Milyen következményei vannak a koronavírus járványnak a pályázati világban?

A Portfolio Uniós Források rovatának megkeresésére felmérést készített ügyfelei körében a European Conformity Check Vállalkozásfejlesztési Tanácsadó Intézet, a koronavírus járvány következtében kialakuló helyzetről, annak kezeléséről.

unios_forras

Amint az EZEN A LINKENjelen ciklus beruházási (GINOP 1. prioritásának) pályázatainál szerepel, az Irányító Hatóság által 5.838 db projekt részesült támogatásban mindösszesen 405.804.513.133 forint értékben, amelynek – a European Conformity Check Vállalkozásfejlesztési Tanácsadó Intézet kalkulációi alapján – 39%-a fémipari tevékenységben érintett.

Az alábbiakban az ECC 50 megkérdezett ügyfelének összesített válaszait olvashatják.

1. Milyen (potenciális) problémákat látnak jelenleg az elnyert, megvalósítás alatt álló EU-s pályázatok kapcsán (pl. jogi, eljárásrendi, anyagi, finanszírozási, árfolyambeli, stb.), amelyek veszélybe sodorhatják ezen projektek befejezését? Hol, mely gazdasági szegmensekben látják a legnagyobb veszélyeket?

Intézetünk, a European Conformity Check Vállalkozásfejlesztési Tanácsadó Intézet megkérdezettjeinek

  • 93 %-a a korábbi pályázatokhoz kapcsolódó vállalások (árbevétel-növekmény, létszámtartás, stb.) szankcionálását,
  • 79 %-uk pedig az árfolyamkockázatot, az árfolyam és a fajlagos (pl. építőipari) költségek pályázat benyújtáskori rögzítését tartják a pályázatuk befejezését veszélyeztető tényezőnek.

Komoly problémát jelent emellett a (géptípus- és egyéb) módosítási kérelmek, az átadás-átvételi kérelmek és a kifizetések (legtöbb esetben nagymértékben) elhúzódó kezelése: ezek felgyorsítása komoly segítség lenne minden érintett részére. A géptípusmódosításokra vonatkozóan javasoljuk – a lehetséges vámtarifa szám (VTSz) listán belül maradva – a gyors, akár automatikus jóváhagyást.

Nem szerencsés, hogy Pest-megyében feldolgozóipari ügyfeleink immáron több, mint egy éve nem kapnak értesítést a részükről a tavalyi év elején benyújtott gépbeszerzéses pályázatról (PM_KKVESZKOZ_2018).

Megfontolandó a befejezési határidők automatikus meghosszabbítása, adott esetben akár a ciklus utolsó lehetséges időpontjáig.

A megküldött hiánypótlások azon pontjait, amelyhez a pályázón kívül harmadik féltől származó áltámasztó dokumentum is szükséges, csak nehezen vagy akár egyáltalán nem tudják teljesíteni a pályázók, hiszen a partner cég vezetői a jelenlegi helyzetben a saját helyzetük értékelésével/válságkezelésével vannak teljes egészében elfoglalva: lényegében lehetetlen tőlük cégszerűen aláírt nyilatkozatokat beszerezni.

A beszállítók nagy hányada az eddigi normál fizetési módokról átáll előre fizetésre, ami – azáltal, hogy sok vállalkozás már most sem kap kölcsönt finanszírozási problémákhoz vezethet.

A legtöbb érintett ügyfél panaszkodik a hitellel kombinált pályázatok esetén az MFB Zrt. működéséből eredő problémákra, a visszatérítendő és a vissza nem térítendő támogatások eltérő kezelésére.

Képzési pályázatok esetében gyakorlatilag az összes esedékes támogatott képzést leállították, amely a projektek többségénél egyértelmű, előre kalkulálható csúszást fog okozni és van, ahol a megvalósítást is veszélyezteti.

Az agrárium szemben az ipari termeléssel az élelmiszer előállításban érdekelt, ezáltal az ottani kedvezményezetteknek nem kell hirtelen bevételkieséssel számolni. Ami esetükben gondot okozhat, az, hogy az importból származó gépek nem tudnak beérkezni (hiszen a külföldi gyártó telephelyén a gépek már nem lesznek legyártva vagy éppen a már legyártott gépet egészen egyszerűen már nem tudják felpakolni). Ezen hazai szektorban jellemzően kislétszámú üzemek működnek, ezáltal – a visszajelzések alapján a munkaerő foglalkoztatása megoldható a járványügyi intézkedések mellett is.

orange

2. Hogyan, milyen megoldási irányokon keresztül lehetne a kialakult problémákat enyhíteni, milyen konkrét szakmai javaslataik vannak helyzet kezelésére?

Intézetünk felmérése és véleménye alapján lehetséges alternatíva a kialakult problémák enyhítésére és a károk kezelésére

  • pl. a pályázati előlegek (akár visszamenőleg) 100 %-ra történő emelése,
  • a támogatási összeg automatikus emelése az EUR árfolyam változáshoz igazítva, ill.
  • a jelzáloghitel engedélyezése a beszerzés tárgyára utólag, a likviditásteremtés érdekében.

A pályázatok befejezési határidejének automatikus hosszabbításáról érdemes lenne lehetőség szerinti minél hamarabb döntést hozni és azt kommunikálni annak érdekében, hogy legalább ilyen szempontból megnyugodhassanak az érintettek.

Javasoljuk továbbá az SzJA és a járulékok elengedését javasolja tűzoltásképpen néhány hónapig, átmenteni megoldásként, amely intézkedés fejében pl. a KKV-k nem küldhetnének el embereket és a továbbiakban is fizetnék a munkabéreket.

A nem beruházási, hanem terület-, illetve állatlétszám alapú támogatások kifizetése több esetben több éves elmaradásban vannak (nem ritka, hogy még 2013. évi támogatás is van beragadva), szerencsés lenne ezeket az ügyeket lezárni.

Az energetikai pályázatok tekintetében a pályázatok ügyintézését teljes mértékben online intézhetővé kell tenni. Ez különösen a lakossági ügyfeleknek lenne nagy segítség, akiknek (pl. az MFB lakossági energiahatékonysági hitelhez) csak többszöri személyes találkozás után jutnak hozzá. A napelemes pályázatok esetén a forint leértékelődése miatt javasolják, hogy kerüljenek emelésre a fajlagos bekerülési költség korlátok.

orange

3. A gazdaság „újraindítása” érdekében mely területeken, milyen megfontolások mentén, milyen konstrukciókban lenne célszerű régi/új pályázatokat meghirdetni, illetve valamilyen konstrukcióban forrást juttatni? (Akár konkrét javaslatok is jöhetnek.)

Javasoljuk a visszahulló pályázati pénzek minél gyorsabb becsatornázását a meglévő, jól teljesítő pályázati kiírásokba.

Érdemes megfontolni

  • a „Munkahelymegőrző támogatás munkaidő-csökkentéssel és képzéssel kombinálva” című, TÁMOP-2.3.3.A-09/1 kódszámú pályázat aktualizálását és ismételt megnyitását, amely az előző pályázati ciklusban nyújtott sok esetben mentőövet a 2009-es gazdasági események által nehéz helyzetbe került vállalkozásoknak,
  • az ideiglenes szünetelő „Foglalkoztatásbővítés ösztönzése” című, GINOP-5.3.12-19 kódszámú pályázat minden Pest-megyén kívüli térségre vonatkoztató újranyitását és
  • azoknál a vállalkozásoknál, akik a mostani helyzetben is fejlesztést kívánnak megvalósítani, a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program (GINOP) 1. prioritásából egy korábbról már ismert és teljesítő pályázat (pl. GINOP-1.2.1-16) magasabb támogatási intenzitással történő meghirdetését.

Intézetünk immáron 17 esztendeje szolgálja ki a gyártó-, ill. termelő szektor erős középvállalati szereplőit (építőipar, faipar és bútorgyártás, fémipar (gép- és szerszámgyártás, járműipar), műanyagipar és nyomda- és csomagolástechnika). Ügyfeleink jelentős részénél továbbra is aktuális beruházási igény, amelyhez a legtöbb esetben elengedhetetlen a pályázati forrás bevonása.

A történések ellenére jelentős az igény a termékfejlesztés támogatására, érdemes lenne ezt a területet kiemelten támogatni.

Javasoljuk a nagy összegű, Pest-megyén kívül GINOP-4.1.4-19 kódszámmal elérhető pályázat megjelentetését, újranyitását a Közép-Magyarország régióban is: ez a kedvezményezettek mellett az energetikai kivitelező cégeknek is nagy segítséget jelentene, hiszen garantálni tudnák a munkaerő megtartását és az ügymenetet.

 ForrásECC

További információ:

Tóth Ádám Ferenc
ügyvezető
toth.adam@european.hu

Megosztás
[
    ]