Fröccsöntési hibajelenségek – a Diesel-égési hiba

A polimerek feldolgozása során számos hibába ütközhetünk, mely jelentősen befolyásolhatja termékünk minőségét, de a szerszámaink élettartamát is. Lássunk egy esetet, mely jelentős mértékben befolyásolja a gyártmány megjelenését.

(Kép forrása: NanoPlas)

A Diesel-égés létrejöttekor a fröccsöntött alkatrészen égési nyomok jelennek meg darabkidobás után. Az égési nyomok a leggyakoribb esetben a műanyag ömledék összefolyási vonalánál vagy a folyási vonalak végén, zsákfuratoknál, sarkoknál vagy vékonyabb falú bordáknál jelenhetnek meg, de a műanyag alkatrész és a szerszám konstrukciójától függően sok helyen előfordulhat ez a hibajelenség.

A Diesel-égési hiba oka

Fröccsöntés során, a szerszámforma üregébe beáramló műanyagömledék maga előtt tolja az üregben lévő levegőt. Ha a levegő nem tud kiáramlani a kitöltés során a szerszámformából, a fröccsöntési ciklus során alkalmazott különböző nyomások hatására a levegő komprimálódik (a Diesel-üzemű belső égésű motorok működési elvéhez hasonlóan) ezáltal beégést okoz a forró ömledéken és így a műanyag alkatrészen. A hiba ilyenkor egyértelműen a nem megfelelő gázelvezetésből fakad. A jelenség fennállása során nemcsak selejtes alkatrészt gyártunk, de a hiba a fröccsöntő szerszámot is károsíthatja. A polimer alapanyag függvényében káros égési termékek keletkezhetnek, amik megrongálhatják a szerszám formaadó felületét (fazonját).

(Kép forrása: Miroslav KOŠÍK – Diesel effect problem solving during injection moulding)
Diesel-égési hibák a kész termékeken (Kép forrása: Hardie Polymers)

A hiba elhárítása

Az első lépés a szerszám kialakításának átnézése lehet. Az égési felület környékén biztosítani kell a megfelelő gázelvezetést, mely megoldható az osztósíknál elhelyezett kis mélységű horony kialakításával (gázelvezető rés). Ha az égési felület kilökő vagy schieber (csúszka) környékén jelenik meg, a betétbe kimunkált furat/csúszófelület tűrés illesztésének növelésével javítható a szerszám gázelvezető tulajdonsága. Ezeknek a réseknek, illesztéseknek a mértékét úgy kell kialakítani, hogy a levegő ki tudjon áramlani, de a műanyag ömledék ne, mert akkor a darabunk sorjázódni fog.

Ha a hiba egy korábban jó darabot gyártó szerszámnál jelentkezik, akkor a gázelvezetésre alkalmas felületeket kell átellenőrizni szennyeződést keresve: kilökő betétbe illesztett furatai, schieberek betétbe illesztett felületei és a gázelvezető réseknél.

Gázelvezető rés kialakítása az egyik szerszámfélen (Kép forrása: ACO Mold)

Ha szerszámoldalról a hiba nem megoldható, vagy csak részben, akkor technológiai oldalról a fröccssebesség csökkentésével (a csiga axiális sebességének csökkentésével) érdemes próbálkozni. A fröccsöntési ciklushoz beállított technológiai időértékek tekintetében, ha túl sokáig tart a fröccsöntés (üreg kitöltés) vagy az utónyomás, az is növelheti a Diesel égés megjelenésének valószínűségét. A nyomás értékek tekintetében a túl nagy pecsételési nyomás is növelheti a beégés valószínűségét.

Utolsó lehetőségként, ha a fröccssebesség csökkentésével sem múlik el a hiba, gépoldalról megvizsgálható a beállított szerszámzáró erő. A szerszámzáró erő csökkentésével a szerszámra terhelődő erők is csökkennek, így a szerszámelemek rugalmas deformációjából fakadó illesztési méretek megváltozása is csökkenthető, így növelve a gázelvezetésre alkalmas résméreteket.

Források:

https://docplayer.hu/42131597-Muanyagok-feldolgozasa.html

https://www.meusburger.com/EN/US/injection-moulding/analysis-of-injection-moulding-problems

http://old.bgk.uni-obuda.hu/ggyt/targyak/seged/bagms15nnk/sztervgyart.pdf

https://mua.bme.hu/hallgatok/letoltesek/NYILVANOS_TARTALOM/laborleiratok/Feldolgozas/BSC%205-6-7%20Froccsontes-1-2-3.pdf

Megosztás
[
    ]