Nyílt napok a Mazak sóskúti bemutatótermében – interjú Török Lászlóval

Február 22 és 24-e között tartott gépkiállítást a Mazak, a sóskúti termében „Új generációs Mazak gépek magyarországi premiere” címmel. Az alkalom kapcsán Török Lászlóval, a magyarországi központ és régió vezetőjével beszélgettünk a házi kiállításról, a régióról és a Mazaknál betöltött szerepéről.

Török László, a Mazak magyarországi központ és régió vezetője

Török László, a Mazak magyarországi központ és régió vezetője

CNCMedia: Kezdjük azzal, hogy idén ez a Mazak első házi kiállítása. Mik a tapasztalatok? És mi a titka annak, hogy 3 napon keresztül teltházatok van a kiállításon? 

Török László: Szerintem, aki ebben a szakmában otthon van, az kicsit ki van éhezve arra, hogy kiállításokon vagy bemutatókon részt vegyen, mert ez azért ennek az iparágnak szerves része volt mindig is. Nagy nehezen azért Milánóban megrendezték az EMO-t 2021-ben és a vártnál sokkal jobban alakult egyébként, az is igaz, hogy 60-70%-ban olaszok voltak, Észak-Európából nagyon kevés látogató volt. Nem tudom mi lett volna, ha éppen Hannoverben kerül megrendezésre.

Magyar, bolgár látogató volt bőven, tehát Közép-Kelet-Európa jól képviseltette magát, de amiket láttam különböző statisztikákat, nagyon olaszosra sikeredett, de egyébként Milánóban mindig is az volt. Magyarországon lassan már két éve nem volt semmi ilyen esemény, mi kicsit felbuzdulva az EMO-n, tartottunk december elején egy két napos rendezvényt. Ott próbáltuk 35 főben meghatározni a maximum résztvevők számát a 2 nap miatt, de végül nagyon sikeres volt. Most már természetesen, hogy megkaptuk az EMO-n kiállított gépeket, mindenképpen szerettünk volna ezzel megjelenni. Régóta nem volt ennyire teli ez a technológiai központ, alig férünk el a gépek között, lassan úgy nézünk ki, mint ha gyárban lennénk, ami nekem elég saját közegem. Szeretem, ha működnek a gépek, közel vannak egymáshoz, lüktet kicsit ez a csarnok, ezen a három napon ezt fogjuk látni és ez nagyon jó.

2022_02_22_-_Mazak_30

A Mazak az EMO-ra több új gépet vitt ki, új technológiát és ezeknek most a bemutatása a magyar piacon nagyon fontos és az érdeklődés is nagy. Bár itt is próbáltuk 50 fő körül (napi) megfogni a napi létszámot a COVID miatt. Három nap alatt 150 főre számítunk. 

CNCMedia: Itt a csarnokban vannak olyan gépek, amikre céltudatosan jön valaki vagy inkább ez egy év eleji szakmai érdeklődés?

T.L.: Most úgy nem tudok a magyar piacról céltudatosan. Vannak ügyfelek, pont most beszéltem valakivel, aki a CV5-500-ból kettőt szeretne rendelni, automatizálással, de, ha csúnyán fogalmazok, akkor ezek a gépek most nem eladók, hiszen ezek most utaznak Európában. Relatíve az első harmadban voltunk azok között, akik megrendezhették az EMO-t, egész májusig igyekszünk bemutatni és elég sok megrendelés jött eddig.

2022_02_22_-_Mazak_33

CNCMedia: Több olyan forgalmazóval beszélgettünk, ahol a tavalyi évben az értékesítést nem tudta lekövetni a gyártás (részben az ellátási gondok miatt). Sok teljesítést áttoltak az idei évre, a Mazak esetében mi a helyzet?

T.L.: Nálunk hosszabbak az átfutási idők, a japán gépeinknél elég ügyesek vagyunk, erős az ellátási lánc és a vertikális integráció elég magas a Mazaknál, tehát nem függünk annyira, a beszállítóinktól. Az angol gyárunk nehezebben vette a lépést, mert a COVID mellé jött még a Brexit is. Ahogy olvastam, az angoloknál 3 millió üres munkahely van, holnaptól lehetne menni dolgozni és de ez természetesen minden részére hatással van az iparnak. 

Éppen ezért ezek a gépek úgy eladók, hogy még ha itt is vannak, júniusig nem lehet őket elszállítani. Jön még a MACTECH, oda is ki szeretnénk vinni néhány gépet a meglévők közül és most már a magyar irodához tartozik a szlovén, a bolgár, a román piac is. Ami nagy újdonság, hogy Romániában megalapítottuk a jogi irodánkat, jogilag ott is egy fióktelepet létrehoztunk Feminger Gábor vezetésével. Kiállítások a közeljövőben lesznek Bukaresten is, Szlovéniában is (ezek április-májusban), pont a MACTECH-kel egy időben, de ott is részt szeretnénk venni. Bulgáriában szeptemberben lesz ipari kiállítás, ott is szeretnénk jobban jelen lenni, megmutatni magunkat. Azt hiszem a márka, a brand az nagyon ismert, de nem biztos, hogy mindent odatettünk az elmúlt időben, főleg a környező országokban, ami erősítse ezt.

2022_02_22_-_Mazak_05

CNCMedia: Akkor ez azt jelenti, hogy a magyar régióközpont szerepe még nagyobb?

T.L.: Igen, létszámfelvétel van, ugyanakkor nem vagyunk könnyű helyzetben, hiszen magasan kvalifikált műszaki szakemberből nem sok van a piacon. Növekedni szeretnénk, vannak szabad helyeink, mind a karbantartást, az applikációt és a csapatunkat is növeljük. Az adminisztratív feladatoknál és funkcióknál pedig régi létszámmal és hatékonysággal próbáljuk hozni a többet, de a gépeknél, ügyfeleknél ott kell lenni, és nagyon remélem, hogy maga az automatizálás egyre erősebb lesz, ez talán látszik is. 

Közép-Kelet-Európában is majdnem egyformán, a lengyelekkel mindenképpen vállvetve, kb. 15-20% volt az a rendelésállomány, amely automatizációval kapcsolatos. Például Hollandiában, Franciaországban ez már 60-70%. 

CNCMedia: Akkor még mindig nem annyira a cobotos automatizálásról beszélünk, hanem inkább a közepes vagy nagy szériás gyártásról, automatizálás kiszolgálásról?

T.L.: Igen, így van, de nyugaton különálló gépeket nem is nagyon lehet eladni már, kivéve azokat a nagyon nagy és komplex gyártmányokat, de egyébként sorozatgyártásra semmiképen nem. Én azt hiszem ez az idő ide is eljön. Még talán pénzügyileg a közgazdászok lehet vitatkoznának rajta, hogy egy robot beruházása mennyire éri meg munkaerőköltségekhez képest, de azt hiszem ma már nem ez az irányadó, hanem hogy a szakember ott legyen a gép mellett és hogy egy komoly szakember hány gépet tud kezelni.

2022_02_22_-_Mazak_36

Emellett mit tudunk még csinálni az irodában: lehet használni a Big Data-t, ott van az i-Connect, erősítjük az új projekteket. Az adatok birtokában döntéseket tudunk hozni. 25 évet gyártásban dolgoztam, 2 éve vagyok itt, a tapasztalatom az, hogy amikor egy nagy technológiai újdonság érkezik, mint például a gépek hálózatosítása, akkor 25-30%-os hatékonyságot lehet megcélozni és ezt el is lehet érni általában. Ehhez lehet tervezni az átállásokat, hiszen mindent tudunk a gépről, tudjuk mikor van szüksége egy karbantartásra, akkor azt be lehet tervezni. 

Ugyanakkor üzleti szempontból is, költségelszámolásnál, ezek a gépek megmondják már pontosan, hogy mennyi energiát használtak fel melyik munkadarabra. Nem csak az van, hogy lemérjük az energiát és a CO2 kibocsátást.

Sokszor a piacon előfordul, hogy azok nyernek, akik egy nagyon pontos árajánlatot, nagyon gyorsan tudnak adni. Hiszen, ha rendelkeznek az adatokkal, akkor ez nagyon gyorsan megy és nincs benne kockázat. Ha pontos adatok vannak, akkor a vevő is úgy érzi, hogy egy professzionális ügyféllel áll szemben.

2022_02_22_-_Mazak_17

CNCMedia: Benned vagy a Mazak részéről milyen elvárások voltak, amikor felvettek és ez a pozíció képbe került? Hogy álltál ahhoz a kérdéshez, hogy a Mazakot, mint családi vállalkozást összehozni a Te multis szaktudásoddal?

T.L.: Érdekes volt. Azért a Grundfos is családi vállalkozás volt, de “multisodott” egy picit, ha fogalmazhatunk így. Én azt szoktam mondani, hogy ezek a családi vállalkozásból kiinduló cégek nem annyira multinacionális, mint inkább globális céggé nőtték ki magukat. Persze a globalizáció hozott multikultúrát is. Én a Mazakot nagyon jól ismertem, mert több, mint 30 gépet vásároltunk a Grundfosnak az elmúlt 20 évben és érdekelt a vállalat. 2016-ban volt szerencsém Japánba menni vevőként és akkor kaptam egy projektet a Grundfos-tól. Az addiktív gyártás pont akkor bontakozott ki, a gyártásban érdekes technológia volt és annak kapcsán csináltam egy tanulmányt és megtetszett a Mazak. Kicsit olyan, mint a Grundfos, párhuzamot lehet vonni, hogy az alapítótól 3 generáció alatt hogyan lehet egy világcéget létrehozni. Ezeknek a cégeknek van történetük, értékük és ez nagyon érdekes számomra.

2022_02_22_-_Mazak_04

A Mazak egy belülről építkező vállalat, mint sok családi vállalat. Belülről a tehetségeket ki kell nevelni, pozíciót, lehetőséget kell nekik adni, ugyanakkor ebben gyorsan változó és növekvő világban ez nem elégséges, tehát kell kívülről is. Szerintem itt is a 60-40% arány jól érvényesül. Azt hiszem a Mazak ezt kezdte meglátni, akartak valakit, aki gyártói múlttal is rendelkezik, nem feltétlen csak üzletivel, hiszen a Mazaknál fontos a gyártás  tulajdonosok, mérnökök is részt vesznek benne. A gyártás a kulcs, a design, ahogy megvalósítjuk a gépeket. És örömmel vették, hogy én a gyártásból jövök, nem az üzleti világból.

CNCMedia: Nincs túl nagy munkaerőhiány ehhez Magyarországon?

T.L.: Semmivel se rosszabb a helyzet, mint Lengyelországban vagy a cseheknél. A munkanélküliség ugyanúgy 3-4% körül van ezekben az országokban. Azért azt tudni kell, hogy a gépgyártásban ez nem többezres nagyságú, nem a 10-20-30 évvel ezelőtti beruházások vannak, amikor a munkaerő intenzív dolgok jöttek át, ez most sokkal magasabb szintű. A 30 éves angol gyárunkban 600 dolgozó van az üzemterületen, és ott kutatásfejlesztés is van, ahol meg kicsivel több mint 1000 fő dolgozik. Azt hiszem most egy gyáralapításnál 400-500 fővel lehet számolni és ezt x év alatt kell elérni. 

2022_02_22_-_Mazak_28

Azért dolgozunk, hogy párhuzamosan menjen az értékteremtés is, ugyanazzal a volumennel, mert ha nem, akkor jönnek a problémák, hogy csak a bérek mennek föl és nem tudunk olyan hozzáadott értéket képviselni, ami biztosítani tudja ezt hosszútávon. 

CNCMedia: Arra válaszolj még kérlek, hogy néz ki egy napod vagy heted? Milyen feladatai vannak itt egy regionális vezetőnek?

T.L.: Általában hétfőn teljesítményi meetingjeim vannak a régióval és a magyar menedzsmenttel is. Amikor kezdtem, rögtön utána jött a COVID, nem kellett és nem is tudtam volna annyit utazni. Ebben most a nyílt napok, kiállítások segítenek valamennyit. Igyekszem havonta mindkét másik helyen megjelenni, Prágában is és a lengyeleknél, Katowice-ben is. Az elmúlt időszakban voltam Romániában is minden hónapban, Brassóban, a cégalapítási ügyekkel.

2022_02_22_-_Mazak_25

Eléggé komplex a helyzet, még építkezni kell, hogy tökéletesebben tudjuk ellátni ennek a régiónak a dolgait, a célom az, hogy kompetenciaközpontot hozzunk itt létre. Valamint, hogy partnereket találjunk, akik a szatellit terepeket tudják segíteni, a mi kompetenciaközpontunk irányításával, úgy, hogy velük közelebb legyünk az ügyfelekhez. Ezek a feladatok még ránk hárulnak. Nagyot nőttünk most Lengyelországban is, ott egy viszonteladói és direkt értékesítési egyensúly volt, ami átalakult teljes direkt értékesítéssé.

Az elmúlt 20 évben építettük a középeurópai technológia központokat, a disztribútoraink, a családi vállalkozások nagyon sokat tettek a Mazakért, ugyanakkor ez a generáció lassan megöregedett. Vannak olyan partnerek, ahol a generációváltás nagyon sikeresen ment végbe, itt kiemelném a szlovéneket vagy a bolgárokat. És sajnos van, ahol egyáltalán nem, itt pedig mondhatnám a románokat vagy lengyeleket, és sajnos ezeket is kezelni kell.

CNCMedia: De ez óhatatlanul következik abból, hogy ha a generációváltás nem valósul meg normálisan, akkor bekényelmesedik az értékesítőcég, nem?

T.L.: Igen, úgy gondolják hogy megtették a magukét, az üzletben volt pénz, jó vállalkozások lettek és mindent úgy kell folytatni ahogy ezelőtt évtízedekkel csinálták. Ez egy nagy kihívás számomra, mert egyik oldalról tudom hogyan kell vezetni akár egy nagyvállalatot, vannak tervek, stratégiák, vannak mérőszámok, akciótervek és ezeket mérjük folyamatosan fejlesztünk, fejlődünk, minden nap jobbak akarunk lenni egy kicsit – ugyanakkor ezek a kis-közép vállalkozások “minden nélkül” csak tették a napi dolgokat és szép eredményeket tettek le az asztalra. A Mazak tulajdonosaiis nagyon értékelik az elmúlt évek munkáját. Részemről is óriasi a tisztelet ezen cégek és cégtulajdonosok eredményei iránt. ugyanakkor ha nem megyünk felfele, minden lehetőségről lemaradunk – tehát úgy kell nekünk manőverezni és stratégiát alkotni, hogy a jelenlétünket a piacunkat erősítsük ezáltal bíztosítsuk a helyi ügyfeleknek a világ egyik legjobb megmunkálási technológiáját. Ez egy érdekes kihívás, nem technológiai, sokkal inkább vezetői.

2022_02_22_-_Mazak_22

CNCMedia: Több, mint 2 éve vagy itt, hol tartasz az általad belőtt célhoz képest?

T.L.: Ami a Magyar Iroda megerősítését és felelősségi területének megnagyobbítását jelenti az jó úton halad. Szerettem volna egy nagyon transzparens és jó szervezeti felépítést, amit meg is valósítottunk és az egész régióban nemcsak Magyarországon. A Mazak értékesítés is eljutott arra a szintre, hogy már be kell hozni átlátható folyamatokat, standardokat, IT eszközöket, ezeket meg kell erősíteni, ahhoz, hogy hatékonyan tudjunk működni és ne Excel táblákban dolgozzunk, hanem rendszerekben és a nyert időt inkább az ügyfelekkel töltsük. Ez a feladat is hald. Ide tartozik például a strukturális kompetenciafejlesztés, amiben szintén nagy lépést tettünk előre, úgyhogy összességében elmondhatom, hogy elégedett vagyok, de sok minden még hátravan ahhoz hogy minden tervemet megvalósítsam.

2022_02_22_-_Mazak_39

További információ:

A Mazak hivatalos honlapján.

Megosztás
[
    ]