Az EMAG Automation új neve EMAG LaserTec: mostantól a cég ez alatt a név alatt folytatja a lézeres hegesztési és illesztési technológia célzott fejlesztését

Évek óta lenyűgöző sikertörténetet ír az EMAG lézerhegesztési technológiája: a különféle komplex járműkomponensek gyártásánál alkalmazva ez az eljárás hatékony könnyűszerkezetes és költségkímélő megoldásokat eredményez. A hozzá tartozó kulcsrakész gyártórendszerek változatlanul az EMAG heubachi telephelyén, azonban mostantól új név alatt készülnek: a délnémet Schwäbisch Gmünd mellett található, korábban „EMAG Automation” elnevezésű technológiai vállalatot januártól „EMAG LaserTec”-nek hívják.

Az új név jobban illik a vállalat tevékenységének központi eleméhez és stratégiai irányvonalához, ugyanis a szakértők kiváló piaci lehetőségeket jósolnak a teljes körű lézeres gyártási megoldásaiknak. Melyek azok az alkalmazási területek és technológiák, amelyek a jövőben az új EMAG LaserTec fejlesztésének hajtóerejét képviselik?

Az EMAG LaserTec heubachi telephelyén lézeres hegesztési és illesztési technológiát fejlesztenek a szakemberek. Az ELC gyártmánysorozat egyesíti a legújabb lézertechnikát és a korszerű gépgyártási eljárást.

Az EMAG LaserTec heubachi telephelyén lézeres hegesztési és illesztési technológiát fejlesztenek a szakemberek. Az ELC gyártmánysorozat egyesíti a legújabb lézertechnikát és a korszerű gépgyártási eljárást.

A korszerű hajtáslánc egyre összetettebb feladatok elé állítja a fejlesztőmérnököket és gyártástervezőket: a bevált rendszereknél, mint pl. az automata váltók és a duplakuplungos sebességváltók esetében, növekszik a menetfokozatok száma. Ezzel párhuzamosan egyre elterjedtebbek a hibrid hajtóművek és a gépjárművezetés-támogató rendszerek. Mindezek hatására, a kiegészítő komponensek következtében tömegtöbblet keletkezik, amit lehetőség szerint újra ki kell egyenlíteni. Ebben az összefüggésben a modern sebességváltó-gyártásban elengedhetetlenné válik a lézeres hegesztés: ez az eljárás az alkatrészek tökéletes összeillesztését teszi lehetővé – nincs többé szükség a korábban alkalmazott, fölöslegesen nehéz és drága menetes kötőelemekre. Így hozhatók létre például egy kovácsolt és azt követően megmunkált kerékagy valamint egy alakított lemezből készült alkatrész kombinációjából optimalizált tömegű tengelykapcsoló-komponensek. „Lényegében ez a magyarázata a technológiánk sikerének” – mondja Dr. Andreas Mootz, az EMAG LaserTec ügyvezetője. „Az általunk kifejlesztett eljárás jelentős lehetőségeket nyit meg a könnyűépítési technológia számára, és hozzájárul az alkatrészköltségek csökkentéséhez. Fontos azonban kiemelni, hogy ez az eljárás csak komplett rendszerekbe integráltan alkalmazható. Ezért is vállalunk felelősséget a teljes berendezéstechnikáért – a forgácsolástól kezdve a tulajdonképpeni lézeres hegesztésen át a termikus illesztésig és a precíziós ultrahangos ellenőrzési folyamatokig. Ez a know-how valóban egyedülálló a piacon.”

Egy klasszikus alkalmazási eset: a differenciálmű ház és a tányér- vagy homlokkerék illesztése az ELC 250 duo géppel.

Egy klasszikus alkalmazási eset: a differenciálmű ház és a tányér- vagy homlokkerék illesztése az ELC 250 duo géppel.

Új piaci lehetőségek – növekvő technológiai szaktudás

A heubachi specialisták már több mint 160 – egyedi, testre szabott – lézerhegesztő rendszert fejlesztettek ki és szállítottak vevőiknek. Az összes vezető gépjármű-gyártó gépparkjában megtalálhatók az „ELC” rövidítésű (EMAG Laser Cell) berendezések, amelyekkel kapcsolókerekeket, differenciálműveket, tengelykapcsoló-komponenseket, motor-, kormánymű- és egyéb alkatrészeket gyártanak. Már hosszabb ideje ezek a testre szabott megoldások képezik a cég értékesített termékeinek túlnyomó hányadát. Logikus tehát, hogy az új elnevezésű EMAG LaserTec most minden eddiginél inkább ezen az alkalmazási területen erősíti pozícióját. Ezzel egyidejűleg az általános technológiai fejlődés bizonyos értelemben szintén kedvez a lézertechnológia térhódításának. Így például a hibrid hajtások piaci elterjedésével egyre nő a lézeres hegesztési eljárással összeillesztett komponensekből készült tengelykapcsolók száma. A fejlesztések azonban itt nem állnak meg: a specialisták egyre szélesebb körben alkalmazzák a lézertechnikai szaktudásukat. Így például a lézeres tisztítási folyamatokat magukba foglaló berendezéseket is létrehoztak már. A nagy teljesítményű lézert alkalmazó eljárással a hegesztés előtt hatékonyan eltávolíthatók a gépre lerakódott hűtő-kenő vagy konzerváló anyag maradványok. Ez a megoldás gyorsabb a hagyományos mosási folyamatoknál, és könnyebben integrálható a gyártási folyamatba. Hasonlóan érdekes a felhasználók számára a lézersugaras edzés, amely lehetővé teszi a külső rétegek minimális anyagtorzulással végzett részleges edzését.

Dr. Andreas Mootz, az EMAG LaserTec ügyvezetője: „Az általunk kifejlesztett eljárás jelentős lehetőségeket nyit meg a könnyűépítési technológia számára, és hozzájárul az alkatrészköltségek csökkentéséhez.”

Dr. Andreas Mootz, az EMAG LaserTec ügyvezetője: „Az általunk kifejlesztett eljárás jelentős lehetőségeket nyit meg a könnyűépítési technológia számára, és hozzájárul az alkatrészköltségek csökkentéséhez.”

Továbbra is fontos az illesztési technológia

Változatlanul kiemelt szerepet tölt be az EMAG LaserTec szabadalmaztatott felmelegítési és illesztési technológiája, amelyet a sebváltótengelyek, ill. az épített vezérmű- és sebváltótengelyek gyártásánál alkalmaznak: az EMAG berendezésben precízen adagolt indukciós hevítéssel történik az egyes bütykök hőmérsékletének növelése, amelyek azt követően erőkifejtés nélkül illeszthetők a tengelyre. Erre az eljárásra alapozva bonyolult geometriájú vezérműtengelyek gyártása valósítható meg, ráadásul az alkatrész tömege is jelentősen csökkenthető, ha a jóval nehezebb, öntött vezérműtengely helyett cső jellegű szerkezeti elemeket alkalmaznak. Többek között kovácsolt bütykök kerülnek felhasználásra, amelyeknél nincs szükség az illesztést követő utánköszörülésre. Ugyanakkor az alárendelt alkatrészek, mint pl. a dugók vagy végdarabok, olcsóbb anyagból gyárthatók. A felhasználó számára ezzel megtakarítási lehetőségek tárulnak fel. „A felmelegítéstől kezdve az illesztésen át a rögzítésig terjedő igényes gyártási folyamat terén számottevő tapasztalati tudással rendelkezünk, és a teljes technikát az adott termelési környezet követelményeire szabva konfiguráljuk. Ez az alkalmazás változatlanul fontos számunkra” – hangsúlyozza Mootz úr.

A sebváltótengelyek, ill. az épített vezérmű- és sebváltótengelyek gyártása az EMAG LaserTec szabadalmaztatott felmelegítési és illesztési technológiájával történik.

A sebváltótengelyek, ill. az épített vezérmű- és sebváltótengelyek gyártása az EMAG LaserTec szabadalmaztatott felmelegítési és illesztési technológiájával történik.

Egyre több alkalmazási lehetőség

Az új EMAG LaserTec további növekedést tűzött ki célul a következő évekre. Jó esély van rá, hiszen az aktuális példák is azt mutatják, hogy az OEM gyártóknak az alkatrészköltségek csökkentését és a hatékony könnyűszerkezetes gyártást érintő elvárásai egyre újabb alkalmazási lehetőségeket tárnak fel a lézeres és illesztési technológia számára – a „klasszikus“ személygépkocsi-gyártáson kívül egyéb területeken is. A heubachi cég szakemberei jelenleg az első olyan ELC gép fejlesztésén dolgoznak, amelyen 100 kg feletti munkadarabsúlyú teherautó-differenciálműveket lehet megmunkálni. Ugyanígy figyelmet érdemelnek az elektromos motorok forgórésztengelyeinek vagy differenciálműveinek gyártásánál használt lézerhegesztő rendszerek. „Vevőink minden esetben profitálnak a cégünk által nyújtott gyártási know-how-ból és a munkamódszerből” – összegzi Mootz úr az elmondottakat. „A szerkezeti elemből kiindulva tervezünk, arra építve fejlesztjük ki a komplett gyártási megoldást. A koncepció az EMAG-ra jellemző moduláris gépszerkezetre épül, amelyhez számos bevált komponens tartozik. A végeredmény egy rendkívül stabil és gazdaságos lézeres hegesztési és illesztési folyamat. Ezek azok az előnyök, amelyeket új cégnév alatt az eddiginél még határozottabban kívánunk piacra vinni.”

ForrásEMAG

További információ:

Az EMAG hivatalos honlapján.

Megosztás
[
    ]