Elektromos fröccsöntőgépekkel az energiaárak ellen

Az ENGEL-Hungária Kft. legutóbbi rendezvényén a gépipar mindennapjait meghatározó trendek egy helyen voltak megismerhetők. Olyan fontos témák kerültek napirendre, mint az energiahatékonyság, a fenntarthatóság vagy éppen az automatizáció. Szerkesztőségünk részt vett az eseményen, ahol Vincze Alberttel, a cég ügyvezetőjével készítettünk interjút.

CNCMedia: Először arra kérem, hogy értékelje az ENGEL és a magyar fröccsöntő piac helyzetét! Hogyan zárult az előző üzleti évük? Elégedettek voltak?

Vincze Albert: A naptári évhez képest mindig 3 hónapos csúsztatással zárjuk az üzleti évünket, amely pont aktuális március 31-én. Az előző évben kitűzött terveket nem sikerült maradéktalanul teljesíteni, aminek több oka is van. Az egyik az energiaválság. Az iparágunk rendkívül sok villamos energiát igényel, amihez augusztustól csak többszörös áron jutottunk hozzá. Ez minden ügyfelünket érzékenyen érintett, globálisan nézve pedig nagyban gátolta az ipar fejlődését.

A nyár folyamán visszaestek a megrendelések, csökkent a gyártási kapacitáskihasználtság, ennek következtében pedig az az általános helyzet alakult most ki a magyarországi fröccsöntő iparágban, hogy rengeteg gép üzemen kívül van. A cégek ennek megfelelően nem az új beruházásokra fókuszálnak, hanem arra, hogy a meglévő gépeiket lássák el munkával.

Az sem titok, hogy 2021 augusztusa óta nem érkezett támogatás és pályázati pénz az Európai Uniótól Magyarországra. Korábban nagyon sok cég ezekből a támogatásokból finanszírozta a beruházásait, most viszont önerőből kell megoldaniuk vagy hitelből, ahol nagyon magasak a kamatok.

Az elmúlt hónapokban pedig a 25%-os magyar infláció újabb akadályt állított elénk, és ügyfeleink elé szintén. A cégeknek legalább az inflációt követő béremeléseket kell végrehajtaniuk, amennyiben meg akarják tartani a munkaerőt.

Mindezek ellenére az pozitívum, hogy a gépeknek termelniük kell. Mivel van elég munka a működéshez, így a szervizszolgáltatásra, és az alkatrészellátásra is van igény. Összességében tehát több szervizelési jellegű tevékenység, és kevesebb új gép vásárlás jellemzi most a magyar piacot.  

Vincze Albert, az ENGEL-Hungária Kft. ügyvezetője

CNCMedia: Önöknél hogyan néz ki a piaci részesedés? Mely ipari szegmens számít húzóágazatnak?

V.A.: 5 nagy területen vagyunk jelen a piacon: az autóiparban, az orvosi- és egészségügyi területen, a csomagolóiparban, a műszaki műanyagok fröccsöntésében és a telekommunikációs elektrotechnikában. Értékesítési volumenünk legnagyobb részét az autóipar jelenti.

CNCMedia: A COVID-időszak mennyire volt hatással erre a megoszlásra? Változtak az arányok?

V.A.: Két területet befolyásolt a járvány, de pozitív értelemben. Az orvosi- és egészségügyi szektor, valamint az élelmiszer-csomagolóipar erősödött ebben az időszakban.

CNCMedia: Említette, hogy most esedékes az üzleti évük zárása. Milyen elvárásokkal, premisszákkal tekintenek a jövőbe?

V.A.: Olyan gépek és berendezések hódítanak majd teret, amelyek egyrészt energiatakarékosan működnek, másrészt automatizáltak. A lényeg, hogy minél kevesebb emberi munkaerőre legyen szükség az üzemeltetésükhöz, és ez az összes ipari szegmensre igaz. Akár az autóiparról, akár az orvos-egészségügyi termelésről beszélünk, mindenhol ezek a kritériumok fognak dönteni.

CNCMedia: Az energiatakarékosság hogyan befolyásolja az ENGEL gépek fejlesztését?

V.A.: A fejlesztések egyértelműen a tisztán elektromos hajtás irányába mennek, hiszen ezek a berendezések rendelkeznek a legnagyobb hatásfokkal. A termékportfóliónkban rengeteg ilyen típus található meg. A hidraulikus gépek részaránya visszaszorulóban van, de nem feltétlen az energiahatékonyság miatt, hanem inkább környezetvédelmi okoknak köszönhetően, hiszen ezekhez a modellekhez hidraulika olajra van szükség. Azt viszont kiemelném, hogy a hidraulikus gépeink is rendkívül energiatakarékosak a korábbi modellekhez képest, nincs nagy eltérés áramfogyasztásban a teljesen elektromos típusokhoz képest. Ennek oka, hogy a hidraulika szivattyúknál is szervomotoros meghajtást alkalmazunk, így a holt időben nincs áramfogyasztása és energiafelhasználása a hidraulika rendszernek.

CNCMedia: Van olyan alkalmazás, ahol az elektromos hajtás nem képes kiváltani a hidraulikus hajtást?

V.A.: A méret a meghatározó ilyen szempontból. A nagyon nagy gépeknél és termékeknél nem tudom hol lesz a határa az elektromos meghajtásoknak. Ma már nem ritka a 100 kW fölötti szervo meghajtásoknak a mindennapokban történő alkalmazása, de ez inkább a plasztifikálás, vagyis a nyitás-zárás oldalon releváns. A több tíztonnás mozgó felfogólappal rendelkező gépeknél a szervomotoros lapmozgatás (nyitás-zárás) műszakilag ugyan megvalósítható, de egyelőre nem gazdaságos. 

CNCMedia: Az energiatakarékosság mellett az automatizálást emelte ki. Az ENGEL-nél milyen fejlesztései, projektjei vannak ezen a területen?

V.A.: Az automatizálás két területre osztható: a robotizációra és a digitalizációra. Mindkét területen külön üzletágunk működik. A digitalizáció kiemelt fejlesztési területünk, minden, ami a lekövethetőséget, a visszakövethetőséget, a minőségbiztosítást, a távoli elérhetőségeket jelenti, az fejlesztés alatt van nálunk.

A robottechnika terén saját robotportfóliónk van, amiben lineáris robotokat, illetve 6-tengelyes robotokat is kínálunk, valamint ezekhez szükséges perifériás megoldásokat, legyen az szállítószalag, tálcaadagoló rendszer, komplex automatizálástechnikai egység, vagy éppen kulcsrakész cella. Az ENGEL ugyan saját szerszámgyártással nem rendelkezik, de külső partnerek bevonásával igény esetén tudunk gyártani gépet, robotot, és akár szerszámot is képesek vagyunk integrálni egy-egy cellába.

CNCMedia: A robotizálásnak több oka is lehet: a munkaerőhiány, a termelékenység növelése, esetleg a megtérülési ráta. Önnek mi a véleménye erről?

V.A.: A harmadik tényező szerintem azért nem opció, mert az első kettő annyira fontos, hogy azokon van a fő hangsúly. A legtöbb esetben nem a megtérülésről van szó, hanem arról, hogy egyáltalán tudok-e gyártani, termelni, hiszen nagyon nagy hiány van gépkezelőkből.

CNCMedia: Az ipari robotizálás 5-10 évvel ezelőtt még a multinacionális cégek privilégiuma volt. Ön hogyan látja a jelenlegi helyzetet?

V.A.: A robotizáció most már nemcsak a nagy cégek sajátossága, hanem a kkv szektor számára is adott, mint lehetőség. Korábban minden gép mellett állt egy gépkezelő, aki sorjázott vagy éppen utólagos műveletet hajtott végre, most meg egyre több ügyfélnél az a tendencia, hogy egy gépkezelő 6, 8 vagy adott esetben akár 10 gépet is kiszolgál.

CNCMedia: A gépészmérnökök, a technikusok, a technológusok hogyan viszonyulnak a robotok programozásához?

V.A.: Nagyértékű berendezések kezeléséhez, programozásához, tanításához biztos, specifikus tudásra van szükség. Nem árt, ha a kezelőnek – legyen az gépészmérnök, villamosmérnök, mechatronikai mérnök – van előképzettsége, ismerete, esetleg néhány év gyakorlata. Tehát tapasztalt, képzett és gyakorlott szakemberekre szükség van, de sajnos nincsenek elegen. Összességében mégis azt látom, hogy nem ijednek meg a feladattól.

CNCMedia: Az ENGEL-Hungária hogyan támogatja az oktatást? Milyen a kapcsolatuk a műszaki oktatási intézményekkel?

V.A.: Jelenleg két projektünk van, ami az oktatással függ össze. Régóta szakmai kapcsolatban állunk a Budapesti Műszaki Egyetem Polimertechnika Tanszékével, ahol az egyik programunk valósul meg. Ott van egy kihelyezett 80 tonnás ENGEL victory hibrid bemutatógépünk, amit oktatási célra és tesztelésre használnak a hallgatók. Ennek a berendezésnek köszönhetően a jövő munkavállalói gyakorlat formájában találkoznak a hidraulikus és az elektromos gépek előnyeivel, és mindezt egy helyen tapasztalhatják meg. Szintén ezen a tanszéken van használatban egy másik gépünk, ami nem bemutatódarab, mivel egy kutatás-fejlesztési projekt keretén belül vásárolták meg.

A másik partnerségi kapcsolatunk a kecskeméti Neumann János Egyetemmel van, ahol egy teljesen elektromos fröccsöntő gépünk és egy robotunk található, szintén oktatási, valamint tesztelési célból. Tehát koncentrálunk a felsőoktatásra, az egyetemi együttműködéseinkre. Magyarországon középiskolai szinten történő képzés a fröccsöntés témakörében jelenleg nincs.

CNCMedia: Az oktatásról áttérve a mostani rendezvényre, milyen tematika mentén épülnek fel az előadások?

V.A.: Napjaink meghatározó kérdései köré épült a mostani rendezvényünk, melynek legfontosabb témája a fenntarthatóság. Az elmúlt évek igazolták számunkra, hogy foglalkozni kell ezzel a területtel, ezért az ENGEL-en belül is külön fenntarthatósági menedzsmentet hoztunk létre. Szintén kulcsfontosságú kérdés a digitalizáció. Az egész világ ebbe az irányba tart, éppen ezért nekünk is meg kell felelnünk ennek a trendnek.

Most érkeztünk el az általam már korábban is említett energiahatékonyság, energiatakarékosság témaköréhez, amelyre a rendezvényen is nagy hangsúlyt fektettünk. A fejlesztéseinket igyekszünk ebbe az irányba elvinni, és ez nemcsak a gépmeghajtásokat jelenti, hanem akár az intelligens gyártástámogató rendszereket is, melyek optimalizálnak minden felesleges időt és energiát, így holt idők és holt mozgások kiküszöbölésére is alkalmasak. Számos dolog idesorolható: a nyitás-zárás, az adagolás, a záróerő és utánnyomási idő optimalizálását biztosító szoftver, illetve egy 10 éve elkezdett fejlesztésünk: a szerszámtemperálás. Ez utóbbi nagyon nagy potenciált jelent az energiafelhasználás csökkentésében. Olyan intelligens szerszámtemperáló rendszert tudunk már az ENGEL-vezérlésbe integrálva kínálni, amelynek hőmérséklete, az áteresztett víz mennyisége és annak nyomása épp akkora mértékű, amire szükség van. Mindez gyártási paraméterként rögzítve és felügyelve történik.

CNCMedia: A szerszámtemperálásnál mennyire fontos a ciklusidő?

V.A.: Az egyik előadásunk pont erről szól, hogy adott esetben már nem a ciklusidő a legfontosabb, hiszen valós időben követhető a gyártásköltség. A környezeti inputok alapján valós időben igazíthatók a gyártási paraméterek. Néhány éve még a ciklusidő csökkentése volt a legfontosabb, ma már nem áldoznak fel mindent ennek az oltárán.

CNCMedia: Ezek szerint a fenntarthatóság egyre fontosabb tényezővé válik. Elképzelhető, hogy egyes cégek többet áldoznak a beszerzés során egy olyan gépre, amely fenntarthatóbb, környezeti szempontból előnyösebb?

V.A.: Addig, amíg nem lesznek meg a megfelelő törvényszabályozások Magyarországon, ez nem fog bekövetkezni. Németországban szén-dioxid adót fizetnek a cégek és vállalkozások, éppen ezért ott fontos kritérium a gépbeszerzés során a fenntarthatóság, de Magyarországon még nincsenek ilyen előírások.

CNCMedia: A gépbeszerzésnél maradva, mi a véleménye a forrócsatorna-vezérlővel ellátott gépekről? Az ENGEL-nél van-e ilyen megoldás, és ha igen, akkor hogyan néz ki?

V.A.: Saját fejlesztésű, gépbe integrálható forrócsatorna-vezérlőink vannak, amelyek géptípustól függetlenül, akár több száz csatornáig érhetők el. Nem dolgozunk külső egységgel, minden a kapcsolószekrényben van elhelyezve. Ez a technológia egy ideje már népszerű piaci megoldásnak számít, és szerintem az is marad. Bár a beszerzési költsége magasabb, de fenntarthatósági szempontból a forrócsatornák által jelentősen kevesebb, akár nulla is lehet a technológiai selejt, valamint megoldást jelent a munkaerőhiányra is, mivel nincs engusz, azt nem kell darálni és visszahasználni.

CNCMedia: Beszéltünk a hidraulikus és elektromos hajtású gépekről, a forrócsatorna-vezérlőről. Ön melyik géptípust vagy terméket emelné ki az ENGEL portfóliójából?

V.A.: Az egyik, amit kiemelnék, egy tízéves projektünk eredménye. Egy évtizeddel ezelőtt az ENGEL létrehozott egy céget Kínában, WINTEC néven, ahol ENGEL minőségben és ENGEL dizájn alapján készültek a gépek, elsősorban az ázsiai piac számára. Ez azóta megváltozott, és most már ezeket a gépeket CE jelöléssel, konformitással a világ többi részén, így Európában is értékesítjük. Ezek a gépek 450 tonna záróerőtől 2400 tonnáig készülnek el, képviselve ezzel a nagyobb tartományt.

A másik, amit a prezentáció során is bemutattunk, az e-mac gépcsalád. Ez egy teljes mértékben elektromos fröccsöntőgép, aminek mind az 5 főmozgását szervomotorokkal és golyósorsókkal valósítjuk meg. Ezek a gépek 50 tonnától 380 tonnáig érhetők el, tehát ezek jelentik a kisebb tartományt.

CNCMedia: Várható-e a jövőben valami újdonság az ENGEL-től?

V.A.: Igen, az e-mac gépcsalád 500 tonnás változata fejlesztés alatt van. A mostani tervek szerint egy éven belül elérhető lesz ez a modell is.

További információ:

Az ENGEL hivatalos honlapján.

Az ENGEL LinkedIn oldalán.

Megosztás
[
    ]