Oktatás a csomagban – avagy ki fog érteni az új CNC géphez

A termelő egységbe újonnan érkezett gép kiváltsága, hogy a tulajdonos büszke, az üzemvezető elégedett pillantásaival méltatja. Épp csak a gép kezelőjének egyre gyorsuló mély lélegzetei sejtetik, hogy a következő napok hangulata és eredményei sok, ekkor még megválaszolatlan kérdést zárnak majd le.

A termelő kapacitás szerszámgép beszerzéssel történő bővítése sosem csak a gépről szól. A terméket kíséri egy szolgáltatás csomag, melynek nem minden esetben helyén kezelt része a gép használatára és programozására irányuló oktatás. De a nélkülözhetetlen alaptudás átadásán túl, miről szól még a néhány napos tréning? Mitől lehet eredményesebb? Mi a valódi súlya az oktatási napoknak?

IMG_20210126_124347

A közös nevező

Nem szükségszerűen, de jó eséllyel az oktatás első napján két vagy több idegen ember áll egymással szemben. Mint az első, kételyekkel teli munkanapon az új helyen. Eltérő szakmai múlttal, szóhasználattal (nem is gondolnánk, hányféleképpen hívjuk ugyanazon eszközöket, műveleteket) és érdeklődéssel rendelkező embereknek, ha a szakmájuk azonos is, szükség van minimális időre az egymásra hangolódáshoz. Érdemes a bemutatkozást követő perceket a szakmai múlt rövid áttekintésével kezdeni. Később, az oktatás során ezek a tapasztalatok újra és újra elő jöhetnek, gyakorlati példákat említve az elmélet mellé.

Fontos lehet az első percekben ismertetni az oktatónak a tematikát, illetve, ha van ezzel kapcsolatba észrevétel a „tanuló” részéről, annak itt hangot adhat. A tematika, ha alapjaiban nem is, részleteiben változhat egyedi igények, kérések szerint.  Ha a korábban egyeztetetthez képest valamelyik résztvevő az oktatás időtartamával kapcsolatban szeretne módosítást kérni, ez egy remek alkalom, hogy javaslatot tegyen erre vonatkozóan. Óvatosan a szúrós poénokkal, nem biztos, hogy mindenkinek egyformán vicces.

2020_01_31_Savaria_Ipartechnika_csarnokavato_51

Tonnás súly a vállakon

A beszerzési folyamat megtérülés kalkulációinak eredményei általában kiderülnek az üzemben még azelőtt, hogy a gép megérkezne. Függetlenül attól, hogy elhangzik konkrét elvárás a dolgozóval szemben vagy sem tudja, hogy a gépre és rá vonatkozóan is posztulátum a mielőbbi profitábilis termelés.

Hosszú időt a forgácsolásban töltő embereknél jellemző az attól való félelem, hogy ha az új géppel való kapcsolatuk nehezen indul, veszítenek szakmai fényükből. A bizonyítási vágy az egyes emberek karakterétől függően pozitív és negatív motiváció is tud lenni. A trénernek illik felismerni, és lehetőségeihez képest kezelni ezeket az érzelmi állapotokat. Egy-egy jó helyre beszúrt dicséret, pozitív megerősítés sokat segíthet a „tanonc” fejlődésén.

De igaz az is, hogy a diák saját magát ismerve jó, ha tudja kezelni érzelmi állapotait. A magas elvárások ellenére is valós, hogy a rossz hangulat még sosem segített a hatékonyság növelésében.

A kevesebb néha több

A termelés mielőbbi megkezdésének reményében csábító lehet a kialkudott oktatási napokat mielőbb és egyben igénybe venni. Ám ez nem minden esetben a legjobb megoldás.

Ha a gép vezérlője ezidáig ismeretlen volt a dolgozók számára, vagy egy a megszokottól jóval bonyolultabb (öttengelyes vagy multitasking) gépről van szó, érdemes az oktatási napokat több részletben felhasználni. Az első 2-3 nap a gépkezelési alapokat tartalmazhatja, ami a gép képességeinek teljes kihasználására nem elegendő ugyan, de ezzel már el lehet indulni, óvatosan elkezdeni ismerkedni a technikával. A fennmaradó részletet akkor javasolt felhasználni, ha összegyűlt annyi kérdés, aminek megválaszolásával már el lehet tölteni 2-3 napot, vagy akkor, ha az alapok nagyon stabilan mennek.

2019_09_10_-_Sokoro_12

Különösen igaz ez abban az esetben, ha a termelőgépet kísérő szolgáltatások közt valamilyen extra szoftver szerepel. Gondolok itt valamilyen szimulációs, vagy párbeszédes programozást segítő megoldásokra. Ezeket, ha lehet a szállító telephelyén teljesen nyugodt, csendes helyen érdemes oktatni, ahol a napi teher nem okozza az oktatás megzavarását. 

Mindentudók, merre vagytok?

A régi időkre jellemző volt, hogy egyetlen megbecsült és nagyra tartott forgácsoló szakember a szakma szinte minden titkát, fortélyát ismerte.

Ezen szakiknak járó végtelen tisztelet mellett azonban el kell fogadnunk, hogy a világ megváltozott. Minden, és tényleg minden sokkal összetettebb lett. A forgácsoláshoz közvetlenül kapcsolódó szakmák közt könnyedén felsorolhatunk legalább kettőt-hármat. Alig-alig elképzelhető, hogy az ezekhez tartozó tudást egy ember mind, napra készen észben tartsa. Ha valakinek kételyei vannak, képzelje maga elé a szerszám- és készülékkatalógusokat, vagy a gépkönyvet, esetleg egy programozói szoftver részletes leírását. Belátható, hogy az itt sorolt, több ezer oldalnyi szakmai anyag nem férhet be egyetlen ember fejébe.

2020_12_02_-_SFT_Spannsysteme_10

Az oktatáson részt vevők sem kivételek, mégis meg kell oldaniuk az eléjük gördített feladatokat. Jellemző, hogy a gépet vásárlóknál van jelentős forgácsolási tapasztalat (releváns területen), és hatalmas termék ismeret, ami csak évek alatt, szorgalmas gyakorlással szedhető össze. Az oktató birtokában van a gépre, annak kezelésére és programozására vonatkozó tudás.

Nem kizárt, hogy az esetlegesen felmerülő kérdéseikkel megkereshetnek más szakembereket is, de elsősorban magukra számíthatnak. Ez nem verseny, nem a szakmai tudás összemérésének ideje. Ez egy csapatmunka, amiben döntő fontosságú, hogyan tudnak együtt dolgozni. Egyedül senki nem fog győzni.

Érték(l)elés

Nem törvényszerű, de jellemző, hogy az üzem vezetője érdeklődik a trénernél a dolgozója felkészültségéről, hozzáállásáról. Az érdeklődés oka lehet puszta kíváncsiság is, de az is előfordul, hogy a termelés tervezéséhez van szükség az információra. A könnyűnek tűnő kérdés kellemetlenséget is okozhat.

Amennyiben a dolgozó felkészült, elegendő tudással, megfelelő hozzáállással vett részt az oktatáson, semmi gond. Azonban, ha valamelyik hiányzott, az oktató keresi majd a szavakat, a helyes válasz megadásához. Senki nem mond szívesen negatívat másokról. Ugyanakkor, ha meg nem érdemelt dicséretben részesíti a résztvevőt vagy résztvevőket, de a termelés mégsem indul el a tervezett ütemben, az üzemvezető szemében hitelét veszti.

2020_01_31_Savaria_Ipartechnika_csarnokavato_17

A szakmai tudás és tapasztalat egy dolog, és ha nem is figyelmen kívül hagyható, véleményem szerint nem ez a legfontosabb. A legtöbbet a gondolkodásmód jelenti. Ha valaki valóban tanulni akar, nyitott az újra, megoldások keresésében elhivatott, az a legbonyolultabbnak tűnő CNC gépet is sikeresen fogja használni. Természetesen a szakmai alaptudás sokat gyorsíthat ezen a folyamaton.

És sokkal kevésbé kellemetlen azt mondani az üzem vezetőjének, hogy megfelelő a hozzáállás, de a tanulási folyamat még várhatóan eltart 3-6 hétig, mint azt, hogy ez a szakember melegedni jár a munkahelyére, szakmai fejlődése húsz éve elakadt, és a problémák felvetésén túl semmiben sem jeleskedik.

Öt további jótanács a vezetőnek és a dolgozóknak

Tanácsaim vezetőknek

  1. Nem feltétlenül a legtapasztaltabb, vagy legidősebb embere lesz az ideális jelölt a legújabb technika kezelésére. A fiatalok lelkesedése, motivációja és affinitása, esetleg a bennük lévő bizonyítási vágy komoly erő lehet akkor is, ha a tanulási folyamat valamivel hosszabb. Ha Önnek mégis van nagy tapasztalatú embere növekedési szemlélettel, nagyon becsülje meg!
  2. Ne fogalmazzon meg irreális elvárásokat a résztvevőkkel szemben az oktatás előtt, mert olyan pszichikai teherrel küldi őket csatába, amivel lehetetlen győzni. 
  3. Biztosítsa a szükséges eszközöket és körülményeket az oktatáshoz. Ha az idő számottevő része elmegy keresgéléssel, vagy elviselhetetlen a zajterhelés, az oktatás hatékonysága töredéke lesz az elvártaknak.
  4. Menet közben ellenőrizze, de ne akadályozza az oktatást. A vezető folyamatos jelenléte általában nem pozitív. Alkalmankénti megjelenése azonban érezteti a dolgozóval, hogy nincs egyedül hagyva.
  5. Egyeztessen az oktatóval a tréning előtt az elvárásokról és utána az eredményekről. Mielőtt termelést szervez a gépre, legyen tisztában azzal, amit a szakember gondol a dolgozókról.

Tanácsaim dolgozóknak

  1. Lehetőségként, és ne kötelességként tekintsen a tanulásra. Ha már ott kell lenni, vegye ki belőle a legtöbbet. Ezt csak pozitív hozzáállással teheti meg.
  2. Ne ragaszkodjon túlzottan a múltbéli tapasztalataihoz. Az érthető, ha szerette az előző vezérlőt, de ez már ott van, és dolgozni kell vele. Fogadja el, próbálja szeretni.
  3. Ha vannak negatív érzései a múltból, tegye félre. Adjon esélyt az oktatónak és a megvásárolt gépnek. Néhány év alatt is nagyot változnak dolgok.
  4. Ha tud, ha szükséges jegyzeteljen. Az oktatót kérje meg, hogy biztosítson erre időt, vagy ami még jobb, kérdezze meg, van e elérhető írás a témában. Amikor magyarázzák, minden egyszerűnek tűnik, de hetek múlva már csak sejtelmes káosz lesz az a rettenetes információ tömeg, ami elhangzik egy oktatáson.
  5. Kérjen és adjon visszajelzést az oktatás közben és után is. Fontos, hogy Ön és az oktató tisztában legyen az elvárásokkal, képességekkel és tudással. A kapcsolat nem szűnik meg a tréning végével. Később felmerülő kérdéseivel is az oktatóhoz fog fordulni.

[Átadott tudás x kialakult kapcsolat] = Eredmény²

Az oktatás két cég közti kapcsolat első, termeléshez köthető része. Ezt megelőzően értékesítés – beszerzés zajlott. Itt viszont a forogni kezd a főorsó, és remélhetőleg mielőbb beindul a termelés is. A gép teljes kihasználtságának alapja, hogy megfelelő módon, az elégségesnél jóval több tudást tudjon átadni az oktató. Hogy szakmailag felkészült legyen, az ő felelőssége. De hogy a leadott „anyag” mennyire megy át, mi rögzül, és mi veszik a homályba, részben azon múlik, hogy milyen kapcsolat épül a résztvevők között.

Szakmai kapcsolat és emberi kapcsolat, amire a jövő eredményeit, remélhetőleg sikereit együtt építik majd.

SzerzőSipos Ádám

Megosztás
[
    ]