022-ben. „Ez azt jelenti, hogy megvédtük világbajnoki címünket, megelőzve Kínát és Japánt” – kommentálta az eredményt Dr. Markus Heering, a VDW (Német Szerszámgépgyártók Szövetsége) ügyvezető igazgatója.

Az Európa, Amerika és Ázsia hármason belül az Amerikába irányuló export nőtt a leggyorsabban, 18 százalékkal. Ezt elsősorban az Egyesült Államok hajtotta, amely a németek számára összességében a második legnagyobb értékesítési piac, 15 százalékos részesedéssel. Az USA 1,4 milliárd euró értékben vásárolt gépeket. Ez 19 százalékos növekedést jelent. „Tagjaink pozitívan ítélik meg az amerikai piac jelenlegi és jövőbeli alakulását” – számolt be Heering. „Az amerikai vevőknek az ottani alacsonyabb energiaárak miatt alacsonyabbak a költségeik, mint német társaiknak. Emellett az autóipar jelenleg a nagy teherbírású motorokba fektet be, mielőtt 2027-ben szigorúbb kibocsátási előírások lépnének életbe. Mexikó szintén erősen teljesít. Számos nemzetközi vállalat fektet be ott, mivel az ország közel van az amerikai piachoz” – folytatja Heering.

A Mexikóba irányuló export 28 százalékkal nőtt, még az USA-ba irányuló exportnál is nagyobb mértékben. Ezzel a közép-amerikai ország a 9. helyre került a legfontosabb exportpiacok listáján. A 326 millió eurós értékesítéssel Mexikó a második legfontosabb piac az amerikai kontinensen. Ezzel szemben a dél-amerikai üzlet 7 százalékkal csökkent az előző évhez képest.

A Kínába irányuló export alacsonyabb a csúcséveknél

Az Ázsiába irányuló német export tavaly 7 százalékkal nőtt. A 17 százalékos részesedéssel Kína a legfontosabb célország az összes közül. Az előző évhez képest a kivitel 6 százalékkal 1,6 milliárd euróra nőtt, de jóval elmaradt a legutóbbi, 2018-as csúcsévtől. Sok vállalat nehezen tud ott üzletet kötni. „Kínában a gazdaság gyenge, és az ország továbbra is igyekszik függetleníteni magát a külföldi importtól az ipari önállóságra való törekvése során” – számolt be Heering, a VDW ügyvezető igazgatója. Ezért fontos a piacok diverzifikálása, hogy helyette alternatív növekedési piacokra, például az ASEAN-régióban lévő piacokra irányuljanak. Heering szerint India is egyre nagyobb vonzerővel bír. Jelenleg számos megkeresés érkezik Indiából, és a vállalatok rengeteg tevékenységről, projektről és kapcsolatról számolnak be. Az indiai piac azonban továbbra is rendkívül árérzékeny. India jelenleg a 13. legfontosabb exportpiac. Az oda irányuló német export negyedével nőtt.

Dr. Markus Heering, a VDW, Német Szerszámgépgyártók Szövetségének ügyvezető igazgatója

Lassabb növekedés az európai hazai piacon

A triászon belül Európa a német gyártók legnagyobb értékesítési régiója, több mint 50 százalékos részesedéssel. A német piac azonban továbbra is a leggyengébb maradt, mindössze 6 százalékos növekedést és 4,9 milliárd eurós volument könyvelhetett el. „Bár a legtöbb nyugat-európai országban növekedés tapasztalható, a szerszámgépgyártók szkeptikusak Európával kapcsolatban” – magyarázza Heering. Az új megrendelések a jelenleg lassú gazdaság miatt csökkennek. Ez különösen igaz Olaszországra, a német export harmadik legnagyobb értékesítési piacára, amely most jelentősen csökkenti a támogatásokat. Svájc viszont stabil értékesítési piacként pozitívan értékelhető. A 430 millió eurós volumennel a negyedik helyen áll a legfontosabb exportpiacok között. Németországhoz képest a svájci ügyfelek alacsonyabb energiaköltségek és hosszabb munkaidő előnyeit élvezik. Ezek a tényezők pozitívan hatnak a beruházásokra. Észak-Európa szintén pozitívan értékelhető, akárcsak a Törökországba irányuló értékesítés, amely 39 százalékkal nőtt. „Törökország jelenleg politikai figyelmet kap az Oroszországgal való kereskedelmi kapcsolatai miatt. Másrészt sok törökországi szerszámgép-ügyfél euróban termel bevételt exporttevékenységéből. A török líra jelenleg gyenge, ami lehetővé teszi számukra, hogy ezeket a forrásokat a gyártástechnológiába való beruházásokra fordítsák” – mondja Heering.

A német szerszámgépipar értékesítésének 70 százalékát az export teszi ki. A beruházási javak iránti lassú nemzetközi kereslet, amely a német vásárlókat is érinti, visszafogja az üzletet. „A gazdasági szakértők csak jövőre számítanak a piac ismételt fellendülésére” – zárja Heering.

ForrásVDW

További információ:

A VDW hivatalos honlapján

Megosztás

Papp Olivér

A CNCMedia alapító főszerkesztője. CAD szakértő. Legújabb generációs szerszámgépekről, technológiai fejlesztésekről, szoftveres megoldásokról, valamint legfontosabb hazai és külföldi rendezvényekről ír 2008 óta. 

Tags:

[
    ]