„A karbantartó nem szervizes, a karbantartás pedig nem gépjavítás”

Karbantartás és javítás – bár a két fogalmat sokszor használják egymás szinonimájaként, korántsem szabad keverni a kettőt. Ha ugyanis előbbit nem hatékonyan szervezzük meg és végeztetjük el az illetékesekkel, úgy utóbbi a vártnál jóval nagyobb anyagi kiadást fog jelenteni.

Cikkünkben Horváth Imrét, a COSA Gépszerviz ügyvezetőjét kérdeztük, mi szükségeltetik ahhoz, hogy mindez elkerülhető legyen.

Mi szokott lenni a leggyakoribb probléma, amely az ipari gépek műszaki állapotának idő előtti romlásához vezetnek?

Horváth Imre: Elsősorban a szakértelem hiánya. A gépek rendszeres időközönkénti ellenőrzése az üzemekben dolgozó karbantartók feladata, amihez a gyártó által biztosított gépkönyv szolgál útmutatóként. Gyakran már ekkor jelentkezik a probléma: nevezetesen, hogy az illetékesek még csak el sem olvassák a karbantartásra vonatkozó előírásokat. Így anélkül, hogy ennek tudatában lennének, olyan járulékos meghibásodásokat (pl. a gyárilag felszerelt szabályzó-védelmi egységek kiiktatásával) is okozhatnak a gépekben, amelyeket csak drága javítással – vagy csak új alkatrész beszerzésével – lehet orvosolni. 

Ha nincs meg a megfelelő szaktudás, előfordul, hogy a személyzet eleve rosszul diagnosztizálja az adott gép problémáját. Tapasztalatom alapján ez úgy szokott kinézni, hogy a gépek ellenőrzését és karbantartását nem is a karbantartók, hanem a gépkezelők szokták elvégezni. Ha utóbbi nem boldogul a feladattal (hogyan is tudna), akkor szokták riasztani a karbantartókat – amikor ők sem képesek megoldani a problémát, akkor kerül sor a gépszerviz felkeresésére.

Talán mondani sem kell, hogy eközben gyakran megáll a termelés, ami hatalmas bevételkiesést okozhat a vállalkozásnak amellett, hogy jelentős extra kiadásokat kell rááldoznia a „házilag történő javítások” utáni valós problémamegoldásra.

Mit lehet tenni annak érdekében, hogy mindezt megelőzzük?

H.I.: Mindenekelőtt legyünk tisztában azzal, hogy melyik munkatársnak pontosan mi a feladata a rendelkezésre álló szaktudásuk tükrében. Ne feledjük: a karbantartó nem szervizes, a karbantartás pedig nem gépjavítás! Ugyanez vonatkozik a gépkezelőre is, aki nem rendelkezik elegendő ismeretekkel a gép felépítéséről, így ne bízzuk rá azok karbantartási feladatait. 

Ha ezt figyelembe vesszük, úgy elkerülhetők a plusz idő- és anyagi ráfordítást igénylő műveletek. Emellett természetesen fordítsunk kiemelt figyelmet a gépek szakszerű karbantartására és időszakos átvizsgálására is, így rengeteg meghibásodás megelőzhető. Olyan ez, mint az egészség: kevésbé költséges és fájdalmas megőrizni, mint visszaszerezni!

További információ:

A COSA Gépszerviz hivatalos honlapján.

Megosztás
[
    ]