Fókuszban a nagy mennyiség: A Linamar Hungary az EMAG gyártási megoldásaira támaszkodik az e-mobilitás terén

Nagy pontosság és gyorsan növekvő mennyiségek – az elektromobilitás jelenlegi sikere kihívást jelent a gyártástervezők számára. A Linamar Technology Hungary példája jól mutatja, hogyan lehet ezt a feladatot hatékonyan megoldani. Az e-hajtások szakértői jelenleg az EMAG gépeibe fektettek be, amelyeket tengelyek és fogaskerekek gyártására használnak. Az alkatrészek száma a jövőben várhatóan több mint évi 2.000.000 darabra emelkedik – a jelenlegi körülbelül 300.000 darabhoz képest. Az új gyártási megoldás erre a növekedésre tökéletes megoldás.

Linamar Technology Hungary

Linamar Technology Hungary

Az e-mobilitás csúcssebességgel közeledik: az európai gyártók szövetsége, az ACEA szerint az újonnan vásárolt elektromos autók piaci részesedése az EU-n belül több mint kétszeresére nőtt az utóbbi időben. A 2021 első negyedévi 3,5 százalékról a második negyedévre 7,5 százalékra emelkedett. Ez magával hozza, hogy a különféle e-drive-komponensek darabszáma is növekszik – és pontosan itt jön képbe az olyan szakértelem, mint amivel a Linamar rendelkezik. A világszerte működő vállalat az energiatermeléshez és -tároláshoz kapcsolódó alkatrészek, elektromos hajtásrendszerek, valamint e-járművek szerkezeti és alvázrendszereinek nagy portfólióját állítja elő. A mérnöki és gyártási know-how a Linamart piacvezetővé teszi a minőség, a rendszerintegráció és a termékek piacra kerülési idejének tekintetében.

A Linamar egyik központi elektromos mobilitás-gyártó telephelye a cég Linamar Technology Hungary névre hallgató leányvállalata. A békéscsabai szakemberek egyebek mellett váltóelemeket, valamint alumínium házakat és burkolatokat gyártanak és szerelnek össze egy tavaly óta piacon lévő új e-car platformhoz. A fedélzeten: különböző gépek az EMAG-tól. A délnémet gépgyártó technológiája melletti döntés intenzív piackutatás eredménye volt. „Végül azért választottuk az EMAG-ot, mert a cég a kínálatában technológiák széles skálája megtalálható” – magyarázta Bíró István, a Linamar Technology Hungary projektvezetője. “Ezen kívül az EMAG innovatív megoldásokat fejleszt, amelyek segítenek gyártási folyamataink áramvonalasításában.”

IMG_6520

Köszörülési folyamatok lerövidítése

A Linamar Technology Hungary konkrétan a VL 6 és VT 2-4 vertikális esztergákat, valamint a VLC 200 GT eszterga- és köszörűközpontot használja a fogaskerekek és tengelyek kemény megmunkálásához. A cég rendelkezik ELC 160 lézerhegesztőgéppel is, amely a fogaskerekek hegesztésére szolgál. A VLC 200 GT eszterga- és köszörűközpont példája ideálisan szemlélteti az EMAG holisztikus megközelítésének előnyeit: a berendezés rendkívül gyorsan beállítható az integrált felszedő orsó segítségével. Miután az orsó a munkadarabbal együtt felvette megmunkálási pozíciót, gyors egymásutánban megkezdődik a kemény nagyoló esztergálás. Ekkor csak néhány mikrométer ráhagyás marad a fogaskeréken. Ez jelentősen lerövidíti a köszörülési folyamatot, ami a beépített köszörűorsó segítségével végezhető el. Ezzel együtt a megmunkálási minőség sem csorbul az esztergálás-köszörülés kombinációból: Ha csak egy kis ráhagyást kell lemunkálni az esztergálás után, a köszörűkorong specifikációja pontosabban megtervezhető a kívánt végső minőségre. Összességében tehát a Linamar gyártástervezői eltekinthetnek a további köszörülési műveletektől. 

A VL 6 esztergát különféle fogaskerekek megmunkálására használják.

A VL 6 esztergát különféle fogaskerekek megmunkálására használják.

Gyors munkadarabváltás

A Linamar hasonló fejlődést ért el a termelékenységben a VL 6 és VT 2-4 esztergagépeivel, amelyeket különböző méretű fogaskerekek és tengelyek esztergálására használnak. Az alkatrész méretétől és típusától függően a megmunkálási feladat eltérő lehet. Például a VT 2-4 automatizált függőleges eszterga ugrásszerű teljesítmény növekedést nyújt a tengelyek megmunkálásnál, eltávolítva a felkeményedett réteget a hegesztési területek környezetében. Ennek a rendszernek az erőssége különösen a nagyobb mennyiségeknél mutatkozik meg, mert automatizálási megoldása gyors forgács-forgács-időt biztosít: a megmunkálatlan alkatrészeket munkadarab-megfogók segítségével szállítják a gépbe, majd a megmunkálás után el is távolítják. A munkadarabtól függően ez az átváltási idő mindössze hat-nyolc másodpercet vesz igénybe. A nagy volumenű gyártásnál ezeknek a rövid, nem produktív időknek a lecsökkentésével óriási megtakarítást lehet elérni. A tényleges esztergálási folyamat is rövid ciklusokban megy végbe: A tengelyt függőlegesen befogják a főorsó és a nyereg közé, és két oldalról munkálják meg. Erre a célra két, egyenként tizenkét férőhelyes szerszámrevolver áll rendelkezésre, amelyek felszerelhetők esztergaszerszámmal vagy hajtott szerszámmal is.

A VT 2-4 függőleges eszterga rendkívüli teljesítményt garantál tengelyek megmunkálása során.

A VT 2-4 függőleges eszterga rendkívüli teljesítményt garantál tengelyek megmunkálása során.

A VL 6 függőleges esztergát több megmunkálására is használják 200 milliméternél nagyobb átmérőjű fogaskerekeken. Az alkatrészek egy elektromos hajtásrendszer részét is képezik. Feladatuk, hogy a villanymotor nagy fordulatszámát a kerékforgás legalsó szintjére csökkentsék. Az itt használt VL 6-ot az EMAG nagyobb munkadarabokhoz fejleszti, és a gép integrált automatizálással is rendelkezik. Munkadarab-tároló szállítószalaggal van felszerelve, és felszedő orsón keresztül történik a be-/kirakodás. Mik a Linamar tapasztalatai ezekkel a különféle gépekkel kapcsolatban? “Jelenleg az indulás fázisában vagyunk, és évente körülbelül 60 000 alkatrészt gyártunk típusonként. A jövőben viszont évente körülbelül 430 000 alkatrészt gyártunk majd” – mondta el Bíró István. “E tekintetben fontos számunkra, hogy a gépek stabil folyamatot biztosítsanak. Ez abszolút így van. Ráadásul jelenleg még nem merítettük ki teljesen a gépekben rejlő lehetőségeket. Például csökkenteni tudjuk a mérési ráfordítást ha az integrált mérőszondákat használjuk. Összességében nagyon elégedettek vagyunk a megoldással.”

ForrásEMAG

További információ:

Az EMAG hivatalos honlapján.

A Linamar Technology Hungary hivatalos honlapján.

Megosztás
[
    ]