A mobil szállítórendszerek terjedése

A mobil szállítórendszerek iránti kereslet virágzik. Az eladott logisztikai robotok száma 2018-ban figyelemre méltó 60%-kal nőtt – jelentette a Nemzetközi Robotika Szövetség (IFR). Közel 111.000 vezető nélküli szállítógépet (AGV) adtak el 2018-ban, amely egy évvel korábban még 69.000 volt.

“A vezető nélküli szállítórendszerek piaca hatalmasat robbant – a kereslet irántuk nagyobb, mint valaha” – nyilatkozta Franz Wittich, a Stäubli WFT ügyvezető igazgatója. Az állítást Jan Drömer, az E&K Automotion informatikáért felelős vezérigazgatója és a VDMA vezető nélküli szállítórendszerek osztályának szóvivője is megerősítette: “A mobil rendszerek iránti érdeklődés óriási.”

A hatalmas kereslet a különböző logisztikai alkalmazásokhoz számos különféle piacról ered. “A gyártófolyamatok már jelenleg is sok esetben tized- vagy akár századmásodperces pontossággal működnek. A logisztikában, ellátásban és összeszerelésben ugyanakkor még mindig hatalmas, kiaknázatlan potenciál rejtőzik” – jelentette ki Wittich úr.

Günter Krenz, a Bosch Rexroth összeszerelés-technológiai vezetője is egyetért: “Noha a felhasználók nagy része már hatékonyan automatizálta összeszerelési folyamatait, az anyagszállítás továbbra is vagy félig automatikus vagy még akár manuális.” Következésképp: „Az intralogisztika manapság több helyet foglal el egy csarnokban, mint a tényleges gyártósor.”

Intelligens szállítórobotok a BMW-től

A BMW szintén fontosnak tartja a mobil szállítórobotok használatát és már két éve használja saját fejlesztésű STR (Smart Transport Robot = Intelligens Szállítórobot) rendszerét termelési logisztikájában. A Fraunhofer IML-lel közösen fejlesztett STR önállóan végzi az alkatrészek szállítását a csarnokban. A vállalat emellett autonóm kültéri szállítórobotokon is dolgozik, amelyek önállóan fogják a teherautók utánfutóját a parkolóból a csarnok rakodóállomásához vezetni.

BMW-industry-4.0-6

Az AGV-k fellendülésének másik oka a nagyobb rugalmasság iránti igény, különösen a sok tételes gyártói folyamatok tekintetében. Drömer, a VDMA szakértője szerint: “Az autóiparban különösen nagy kihívást jelent a tételek csökkenő mennyisége és azok ezzel egyidejűleg emelkedő változatossága. Ennek fényében az eddig megszokott merev gyártófolyamatok és -sorok már nem optimálisak.” Az autóipar merev folyamatait tehát fel kell váltsák a rugalmas gyártórendszerek.

A fellendülés nem korlátozódik az autóiparra

A szenzorokat gyártó Sick példája jól mutatja, hogy a trend nem csak az autóiparban tapasztalható. A vállalat Freiburg hochdorfi telephelyén nemrég átadott, korszerű csarnokban néha akár 1 tételes sorozatokat is gyártanak. Ezt egy olyan gyártókoncepció támogatja, amelyben a csarnokban szigetek módjára elhelyezkedő, moduláris gyártóállomások egy rugalmas vezető nélküli szállítórendszerben vannak összekötve.

A rugalmasság iránti igény olyan navigációs megoldásokhoz vezet, amelyek azt a lehető legnagyobb mértékben képesek kielégíteni. A piacon egyre több autonóm szállítórobot jelenik meg, amelyek képesek a rugalmas navigációra és nincsenek előre kijelölt útvonalakhoz kötve, mint a hagyományos vezető nélküli rendszerek. Bruno Adam, az Omron Mobile Robots Europe ügyvezető igazgatója a taxikhoz hasonlítja ezeket a robotokat: “Bármikor kikerülik az akadályokat és önállóan eljutnak a kívánt célállomásokra.” Egy pályavezérelt AGV ezzel szemben olyan, mint egy vonat: “Csak egy előre meghatározott úton képes haladni.”

Kollaboratív és mobil robot kombinációja

Az autonóm navigáció mellett egy másik trend a mobil platform és az arra helyezett kollaboratív robot együttese. Alois Buchstab, a KUKA fejlett robotikai alkalmazások osztályának alelnöke erre egyenesen a “robotika 4. forradalmaként” tekint. Az intelligens platform és kollaboratív robot kombinációjának köszönhetően lehetőség nyílik a szállítói és egyéb kezelői feladatok, a gépek be- és kirakodása, az összeszerelési folyamatok, a tesztelő állomásokon végzett mérések és sok egyéb feladat hatékonyabb automatizálására.

KUKA_MobileRobotik_KMR_iiwa

A KUKA ezt a koncepciót a KMR iiwa-val már gyakorlatba ültette. A megoldás az LBR iiwa könnyűsúlyú kollaboratív robotot ötvözi egy mobil, autonóm platformmal. A Stäubli HelMo-ja szintén ilyen kombinációt kínál a piacon. Amellett, hogy szerelőállványként is használható, egy ilyen rendszer az egyes gyártóberendezések rugalmas láncolására is alkalmas. A rendszerintegrátor Baumann Automation például egy megmunkálóipari ügyfelénél alkalmazta a Stäubli HelMo-t. A robot automatikusan összeszedi a szükséges szerszámot és szerszámtartót a tárolóból, elviszi őket a szerszámbeállító állomáshoz, majd a méréshez és tisztításhoz, végül pedig be is helyezi azokat a szerszámgépbe. A jövőben a HelMo a munkadarabok kezelését, minőség-ellenőrzését és csomagolását is el fogja látni.

Forrásautomatica

További információ:

Az automatica hivatalos honlapján.

Megosztás
[
    ]