Egy induló vállalkozás buktatói – amikor a szegény embert még a „szerviz” is húzza

Pócspetriben, egy családi ház kertjében üldögélünk és Májer Andrással beszélgetünk, aki kedélyesen mesél vállalkozása indulásáról. A környék és a ház csendes, nem is gondolná az ember, hogy az átalakított melléképület egy gyártóműhelyt rejt, amelyben egy huzalszikra, egy tömbszikra és egy 3-tengelyes marógép is kényelmesen elfér. András boldogan mutatja meg gépparkját és osztja meg velünk az azokhoz kapcsolódó történeteit.

image11

A vállalkozás gondolata 2014-ben fogalmazódott meg bennem, amikor hazajöttem egy hosszabb külföldi munka után. Azon gondolkodtam, hogy alkalmazottként dolgozzak vagy esetleg vállalkozóként. Akkor még nem tudtam, hogy ez mekkora felelősséggel, kitartással és áldozattal fog járni. Talán ez a naivság kellet ahhoz, hogy belemerjek vágni.  Gépészmérnökként végeztem a Nyíregyházi Egyetemen. Már az egyetem évei alatt foglalkoztatott a terméktervezés, a dizájn és később a szerszámtervezés is. A tanulmányok befejezése után sikerült olyan cégeknél el helyezkednem, ahol termék tervezői pozíciókat tölthettem be és szakmai tapasztalatokat szerezhettem.

Egyéni vállalkozóként 2016-ban viszont már kitágult a feladatok listája és a CAD munka csak egy részévé vált a folyamatnak. A lehetséges ügyfelek megtalálása, az ajánlatadás, a szerszám tervezése, gyártása és ellenőrzése mind az én feladatommá vált.

Vulkanizáló szerszám, kerékagy festősablon gyártásához.

Vulkanizáló szerszám, kerékagy festősablon gyártásához.

Mindig is fontosnak tartottam, hogy az ötletből kézzel fogható termék váljon. Így amikor a terméket tervezem nem csak a végfelhasználói követelményeket a gyárthatóságot és a költségeket veszem figyelembe, hanem már akkor olyan kérdések is felmerülnek bennem minta az előgyártmány alakja, mérete, a gyárthatóság az éves darabszám és még sorolhatnám.

A lehető legtöbb szempont figyelembevételével érhetjük el a termék optimális ár-érték arányát. Alátéteket is gyárthatnék huzalszikrával de nem sok értelme van, mert a magas árat senki nem fogja megfizetni.

Mesélsz erről a Robocut-ról? Új gépeken már nem látni ilyen kialakítást, burkolatot. Ez át lett alakítva?

Nem, ez egy gyári gép. Egy 5 tengelyes FANUC huzalszikra. ’97-es évjáratú, tehát ez már nem egy mai darab, viszont működik, és teljesen jól lehet használni. Abban az időszakban, amikor ezt forgalmazta a FANUC, olyan érintésvédelmi szabályozás volt életbe Európában, hogy csak zárt burkolattal lehetett értékesíteni ezeket a típusokat.

2020_05_11_-_Majer_Andras_02

Miért ezt a gépet választottad akkoriban? Honnan van? Mit lehet róla tudni? Milyen jellegű munkákat végeztek vele?

Forma adó betétek felirattal, légrugó gyártáshoz

Forma adó betétek felirattal, légrugó gyártáshoz

Ahhoz, hogy munkát tudjak vállalni szükségem volt egy műhelyre és gépekre. Úgy tartják a gépeket adott munkára veszik. Így könnyebben kalkulálható a megtérülés. Így próbáltam én is a munkát és a gépvásárlást is lehetőleg egyszerrre nyélbe ütni. 2017-ben egy budapesti cégtől egy olyan munkalehetőség került előtérbe, ahol bizonyos körkéseket kellett volna vágni. Ezen felbuzdulva megvettem a gépet, de sajnos a munkát végül visszamondták. Úgyhogy így indult a vállalkozásom, munka nélkül.

De ha már így alakult próbáltam rá munkákat találni. Kisebb ékpályákat, bordás agyakat kezdtem el vágni vele. Nem egyből a szerszám gyártásba, hanem inkább a lazább tűréssel rendelkező kisebb szériás alkatrészek gyártásával próbáltam elindulni.

alkatresz2

Tervezés is van benne, vagy inkább csak gyártás?

Ez a megkereséstől függ. Ha az ügyfél rendelkezik 2D/3D rajzokkal, akkor csak ajánlatot adok, majd legyártom. Sokszor keresnek meg azonban csak egy ötlettel vagy egy már gyártott termékkel, amihez szeretnének szerszámot készíttetni. Ebben az esetben elkészítem a termék rajzot, vulkanizáló vagy lemezalakító szerszám terveit és amennyiben a vevő is megfelelőnek tartja kezdődhet a gyártás.

A vállalkozást próbálom összetettebb munkákra építeni, ezzel segítve az ügyfeleimnek megvalósítani az elképzeléseiket.

Ívelt fogazatú kúpfogaskerék

Ívelt fogazatú kúpfogaskerék

A kezdeti nehézségekhez képest, mostanra mekkorára és hogyan formálódott az ügyfélköröd? 

Hosszú ideig tart míg kialakul a bizalom. Kezdő vállalkozóként bizonyítani, kockáztatni kell. Sikerült elérnem azt, hogy vannak visszatérő ügyfelek. Nekem ez a legfontosabb, hiszen az Én fejlődésem az Ő sikereiktől függ.

Mikor bővítetted ki a gépparkot egy marógéppel?

2019-re már éreztem a hiányát egy marógépnek ezért hosszas keresgélés után szem előtt tartva a költségeket megvásároltam egy SuperMiniMill 2 megmunkáló központot. Viszont már több hely nem volt a belülről purhabbal kifújt kezdetleges melléképületben. Így a szüleim segítségével a melléképület többi részét is átalakítottuk. Új tetőt, műgyanta burkolatot és gipszkartont kapott ezzel 70m2-re bővítve a műhelyt.

Műhely

Műhely

2020 nem indult könnyen. Januárban elromlott a huzalszikrám és göröngyös utat bejárva végül a FANUC segítségével újra üzembe tudtuk helyezni.

Hogy indul el az ember, ha tönkre megy a gépe és nem rögtön a szakszervizt hívja? 

Ebben az esetben megpróbálja a vállalkozó saját magának megjavítani, ha tudja. Ha nem akkor marad az internet, valamint ismerősök ajánlása. Felvettem a kapcsolatot egy Budapesti céggel, akinek elküldtem a hibakódokat, elmondtam mi a probléma és nagyon meggyőztek, mert állításuk szerint rengeteg hasonlót javítottak már. Kijöttek és elvitték a hajtáskártyát és a Z tengely motorját is.

Fanuc Alfa 1C munkatér

Fanuc Alfa 1C munkatér

Azt, hogy miből adódott a probléma azt a mai napig nem tudom és a szerviz sem tudja megmondani. A régebbi CNC vezérlésű gépeknek lelke van, mondják a szakik. De térjünk vissza az előző gondolatmenetre: A megbeszélt időponthoz képest késve, de legalább megérkeztek. A két alkatrészt kivenni körülbelül 20 perc, nekik szépen komótosan 1 óra 10 percig tartott. Mondanom sem kell, hogy a munkalapra rögtön 2 óra került és felcsendült a varázsszó „minden megkezdett órát ki kell fizetni”. Pár napon belül megtörtént az állapotfelmérés majd megkaptam az ajánlatot a hajtás kártya javítására és a motor felújítására. Bízva a cégben kifizettem a javítási költségeket, természetesen mindent 100%-ban előre. Egy-két héten belül megtörtént a javítása, de a korábbiakból tanulva nem kértem, hogy ismét jöjjenek ki.

Fanuc hajtáskártya

Fanuc hajtáskártya

A visszakapott alkatrészeket beszerelve, ugyanazt a hibát írta ki a gép. Így a hajtáskártyát visszaküldtem a szervíznek, akik egy héttel később jelezték, nem tudják megjavítani, ezért visszautalják a pénzt. Tehát volt egy kiszállási és egy motor felújítási díjam és egy nem működő gépem. Ezt követően az egyik barátom ajánlott egy másik céget, akik megjavították a hajtáskártyát. De itt jött a csavar, mert a gép még ennek ellenére sem akart működni. Az X/Y/Z/U/V motorok felcserélgetésével rögtön kiderült, hogy a Budapesti cég által felújított motorral lesz a gond. Utólag kiderült, nem kellett volna hozzányúlniuk.  Megannyi levelezgetés és telefonálgatás után ettől a munkától is elálltak és elintézték annyival, hogy visszautalták a felújítás árát. Itt jegyezném meg, hogy így válhat könnyedén egy szükségtelen felújítás több százezres plusz kiadássá. Úgyhogy itt álltam egy hibás motorral, egy nem működő géppel és nem igazán tudtam, hogy mihez kezdjek.

2020_05_11_-_Majer_Andras_04

A FANUC-ot áprilisban hívtam fel, de már korábban is folyamatosan kapcsolatban voltam velük.  Így nem volt újdonság nekik a sztorim. Bán Norberttel (Robocut Service Team Leader), aki maximálisan segítőkész volt, átbeszéltük a lehetséges opciókat. Ezért döntöttem a díjmentes szállítás és hibafeltárás mellett, amit a FANUC központba végeztek el. A hibafeltárás során megállapították, hogy a szakszerűtlen szétszerelés és a nem megfelelő alkatrészek helytelen beszerelése okozza a hibát. Komplett állórész, szenzor, impulzus jeladó és még sorolhatnám azt, amit cserélni kellett. Így nem is meglepő, hogy az alkatrészekkel és munkadíjjal az ajánlat közelített az új motor árához.

2020_05_11_-_Majer_Andras_07

Ekkor felhívtam Kerekes Pétert (After sales engineer), hogy milyen lehetőségek jöhetnek még számításba. Szerencsére pozitívan és segítőkészen ált ehhez a dologhoz, így pár napon belül megküldte az új ajánlatot, amit el is fogadtam. Egy héttel később megérzett a megjavított motor. Norbert másnap jött és beüzemelte a gépet. Boldog voltam, mert több hónap után végre ismét használhatóvá vált!

Mennyi ideig tartott a beépítés?

2020_05_11_-_Majer_Andras_08A motor beépítése körülbelül 15 perc volt. Viszont az ajánlatban az alkatrész felszerelése, beüzemelése és egy állapotfelmérés is szerepelt, körülbelül 2 óra. Ez az idő pontosan elegendő volt Norbinak arra, hogy felvegye a referencia pontokat, a kalibrálja a huzalvezetőt, a befűzést és elvégezze a teljes állapot felmérést. Az alapos átvizsgálás során olyan hibákra is felhívta a figyelmemet, mint a folyamatos huzal szakadás, amit egy pár ezer forintos csapágy cseréjével meg is szüntettünk. Ezt az analitikus probléma megoldást várja el az ember egy szervíztől. Elmondhatom, hogy a FANUC ezt a magas színvonalat képviseli.

Hogyan találtál szervizes céget?

A hivatalos FANUC márkaszervíz nem olcsó, de ha belegondolok mennyi kellemetlenségtől, álmatlan éjszakától és hónapokig húzódó gépállástól mentettek volna meg, így utólag inkább fizetem meg a magasabb árat, de tudom, hogy számíthatok rájuk. 

Egy kezdő vállalkozásnál rengeteg nem várt buktató lehet, most már tudom. Minden nap tanulok valamit, egyszer a saját hibámból másszor a máséból. De úgy gondolom, ha azt csináljuk, amit szeretünk, örömünket leljük benne és elég kitartóak vagyunk akkor könnyebben vehetjük az akadályokat.

További információ:

MÁJER ANDRÁS
Egyéni Vállalkozó
H-4327 Pócspetri, Pócsi út 87.
telefon: +36 70 459 6793
e-mail: mail.majera@gmail.com

A FANUC hivatalos honlapján.

Megosztás
[
    ]