GK Kontakt, ahol a motorsport szerelmesei gyártanak az autóiparnak – Interjú Kéri Gáborral

A GK Kontakt Kft. fémmegmunkálással és alkatrész gyártással foglalkozik, közel 500 m²-es budapesti üzemi csarnokában, ahol kizárólag csak Haas gépekkel dolgoznak. A cég érdekessége, hogy 100%-ban autóipari területre szállít be alkatrészeket, amely nem véletlen, hiszen az alapító és tulajdonos Kéri Gábor szabadidejét is szívesen tölti ezen a területen. A családias hangulatot a vállalkozásnak a legmagasabb színvonalú eszközgyártás mellett is sikerült megőriznie. Gábor és a felesége üzlettársak, és a kezdetektől fogva együtt dolgoznak, kislányuk pedig már szinte beleszületett a közös vállalkozásba.

CNCMedia: Még mielőtt bármibe is belekezdünk, hadd kérdezzek valamit. Mit keres az üzemben egy versenyautó?

Kéri Gábor: Ez az egyik hobbim. Nagy rajongója vagyok az autóversenyzésnek, ezen belül is a magyar rally érdekel. Eljárok a versenyekre, illetve van egy csapat, ahol részt veszek az autó fejlesztésében is. Nagyon sok alkatrészt gyártunk nekik, fejlesztjük a futóművet, a meghajtását stb. 

CNCMedia: Akkor mondhatjuk, hogy boldog ember vagy, hisz a munkád egyben a hobbid is?

K.G.: Igen, ez pontosan így van. Talán még azzal lehetne ezt fokozni, ha versenyautó motorvezérlők szerszámait is gyártanánk, de így is azt tudom mondani, hogy nagyon boldog vagyok, hogy az autóiparban dolgozhatok.

CNCMedia: Melyik kezdődött hamarabb? Az autók vagy a munka iránti elkötelezettség?

K.G.: Igazából mindkettő a gyermekkoromra nyúlik vissza. Édesapám esztergályos volt, szerettem bejárni a munkahelyére, a fémmegmunkálással kapcsolatos tapasztalataim is ekkor kezdődtek. Természetesen az autókat is gyerekkoromban szerettem meg.

gk_kontakt_03

CNCMedia: Milyen iparágakba szállítotok be, illetve mivel foglalkoztok pontosan?

K.G.: 100%-ban az autóiparnak gyártunk. A gyártási portfóliónk gerincét a belső égésű motorok motorvezérlőjének a gyártásához szükséges szerszámok adják. Tehát mi azokat a szerszámokat, készülékeket gyártjuk, amivel a motorvezérlő elektronikát legyártják. Illetve a gyártás folyamán keletkező pót- és kopóalkatrész igényt elégítjük ki. Ez a fő termékkörünk, de nyilvánvalóan az autó elektronikához kapcsolódóan gyártunk további termékeket is. Ilyen például a tolatásvezérlő, de gyakorlatilag mindent gyárunk, amihez egy autóban elektronika szükséges lehet: ablakemelés, szellőztetés, ablaktörlés stb. Ezeknek a funkcióknak az elektronikájához is gyártunk alkatrészeket.

A GK Kontakt által gyártott precíziós alkatrészek egyike.

CNCMedia: Milyen anyagokat munkáltok meg?

K.G.: Anyag tekintetében felhasználunk alumíniumot, rozsdamentes acélt és sima szénacélt. Ebben nincs semmi különleges, talán ami itt érdekes lehet, hogy az általunk gyártott termékekhez vagy a legegyszerűbb, legolcsóbb és általános szerkezetű acélt használjuk, az S235-öt, vagy egy nikkelötvözetet, ami nehezen beszerezhető és nagyon drága, gyakorlatilag ez a két véglet van.

CNCMedia: Ahogy látom, szinte kizárólag Haas gépekkel dolgoztok. Elmondanád, hogy miért rájuk esett a választás?

K.G.: Általában azt szokták mondani, hogy a Haas gépeknek jó az ár-érték aránya, de én azt gondolom ez eléggé leegyszerűsített és nem is igazán jó magyarázat. Ez kicsit olyan, mintha azt mondanánk, hogy „ennyi pénzért jó ez”, pedig szerintem ez nem így van. Az első gép vásárlásában nagyon sokat segített az akkori kereskedő, és később is nagyon jó volt velük dolgozni. Az évek során két értékesítővel tartottuk a kapcsolatot, s ők korábban mindketten szervizesek voltak. Így azt mondhatom, hogy számomra teljesen hitelesek, mindig megértettük egymást, meg tudtuk beszélni a részleteket, a specifikációt. Ez mindig is nagyon fontos volt a kapcsolattartásban.

A GK Kontakt 6db Haas VF-3 marógépének egyike megmunkálás közben.

2010-ben vásároltuk az első Haas gépet, később lett még egy és ez a további fejlesztéseket egyértelműen meghatározta. Minden további gép vásárlásánál már az volt a fő szempont, hogy legyen minden egységes és homogén, maradjunk ennél a márkánál. Ennek okát egy autós hasonlattal tudnám legjobban szemléltetni: amikor vezetem a saját autómat, akkor mindent ismerek benne, mi-hogy működik, de hiába tudok vezetni, amikor átülök a feleségem autójába, kicsit más minden, nem olyan gördülékeny. Valahogy így van a gépekkel is, amikkel dolgozunk. Ugyanazt a szoftvert használjuk mindegyikhez, a programok is meg vannak írva. Ha valamit át kell rakni egyik gépről a másikra, zökkenőmentesen megoldható, ha ugyanolyanok a gépek. A munkatársak is könnyeben tudnak váltani a gépek között, ha mindegyik egyformán működik. Az összes gép vásárlásánál ez az ergonómiai szempont volt a legfőbb. Sőt, most már van olyan gondolatom is, hogy a márkához való ragaszkodáson kívül jó lenne csak az VF3-asokkal dolgozni, annak ellenére hogy VF4-es gépünk is van.

Az egyik frissen készült alkatrészt megtisztítják az ott maradt forgácsoktól és hűtőfolyadéktól.

CNCMedia: Milyen gépekkel is dolgoztok pontosan és mikori a legújabb beszerzés?

K.G.: Jelenleg 8 db Haas gépünk van, ebből 6 db VF-3-as, 1 db VM-2-es és 1 db VF-4-es. A legutolsó beruházás 2020. márciusában volt.

CNCMedia: Azért azt nem sok cég mondhatja el magáról, hogy 2020. márciusában ilyen értékű beruházást eszközölt.

K.G.: Igaz, hogy márciusban állítottuk munkára a gépet, de a finanszírozása már elő volt készítve korábban. Ettől eltekintve valóban, amikor meghozták, volt egy olyan gondolatom, hogy nem biztos, hogy a legjobb az időzítés. Nem tudhattuk, hogy milyen gazdasági következményei lesznek a vírus helyzetnek, de szerencsére azt láttam, hogy a mi tevékenységünkre nem volt problémás hatással

CNCMedia: Milyen tapasztalataitok vannak a gépekkel kapcsolatban?

K.G.: 10 éve vannak Haas gépeink, de ez nem jelenti azt, hogy csak ezzel a 8 géppel dolgoztunk az évek során, mint amit itt látsz. Veszünk és adunk is el gépeket folyamatosan, így az elmúlt 10 évben körülbelül 12-14 gépet vettünk összesen. Úgy állunk hozzá, mint az autókhoz: 4-5 évente lecseréljük őket, minden különösebb ok nélkül is. 4 éves lízing szerződéseink vannak és ez alatt a 4 év alatt megy bele egy gépbe körülbelül 4.000-6.000 üzemóra, amivel tapasztalataim szerint még különösebb problémák nélkül működnek. Az, hogy folyamatosan megújítjuk a gépparkot, a saját döntésem, nem az esetleges meghibásodások miatt van.

Precíziós megmunkálás az egyik Haas szerszámgépen.

CNCMedia: Önállóan szervízelitek a gépeket vagy a Haas-ra bízzátok?

K.G.: Kizárólag a Haas gyári szervízt hívjuk, bármilyen probléma adódik, és mindig ők is szervízelik a gépeket. Nagyon jó kapcsolatot ápolunk, mindig nagyon gyorsan dolgoznak és rugalmasak. Igaz, ehhez hozzá tartozik, hogy mi is igyekszünk a munkájukat pontos információkkal segíteni. Mikor megérkeznek, pontosan átadjuk nekik, amit addig megtudtunk a hibáról, illetve azt is, ha egy gépre határidős gyártás miatt nagy szükség van, vagy ha a hibás gépet pár napig nélkülözni tudjuk, így mindig az adott helyzetre optimalizálják a javítást. 

Precíziós megmunkálás az egyik Haas szerszámgépen.

CNCMedia: Nagyon szép ez az új telephely, milyen elgondolások vezéreltek a tervezésnél? Milyen benyomást szerettetek volna kelteni abban, aki belép az üzembe?

K.G.: Egyrészt szerettem volna jó példát mutatni, hogy hogyan lehet egy üzemi környezetet szépen kialakítani és rendben tartani. A megrendelők és beszállítók felé is fontosnak tartom, hogy amikor eljönnek hozzánk, mit látnak; hogy egy olyan cég jelenik meg előttük, akit komolyan lehet venni. A belső munkatársak felé pedig az a fontos, hogy kulturált munkakörülményeket tudjunk biztosítani számukra, hogy jól érezzék magukat itt, és talán kicsit érezzék ők is magukénak ezt az egészet, amiben részt vesznek. 

CNCMedia: Sok helyről azt halljuk, hogy nehéz a jelenlegi helyzetben előre tervezni, Ti milyen tervekkel néztek a jövőbe?

K.G.: A tavaly márciusi beruházás után már látjuk, hogy kinőttük ezt a helyet, így mindenképp a gyártói alapterület bővítését tervezzük. A Haas-szal kapcsolatos együttműködés stabil és hosszú távon tervezünk velük. Most az 5-tengelyes megmunkálás irányába szeretnénk elmozdulni, ebbe az irányba már tettünk is konkrét lépéseket, így azt mondhatom, a 2021-es fejlesztési tervek már folyamatban vannak.

További információ:

A GK Kontakt hivatalos honlapján.

A Haas szerszámgépek hivatalos magyarországi forgalmazója, a Bartec GmbH hivatalos honlapján.

Megosztás
[
    ]