Aktuális pályázati tudnivalók – Február

Fontos pályázati tudnivalók február havi összesítője.

Jelen cikksorozatunkat a European Conformity Check Vállalkozásfejlesztési Tanácsadó Intézettel közösen azért indítjuk, hogy tájékoztassuk olvasóinkat az adott hónapban, hetekben aktuális pályázati hírekről, fejleményekről, pályázást érintő törvény- és jogszabálymódosításokról.

ECC_hirek_v2

A sorozat első részében az alábbiakról kaphatnak bővebb információt:

  1. A tavalyi év fejlesztéspolitikájának összefoglalása és az elkövetkezendő időszak legfontosabb tudnivalói (a Portfolio interjúja Tóth Ádám Ferenccel, a European Conformity Check Vállalkozásfejlesztési Tanácsadó Intézet ügyvezetőjével)
    1. Az uniós fejlesztéspolitikai intézményrendszer tavalyi évének megítélése
    2. Mire számíthatunk a 2020-as uniós fejlesztéspolitikában
    3. A 2021-2027-es uniós költségvetési időszak legfontosabb változásai
  2. 0%-os hitel lehetőség fémipari szereplők részére
  3. Módosítások a közelmúltban változott közbeszerzési kötelezettség, illetve törvény kapcsán

orange

I. A tavalyi év fejlesztéspolitikájának összefoglalása és az elkövetkezendő időszak legfontosabb tudnivalói

1. Az uniós fejlesztéspolitikai intézményrendszer tavalyi évének megítélése

Portfolio: Hogyan ítéli meg a 2019-es évet az uniós fejlesztéspolitikai intézményrendszert (sebesség, panaszkezelés, kifizetések volumene, új/módosított kiírások, stb.), a megjelent uniós pályázatok tartalma, illetve a piacon mutatkozó igények figyelembe vételét tekintve?

Tóth Ádám Ferenc: Kollégáink tapasztalatai alapján 2019 második felétől érezhetően felgyorsult minden fejlesztéspolitikai intézményrendszert érintő (munka)folyamat:

  • napok alatt reagálnak a levelekre,
  • hatékony és egyszerű a pályázati benyújtás,
  • gyorsabb a döntéshozatal és
  • hamarabb megtörténnek a nagyobb összegű kifizetések.

A fentiek mellett – a piaci igényekhez alkalmazkodva, vélhetően a közbeszerzési kötelezettség miatt – több esetben módosították a megvalósítási határidőket, ill. rugalmasan kezeli a rendszer a (géptípus- és egyéb)módosításokat. Több esetben a beadási határidőket a rendelkezésre álló kerethez igazítják.

A pilotként meghirdetett konstrukció (visszatérítendő támogatás átalakulása vissza nem térítendő támogatássá, GINOP-1.2.10-19) tapasztalatunk alapján támogatja a megalapozottabb projektek pályázatainak kidolgozását és majdani megvalósulását.

Sajnálatos módon ugyanakkor a kis(ebb összegű) és Pest-megyei (VeKOP) pályázatoknál továbbra is lassú a folyamat, sok esetben az éven túli átfutás sem ritka.

Irodánk 16 éves múltja alapján érdemes lenne

  • a hazai pályázatok elvárás-, értékelési- és követelményrendszerét az Uniós pályázatokkal összhangba hozni, valamint
  • a Vidékfejlesztési Program pályázatainál egységes szempontrendszerű ügyfélkezelést alkalmazni.

A hitellel kombinált pályázati konstrukciók nehézsége, hogy nincs átláthatóság a minisztérium és a bank között, egységesíteni javasolt a visszatérítendő és a nem visszatérítendő támogatások kezelését.

Javasoljuk a társadalmi egyeztetéseket követően (rövidebb átfutási idővel) a pályázatok gyorsabb kiírását: pl.

  • az elmúlt években nagy arányú növekedést maga mögött tudó vállalkozások komplex fejlesztését támogató „Magyar Multi Program III. – A kiemelt növekedési potenciállal bíró feldolgozóipari kis- és középvállalkozások komplex fejlesztéseinek támogatása” című, GINOP-1.2.7-19 kódszámú pályázat 2019. augusztus 1-én meghirdetett társadalmi egyeztetését követően a pályázatot 4 hónappal később, december 5-tól lehetséges benyújtani,
  • az épületek energetikai célú felújítását, korszerűsítését támogató „Megújuló energia használatát, energiahatékonyság növelését célzó épületenergetikai fejlesztések támogatása” című, GINOP-4.1.4-19 kódszámú pályázat 2019. április 8-án meghirdetett társadalmi egyeztetését követően a pályázatot november 11-től lehetséges,
  • a munkahelyteremtést támogató „Foglalkoztatásbővítés ösztönzése” című, GINOP-5.3.12-19 kódszámú pályázat 2019. október 31-én meghirdetett társadalmi egyeztetését követően a pályázatot 2020. január 27-től lehetséges.

2. Mire számíthatunk a 2020-as uniós fejlesztéspolitikában

Portfolio: Mire számít 2020-ban az uniós fejlesztéspolitikában (célok, sebesség, panaszkezelés, kifizetések volumene, új/módosított pályázatok, stb.) és várható pályázatok terén (felszabaduló keretek, átrendezések, visszacsorgó pályázatok irányai, stb.)?

T.Á.F.: A 2020-as év kapcsán (prioritásonként eltérő, de) nagy darabszámban meg nem valósuló projektekre, ezáltal jelentős visszahulló forrásra számítunk.

Az ügyfélkör részéről továbbra is elsődleges cél a beruházásaik támogatása (eszközbeszerzés és telephelyfejlesztés), a hazai feldolgozóipar – volumentől függetlenül – minden forrást képes lenne felszívni beruházásaik vonatkozásában, emellett jelentős a forráséhség a kutatásfejlesztési projektek tekintetében is.

Javasoljuk a kisebb összegű pályázatoknál (pl. a közkedvelt informatikai pályázat, GINOP-3.2.2-16) a lehetséges támogatási összeg emelését, ill. emellett a visszatérítendő „láb” eltörlését, hiszen tapasztalatunk alapján sok esetben ez riasztja el az ügyfeleket a pályázat benyújtásától.

Az intézményrendszer részéről a 2019-es harmadik és negyedik negyedéves elért működési sebességet várjuk, mind a döntéshozatal, mind a panaszkezelés és mind a kifizetés terén.

Azoknál a pályázatoknál, ahol a kiírás óta az elmúlt időszakban nem került sor a rendelkezésre álló forrás lekötésére, a piaci szereplők bevonásával javasoljuk a pályázati konstrukciók átdolgozását.

3. A 2021-2027-es uniós költségvetési időszak legfontosabb változásai

Protfolio: Hogyan készül (hogyan készíti fel ügyfeleit) a 2020 utáni időszakra a 2021-2027-es uniós költségvetésről eddig megjelent információk tükrében, és melyek Ön számára azok közül a legfontosabb változások?

T.Á.F.: Az ügyfélkört a 2020 utáni időszak vonatkozásában a ciklus legelején történő pályázati meghirdetésekkel készítjük fel beruházási fejlesztéseik támogattatása kapcsán, amelyek közül számukra továbbra is legfontosabb

  • a gépbeszerzés/kapacitásbővítés,
  • az Ipar 4.0-ás fejlesztések megvalósítása,
  • a telephelyfejlesztés és
  • az energetikai fejlesztések, ill.
  • a kutatás-fejlesztés, innováció.

II. 0%-os hitel lehetőség fémipari szereplők részére

Az alábbi kivonat szerinti 0%-os hitel lehetőség – a kapcsolódó vámtarifa lista (VTSz) alapján – kifejezetten alkalmas pl. az alábbi gépekre, eszközökre, berendezésekre:

  • megmunkálóközpont,
  • fémipari esztergáló központ,
  • különböző szerszámgépek,
  • kovácsoló, kalapáló vagy alakos sajtoló szerszámgép,
  • hegesztőgép,
  • stb.

A kivonat erről a linkről tölthető le!

III. Módosítások a közelmúltban változott közbeszerzési kötelezettség, illetve törvény kapcsán

A Közbeszerzési Törvény (a továbbiakban: Kbt.) támogatott szervezetekre vonatkozó rendelkezései 2020. január 1-jével az alábbiak szerint átfogóan változtak:

“…a módosítás értelmében, a Kbt. hatálya alá egyébként nem tartozó, támogatott szervezeteknek nem kell közbeszerzési eljárást lefolytatnia, kivéve a Kbt.-ben meghatározott tárgyú és értékű egyes építési beruházások esetén (pl. mélyépítés esetén, kórház, sportlétesítmény, iskola építése esetén) és ezekkel összefüggő szolgáltatás megrendelése esetén.”

 

Amennyiben a fentiekkel összefüggésben kérdése merülne fel, kérje a European Conformity Check Vállalkozásfejlesztési Tanácsadó Intézet szakmai segítségét, és küldje meg kérdését részükre a kozbeszerzes@european.hu e-mail címre.

További információ:

Tóth Ádám Ferenc
ügyvezető
info@european.hu

Megosztás
[
    ]