Bővülés és export a célkeresztben – avagy a ZenSteel és ECC közös pályázati sikerének története

A gyermelyi telephelyű acél tető, homlokzat és kerítés gyártó vállalat, a TRM Pro Kft. (ZenSteel®) a Magyar Multi Program keretében mintegy 963,5 milliós támogatást nyert nemrégiben. Céljuk a bővülés, a gyártás automatizálása, valamint exportképességük növelése. Interjúnkban Tóth Zoltánnal, a cég ügyvezetőjével beszélgettünk a pályázat elnyeréséről, arról, hogy az ECC hogyan vállalt szerepet a folyamatokban, illetve arról, hogy milyen konkrét célkitűzések előtt áll a hazai piac egyik legdinamikusabban fejlődő acélipari elemeket gyártó cége.

 

ZenSteel_2

CNCMedia: Mit kell tudni a cégetekről? Honnan indult a vállalkozás, kezdetekben mi volt a fő profil?

Tóth Zoltán: 2014-ben jött létre a vállalkozásunk, akkor még acéllemez-kereskedéssel kezdtünk el foglalkozni, fő célcsoportunk pedig a lakossági felhasználók voltak. Azonban nagyon hamar világossá vált számunkra, hogy a gyártás, értékteremtés az, ami közelebb áll hozzánk. Éppen ezért 2016-ban Zsámbékon elindítottuk a gyártásunkat, profilt váltottunk és az ipari, mezőgazdasági szektorra helyeztük a figyelmünket. 2020-ban kezdetét vette a gyártás az új gyermelyi telephelyünkön is, így most már két helyszínen gyártunk acélipari termékeket.

CNCMedia: Pontosan milyen termékeket gyártotok? Miben vagytok kiemelkedőek a versenytársakhoz képest?

T.Z.: Acélból gyártott tető-, homlokzat-, és kerítéselemek adják portfóliónk alapját. Gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy festett acélból hengerelünk trapézlemezt, cserepeslemezt, szinuszlemezt, élhajlított elemeket, illetve kerítéshez szükséges elemeket. Széles a termékskálánk, sokféle bevonat és típus érhető el, különböző garanciákkal. Maga a termék Svédországból származik, 20-25 éve hozta be az egyik cég a hazai piacra és azóta mondhatni szépen lassan itthon is hagyománya lett. Mára már népszerű termékeknek számítanak az acéllemezből készült elemek lévén, hogy könnyűek és gyorsan installálhatók, valamint fenntarthatósági szempontból is újrafelhasználhatók.

ZenSteel_8

CNCMedia: Mekkora volumenű a gyártásotok? Milyen gépekkel dolgoztok és mi alapján választjátok ki azokat?

T.Z.: 10-12 géppel dolgozunk a két telephelyen. Ezek azok, amik relatíve értékteremtő vagy gyártói feladatokat végeznek, de természetesen vannak még olyan berendezések, amiknek a kiszolgálás a fő feladata. A gépeket a gyártási feladatoknak megfelelően választjuk ki, most például nagyon szeretnénk exportra is gyártani, ahhoz természetesen új eszközökre van szükség.

A gyártás volumenét tonnában a legegyszerűbb meghatározni. Jelenleg az éves elhasznált mennyiség 2500-3000 t körül van. Külföldi gyártóknál ez a mennyiség nagyságrendileg tízszer ekkora is lehet, szóval van még hova fejlődni. A magyar piacon viszont az általunk elért számok is biztos, hogy a legjobb három között vannak.

ZenSteel_4

CNCMedia: A gépberuházáshoz pályázatra volt szükség. A pályázatírás kapcsán hogyan kerültetek kapcsolatba az ECC-vel?

T.Z.: A 2020-as év végén teljesen véletlen találkoztunk az ECC-vel. Akkor egy pályázat előtt álltunk, és egy kolleganőnk találta meg Tóth Ádámot, az ECC (European Conformity Check Vállalkozásfejlesztési Tanácsadó Intézet Kft.) ügyvezetőjét. Amikor eljött hozzánk, egyből win-win szituáció volt, hiszen ő látta bennünk a potenciált, mi pedig megbíztunk benne, ami egy pályázatírónál fontos tényező. Tényszerűen elmondta a lehetőségeinket, szakmailag felkészült volt és tapasztalt, valamint az előminősítést is elvégezte a találkozó előtt. Ráadásul nem kellett fix díjat fizetnünk, hiszen Ádám sikerdíj ellenében működött közre.

CNCMedia: Milyen tapasztalatiok voltak előtte a pályázatírással kapcsolatban?

T.Z.: Igazából egy nagyon rossz tapasztalatunk volt, amiből tanultunk. Korábban fizettünk egy pályázatíró cégnek azért, hogy jelezzék és intézzék, ha van elérhető pályázat, de nem nagyon kerestek minket, nekünk meg nem volt időnk foglalkozni a dologgal. Egy év után lejárt a szerződésünk és mondhatni, hogy kidobtuk az ablakon a pénzt, de legalább tanultunk belőle.

ZenSteel_5

CNCMedia: Hogyan zajlott le a folyamat röviden? Az ECC milyen szerepet kapott az egészben, az ő szakértelmük és tanácsadásuk hogyan járult hozzá a pályázat sikerességéhez?

T.Z.: Mint említettem korábban volt egy pályázat, ahonnan kiestünk a ponthatár miatt. Ott az is probléma volt, hogy nem vidéki, tehát mondjuk nem Borsod-Abaúj megyei telephelyünk volt, hiszen ez a pontozásnál sokat számít. A most megnyert pályázatnál már nekünk is más volt a helyzet, hiszen az új telephellyel nem csak budapesti, hanem Komárom-Esztergom megyei telephellyel rendelkeztünk. A Magyar Multi Programon belül pedig 4 nagy kategória volt.

ZenSteel_1

Komoly felülminősítés volt már a pályázat legelején is. Az ECC biztosított számunkra egy gerincet, az ő szakértelmük és felkészültségük segítségével nagyon jól sikerült átlátni és keretbe foglalni a dolgokat. Erre szükség volt, mert a rengeteg pályázati anyag mellett a konkrét keretbe foglalt gépekről is nagyon részletes műszaki tartalmat kellet biztosítani. A cégen belül pedig a gyártásvezető kollegánk tudott segíteni, hiszen nagy tapasztalattal rendelkezik. A pályázatot végül áprilisban adtuk be.

CNCMedia: Mi volt a pályázat legfontosabb része? Felmerült-e valamilyen akadály közben, aminél jól jött esetleg az ECC szakmai segítsége?

T.Z.: Az első és legfontosabb elem a pályázati folyamatban az IFKA minősítés volt, amihez egy vízió kidolgozására volt szükség. Ez azt jelenti, hogy például nem csak egy gép kapacitását kell leadni, hanem átfogóan ismertetni kell, hogy mi a célunk, hova szeretnénk eljutni, vagyis lényegében az, hogy hogyan lehet belőlünk magyar multi. Ennek során volt egy kisebb megoldandó feladat, ahol egy hiánypótlásra volt szükség, de az ECC segítségével azt is relatíve könnyen tudtuk megoldani.

ZenSteel_3

CNCMedia: Véleményed szerint a pályázatok segítségével és a beruházás hatására hány százalékos kapacitás növekedést tudott elérni a vállalkozás?

T.Z.: Tényekre és számokra alapozva ki tudom jelenteni, hogy az árbevételünket minden évben minimum 50%-kal növeljük. Ez most is így volt, féléves távlatban elértük az előző év bevételét.

CNCMedia: Azzal, hogy megnyertétek a pályázatot változott valami akár céges szinten, akár magánszemélyként?

T.Z.: Nem. Magánszemélyként rólam például nagyon kevesen tudják, hogy van egy nagyobb cégem. Vállalati szinten pedig ünnepelni sem volt időnk, mert egyrészt a nyári időszak miatt voltunk elcsúszva, másrészt ennek a pályázatnak más a menete.

ZenSteel_6

Tóth Zoltán, a ZenSteel ügyvezetője

CNCMedia: Egy dolog megnyerni a pályázatot, de sok pályázatnál probléma lehet a pénzek lehívása. Erről mi a véleményed?

T.Z.: Igazából az összeg érkezése előtt kaptuk a hírt a pályázat eredményével, de ennek a Magyar Multi Programnak csak azt az oldalát látják az emberek, hogy kapunk közel egy milliárdot. A másik egy milliárdot nekünk kell önerőből hozzátenni. Igazolásokra van szükség, hogy tényleg elköltöttük az összeget, tehát látszania kell a haladásnak és fejlesztésnek. Papíron van 30 hónap a folyamatokra, gyakorlatban meg úgy látjuk, hogy 20, úgyhogy mindenképpen sűrűsödik a naptárunk és folyamatosan dolgoznunk kell.

CNCMedia: Akkor kijelenthető, hogy többletfeladatokkal jár egy ilyen pályázat elnyerése?

T.Z.: Eleve vannak olyan megoldandó feladatok, mint a szervezetfejlesztés, helyhiány, gyártásbéli folyamatok. Most éppen a vállalatirányítási rendszert vezetjük be, ami szeptemberben indul élesben. Tehát azt mondhatom, hogy pályázat nélkül is lenne feladat bőven. Azt azért hozzá kell tennem, hogy hatalmas dolog ez a közel 1 milliárd, szerintem nagyon kevesen nyertek ekkora összeget. Illetve az is büszkeséggel tölt el minket, hogy nem csak egy összegről van szó, hanem egy illusztris társaságról. Nagynevű magyar cégek nyertek rajtunk kívül, mi pedig nem csak egy gyártógéppel gazdagodtunk, hanem egy komplett fejlesztés előtt állunk, amivel, ha nem is multivá, de egy komolyan vehető exportképes céggé válhatunk.

ZenSteel_9

CNCMedia: Export szempontjából melyik régiót szeretnétek elérni?

T.Z.: Elsődleges célországaink Ausztria és Szlovákia. A gyermelyi telephelyről logisztikai okai is vannak annak, hogy ezt a két országot választottuk. Illetve a pályázatba betett gépek is hasonlóan ezt a célt szolgálják, hogy ipari irányba is könnyebben tudjunk nyitni, hiszen eddig a belföldi piacon és többnyire lakossági szektorba értékesítettük termékeinket. A pályázat segítségével olyan termékek gyártása a cél, aminél nem számít, hogy akár 1000 km-t is utaztatjuk.

CNCMedia: A nemzetközi piacon hogyan tud egy magyar cég versenyképes lenni? Mi szükséges hozzá?

T.Z.: Tapasztalataim szerint egy új gyártó mindig felkelti a piac résztvevőinek figyelmét, legyen szó kivitelezőkről vagy viszonteladókról. Az árak és termékminőség az, amire mindenki kíváncsi és szerintem, ha egy jó brand társul hozzá, akkor a cégek és magánszemélyek számára is vonzó tud lenni egy új gyártói résztvevő. Mi 2021 óta működünk a ZenSteel brand alatt, aminek keretében a szolgáltatást, a termék minőségét és a szállítást kell biztosítanunk. Véleményem szerintem ezekben Magyarországon már bizonyítottunk.

CNCMedia: A beszélgetésünk elején már esett néhány szó a termékekről. Összefoglalnád kérlek, hogy akkor a ZenSteel, mint brand mit jelent? Milyen termékek érhetők el és kinek van rá szüksége?

T.Z.: Mint említettem acélból hengerelt termékek adják a termékskálánkat tetőfedéshez és kerítések felhasználáshoz. Trapézlemezeinkből egészen T8-as modelltől a T200-ig minden elérhető, van kerítéshez alkalmas trapézlemezünk, illetve fa mintázatú trapézlemezünk is. Portfóliónkban kiemelt szerepe van még a cserepeslemezeknek és a moduláris cserepeslemezeknek is, valamint az acél kerítéselemeknek, ahol a DAKO névre hallgató acél kerítésléc modellek érhetők el. Ezeken kívül rengeteg termékünk van még, csak, hogy néhányat soroljak: hőszigetelő szendvicspanelek, szelemenek, hullámlemezek vagy éppen acél zártszelvények. A tetőfedéshez szükséges egyéb kiegészítő elemek gyártásával és forgalmazásával is foglalkozunk. Ezek mind-mind elérhetők a magánszemélyeknek lakóház építéséhez vagy az ipari és mezőgazdasági vállalatok számára, csarnokok, üzemek, tárolók burkolása és úgymond falazása céljából.  

ZenSteel_10

CNCMedia: Kiemelve például a trapézlemezt a portfólióból, mi az előnye? Technológiáról röviden tudsz-e beszélni?

T.Z.: A trapézlemez pont egy jó példa a portfóliónk sokszínűségére, hiszen többféle modellel rendelkezünk, beltéri és kültéri felhasználásra egyaránt. Mindegyiknek megvan a maga előnye. A T18-as típus különlegessége például, hogy nagyon népszerű, szinte bármire használható, a T153 egy az iparban nagyon gyakori magasbordás profil, a T8-as lemezt pedig eresz alja, ragalja burkoláshoz használjuk. Szóval bár mindegyik trapézlemez, a maga módján egyedi darabokról beszélünk. Az antikondenzációs filc alkalmazása – amely a páralecsapódás elleni védelemben nyújt nagy segítséget – tovább növeli a termék értékét. A mezőgazdasági szektorban ez például egy nagyon fontos tényező olyan magtárakban, ahol a szárazság elengedhetetlen a minőséghez. Ipari területen pedig a nagy felület minél gyorsabb és biztosabb lefedését emelném ki a trapézlemezek kapcsán. A súly könnyedsége miatt ezek az elemek könnyen kezelhetővé, megmunkálhatóvá és szállíthatóvá válnak. Ha pedig a lakossági építkezést veszem alapul akkor a trapézlemez elemes, táblás fedési módját emelném ki, ami költséghatékony megoldásnak számít, a már említett kis súly is fontos, valamint az esztétikai szempontokat is figyelembe véve széles szín és bevonat választékkal rendelkezünk.  

CNCMedia: Említetted a hazai piacot és exportot is. Ennyi féle termék gyártásához és értékesítéshez mekkora bővülésre van szükség? Mi a legfontosabb feladat most a pályázatot követően? Milyen konkrét jövőbeli terveitek vannak?

T.Z.: Jelenleg 60 fős csapatunk van, de komoly célunk a telephelybővítés, illetve a gépparkunk fiatalítása. Tervben van elektromos targoncák használata a meglévők helyett, illetve a már említett export értékesítésünk növelése. Elsőkörben azonban a gyártásunkat szeretnénk automatizálni. Digitalizáció, ERP bevezetése, Ipar 4.0 alkalmazása, robottechnológia bevonása a gyártásba a hatékonyság növelése érdekében, termelékenység mérése, illetve a viszonteladói hálózatunkat webes támogatással segíteni. A potenciált érezzük magunkban ezeknek a megvalósítására, a terveink pedig a pályázat segítségével révbe érhetnek.

ZenSteel_7

CNCMedia: Utolsó kérdés. Az ECC-vel milyen most a kapcsolat a pályázat elnyerése után?

T.Z.: Igazából nagyon jó a kapcsolat, szerintem kiegészítjük egymást. Folyamatos kapcsolatban vagyunk Ádámmal, a szerződés minden részletéről egyeztetünk. Ahogy korábban is említettem, nekünk is siker volt ez a pályázat és az ECC-nek is.

 

További információ:

A ZenSteel hivatalos honlapján.

A European Conformity Check Vállalkozsáfejlesztési Tanácsadó Intézet hivatalos honlapján.

Megosztás
[
    ]