Versenycsapatok a VARINEXPO3D konferencián

A Varinex a gépforgalmazáson és bérgyártáson túl az oktatás és a versenycsapatok támogatásából is kiveszi a részét. A támogatás formájáról és az együttműködésről a rendezvényre meghívott, általuk szponzorált egyetemi versenycsapatok képviselőivel beszélgettünk.

BME Formula Racing Team

A Műegyetem első csapata 2007-ben jött létre, hogy az országból elsőként részt vegyen a Formula Student versenysorozatban. Az alapítókat követve mára az ötödik generáció mintegy 80 taggal rendelkezik, különböző egyetemi karok képviseletében. A csapat célja a jobb eredmények elérése és a szükséges feltételek megteremtése. A Formula Racing Team kiemelt fontosságot tulajdonít az oktatásnak, így tapasztalt mérnökök segítik a Junior csapatot is.

„Leginkább az aerodinamikai, elektronikai elemeknél és az akkumulátorban használunk 3D nyomtatott alkatrészeket.” – mondja Nagy Emese és Simon Csongor. „Az additív gyártás a helykihasználás és a súlyelosztás területén is előnyös. A generatív desingn-nal tervezett alkatrészeket is ezzel a technológiával vagyunk képesek hatékonyan előállítani.”

BME Motorsport

A csapat 2018-ban alakult a BME-n, hogy a hallgatóknak különleges tanulási lehetőséget biztosítson egy belsőégésű motorral felszerelt formula versenyautó fejlesztése során a Formula Student versenyekre. Támogató cégek nélkül nem lenne működőképes a csapat, mely a fiatalok komplex gondolkodását és problémamegoldó képességét fejleszti.

„Rengeteg precíz, apró alkatrészt 3D nyomtatással gyártunk, legyen szó szenzorok tartóiról, elektronikai dobozokról, vagy a kormány gombjairól.” – ismerteti a folyamatot Havasi Marcell. „Ezeken felül aerodinamikai elemeket, és a motor szívórendszerét is nyomtatással állítjuk elő. A precíz, nagy pontosságot igénylő alkatrészek SLS technológiával készülnek, míg a többi alkatrész FDM-mel.”

Óbuda University Racing Team

Az Óbudai Egyetem versenycsapata idén építette meg első autóját, mely a Hungaroringen debütált. A csapatnak a Bánki kar ad otthont, ahol az autóalkatrészek gyártásának jelentős része is zajlik. Emellett a csapat egy hallgatói műhellyel is rendelkezik a Járműmérnöki Tanszéken.

„A Varinex egy egyedi airbox nyomtatásával támogatott minket.” – számol be Kiss Márton, járműdinamika osztályvezető. „Az alkatrész a motor szívórendszerébe illeszkedik, mely a szabályok által előírt szűkítőelem miatt elvesztett teljesítményt segít visszanyerni. Az alkatrész kialakítása az ideális, 2000-12000-es fordulatszámtartományra optimalizált.”

BME Solar Boat Team

A 2014-ben alakult csapat célja egy napenergiával működő, elektromos hajtású versenyhajó tervezése és építése. A kezdeti csapathoz további mechatronikai és gépészmérnök hallgatók is csatlakoztak, akik különböző területeken dolgoznak, például az elektronikai rendszerek fejlesztésén, a hajótest gyártásán, CFD szimulációkon és a kormányzási rendszer fejlesztésén. A Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar, a Villamosmérnöki és Informatikai Kar, illetve a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar hallgatói is részt vesznek a munkában.

„Azért szeretjük a 3D nyomtatást alkalmazni, mert komplex geometriákat is könnyen és kis költséggel tudunk előállítani. Ebben segít nekünk a Varinex.” – mondja Kasza Lénárd konstrukciós tervező. „A propellerünk teljes mértékben 3D nyomtatott, szénszálerősített poliamidból készült. Ezen felül a különböző kezelőszerveket is 3D nyomtatással állítjuk elő.

BME Aerospace

A BME Aerospace hosszú távú célja, hogy bevezesse a rakétasportot Magyarországon, és elősegítse az rakétatechnika iránt érdeklődő diákok elindulását ezen tudományterületen. 2022-ben a csapat a European Rocket Challenge-en képviselte Magyarországot és a Műegyetemet a 9000 m-es szilárd hajtóanyag kategóriában. 2023-ban Aether S Mk2 rakéta fejlesztése folyik, mely ugyanolyan rugalmas és költséghatékony, mint elődje, de sokkal magasabb fokú automatizálással rendelkezik.

„3D nyomtatással a fedélzeti számítógép szerkezeti elemeit, illetve az orrkúp lenyomására szolgáló pneumatikus munkahenger tartóelemét készítjük.” – mondja Szilágyi-Sándor András. „A rakéta teljes tömege 30 kg, melyből a hajtóanyag 12 kg, mellyel 3 kg hasznos terhet képes szállítani.”

További képek a rendezvényről:

Megosztás
[
    ]