Az EMAG Technológiai Fóruma – Szakértők számoltak be az autógyártás forradalmi újításairól

Az “elektromobilitás”, az “autonóm vezetés” és a “big data” a globális automobil ipar alapvető átalakulását összefoglaló kulcsszavak. Ez a folyamat a gyártás messzeható változásával jár, ami a mindezek mögött álló gépgyártás számára nagy kihívást jelent. Ennek megfelelően a “digitális és elektromos forradalom” került az EMAG idén májusban megrendezésre került Technológiai Fórumának középpontjába.

“Mit tegyenek a gyártó vállalatok aktuálisan ahhoz, hogy megfelelően fel legyenek készülve a változásra?” – ez volt a kétnapos salachi rendezvény egyik központi kérdése. Személyre szóló választ minderre pedig egy rendkívül gazdag programválaszték adott, beleértve számos eszmecserét a tudomány, a gazdaság és a gépgyártás területéről érkező szakértőkkel.

Friedemann Lell, az EMAG Salach GmbH ügyvezetője üdvözölte a vendégeket az EMAG salachi telephelyén.

Friedemann Lell, az EMAG Salach GmbH ügyvezetője üdvözölte a vendégeket az EMAG salachi telephelyén.

“A jövőt nem megjósolni kell, hanem lehetővé tenni.” – mondta egyszer Antoine de Saint-Exupery francia író. Az EMAG májusi Technológiai Fóruma is megfelelt ennek az elvárásnak, hiszen nagyon sok szempontból a “lehetővé tételről” szólt az esemény: Egyrészt a kutatás és a gazdaság területéről érkezett kiemelkedő szakértők mutatták be az autóiparban és más területeken is végbemenő széleskörű digitális változást. Egyúttal arra is kitértek, hogy a gyártó ipar számára mindez milyen kihívásokat jelent. Másrészt pedig az EMAG szakértői számos eszmecsere keretében olyan gépgyártási megoldásokat mutattak be, amelyek a különböző felhasználási területeken ezt a digitális változást viszik előre. Ezenfelül pedig gépeket és egy átfogó “témavilágot” mutattak be élőben. Ezek kapcsán maga a rendezvény koncepciója is érdekes volt: Mivel a téma olyan sokoldalú, és nem igazán lehet általános megoldásokkal előállni, a szervezők a kiemelkedő rugalmasságra fektették a hangsúlyt: A vendégek a párhuzamosan kínált szekcióelőadások közül válogatva maguk állíthattak össze egy egyedi programot, és ezen felül a nagyszabású „témavilágban“ különféle szakértőkkel tudtak értekezni.

Az EMAG számos gépét a vendégek élőben és működés közben láthatták, a gépek részleteit pedig a jelenlévő szakértők magyarázták el.

Az EMAG számos gépét a vendégek élőben és működés közben láthatták, a gépek részleteit pedig a jelenlévő szakértők magyarázták el.

Szakértőink hatásos mondatai

Az első kiemelkedő esemény Matthias Klingner professzornak, a Fraunhofer-Institut für Verkehrs- und Infrastruktursysteme intézményvezetőjének nyitó előadása volt. A “Környezeti zónák és dízeltilalmak” cím alatt többek közt bemutatta, hogy a csupán elszórtan fellépő dízeltilalmak nem gyorsítják az elektromobilitás fejlődését. Sokkal inkább egy átfogó közlekedéspolitika kifejlesztésére van szükség. Ehhez tartozik például egy olyan intelligens közlekedés-irányítás, amellyel csökkenteni lehetne az emissziókat. Klingner összefoglalója szerint az e-mobilitásnak nem forgalmi tilalmakra van szüksége, hanem sokkal inkább egy új közlekedési infrastruktúrára.

Az e-mobilitás egyre nagyobb jelentőségű – amit a vendégek különféle elektroautók próbavezetésével a gyakorlatban is "tapasztalhattak".

Az e-mobilitás egyre nagyobb jelentőségű – amit a vendégek különféle elektroautók próbavezetésével a gyakorlatban is “tapasztalhattak”.

Hasonlóan érdekes volt Michael Zäh professzor előadása, aki a Müncheni Műszaki Egyetem Szerszámgépek és Gyártástechnikai tanszékének vezetője. Ő azt tette világossá, hogy a szerszámgép gyártók (és felhasználók) mennyire profitálhatnak a big datából és a “digitális ikerpárokból”. Zäh hangsúlyozta, hogy a felhasználónak az „Ipar 4.0” területén mindenekelőtt megfontoltan és egyenként kell eldöntenie, hogy a saját vállalat számára mi a kedvező, azt pedig végül lépésenként kell kivitelezni. A gépgyártás területén jelenleg az a fontos, hogy a mesterséges intelligenciára vonatkozóan az informatika aktuális impulzusait új termékekbe, mint például „Condition Monitoring“-ba és „Predictive Maintenance“-be ültessük át.

Az EMAG Technológiai Fórum második napja Dr. Stefan Bratzel professzor, a „Center of Automotive Management“ Autóintézet alapítójának és igazgatójának nyitó előadásával kezdődött. Ő a „jövő mobilitását“ a következőképpen írta le: 2030-ban a forgalomba helyezett új gépjárműveknek már csupán 50 százaléka fog belsőégésű motorral rendelkezni. Az elektromobilitás tehát egyre nagyobb szerepet játszik – hangsúlyozta Bratzel. Véleménye szerint a “Connectivity” szintén rendkívül fontos téma, hiszen ezzel az autókban új funkciók jelennek majd meg: A vevő különféle szolgáltatásokat könnyedén tud majd lehívni és használni a járműben. Mindezen felül pedig olyan új mobilitási szolgáltatások is elérhetők lesznek, mint például a „Car as a Service“, ami drasztikusan megváltoztatja majd az autóipar üzleti modelljeit – magyarázta Bratzel. Végül pedig az autóipar számára az a fontos, hogy jelentős legyen a szaktudás a szoftverek területén, és a big data kapcsán fontos szereplőkkel megfelelő együttműködéseket kezdeményezzenek.

Olyan kiemelkedő szakemberek, mint például Dr. Stefan Bratzel professzor, a „Center of Automotive Management“ Autóintézet alapítója és igazgatója mutatták be előadásaikban az autógyártás aktuális fejlődését.

Olyan kiemelkedő szakemberek, mint például Dr. Stefan Bratzel professzor, a „Center of Automotive Management“ Autóintézet alapítója és igazgatója mutatták be előadásaikban az autógyártás aktuális fejlődését.

Digitalizálás a gépgyártásban

Ezt, illetve a további szakértői előadásokat a jelenlévő EMAG szakértők számos szekcióelőadása egészítette ki. Ezeken beszámoltak a szerszámgépek digitalizálásáról, az additív gyártás potenciáljáról, az új típusú e-motor alkatrészek turn-key gyártási megoldásairól, illetve a hajtáselemek multitechnológiás gépekkel végzett komplett megmunkálásáról. Többnyire párhuzamosan három szekcióülésre került sor. A vendégeknek tehát dönteniük kellett, hogy melyiket választják, és így önmaguk határozhatták meg saját programjukat. Ezeken felül pedig az EMAG új gyártócsarnokában mutatkozott be egy “témavilág”, amelynek keretében további gépgyártási szakértők számoltak be az ipar 4.0, a virtuális realitás, a gyártási rendszerek és az elektromotor gyártás területeivel kapcsolatos innovációkról. A vendégek továbbá részt vehettek egy gyárlátogatáson, és a Technológiai Fórumhoz remekül illően az elektroautók legújabb generációját is kipróbálhatták.

A "témavilágban" minden az elektromobilitásról, az ipar 4.0-ás megoldásokról és a teljes körű gyártási rendszerekről szólt. A standoknál szakértők tájékoztatták a vendégeket.

A “témavilágban” minden az elektromobilitásról, az ipar 4.0-ás megoldásokról és a teljes körű gyártási rendszerekről szólt. A standoknál szakértők tájékoztatták a vendégeket.

Hogyan összegzi az EMAG a Technológiai Fórum vége után a két napos rendezvényt? “Rendkívül örülünk a pozitív fogadtatásnak. Számos vendég megerősítette, hogy egyrészt a megfelelő témákat választottuk – hiszen végső soron a digitalizálás számos aspektusa jelenleg teljesen átalakítja ezt az ipart, ami valódi kihívást jelent a gyártástervezők számára. Másrészt pedig minden vendég számára elegendő rugalmasságot biztosítottunk a programmal ahhoz, hogy mindenki valóban a saját kihívásaira kaphasson válaszokat. Meg vagyunk győződve arról, hogy számos hasznos tartalmi pontot és javaslatot tudtunk kínálni vevőinknek”, mondja Friedemann Lell, az EMAG Salach GmbH ügyvezetője. “Ebből a szempontból a rendezvény innovatív formátuma nagyon bevált. Már alig várjuk a következő EMAG Technológiai Fórumot!”

ForrásEMAG

További információ:

Az EMAG hivatalos honlapján.

Megosztás
[
    ]