“Én nem vállalok el kis szériákat, mert nincs rá idő!”

A Három-Milcsi Kft. egy kis családi vállalkozás, melynek története az 1970-es évekig nyúlik vissza. A TSZ-ként induló cég fő profilja szinte a kezdetek óta a gázkészülék alkatrész gyártás, azon belül is inkább az esztergált munkadarabok gyártása, de partnereik egyéb irányú megrendeléseit is ki tudják elégíteni. Szerkesztőségünk Milcsevics Sándorral, a vállalat ügyvezetőjével készített interjút.

Milcsevics Sándor, a Három-Milcsi Kft. tulajdonosa

Milcsevics Sándor, a Három-Milcsi Kft. ügyvezetője

A weboldalon olvastam, hogy először Két-Milcsi volt. Mesélsz erről egy kicsit?

Amikor apuék ezzel elkezdtek foglalkozni, akkor még TSZ melléküzemágként csinálták. Aztán azt mondta, hogy ő ezt abba akarja hagyni, mert nyugdíjas meg minden és akkor én úgy gondoltam, kár lenne veszni hagyni egy jól működő céget és átvettem. Régen otthon volt a műhelyünk, csak hát azt kinőttük.

Először ketten csináltunk egy Bt.-t apuval. Én informatikus vagyok, ezért nekem nem sok közöm volt az esztergáláshoz, viszont ebben nőtem fel, így láttam, mit hogyan kell csinálni. A mai napig van, hogy megyek hozzá, hogy segítsen, hogyan csináljunk meg bizonyos dolgokat. Igazából a CNC-hez meg ő nem ért. Mivel a CNC sokkal közelebb áll a számítástechnikához – mint a régi automata gépek – így mondtam neki, ha átveszem, akkor én nem tudom azt csinálni amit ő, hogy odaáll, befogja a kést és elkezdi kocogtatni, hogy mikor lesz jó a méret. Én erre képtelen vagyok. Persze meg tudom csinálni, de amíg ő beállít egy gépet 3-4 óra alatt, addig nekem 2 napig tartana, így nincs értelme és ezért maradtam a CNC-nél. Abbahagytam, amit csináltam. Vettem gépeket és szép lassan fejlődünk.

EMCO Turn 340 CNC eszterga FANUC Series 0i-TF vezérléssel

EMCO Turn 340 CNC eszterga FANUC Series 0i-TF vezérlővel

Ugyanazok az ügyfelek maradtak vagy új ügyfélkört kellett keresni?

Alapvetően ugyanazok az ügyfelek, de mindig jönnek újak. Jelenleg sajnos elhajtjuk őket, mert nem tudunk új ügyfelekkel foglalkozni, mivel eléggé le vagyunk terhelve. Nem tudom, hogy ez jó-e, hiszen nagyon egy lábon állunk. Alapvetően gázkészülékekhez készítünk alkatrészeket és 2-3 nagyobb cég van, akiknek dolgozunk. Az egyik egy kereskedő, a másik kettő pedig FÉG-ek, akik gyártják a gázkészülékeket. A többi megrendelőnk alkatrész kereskedő, akik általában apróságokat kérnek megrendelésre. Az egyik FÉG adja a megrendeléseink 60%-át. Tehát nagyon egy lábon állunk, ami nem biztos, hogy jó.

Mekkora szériában kell gyártanotok?

Általában egy megrendelést garnitúrába rendelnek, ami körülbelül 20-50 féle alkatrész és 10.000-sével szokták rendelni. Általában ez több hónapos állomány, de ez több mindentől függ. Az automaták lényegesen gyorsabbak, mint a CNC-k, ugyan sokkal egyszerűbb alkatrészek készülnek rajtuk. Abból egy 10.000 darabos széria másfél hét alatt készül el. Viszont a bonyolultabb alkatrészekből van, hogy 1,5-2 perc 1 darab alkatrész legyártása, így azok jelentősen több időt vesznek igénybe. Így előfordul, hogy 1-1,5 hónapig ugyanaz megy egy gépen.

Hogy jutottatok el a FANUC-ig? 

Másfél évvel ezelőtt vettünk egy új gépet, amin FANUC vezérlés volt. Amit most átalakítottunk azon gyárilag Siemens volt és mivel ez egy 30 éves gép, így azért akadtak vele gondok. Időnként olyan hibák jöttek elő, amikkel nem igazán tudtunk mit kezdeni. A legutóbbi az volt, hogy a szegnyeregnek az egyik érintkezőjére ráesett egy picike forgács és ezt másfél hónap alatt sikerült kideríteni. Egészen addig a legváratlanabb időközönként megállt és hibát jelezve abbahagyta működését. Egyszerűen így nem volt érdemes használni, mert folyamatosan arra kellett várni, hogy mikor jön a szerviz és mikor tudja megjavítani. Először azt hittük sikerült megoldani, elkezdtünk vele dolgozni és végül kiderült, hogy mégsem. Volt, hogy ugyanaz a hiba, a javítást követően 1 perc múlva és volt, hogy 2 hét múlva újra jelentkezett. Ráadásul a kijelzőn a hibaüzenet csak tizedmásodpercekre jelent meg. Így csak úgy sikerült kideríteni, hogy mi a gond, hogy telefonnal elkezdtük felvenni a kijelzőt és amikor megállt, akkor kikockáztuk, hogy mi a hibaüzenet.

2020_08_03_-_Harom-Milcsi_02_v3

Ami a gépen volt az egy 30 éves vezérlő, vannak ilyen nyűgjei, ezért úgy gondoltam le kéne cserélni és utánanéztem, mik az opciók. Tudtam, hogy van a Siemens, FANUC és persze tudtam, hogy vannak mások is, de mivel ezt a kettőt ismertem, így tudtam, hogy ezek közül fogok választani. Az árazás volt, ami leginkább a FANUC mellett szólt, így ezért őket választottam. Sikerült szerezni hozzájuk ismeretséget, így könnyebben tudtuk megbeszélni mire van szükségem. Ide jöttek, megnézték és gyakorlatilag onnantól kezdve minden gördülékenyen ment. Viszonylag hosszan kellett várni az alkatrészekre, de utána minden nagyon jól működött.

FANUC Series 0i-TF vezérlő

FANUC Series 0i-TF vezérlő

A beépítés mennyi idő volt, ki csinálta?

A beépítést én magam csináltam és két hét alatt elkészült. Mivel alapvetően informatikus vagyok, így teljesen egyértelmű volt, hogy nekiállok és megcsinálom, hiszen csak vezetékekről és kapcsolókról beszélünk. Tehát szerintem nem egy bonyolult dolog egy CNC gép. 20 évig orvosi lézereket terveztem, ahhoz képest a CNC gépek nem egy összetett dolog számomra. Könnyű volt megcsinálni és így sikerült spórolni 2-3 millió forintot, mert ilyesmi összeg  volt a beépítési költsége, amikor a Siemens-esektől kérdeztük.

Mi mindent kellett kicserélni? 

Mindent kicseréltünk, bár nem tudom, hogy kellett volna-e. De, ha már neki láttunk felújítani egy gépet, akkor úgy álltam hozzá, hogy nem maradhat analóg vezérlésben semmi és legyen minden digitális. Ezért a fő motortól a szervókig minden ki lett cserélve. Az összes mágneskapcsoló, védelmi áramkör és minden más is ki lett cserélve. Semmi nem maradt a régi. Egy-két kábelt meghagytunk, de a fontosabb kábeleket is lecseréltük.

Az EMCO Turn 340 új kapcsolószekrénye

Az EMCO Turn 340 új kapcsolószekrénye

Anyagáramlásról beszélhetünk?

Hogyne beszélhetnénk! Csak össze-vissza. Van egy külső raktárunk, ahol az anyagot tároljuk. Amikor elkészül a munka, akkor nálunk nem nagyon marad. Tehát mi nem gyártunk raktárra. Általában ha nálunk készül valami, akkor azt megrendelésre készítjük és amint kész van elvisszük, vagy jönnek érte és elviszik.

Milyen anyagokkal dolgoztok leginkább?

Alapvetően inkább vasból gyártunk, persze jobb réz munkát végezni.

Ez például egy autógyári besszállítónak készül. Az autókban lévő kábelkorbácsokat táblákon csinálják és ez ahhoz mindenféle alkatrész. Vannak ilyen hajlítható darabok, ami ebből a két darabból áll van közötte egy csukló és amikor egy ilyen csövet ráhúznak, akkor ugye egyenesen áll. Ez föl van szerelve a táblára a megfelelő helyekre, rá hajtogatják a kábeleket, amikor kész elhúzzák a csövet, ilyenkor le lehet hajtani a tartót és levenni róla könnyedén az elkészült kábelkorbácsot. Nem rég kerültünk kapcsolatba ezzel a céggel, ami ezzel foglalkozik. Körülbelül 1 éve kezdtünk el nekik dolgozni. Elég sok darabot készítünk nekik, de összegben nem olyan jelentős.

Tervezel további gépfelújítást vagy beruházást?

Most éppen egy gép felújítás alatt áll, de azzal mechanikailag van probléma és el kellett vinni köszörültetni a szánokat. Természetesen vásárolnék új gépet, csak nem fér el. Szeretnék venni egy CNC hosszautomatát, mert a gyártott alkatrészek között rengeteg olyan van, ami pici átmérőjű és sokkal gazdaságosabban gyártható egy hosszautomatán, mint ezeken a gépeken. Ez itt mind revolver CNC, és miután vannak mechanikus hosszautomatáink, így látom a különbséget. Tudom, hogy azon mennyivel könnyebb megcsinálni olyan dolgokat, ami ezzel kín-szenvedés.

Itt valami ázsiai márkára gondolsz?

A Doosan forgalmazójától kértem ajánlatot, ők egy Japán márkájú CNC-t árulnak, ami ilyen hosszautomata. Meg is lenne rá a pénzem, csak nem tudom hova rakni. Azon gondolkodtunk, hogy ezeket a gépeket beforgatjuk a fal mellé és kilógatjuk a szálvezetőt kívülre egy nagy csőbe, így az akkor nem foglal helyet és akkor talán befér még egy gép ide. Csak ugye ezeket a gépeket nem olyan könnyű mozgatni ezen a borzasztó minőségű talajon.

Ezt a régi mechanikus automatát például most vettük. Nagyon jól lehet dolgozni ezeken a régi automatákon a pici, egyszerű alkatrészek esetében. Százezer számra gyártjuk a fúvókákat a gázkészülékekbe. Az ilyen munkákat nem érdemes CNC-re rakni. Teljesen gazdaságtalan. Felesleges egy 30-40 milliós gépet járatni azért, hogy egy 20 forintos alkatrész potyogjon le róla. Ez a százezer forintos gép tökéletesen megcsinálja.

2020_08_03_-_Harom-Milcsi_16

Ez például az egyik konvektor szelepnek a nyomásmérő csonkja. Amikor beállítják a konvektorszelepet, van benne egy előtte egy utána, rárakják a műszerüket és úgy állítják be a szelepet, hogy közben tudják vizsgálni a nyomást. Ebből éves szinten 100-200 ezer darabot csinálunk.

2020_08_03_-_Harom-Milcsi_14

Ezek végtelenül egyszerű, primitív gépek. Ezeken tárcsa vezérel mindent. Vagyis nem egy, hanem minden egyes késnek, revolver fejnek vagy egy tárcsája és minden alkatrészhez gyakorlatilag készítesz egy tárcsa garnitúrát, ami utána azt az egy, vagy ahhoz hasonló alkatrészt képes legyártani, semmi mást.

Ezek a gépek már nem nagyon pontosak, nem olyanok, amikre századmilliméterre lehet dolgozni. Vagy hát 1-2 méretet lehet tartani századmilliméterre, de az, hogy egy egész alkatrész biztosan századra egyforma legyen az lehetetlen. 40-50 éves gépek ezek, már nem alkalmasak arra. Viszont nagyon jó ilyen apróságokra.

2020_08_03_-_Harom-Milcsi_17

Hogyan találnak meg az ügyfelek? 

Weboldalt nem olyan régen csináltunk, de leginkább kapcsolatok révén, szájhagyomány útján. Ha valaki 40-50 éve foglalkozik ezzel, akkor nem nagyon kell hirdetni. Valamint nagyon kicsi a piac, ha a gázkészülék alkatrészeket nézzük. Szinte minden gyártó ismer mindenkit. Újak vannak persze, de a régiekből mindenki ismer mindenkit.

A kész alkatrészeket egy mechanikus mérlegen mérik meg

A kész alkatrészeket egy mechanikus mérlegen mérik meg

Sokszor keresnek ügyfelek, hogy hallottak rólunk és vállalunk-e kis szériás munkát, de igazság szerint nem szeretek elvállalni kis darabszámú megrendeléseket, mert az automaták nem alkalmasak rá, a CNC gépek pedig le vannak terhelve. Így ketten-hárman tudjuk vinni az egész műhelyt és nem kell az, hogy minden gépnél álljon valaki, hogy az éppen aktuális beállítást csinálja.

Itt minden programot én írtam a gépeken. Van egy segédmunkásunk aki segít és persze egészen jó, hiszen hajlandó arra, hogy a CNC-ket is kezelje. Valamint apu még mindig bejár dolgozni, mert attól függetlenül, hogy abba akarja hagyni, nem képes. Tehát folyamatosan jön és ő is csinálja. Így én nem vállalok el kis szériákat, mert nincs rá idő. Ugyanannyi ideig tart beprogramozni 5.000 darabra vagy 10.000 darabra, mint 200-ra.

2020_08_03_-_Harom-Milcsi_11

A Doosan géped is FANUC vezérléses? 

Igen ő egy két éves gép, talán nincs is még kettő. Újonnan vettük és egészen jól működik. Vannak a FANUC vezérlőnek furcsaságai, amiket meg kell szoknom. Nekem a Siemens után egy csomó minden nem tetszett, de alapvetően jól lehet használni. Nagyon kényelmes. Főleg nagy darabszámoknál lehet vele jól dolgozni. Nyílván a régi vezérlőkhöz képest a 30 év különbség látszik. Amikor új programot írok, akkor azért jelentősen könnyebben készül el egy program. Viszont van egy pár olyan dolog, ami nekem furcsa és úgy látom, hogy a Siemensnél egyszerűbben van megoldva. Nem azt mondom, hogy itt rossz, csak nem olyannyira egyszerű. De hát nem tart sokáig megtanulni. Amikor először oda álltam, akkor vakargattam a fejem, hogy most akkor mit csináljak vele és hogy fog ez működni, de sokat mondok akkor, ha azt mondom, hogy 3 hét volt beletanulni. Úgy, hogy egyszer jött ki a Doosan-nak az oktatója és megmutatta, hogy hogyan kell használni a gépet. Onnantól kezdve egyedül csinálom. Ha így nézzük, akkor nem is olyan bonyolult a FANUC-nak a programozása.

2020_08_03_-_Harom-Milcsi_05

Mennyire szervizigényes a gép?

Nem nagyon. Nagyon jól viselkedik. Egyetlen problémánk volt vele. A fő motorban egy jeladó rosszalkodott, de valószínűleg gyárilag nem volt tökéletes. Van egy alumínium kerék, ami a fő motor pozícióját adja és az táncolt a tengelyen. Ez okozott egy kis gondot. A forgalmazó szervize nem tudott vele mit kezdeni. Amikor a FANUC-osok kijöttek kb 1 óra alatt megvolt a hiba és mondták, hogy oké jön is hozzá az alkatrész. Megérkezett, kicserélték és azóta is jól viselkedik. Más probléma nem volt. Amit nem szeretek az az alkatrész elkapó, de ezek ilyen apróságok és ez nem a rendszernek a problémája. A gépi megoldások azok, amik nem tökéletesek vagy nem olyan jók.

Szoktatok beiktatni egyhetes leállást nagyobb szervizeléshez?

Attól függ. Leginkább nyáron fordul elő, hogy leállunk nem feltétlenül csak karbantartásra, néha szabadágra is megyünk. Idén ez nem sikerült, mert nagyon sok munkánk van. Valamint mivel folyamatosan itt vagyunk, így folyamatosan figyelünk a gépekre Úgy nem szoktunk leállni, hogy akkor most jöjjön ide valaki és csinálja meg a karbantartást. Ha el is megyünk egy-két hét szabadságra, akkor is megpróbáljuk úgy intézni, hogy valaki azért legyen a műhelyben, habár előfordul teljes leállás is.

Hogyan érintette az üzletet és a megrendeléseiteket a vírus helyzet és az azzal járó gazdasági helyzet? 

Az elmúlt jó pár évre visszamenőleg elmondható, hogy 2-3 hónapra előre tudom, hogy mit fogunk csinálni, milyen munkáink lesznek. Mert szerencsére úgy jön a munka. Most azért nekem is úgy volt, hogy csütörtökön úgy álltunk, hogy vége van és hogy rákövetkező héten nem kell már bejönnünk mert nincs munka, de szerencsére péntekre beesett egy óriási megrendelés és így azonnal dolgoztunk tovább. Lehetséges, hogy én túl biztonságosra veszem a figurát, mert például a hitelt is úgy vettem fel arra a gépre, hogy otthon megvan rá a pénzem. Így ha bármi gond lenne, akkor be vagyok biztosítva. Nem merek úgy vállalkozni, hogy majd a munkából jön be és úgy oldom meg. Valószínűleg ez valamennyire visszafogja a fejlődést, de így nem tudok pofára esni.

2020_08_03_-_Harom-Milcsi_13

Valamint a MÁV nagyon korrekt volt velünk, hiszen anélkül, hogy kértük volna küldtek egy e-mailt, amiben felajánlották, hogy a helyzetre való tekintettel 80% díjkedvezményt adnak a bérleti díjra. Borzasztó jól jött. Hál’ Istennek mi nem nagyon voltunk rászorulva, de most is úgy állunk, hogy körülbelül tudjuk 3 hétre előre, hogy milyen munkákra számíthatunk, de az azutáni időszakra még csönd van. Tehát érezhető, hogy nem olyan a helyzet, mint amilyen volt a vírus előtt. Úgy gondolom, hogy még el fog telni jó pár hónap mire vissza tudunk állni ugyanarra a szintre ahol voltunk. De ha nyereséges lesz az év, akkor már nem buktunk, tehát én most még úgy látom, hogy nincs baj. Aztán meglátjuk.

Azon nem gondolkoztál, hogy kihasználd az NHP-s hitelt most nagyon kicsi kamattal?

Gondoltam rá, de az egyik pályázati lehetőségből automatikusan kiesünk, hiszen nem vagyunk négyen. Tavaly vagy mikor 4 alkalmazott volt a minimum, ahhoz hogy egyáltalán kapjunk. Mi csak hárman voltunk. Aztán amikor ezt a gépet vettük, akkor úgymond a sima utcai hitel mellett döntöttem, mert annyira kicsi volt a különbség és annyival kevesebb ügyintézéssel járt, hogy azt mondtam, hogy nekem az a fél százalék kamat különbség megér annyit, hogy nem kell sokkal többet rohangálnom és simán a Deutsche lízinggel néhány óra alatt elintéztük az egészet. A másikkal nem is tudom hány különböző helyre kellett volna menni, különböző papírokkal és üzleti terveket beadnom azért a fél százalékért. Nem volt értelme. Az egész nagyon flottul ment, ahogy kéne mennie manapság, de hát nem mindenhol így működik. Rajtunk azért látszik, hogy nem nyerészkedni akarunk a hitelen, hanem valóban dolgozni akarunk és ez évekre visszamenőleg látszik a termelésünk. Mióta átvettem és elkezdtünk CNC-zni, azóta évről évre egyre többet dolgozunk és egyre jobbak vagyunk. Van ahol ez nem elég.

2020_08_03_-_Harom-Milcsi_10

MACH-TECH-re vagy Automotive-ra el szoktál járni?

Igen, szoktam. Nekem az éves bevételem az 80 millió forint körül van. Tehát nagyon kicsit vagyunk ahhoz, hogy olyan nagyon könnyedén menjünk és vásárolgassunk ott, de csodaszép dolgokat lehet látni és érdemes megnézni. Főleg a mostani helyzetben nagyon meggondolom, hogy mennyit költök, és hol teszem. Itt az a baj, hogy ezek a gépek nem 1 milliós költségek, hanem nettó 20-40 milliós gépek. Kitermelem ezeket az összegeket, de ez jó pár év mire visszahozza az árát. Főleg a mostani helyzetben meg kell gondolnia az embernek mikor és mennyit ruház be, mert csúnyán nagyot lehet esni.

Ha még kicsit dicsérni vagy szidni kellene a Fanuc-ot, mit tudsz elmondani?

Megmondom őszintén, dicsérem őket. Nekem nagyon jó tapasztalatom van velük kapcsolatban. A régi gép átalakításánál is végtelenül segítőkészek voltak, mindig. Bármire szükségem volt, egy telefon és ha nem is tudtak azonnal válaszolni, akkor visszahívtak a megoldással. Nekem kimondottan jó tapasztalatom van velük kapcsolatban. Az egy kicsit furcsa volt, hogy egy jó bő félév volt mire megjött a vezérlés, de ez nem rajtuk múlik, hanem a gyártón.

Valamelyik nap is volt egy kis problémám az átalakított gépnél. Felhívtam őket, hogy ez a gond. Mondták, hogy nézzem meg ezt-azt és hogy szerintük nem náluk van a probléma. Megnéztem és való igaz, odakerült a fő motornak a szíjára olaj és megcsúszott. Az okozott egy olyan hibát, amire a PLC program nem volt felkészítve és nem kezelte le rendesen. Megállt minden, de nem szólt nekem, hogy ez a bajom. De pillanatok alatt megoldottuk. Szóval én tényleg azt gondolom, hogy végtelenül segítőkészek és normálisak.

További információ:

A Három-Milcsi Kft. hivatalos honlapján.

A FANUC hivatalos honlapján.

Megosztás
[
    ]