A SCHUNK optimistán áll az ipar átalakulásához, valamint a magyar kis- és középvállalkozások lehetőségeihez

Interjúnkban Vitányi Róberttel, a SCHUNK Intec Kft. cégvezetőjével beszélgettünk a cég fejlesztéseiről, terveiről, a magyar kis- és középvállalkozások (kkv-k) lehetőségeiről, és olyan piaci, valamint gazdasági trendekről, mint az automatizáció, a kobotok alkalmazhatósága, a mesterséges intelligencia, vagy éppen a fenntarthatóság.

CNCMedia: Kezdjük egy kis gazdasági összegzéssel. Hogyan értékeled a tavalyi éveteket?

Vitányi Róbert: Összességében nem volt könnyű, de sikerült dinamikus, erőteljes növekedéssel zárnunk a tavalyi évet. Rengeteg probléma vesz körül minket, az ipar pedig átalakulóban van. Főként az autógyártásra gondolok, nyilván az e-mobility és az Ipar 4.0 terjedése, valamint a digitalizáció alakítja át alapvetően az ipar szemléletét. Mi ebben az átalakulásban nem a küzdést látjuk, hanem a lehetőséget keressük, hiszen a SCHUNK mindig is büszke volt úttörő technológiai szerepére.

CNCMedia: Alapvetően ez határozza meg a 2023-as célokat?

V.R.: Igen. A korábbi években mi is inkább csak sodródtunk az árral, kerestük a megfelelő irányt. A korábban csak trend vagy szlogen szintjén megjelenő dolgok mára a hétköznapok szerves részeivé váltak – gondolok itt például a kollaboratív robotokra. A korábbi fejlesztési irányok most már megjelennek partnereink gyártásában, ebből kifolyólag pedig a SCHUNK piaci tevékenységében, tanácsadói szerepvállalásában is. Ami észrevehető, hogy a forgácsoló üzletágban is egyre nagyobb az igény az automatizált megoldásokra. A kkv-k technológiai színvonala kezd felzárkózni az automatizálás által megkövetelt szinthez, így a SCHUNK megoldásai is egyre gyakrabban kerülnek szóba.

CNCMedia: A kkv-k felzárkózásában közre játszhat az, hogy a távol-keleti ellátási láncok akadoznak, és így az európai viszonteladók kifogytak a raktárkészletből?

V.R.: Szerintem inkább arról van szó, hogy Magyarország újraiparosodása gőzerővel zajlik, és a kkv-k is egyre inkább rendelkeznek jövőképpel. Így hajlandóak olyan technológiai megoldásokba is beruházni, amitől korábban féltek vagy fölöslegesnek tartottak. Ez az egyik oka. A másik a termelési költségek, a bérezések, az energiaárak növekedése, ami arra ösztönzi őket, hogy odafigyeljenek a termelékenységre és a hatékonyságra. Itt jön képbe a SCHUNK, hogy hogyan lehet csökkenteni a gépállási időket, a szerszámköltséget, a ciklusidőket.

CNCMedia: A magyar kkv-k fel vannak készülve erre a piaci átalakulásra? Gondolok itt például egy robotprogramozásra, amihez nagyobb mérnöki tudásra van szükség.

V.R.: Sok magyar kkv-nál generációváltás zajlik, ennek köszönhetően mind tulajdonosi, mind pedig alkalmazotti szinten egyre több a fiatalos, nyitott gondolkodású mérnök. Szerintem számukra most inspiráló közeget jelent az a változás, ami a magyar ipart jellemzi.

CNCMedia: Említetted az autóipar átalakulását, átállását az e-mobilitásra. Milyen folyamatok zajlanak le az iparágban?

V.R.: A forgácsoló feladatok száma csökken, a megmaradó forgácsoló munkák pedig kisebb teljesítményűek, kisebb darabszámokra van szükség. Az összeszerelő munkák más jellegűek és nagyfokú automatizáltság jellemzi ezeket. A SCHUNK jó helyzetben van, hiszen az autóiparban nagyon erős a jelenléte főleg a robotkarvég automatizálásban és a megfogók területén. Egyre több startup jelenik meg azonban ezeken a szegmenseken, illetve a külföldről érkező akkumulátorgyárak zártabb rendszerekben működnek, így nekünk is észnél kell lenni.

CNCMedia: Számomra egy nagyon optimista hozzáállás rajzolódik ki a szavaidból.

V.R.: A SCHUNK mindig is pionír, úttörő szerepet töltött be az iparágon belül, és mindig igyekezett az ipar, valamint a piac változásaihoz igazodni. A cégnek ez lassan 80 éve sikerül, és én sem tapasztaltam mást itt az eddig eltöltött 20 évem során.

CNCMedia: A magyar ügyfeleitek is ilyen optimisták?

V.R.: Vannak hullámvölgyek, de összességében az önbizalmuk megnőtt a kkv-knak, és a piaci környezetet illetően is optimisták. Azok a munkák, amelyek korábban Ázsiába mentek most itt maradnak, és ebben a partnereink is látják a lehetőségeket.

CNCMedia: A SCHUNK portfólióját két nagy terület teszi ki: a robotkar és az ipari automatizálás, valamint a szerszám- és munkadarab megfogás. Hogyan oszlanak meg az arányok?

V.R.: Néhány évvel ezelőtt nagyon eltolódott a bevételünk az automatizálás felé. 70%-os arányt mértünk, míg a forgácsolás csak 30% volt. Azóta valamennyire visszabillent ez az arány, de még mindig az automatizálásé a nagyobb részesedés. Az összesen mért árbevételünk évente 15 és 30% közötti növekedést mutat, idén 5 millió euró körül lesz ez az érték. A növekedés intenzitását tekintve a forgácsoló üzletágunk felpörgött, ezt pedig az ipar technológiai színvonalának változására vezetem vissza. Amikor elkezdtem dolgozni a SCHUNK-nál, akkor 80%-ot tett ki a forgácsoló üzletág, most kezd ennek volumene újra nagyobb teret nyerni.

CNCMedia: Említetted korábban a kobotok térnyerését. Nagyon sokáig a kobot csak technológia- fejlesztést, K+F projektet jelentett. Változott ez? Szerinted megtalálta végre a helyét a kobot mint koncepció?

V.R.: A kobotnak jellegéből adódóan az a fontos szerepe, hogy az emberek közelebb merjék engedni magukhoz a robotokat. Másfelől a kobotok megbízhatósága, minősége, teljesítménye nagyon sokat fejlődött az elmúlt években. Az ipar és a piac is sokat változott. Sok startup foglalkozott kezdetben a kobotokkal, úgymond kitaposták az utat, majd a nagy gyártócégek is megjelentek saját koncepcióikkal. Mára már rengeteg kiváló kobot van a piacon, melyet ipari alkalmazásra szántak. Ugyanez a helyzet a robotmegfogók területén is. a SCHUNK, a FANUC, a DOOSAN és még számos nagy gyártó van, akiket örömmel keresnek az ipari szereplők.

A kobotoknál korábban problémának számított, hogy nem voltak egyértelműek a szabványok, az alkalmazások, a tanúsítványok. Az elmúlt egy-két évben nagyon sok változás történt. Számos iparágban megtalálta az ipari robot mellett a helyét a kobot, mint például az elektronikai iparban, a gyógyászatban, a szervizrobotikában. A jelen is erről szól, de szerintem még nagy jövő áll a kollaboratív robotok előtt. Az automatizálási igények vonalán nagy segítségnek számítanak, és emellett rendkívül egyszerű beprogramozni és installálni őket.

Amit még kiemelnék a kobotokkal kapcsolatban, az a munkavédelem. Sokszor, amikor cellába zárják a kollaboratív robotot, ahol fénykapukkal és területszkennerekkel védik meg, az nem a robotnak szól, hanem a munkavállalónak. Az, hogy ez munkavédelmi szempontból, a munkaügyi ellenőrök szerint minek látszik, egy nagyon bonyolult kérdés. Véleményem szerint maga a robot sokkal kollaboratívabb, mint amennyire a jogi környezete ezt megérti. Ázsiában ez látszik, ott teljesen más a megítélése ezen alkalmazásoknak.

CNCMedia: Nagyon jó, hogy említed a megítélést és a jogi környezetet. Az elmúlt időszak talán legfontosabb kérdése a mesterséges intelligencia (MI), és annak alkalmazása. Te hogyan viszonyulsz hozzá?

V.R.: A SCHUNK-nál is aktuális az MI, méghozzá a Grasping-Kit kapcsán. Ez egy kamerából és kollaboratív megfogóból áll. Ez a hannoveri kiállításunk egy fő témája volt, és jelenleg is zajlik a piaci bevezetése. Ahogy korábban is említettem, ez szerves része a hétköznapjainknak, és a SCHUNK igyekszik úttörő szerepet vállalni. Ha nem céges szemüvegen keresztül nézem, akkor személyesen is eddig pozitív tapasztalataim vannak az MI-vel kapcsolatban. Nagy segítséget jelenthet a jövőben.

CNCMedia: Az MI mellett a másik aktuális trend a környezetvédelem, a fenntarthatóság és a „zöld gépek” alkalmazása. Erről hogyan gondolkodtok?

V.R.: Amióta a SCHUNK-nál vagyok, mindig is része volt a cégkultúrának ez a fajta gondolkodás. 15-20 éve a németországi gyárépítésnél már fontos szempont volt a környezetvédelem, ezért a gyárak tetőszerkezetére napelemek kerültek. A szervós megoldásainkat is ezért fejlesztettük, hiszen a pneumatika drága volt és rossz hatásfokú, túl nagy ökológiai lábnyommal.

CNCMedia: A magyar ügyfelek szerinted hogyan viszonyulnak a zöld termékekhez, például a CO2-semlegesekhez? Hajlandóak 5-10%-kal többet fizetni azért, ha tudják egy adott termékről, hogy az fenntarthatóbb?

V.R.: A magyar kkv-kat akkor fogja komolyan érdekelni ez, ha a megrendelői oldalról kényszert fognak érezni. Előbb-utóbb az e-mobilitás beszállítói oldaláról szabályozások lesznek, vagy törvényi megkötések lépnek érvénybe. Ez is, mint minden más beépül majd a működésükbe, néhány év múlva evidenciának fogják venni.

CNCMedia: Beszéltünk a kobotokról, az automatizációról, a MI-ről, a fenntarthatóságról. Ezeken felül a magyar ügyfeleknek mi jelenti a legnagyobb kihívást? Mihez tudnak a legnehezebben alkalmazkodni?

V.R.: Nyilván az energiaárak, a bérek mindenkit érintenek, ennek ellenére sokszor még több munkájuk is van, mint amire kapacitás jut. Mindemellett munkaerőhiánnyal, szakemberhiánnyal küzdenek a cégek.

CNCMedia: Fehérgalléros vagy kékgalléros munkaerőhiányra gondolsz?

V.R.: Az automatizáció fokának változása a fehérgallérosok felé billenti a mérleget. A mérnökök, az értékesítők terén nincs akkora probléma, ellenben a kékgallérosokra nagyobb igény lenne. A megoldás egyébként pont abban van szerintem, hogy oda kell figyelni az automatizációs fejlesztésekre – pl. kobotokra –, így a kékgallérosok munkája sem szűnik meg, hanem átalakul. Minél fejlettebb egy gép, annál nagyobb biztonsággal lehet odaengedni mellé a szakembereket. A SCHUNK is számos ilyen megoldással rendelkezik: gépkiszolgáló rendszerek, nullpont rendszerek, palettacserélő rendszerek. Ezek mind-mind leegyszerűsítik, megkönnyítik a fizikai munkavállalást.

CNCMedia: Szerinted minden termelési folyamat automatizálható?

V.R.: Igen, amelyekkel eddig találkoztam, azok közül mindegyik: gépkiszolgálás, termékoptimalizáció, mérések. Körülöttünk mindenki azon dolgozik, hogy a végletekig leegyszerűsítse a termékeinek a használatát. Gondolok itt a robotokra, gépekre, mérőeszközökre. Minden gyártó abba az irányba fejleszt, hogy az eszközeik egyszerűen és biztonságosan használhatók legyenek. A SCHUNK megfogók is szinkronban vannak ezzel a piaci trenddel.

CNCMedia: Idén milyen új termékek várhatók a SCHUNK kínálatában?

V.R.: Van néhány új termékünk, amivel úgy sejtjük, hogy egy generációváltás fog bekövetkezni a termékpalettánkban. Pneumatikus és szervós megfogóból is érkezik egy új generáció. Ezek az EGK és PGL-plus termékek, már el is indult a szériagyártásuk, hogy az automatizálás területén kerüljenek használatba.

A forgácsoló vonalon pedig épp egy szemléletváltás történik, főként a hidro befogók és szerszámtartók piacán. Ezek prémium termékek, de eddig relatíve drágának számítottak. Most ebben várunk egy drasztikus változást, egy új termékvonalunk kerül piacra heteken belül, ahol gyakorlatilag a hidro befogókat nagyjából a hőzsugortartók árszintjének közelében szándékozunk árusítani. Ezzel a piaci jelenlétünk erősödését várjuk a forgácsoló szektorban. A hagyományos mechanikus patronos befogók mellé szánjuk ezeket a szerszámtartókat. Erősebb, nagyobb teherbírású, nagyobb nyomatékkal és jobb rezgéscsillapítással rendelkező termékekről van szó. Összességében a régi árszinthez képest egy 60-70%-os árcsökkentést várunk a jövőben.

CNCMedia: Zárógondolatként milyen tanácsot, pozitív gondolatot fogalmaznál meg az ügyfelek felé?

V.R.: Amikor valaki SCHUNK-ot vesz, azzal a jövőbe is befektet. Szerintem, aki tud tervezni és fejleszteni, annak nincs oka panaszkodni. Tény, hogy az elmúlt években dinamikusan fejlődött és változott körülöttünk a világ, de az ipari, gazdasági környezet adott azok számára, akik a lehetőséget keresik. Optimistán kell hozzáállni a dolgokhoz, a SCHUNK is ezt erősíti, és ezért dolgozik olyan ügyfelekkel, akik pozitívak a jövőt illetően.

További információ:

A SCHUNK hivatalos honlapján.

Megosztás
[
    ]