A borkészítés automatizálása a Freixenetnél

A bortermelő FANUC ROBOTok segítségével termékeny valósággá változtatja az ‘őrült ötletet’.

fanuc_bor_1

Feladat: 1996-ban a vezető spanyol bortermelőnek, a Freixenet cégnek támadt egy ‘őrült ötlete’ –, hogy ipari robotok segítségével automatizálják a termelési folyamatokat, beleértve a palackozást, a tárolást, a raklapozást és a csomagolást. – „Ahol már robotgyártók nehézségeket láttak, ott a FANUC lehetőségeket, és bátorított bennünket a projekt folytatására” – mondja Pere Gibert Guasch, a Freixenet karbantartási osztályvezetője.

Megoldás: A munka két 410 sorozatú FANUC ROBOTtal kezdődött, amelyeket a borászat dolgozói Zipi és Zape névre kereszteltek. Jelenleg a Freixenet 36 ROBOTot használ az évi 185 millió palack bort és cava habzóbort előállító folyamataiba beépítve. A FANUC évente tartja karban a robotokat, és a gyáron belüli közvetlen elérésű ügyfélszolgálatot biztosít a kritikusabb műveletekhez.

Eredmény: A már 18 éve tartó kapcsolat után a Freixenet jelenlegi gépparkja bővítését tervezi a FANUC céggel való gyümölcsöző kapcsolat bizonyítékaként. A FANUC ROBOTok „mindig igazodtak minden különleges igényünkhöz. A köztünk lévő gyártó–ügyfél kapcsolatban figyelembe vesszük, hogy a FANUC-csapat mindig készségesen és szorosan működik velünk együtt, segítve bennünket, hogy a legjobb megoldást találjuk meg a felmerülő kihívásokra” – mondja Guasch.

A FANUC ROBOTOK új területre törnek be a boriparban

A Freixenet palackozása teljesen automatikus, ROBOTok végzik.

A Freixenet palackozása teljesen automatikus, ROBOTok végzik.

Pere Gibert Guasch, a FREIXENET karbantartási osztályvezetője:

A Freixenet gyökerei 1861-ig nyúlnak vissza, a Casa Sala cégig, amely egy borexportáló vállalat volt Sant Sadurní d’Anoiában. A sors úgy hozta, hogy ennek a családi vállalkozásnak az örökösnője, Dolores Sala Vivé, feleségül ment Pere Ferrer Bosch-hoz, aki akkor a La Freixeneda, egy nagy ültetvény örököse volt. Ez az ültetvény az Alt Penedés régió szívében helyezkedett el, és szőlőműveléssel és borkészítéssel foglalkoztak ott már a XIII. század óta. Az első években a közös vállalkozás fejlődésnek indult, bár nem minden nehézség nélkül, és megjelentek az első, a címkéjükön a Freixenet Casa Sala márkanevet viselő palackok. Az 1920-as évekre az alapítók eltökéltsége és termékeik minőségébe vetett hite már hírnevet szerzett a vállalat számára. Ennek eredményeképpen az 1930-as évek közepén a Freixenet állandó kereskedelmi irodát nyitott az amerikai egyesült államokbeli New Jerseyben a Freixenet exportálással kapcsolatos elhivatottságának előjeleként. 1941-ben piacra került a Carta Nevada márka, egy olyan cava (habzóbor), amely idővel a vállalat legismertebb termékévé vált, majd 1974-ben piacra dobták a Cordón Negro márkát. Jelenleg ez a két termék vezeti az exportot. Az 1970-es évek közepétől a Freixenet már teljesen stabil márka volt, amely nemzetközi terjeszkedésbe kezdett, melynek eredményeképpen a Freixenet csoport vezető helyet foglal el a világon a hagyományos módszerekkel készülő habzóborok ágazatában. A vállalat száz éve, 1914 óta, amikor először kerültek piacra habzóborok Freixenet márkanéven, folyamatosan növekszik. Ez a nemzetközi szintű családi vállalat mindennap újra feltalálja magát, támogatva a hagyományokat, a borkészítést és az újítást. Emellett a Freixenet versenyképességét erősíti a környezetvédelem iránt elkötelezettsége, mivel szoros kapcsolat van termékeinek előállítási folyamata és a természeti környezet között, ahonnan ezek a termékek származnak.

ROBOTok végzik az üvegek kezelését, beleértve a tárolást és a raklapozást is.

ROBOTok végzik az üvegek kezelését, beleértve a tárolást és a raklapozást is.

Jelenleg a Freixenet csoport évente 185 millió palack bort és cava habzóbort dob piacra a világon. Ennek több mint 80%-a exportra megy. A csoporthoz 18 borászat tartozik 7 különböző országban, és termékei több mint 150 ország üzleteiben érhetők el.

orange

„A legjobb márkákkal együttműködve erősítjük vezető helyünket az újítás és létesítményeink minősége terén, ami hozzájárul ahhoz, hogy növeljük legnagyobb tőként értékét: a világ legjobb cava habzóborát készítsük a legmagasabb fokú élelmiszer-minőséggel és -biztonsággal, a leghatékonyabb és legfenntarthatóbb módon.” – Pere Gibert.

orange

A termelési folyamatok mely területein használnak FANUC robotokat?

P.G.: A termelési folyamat minden műveletéhez használunk robotokat, a palackok megtöltésétől azok pincékben történő elhelyezéséig, dobozokban raklapra rakásukig, és a raklapon az ügyfelek számára történő szállítás céljából való csomagolásig.

Mikor kezdtek FANUC robotokat használni?

P.G.: Először 1996-ban vettük fel a céggel a kapcsolatot. Az egész egy vágyálom, egy „őrült” ötlet kifejtésével kezdődött. Ahol már gyártók nehézségeket láttak, ott a FANUC lehetőségeket, és bátorított bennünket a projekt folytatására. Jelenleg fő üzletágunkban 36 robotot használunk a termelés során, és remélhetőleg rövid időn belül bővítjük a gépparkunkat.

Hogyan értékeli a műszaki csapat munkáját és hozzáállását?

P.G.: A FANUC kiváló minőségű szolgáltatást nyújt nekünk. Nagyon jól szervezett csapata van, rendkívül magas szinten képzett és a termékeket kiválóan ismerő szerelőkkel. A felmerülő problémákat hatékonyan oldják meg, mindig megfelelő intézkedéseket tesznek, és tevékenységük igazodik a feladathoz.

Milyen FANUC-szolgáltatásokat vesznek igénybe?

P.G.: Az összes robot éves karbantartását és a gyáron belüli közvetlen elérésű ügyfélszolgálatot a kritikusabb műveletekhez.

„A legjobb márkákkal együttműködve erősítjük vezető helyünket az újítás és létesítményeink minősége terén” – mondja Pere Gibert, a Freixenet karbantartási osztályvezetője.

„A legjobb márkákkal együttműködve erősítjük vezető helyünket az újítás és létesítményeink minősége terén” – mondja Pere Gibert, a Freixenet karbantartási osztályvezetője.

Mi a véleménye a FANUC cégről mint vállalatról, mint termékről és arról, ahogyan a cég kezeli az önök vállalatát?

P.G.: A már mint 18 éve fennálló kapcsolatunk során mindig nagyon értékes volt az együttműködésünk, és a mai napig az. Erre bizonyíték jelenlegi gépparkunk és az, hogy annak bővítését tervezzük.

Vállalatként azt érzékeljük, hogy a FANUC stabil lábakon áll, jól szervezett, és műszaki területen vezető szerepet tölt be. Ami a termékeket illeti, a FANUC mindig tudott olyan robottal szolgálni, amely igazodott minden különleges igényünkhöz. A köztünk lévő gyártó–ügyfél kapcsolatban figyelembe vesszük, hogy a FANUC-csapat mindig készségesen és szorosan működik velünk együtt, segítve bennünket, hogy a legjobb megoldást találjuk meg a felmerülő kihívásokra.

Van esetleg olyan anekdota, amelyet elmondana a közös munka ezen éveivel kapcsolatban?

P.G.: Anekdota? Amikor elkezdtünk ipari robotokat használni, már 18 éve, néhány 410-es sorozatú FANUC robottal kezdtük meg az első kísérletezgetéseket a pincéinkben, és a Freixenet csapatából valaki nevet adott ezeknek a robotoknak: az egyik a Zipi, a másik a Zape nevet kapta két spanyol képregényfigura után (zipizape = csetepaté spanyolul). Ezután a FANUC minden robotjának adtak valamilyen nevet a Freixenet szakemberei, amikor azok megérkeztek a vállaltunkhoz. …És persze alapkövetelmény, hogy mindegyik név valamilyen képregényfigura neve legyen. Van már a gyárainkban többek között Asterix és Obelix, Magányos lovas, Tintin, Három kismalac és Rompetechos (egy spanyol képregény címe, a.m. „Tetőtörők”) is. Egyértelmű, hogy egy ilyen bűvös robotcsapattal a siker garantált… és persze a jókedv is. Igyunk egy cavát a FANUC céggel való virágzó jövőbeni együttműködésünkre!… Ami persze legyen Freixenet!

Hogyan jellemezné egy szóval a FANUC céget?

P.G.: Megbízható.

Felhasznált FANUC-termékek: FANUC M-410 sorozat

Felhasznált FANUC-termékek: FANUC M-410 sorozat

Forrás:

FANUC Hungary Kft.

Megosztás
[
    ]