Miért kell az iparirobot-alkatrészgyártóknak célba venniük a cobotokat?

Az elmúlt évek nehéznek bizonyultak a robotikai és automatizálási ágazat számára. A helyzet már a járvány előtt is kihívást jelentett. Ennek oka, hogy 2019-ben az autóiparban – az ipari robotokat használó egyik legfontosabb ágazatban gyengült a hagyományos, belsőégésű motoros járművek iránti kereslet. Emellett az elektronikai piac is szenvedett, csakúgy, mint a gépgyártók piaca. A 2020-ra várt fellendülést pedig megakasztotta a COVID-19 válság, mivel az ipari robotok globális piaca bevételi szempontból 11,1%-kal, szállítási szempontból pedig 5,9%-kal esett vissza.

2021-re azonban erős fellendülést látunk, mivel a végfelhasználók újraindítják régóta halogatott ipari automatizálási projektjeiket. 2021 után, noha a tevékenység nem lesz ennyire pörgős, továbbra is erőteljes növekedést jósolunk, nem utolsósorban azért, mert a gyárak társadalmi távolságtartással történő üzemeltetésének tapasztalatai még a leginkább konzervatív gyártósor-vezetőket is elgondolkodtatták az automatizálásban rejlő lehetőségekről. 2024-re az ipari és kollaboratív robotok piaca 410 000 kiszállított egységgel elérheti a 2018-as 10,5 milliárd dolláros bevételi csúcsot.

A kollaboratív robotok várhatóan 15-20%-os éves növekedést produkálnak

Mielőtt megértenénk a robotkomponensek ágazatát, meg kell vizsgálnunk az ipari és kollaboratív robotok változó környezetét. A csuklós robotok 2020-ban az ipari és kollaboratív robotok összesen 8,6 milliárd dolláros piaci értékének közel 75%-át tették ki. Előrejelzésünk szerint azonban 2025-re ez az arány 70%-ra csökken, miközben az összesített piaci érték meghaladja majd a 11,1 milliárd dollárt. A csökkenés oka, hogy a csuklós robotok legnagyobb végfelhasználójának, az autóiparnak a bevételei a 2020-as 33,4%-ról 2024-re 31,8%-ra csökkennek. Ugyanezen időszakban a kollaboratív és SCARA-robotok piaca az átlagosnál gyorsabb növekedést fog produkálni, ami annak köszönhető, hogy számos olyan új iparág fog megjelenni, amelyek új piacot jelentenek az ilyen típusú robotok számára.

Míg az ipari robotok teljes piacát tekintve az előrejelzések szerint 4-5% éves növekedés várható, addig az együttműködő robotok ágazatában ugyanez a növekedés várhatóan 15-20% lesz. A kisebb, kisebb teherbírású robotok irányába mutató tendenciát tapasztalunk, mivel az olyan iparágak, mint az elektronikai ipar, tovább automatizálódnak, és egyre több új iparág, például az akkumulátorgyártás és a fotovoltaikus rendszerek gyártása jelenik meg. Az általában 10 kg-nál kisebb teherbírású SCARA-robotok például már ma is a legelterjedtebb robotmegoldást jelentik az elektronikai ágazatban, és széleskörűen használhatók, többek között anyagmozgatásra, összeszerelésre és ellenőrzésre. Ez a kisebb robotok felé mutató egyértelmű tendencia nagy hatással lesz a robotalkatrészek piacára.

A végberendezések piaca 2025-re meghaladja a 2,5 milliárd dollárt

Az ipari robot-alkatrészekre vonatkozó legújabb kutatásunkban az összes kulcsfontosságú robotalkatrészt: motorokat, hajtásokat, sebességváltókat, vezérlőket, gépi látást, érzékelőket és működtető eszközöket figyelembe vesszük. 2021-ben a robotokhoz használt alkatrészek terén erőteljes, kétszámjegyű fellendülés volt észlelhető, az idei évben pedig a piac meghaladja a 2018-as, szinte 8 milliárd dolláros nagyságrendet. Ez nem kis részben annak köszönhető, hogy az árak számos tényezőnek – többek között a félvezetők hiányának és az inflációnak – köszönhetően emelkedtek. 2022-re és az azt követő évekre alacsonyabb, de még mindig erőteljes növekedést várunk, 2025-ig 4,1%-os CAGR mellett, az előrejelzések szerint pedig a bevételek abban az évben elérik a 9,3 milliárd dollárt.

Amint az a fenti ábrán látható, az alkatrészek terén a működtető eszközök képviselik a legnagyobb piacot, és ez a belátható jövőben is így lesz: a részesedés a 2020-as 1,8 milliárd dolláros piaci értékről 2025-re több mint 2,5 milliárd dollárra nő. A motorok, hajtások és váltóművek egyesített piaca várhatóan meghaladja a működtető eszközök piacát. Itt azonban van egy fontos szempont: a motorok/hajtások piacának nagy része kötött, azaz a robotgyártók általában saját maguk számára gyártják ezeket az alkatrészeket. Ugyanez a helyzet a robotvezérlők esetében is. Az egyéb alkatrészek, például a működtető eszközök, tanítókészülékek, érzékelők és precíziós sebességváltók piaca azonban sokkal nyitottabb a harmadik fél beszállítói előtt.

A legnagyobb növekedést a gépi látás és a működtető eszközök mutatják, mivel a gyártóüzemekben telepített automatizálási megoldások összetettebbé válása miatt egyre nagyobb azok részesedése. Az érzékelők piaci részesedése terén is az átlagot kissé meghaladó mértékű növekedés tapasztalható, mivel a kifinomultabb és drágább abszolút kódolókat egyre gyakrabban használják a nagyfokú pontosságot igénylő alkalmazásokban.

A kompaktabb, kisebb teherbírású robotok irányába mutató tendencia keresletet teremt a kisebb méretű és teljesítményű motorok, hajtások és váltóművek iránt, amelyek piaci ára alacsonyabb, mint nagyobb méretű és teljesítményű társaiké. Ezért, noha ezek az alkatrészek továbbra is uralni fogják az összesített piaci részesedésünket, a bevételek növekedése lassabb ütemű lesz, mint más típusú alkatrészek esetében. Mindeközben a robotvezérlők piaca várhatóan lépést fog tartani a teljes ipari robotpiaccal, míg a cobotok szegmensében már jól bevált tanítókészülékek valószínűleg kissé nagyobb növekedést fognak mutatni, mivel ezeket más robotalkalmazásokban is használják.

Az alkatrészgyártóknak a „nyitott” piaci szegmenseket kell megcélozniuk

Míg a csuklós robotok ágazata méreténél fogva a legnagyobb egyedi lehetőséget jelenti az alkatrészgyártók számára, a piac jelentős része kötött, a gyártók szoros, ha nem felbonthatatlan kapcsolatot ápolnak végfelhasználóikkal. Ehelyett a piaci részesedésük növelésében reménykedő alkatrészgyártók szemének azon „nyitottabb” piaci lehetőségek felé kell fordulnia, amelyeket a kollaboratív robotok fellendülőben lévő piaca kínál, és ahol a bevételek 2025-re várhatóan meghaladják az 1,1 milliárd dollárt, ami még a SCARA-robotokból származó 865 millió dolláros bevételt is felülmúlja.

ForrásInteract Analysis

További információ:

Az Interact Analysis hivatalos honlapján.

Megosztás
[
    ]