Egy több mint ötszáz éves technológia, a fogaskerék leváltását célozza a magyar fejlesztésű sincroll hajtómű

A HÓD Industrial Solutions közel 30 éve segíti megoldásaival a gyártócégek hatékony működését. Sikerük záloga a folyamatos innovációban és az új technológiák felkutatása iránti elkötekezettségükben rejlik. A legújabb, Sincroll Kft-vel közös projektjük sok területen áttörést jelenthet a hajtástechnika világában.

sincroll_main

A projektet egy két részes cikksorozatban fogjuk ismertetni, melynek első része az újfajta hajtás mechanizmusát mutatja be.

A technológia

A sincroll technológia lényege abban rejlik, hogy fogak helyett golyókkal kapcsolják össze a hajtómű kerekeit, melynek révén praktikusan teljesen megszabadulnak a csúszástól és a súrlódástól, az energia veszteség pedig szinte nullára csökken. Az ötlet alapvetően két egymástól távoli gépészeti diszciplína, a hajtóművek és a golyóscsapágyak keresztezése. Belül a hajtási kontakt környezetében golyóscsapágy, kívül a működését és funkcióját tekintve hajtómű – innen származik a termék szlogenje is: ’Bearings for Gearing.’

A sincrollban golyókat alkalmaznak a hajtómű bemenő és kimenő tengelyeinek összekapcsolására. A kerekek felületén hornyok vannak és minden golyó egyik fele az egyik, a másik fele a másik keréken levő horonyban helyezkedik el, illetve azokon gördül végig. A golyók tiszta gördüléssel, elvileg súrlódás és csúszás nélkül gördülnek végig a hornyokon. Az alábbi ábrán jól látható az elvi különbség a hagyományos és a sincroll hajtóművek között.

sincroll

A találmány mögött nagyon erős fizikai háttér és jelentős mérnöki kutatás/fejlesztés áll; Bogár Pál fizikusnak és csapatának több, mint egy évtizedes munkája van a projektben. Tekintve, hogy hajtásmű szinten minden mozgó gépben van – legyen az kicsi vagy nagy, működjön földön, vízen, levegőben vagy a világűrben – a technológiának potenciálisan hatalmas piaca van.

Konstrukció

Az alábbi ábrákon látható hajtóművek mind a sincroll technológiával készültek, a golyók pályái és a kerekek geometriái azonban jelentősen eltérnek egymástól. Ennek oka a tengelyelrendezések és más egyéb specifikációk: például áttételek különbözősége – de a technológia egy és ugyanaz. Párhuzamos tengelyek esetében például a sincroll hajtómű kerekei sík diszkek, metsződő tengelyek esetében gömb-, kitérő tengelyek esetében pedig hiperbolikus felületek. Ez is jól mutatja a technológia sokszínűségét.

sincroll_konstrukcio

A sincroll előnyei

Az ügyfelek visszajelzése és az elkészült prototípusok alapján megállapítható, hogy a sincroll technológia előnyei erősen függenek attól, hogy milyen alkalmazásról beszélünk. A repülésben például egészen más tulajdonságokat tekintenek fontosnak, illetve előnyösnek, mint a mélytengeri robotokban.

Ezzel együtt ugyanakkor elmondható, hogy a sincroll hajtóművekre általánosságban jellemző energia megtakarítás bármely alkalmazás esetén előnyt jelent. Emellett a technológia előnyei közé tartozik még a a súrlódás hiányából származó kisebb kopás, elhasználódás és hőgerjesztés, illetve hosszabb élettartam; a nagyon magas áttétel és ebből következő egyszerűbb konstrukció; a holtjátékmentes működés és ezáltal nagyobb pontosság; a kisebb zaj; valamint a nagyszámú kapcsolatban levő golyó és ebből következő simább futás és megbízhatóság. Számos olyan új tulajdonság, amely javítja a hajtás működési tulajdonságait.

sincroll_tablazat

ForrásSincroll

További iformáció:

A Sincroll Kft. hivatalos honlapján.

Megosztás
[
    ]