Több magyar gyár sokat nyert azzal, hogy elkezdték Kínát hanyagolni

“A feldolgozóiparban aktív tőkeerős kkv-k a megrendelésállomány átlagosan 35-55 százalékát elveszítették, míg az elmúlt hetek során az autóipari beszállítói kör egy része létszámleépítésre kényszerült” – számolt be az ügyfélkörükben tapasztaltakról Tóth Ádám Ferenc, a European Conformity Check Vállalkozásfejlesztési Tanácsadó Intézet (ECC) ügyvezetője.

A veszélyhelyzet okozta válság szerencsétlen módon egybeesett az uniós források elapadásával. Ugyanakkor több vállalkozás nagyon jól járt azzal, hogy a megrendelők elkezdték mellőzni a kínai üzemeket.

feldologozoipar

“Erős, jellemzően 25-250 fős állományi létszámú, főként középvállalati méretű cégekkel vagyunk kapcsolatban: mostanra pedig nagyságrendileg az ügyfélkör 15 százaléka dolgozik olyan kapacitással, mint a veszélyhelyzetet megelőzően. A visszajelzések alapján elmondható, hogy a cégeknél nem jellemző a 3-5 hónapot meghaladó tartalék” – derül ki az ECC adataiból, amely a gyártó, termelő cégekre, elsősorban a fémiparra (gép- és szerszámgyártás, járműipar), a műanyagiparra, a faiparra és bútorgyártásra, valamint a nyomda-, illetve csomagolástechnikai ágazatokra fókuszál.

Tóth Ádám Ferenc szerint ügyfélkörük átlagosan a megrendelésállománya 35-55 százalékát elveszítette – attól függően, hogy milyen területen dolgozik: a fémforgácsolást például súlyosabban érinti a krízis, mint a lemezipart. Ugyanakkor mindössze néhány olyan vállalkozásról tudnak, amelyek a nehézségek vissza is léptek a már beadott pályázatuk megvalósításától.

Olvassa el a teljes cikket a Napi.hu-n!

A vírus “belenyúlt” az értékláncba

“Elsősorban a gépgyártás területén – de jellemzően nem az autóiparban – több olyan vállalat van, amelyet a nagyobb cégek elhalmoztak megbízással azt követően, hogy a Kínában lévő gyártóüzemektől visszavonták a megrendeléseket. Korántsem tömeges jelenségről van szó, de több ügyfél számolt be arról, hogy az új rendelések miatt tele vannak munkával és gyakorlatilag 0-24 órában, heti hét napon át megy az üzemük, sőt további kapacitásokat kell fejleszteniük” – magyarázta Tóth, az érintett vállalatok nevesítése nélkül.

Olvassa el a teljes cikket a Napi.hu-n!

A többség gondban van – kiszáradtak az uniós alapok

Az ECC már tavaly decemberben egy állami támogatási csomagot szorgalmazott a fém- és műanyagiparban aktív cégek számára, mivel 2019 során érdemi lassulást lehetett érzékelni a gyártóiparban. A megelőző évek óriási – elsősorban a járműgyártó cégóriásoknak köszönhető – konjunktúrája végén ugyanis az érintett kis-és középvállalati beszállítói kör a korábbi megrendelések 30-40 százalékát elveszítette. Mindez egybeesett azzal, hogy a 2014-2020-as EU-s támogatási ciklus forrásai lényegében elfogytak.

Olvassa el a teljes cikket a Napi.hu-n!

Mire érdemes pályázni még a bérátvállalási csomagon felül?

Bérkifizetésre nem, de fejlesztésekre még akad pályázati lehetőség. A 2020. április 16-án megjelent Külgazdasági és Külügyminisztériumi rendeletben foglalt Versenyképesség-növelő Támogatás hozhatja vissza azok beruházási kedvét, akik a mostani időszakot megelőzően fejlesztést terveztek megvalósítani, de azt a koronavírus okozta helyzet következtében elhagyták volna.

Olvassa el a teljes cikket a Napi.hu-n!

ForrásNapi.hu

További információ:

Tóth Ádám Ferenc
ügyvezető
toth.adam@european.hu

Megosztás
[
    ]