20 év 23 gép – Haas gépparkkal a stabilitás és a hosszútáv jegyében – KÁTA CNC sikertörténet

Budapesttől alig 70 km-re, Szentlőrinckátán jártunk, a mindössze 2000 főt számláló község legnagyobb foglalkoztatójánál, a KÁTA CNC telephelyén. A több mint 20 éve, 1997-ben alakult céget annak idején egy bérelt csarnokban, akkor még bérelt gépekkel itt indította el Csányi János. Vele és a cég műszaki vezetőjével, Dobák Zsolttal beszélgettünk az immáron 300 embert foglalkoztató és egy jászberényi fiókteleppel is rendelkező vállalkozásnak a fejlődéséről, valamint gépberuházásinak történetéről.

 

 

CNCMedia: A KÁTA CNC név sokak számára ismerősen cseng, de mivel foglalkoztok pontosan?

Csányi János: A vállalat tevékenysége fémmegmunkálás. Magas minőségben állítunk elő extrudált alumínium és acél profilokból forgácsolással, stancolással, hegesztéssel, szereléssel termékeket. Autóipari alkatrészekkel főleg klíma csatlakozókkal foglalkozunk, amit mára a tartóelemek gyártása egészít ki. 

01

 

CNCMedia: Kezdettől fogva az autóiparnak szállítotok be és gyártotok alkatrészeket. Mivel indultatok és hogyan értétek el a most rendelkezésre álló gépparkot?

Csányi János: Mint minden kezdő vállalkozás, mi is kipróbáltunk több gépet. Ahogy korábban említettem mi nagyszériákkal dolgozunk hatalmas darabszámokkal, így a számokra nagyon oda kell figyelni. Fontos szempont volt a gépválasztáskor, hogy ne egy termék gyártására specializált legyen, ugyanakkor képes legyen kiszolgálni az ügyfél igényeit. Az SV gépek sikeres befektetésnek bizonyultak kezdeteben, majd KIA gépek is számításba jöttek, mivel főleg alumínium forgácsolással és kevés vas anyaggal dolgozunk.

Bartecen keresztül vettük az első HAAS gépünket, amelyek akkor kerültek képbe amikor nagyobb darabok, kamrás profilok jöttek számításba és keresgettük azt a géptípust, ami ehhez megfelelő volt. Ár-érték arányban ez jónak nézett ki és elkezdtük természetesen egy-két gép vásárlásával. Ez úgy nézett ki, hogy nagyon bevált.

Dobák Zsolt: Több mint húsz éve foglalkozunk autóipari beszállítóként cnc forgácsolással és ezen alkatrészek elkészítésével. Az alkatrész paletta nagyon széles. A tenyérnyi alkatrészektől a több méteres nagyságig terjed és mindenféle formában előfordul. Valamikor a 2000-es évek elején vásároltuk az első Haas gépünket, majd ezt követte további 23. Igazán megbízható gépek.

05

 

CNCMedia: Az autóipar hallattán szinte megkerülhetetlen a kérdés, hogy mennyire érzitek a szektor megtorpanását, illetve milyen hatással van rátok ennek a piacnak az átalakulása és vírushelyzet?

Csányi János: A visszaesést és lassulást mi is megéreztük, de most már egy emelkedő tendenciát látunk. Tapasztaltuk a változást abban is, hogy mi általában nagy szériákban gyártunk, de a mostani helyzetben már nem válogatunk, a kisebb és egyedi gyártású felkéréseknek is megpróbálunk eleget tenni. Azonban mivel tartóelemeket gyártunk klíma, illetve motor csatlakozókhoz a robbanó motorok helyét átvevő elektromos, hibrid vagy alternatív meghajtások nincsenek hatással a megrendeléseinkre.

09

CNCMedia: Nem is volt több megingás? Kikacsintás más márkájú gépek felé?

Csányi János: Nem igazán. Utána már teljesen ráálltunk és csak Haas gépekkel folytattuk a megmunkálásokat. Úgyhogy jelen pillanatban azt kell mondani, hogy nagyon meg vagyunk elégedve a Haas gépekkel.

08

CNCMedia: Az elégedettség csak a gépekről szól vagy társul mellé más is?

Csányi János: Elégedettek vagyunk a HAAS csapatával, a kiszolgálással, a kereskedelmi részleggel és a szerviz csapatukkal is. Mi is rendelkezünk egy kis szervízcsapattal és fontos számunkra, hogy zökkenőmentes kapcsolat legyen köztük és a márkaszervíz között. Ez most nagyon jól működik és minden problémát sikerül gyorsan megoldanunk.

Dobák Zsolt: Ezt én is csak megerősíteni tudom, nem volt olyan problémánk, amit ne tudtunk volna közösen megoldani. A szakember gárdánk úgy ismeri a gépeket, mint a tenyerüket, így a HAAS szervízes csapat már sokszor telefonon el tudja irányítani őket.

10

CNCMedia: Milyen gépparkkal rendelkeztek most és tervezitek-e a bővítést, illetve automatizálást?

Dobák Zsolt: A meglévő gépeink egy része VF3-as és VF4-es dupla négytengelyes megmunkáló központ. A gépeink másik része öttengelyes megmunkálóközpont. Ezeket nagy mennyiségű alkatrészek gyártására 24 órában használjuk, igazából évek óta. Ahogy korábban említettem ezek igazán megbízható gépek. Mivel mi rengeteg alkatrészt gyártunk sok gépen elmondhatom, hogy 100%-ig kihasználjuk a gépek képességeit és kapacitásukat.
Automatizálással kapcsolatban a kollaboratív robotok alkalmazása felmerült. Gondolkoztunk, 4, 8 vagy akár több darab beszerzésén is később, cellában kezelve robottal, de az autóipari helyzet nem tette ezt lehetővé most.

02

Csányi János: A szükséges automatizálást a saját fejlesztőcsapatunk végzi. Persze akadnak olyan helyzetek, amit csak a szakszervíz tud megoldani, de rendelkezünk saját célgéptervező csapattal és a felfogóegységeket is mi tervezzük.

CNCMedia: Hogyan látjátok a cég jövőjét, mi az irány?

Dobák Zsolt: Amit én a 20 év alatt megtanultam, hogy nincsen végleges kialakult forgácsolási eljárás. Mindig kell fejleszteni, folyamatosan. Vannak erre lehetőségek. Fejlődnek a szerszámok, folyamatosan fejlődnek a gépek. Úgyhogy mindig kíváncsinak kell lenni az újra. Keressük a lehetőségét annak, hogy hogyan legyünk termelékenyebbek ezáltal gazdaságosabbak.

Csányi János: A cél, hogy ne csak egy lábon álljunk. A klíma csatlakozókról a tartóelemekig már megtettünk egy lépést. Most egy második lépcső jön az életünkbe, amihez automata hegesztő robotot állítottunk be, sík- és csőlézereket vásároltunk, hogy ne csak az autóipar igényeit szolgálhassuk ki, hanem más típusú megbízásokat is vállalhassunk.

 

További információ:

KÁTA CNC weboldalán

A Haas szerszámgépek hivatalos magyarországi forgalmazója, a Bartec GmbH hivatalos honlapján.

Megosztás
[
    ]