Kiprobáltuk a DMG MORI-Heitec folyamatdigitalizációs megoldását, a TULIP-ot

Megkaptuk 30 napos kipróbálásra a DMG MORI TULIP applikáció készítő platformját

dmg_tulip_main

Szerkesztőségünk 30 napos próbaidőre megkapta a DMG MORI TULIP rendszerét próbafelhasználásra, tapasztalatgyűjtésre. A próbaidőszakot megelőzte 2 kollégánk néhány órás oktatása a DMG MORI HEITEC magyarországi irodájában. A célunk az volt, hogy megismerjük a TULIP rendszerét, áttekintsük a napi munkafolyamatainkat, megkeressük a szűk keresztmetszeteket, kritikus lépéseket, meghatározzunk felhasználási területeket, majd a TULIP platformja segítségével ezekre a kihívásokra készítsünk támogató alkalmazásokat.

A pár órás képzés és a szoftver „kézhezvétele” után szerkesztőségi gyűlést tartottunk, hogy sorra vegyük, egyáltalán mit is kezdjünk a programmal, milyen applikációt rakjunk össze. Mivel vegyes a csapatunk és többfajta „gyártás” is jelen van nálunk, nem csoda, hogy rögtön három felhasználási vonal képviseltette magát: videógyártás, 3D nyomtatás és mérés.

CNCMedia videós csapata éves szinten 80-110 videó anyagot készít el, amibe nemzetközi és hazai sikertörténet videóktól kezdve a rendezvény- és kiállítás videókon keresztül az összetett image filmeken át minden beletartozik.

3D nyomtató gépeink kisszériás, DIY kategóriás gépek. Funkciójuk, hogy kisebb méretű alkatrészeket lehessen velük elkészíteni, melyekre a videós/fotós munkáknál szükség lehet, tipikusan: kamera tartozékok műanyag támasztó/tartó elemei, illetve világítástechnikai eszközök, mobilháttér állványok műanyag pótalkatrészei.

A harmadik terület pedig, amit Mérésként definiáltunk, az a saját folyamataink hatékonyságának követése.

A videógyártós csapat két területet emelt ki. Az egyik a bekészített felszerelés, mert hiába a 14 éves rutin, előfordul, hogy a felszerelés egy része nem lett elcsomagolva forgatás előtt, és hiányzott. (pl: elegendő lámpa a világításhoz, akkumulátor, állvány). A másik pedig egy súgó, ami az interjú készítése során nagy segítség lenne, ha a rendelkezésre állna a kérdések feltevéséhez.

Egy egyszerű útmutató alkalmazás a sikeres interjúkészítéshez

Egy egyszerű útmutató alkalmazás a sikeres interjúkészítéshez

A második terület a 3D nyomtató használata. Mivel igazából a csapatból egyedül Ricsi kollégánk ért hozzá, ezért amikor nem Ő kezeli, nem mindig sikerül a nyomtatás. Mivel mindkét 3D nyomtatónk „épített” ezért nem számíthatunk gyártói oktató anyagokra, leírásokra. A megoldás az lenne, ha kollégánk tudását tudnánk rögzíteni és bármikor előhívni.

Harmadik terület, a mérés, a vezetés oldaláról jelentkezett. Az állandó, visszatérő kérdés. Mennyi idő alatt készült el a projekt? A korona vírus óta talán senki sem lepődik meg, ha mi is elsősorban otthonról dolgozunk és egyáltalán nem 8 órás munkarendben. Ha már van lehetőségünk saját applikációt készíteni, miért ne készítenénk egy munkaóra számlálót is, azokhoz az esetekhez, ahol kritikus, hogy a főnök tudja mennyi idő alatt készült el egy videó, egy módosítás, grafikai munka, vagy épp egy interjú.

Mivel a TULIP nem korlátozza sem az elkészíthető programok, sem a felhasználók számát, adta magát a gondolat, hogy készítsük el mindet, akár külön, akár egy CNCMediás szuper app-ban.

Egy alkalmazás a “géppark” állapotának követésére és a foglalásra

Egy alkalmazás a “géppark” állapotának követésére és a foglalásra

Nekivágunk a programozásnak – 2 óra múlva majdnem kész vagyunk az első mini programmal

Az ötletek összegyűjtése és kidolgozása még nem zárult le, de fellelkesedve a programozás látványosegyszerűségétől úgy döntöttünk, hogy elkészítünk egy akkumulátor töltöttségi állapot mérő (igazából loggoló) applikációt. Egy egyszerűt.

A tapasztalat: A kezelőfelület kitalálása igazából tovább tartott, mint magát a programot összerakni. A meglévő blokk elemeket (szövegdoboz, fotók, ikonok) könnyen meg lehet találni, egy egér mozdulattal behúztuk a felületre és valójában a helyes esztétika megtalálása több időt vett igénybe (hogyan is nézzen ki a gomb és hova kerüljön a logó) mint az alkalmazás funkcionalitásának felépítése. A gombok funkcióját gyorsan lehet definiálni, és jól átlátható a kezelőfelület. No de ne szaladjunk ennyire előre…

Egyszerű szerkesztés számítógépen, futtatás bármely webböngészővel rendelkező eszközön

Egyszerű szerkesztés számítógépen, futtatás bármely webböngészővel rendelkező eszközön

Hogyan készítünk intelligens applikációt videógyártáshoz?

A TULIP rendszerét az egyik legkeresettebb videótípus, az esettanulmány/sikertörténet videó gyártási folyamatainak digitalizációjára alkalmaztuk. Illetve eldöntöttük, hogy olyan applikációs ötletekkel kell előállni, ami egy „fájó pontot” orvosol. Segítenie kell korábbi hibázásokat elkerülni a gyártás során és ha lehet, közben mérnie a használatot.

Áttekintve a videógyártási folyamatainkat az első lépés az adott munkákhoz szükséges eszközök előkészítése. Az, hogy milyen felszerelés szükséges a munkához, függ a videó típusától, valamint az előre megbeszélt igényektől. Ha megvan a projekt típusa, és ismerjük az ügyfél igényeit, meghatározható a szükséges eszközök listája: kamerák, drón, objektívek, akkumulátorok stb.

Az alkalmazás készítő környezet a felhasználóbarátságról tanúskodik: akár egy prezentáció készítés

Az alkalmazás készítő környezet a felhasználóbarátságról tanúskodik: akár egy prezentáció készítés

Rutinból dolgozunk, és általában hajnalban indulunk egy forgatásra. Ha lenne is kinyomtatva, sem hiszem, hogy használná a csapat egy papír alapú ellenőrző listát, hogy mindent bepakolt-e a forgatáshoz. De ha lenne egy program, ami loggolja, hogy átfutottuk-e az ellenőrző listát, és amiben forgatás közben jelölhetjük a használt akkumulátorok töltöttségi szintjét, sok kellemetlen meglepetéstől megkímélne minket.

Az alkalmazást úgy készítettük, hogy egy videós munka megrendelése után az applikációban minden munkához hozzá tudjunk rendelni egy projektet. Beállítható a munka típusa, így a forgatásra való előkészület során az operatőreink tudják, milyen eszközökkel kell előkészülni. A projekt indítása során beépítettünk egy ellenőrző fület, az akkumulátorok számának, töltöttségi állapotának, háttértárak állapotának ellenőrzésére.

Kritikus eszközök ellenőrzése: lemerült akkuval nem lehet forgatni

Kritikus eszközök ellenőrzése: lemerült akkuval nem lehet forgatni

Az applikációt úgy építettük fel, hogy a munkához alapvetően szükséges információkat is hozzá tudjuk rendelni a projekthez: forgatási helyszín, kontakt-személy, illetve az ügyfél által megadott követelmények, kérések listája. Az applikáció számítógépről és perifériaeszközről egyaránt futtatható, így természetesen az adatok ellenőrzésére helyszínen is lehetőség nyílik.

Az esettanulmány videók keretét alapvetően az interjúk adják meg, ez lehet egyinterjús (csak a bemutatott cég kollegája nyilatkozik), vagy többinterjús (ahol a cég mellett a kereskedő/viszonteladó cég kollégája is megszólal pár gondolat erejéig).

A sikertörténet videó viszonylag kötött stílusú, így a szerkezeti felépítése jól strukturálható, vele együtt az interjú tematikája is. Egy cég bemutatásánál fontos megemlíteni a cég múltját, jelenlegi piaci helyzetét, jövőbemutató céljait, illetve, hogy a videóban bemutatott műszaki megoldás milyen kihívást segített nekik megoldani. Ezt a struktúráltságot be tudtuk építeni a TULIP segítségével a projektek felépítésébe is.

A legfontosabb gyártási, megrendelői információk összegyűjtése egy helyre

A legfontosabb gyártási, megrendelői információk összegyűjtése egy helyre

Az interjú mellett másik fontos építőeleme egy sikertörténet videónak a ténylegesen, vizuálisan bemutatott cég, alkalmazás, műszaki megoldás. Az videó tárgyának függvényében előre meghatározhatók a szükséges videófelvételek száma, típusa. Értelemszerűen más vágóképekre, felvételekre van szükség egy forgácsoló szerszámot, felszerszámozást bemutató videóban, mint egy szoftveres, digitális megoldást tartalmazó videóban.

Az applikációt úgy írtuk meg, hogy a videó témájának függvényében elérhető legyen egy vágókép lista, amely tételesen felsorolja a szükséges és lehetséges felvételeket. Az operatőtök a forgatás közben vagy annak végén be tudják pipálni az felvett vágóképeket.

A videógyártás három fő lépéséből (előkészítés, videóanyag/nyersanyag felvétele, utómunkálatok) már csak az utómunkálat van hátra. Az utómunkálat első lépése a nyersanyagok biztonságos lementése, a memória kártyák szakszerű törlése. Ezután a nyersanyag átkerül az operatőröktől a videóvágó kollégákhoz. Az átadást a gyártásvezetőnek kell végig kísérnie, megadva a szükséges instrukciókat a szerkesztőknek. A TULIP által felépített rendszerünkben a projekt során lehetőség van a gyártásvezetői instrukciók megadásának, ezzel segítve a jobb kommunikációt.

Az applikáció felépítése során figyelembe vettük, hogy más információkhoz kell hozzáférnie az operatőrnek, a vágónak, a gyártásvezetőnek. A TULIP-pal készített applikációval ezért különböző felhasználó típusokat tudtunk meghatározni, hogy minden kolléga az adott munkához szükséges információhoz férhessen hozzá, más és más módosítási, bejegyzési lehetőségekkel.

Ha párhuzamot kellene hoznunk, semmiben sem különbözik, amit itt létrehoztunk (illetve a folyamataink) mint egy magyar forgácsoló KKV-nál egy sürgős munka elkészítése. Első lépés a gyártandó alkatrészhez szükséges folyamatok és felszerszámozás. Gyártás közben az elhasznált szerszámok, nyersanyag dokumentálása, a munkával töltött idő mérése, és a kész darab átadása a MEO-nak mérésre.

3D nyomtatáshoz tudás átadás, karbantartás és a felhasznált anyagok mérése

Ahogy már írtuk, 3D nyomtatóink gazdaságos, egyedi gyártásra házilag szerelt DIY kategóriás gépek. Az első folyamat, amit digitalizálni tudtunk, az a nyersanyag kezelés, azaz a nyomtatás megkezdése előtt az aktuális filament-készlet lekérdezése.

Készletkezelés, karbantartás, munkautasítások egy helyen

Készletkezelés, karbantartás, munkautasítások egy helyen

Új tekercs beérkezésekor fel tudjuk vinni a rendszerbe, megadva a filament anyagát, a tekercs tömegét, színét. A 3D nyomtatás befejezése után az elfogyott filament tömege mérhető/számítható. A fogyasztás megadható a rendszernek, így, amikor egy kolléga tervez egy nyomtatást, akár otthon is meg tudja nézni, hogy a nyomtatás megkezdése előtt van-e elég alapanyag hozzá, mielőtt bejönne az irodába. Később, a filament felhasználása statisztikázható akár felhasználó szerint is.

Mivel többen is kezelik a gépet, visszatérő probléma a gép „előéletének” az ismerete. A TULIP-pal ezért létrehoztunk egy olyan funkciót, amellyel naplózható a karbantartási folyamat.
Amikor egy kolléga kivízszintezi az asztalt, lekezeli a nyomtató asztalát, létre tud hozni egy naplóbejegyzést, melyben meg tudja adni az elvégzett műveletet/műveleteket. Az applikációval kikérhető az adott gép előélete, mikor volt utoljára portalanítva, mikor voltak utoljára a csapágyak, szánok megkenve, ha rég nem volt karbantartva, el tudja végezni ezeket a műveleteket.

Alkalmazás a készletinformációk aktuálisan tartására

Alkalmazás a készletinformációk aktuálisan tartására

A programozás itt is hasonló volt, mint a videós applikációban, annyi extrával, hogy először a karbantartási szakértőnk leült a grafikus kollégával és megtervezték az egyes oldalakat. Azokban a kérdésekben, ahol már adatbázisokban szerettünk volna dolgozni, és ezeket kellett használni az adatmentéshez, felléptünk a TULIP ingyenes oktatóanyagokat tartalmazó oldalára, a TULIP University-re, illetve böngésztünk és ötleteket gyűjtöttünk a számtalan korábban elkészített és szabadon felhasználható applikációból a TULIP Library oldalán.

A berendezések előéletének és aktuális karbantartási igényeinek ismerete elengedhetetlen. A TULIP ebben is segítséget nyújt

A berendezések előéletének és aktuális karbantartási igényeinek ismerete elengedhetetlen. A TULIP ebben is segítséget nyújt

…és hogyan folytatódik a TULIP UNBOXIG projektünk?

Tovább ismerkedünk a platformmal és mélyítjük el a tudásunkat, készítünk el alkalmazásokat. A következő cikkünkben részletesebben bemutatjuk az egyes lépéseket a programunk készítése során, illetve pár lehetőséget, hogy milyen funkcionalitásokat lehet még kiaknázni, ami hasznos lehet akár egy KKV méretű, akár egy nagy gyártó vállalat számára. No és persze beszámolunk a tapasztalatokról, hogy milyen változásokat hozott a platform és az applikációk használata a bevezetése óta!

Egy egyszerű példa egy karbantartási naplóbejegyzésre

Egy egyszerű példa egy karbantartási naplóbejegyzésre

További információ:

A DMG MORI hivatalos honlapján.

Megosztás

Papp Olivér

A CNCMedia alapító főszerkesztője. CAD szakértő. Legújabb generációs szerszámgépekről, technológiai fejlesztésekről, szoftveres megoldásokról, valamint legfontosabb hazai és külföldi rendezvényekről ír 2008 óta. 

Tags:

[
    ]