A SolidCAM Újdonságai – 3. rész

A harmadik résszel folytatódik a SolidCAM 2018-as verzióját bemutató sorozat. Ebben a részben a SolidCAM szabadalmaztatott (nagyoló-) technológiájáról, az iMachining-ről lesz szó. Mint eddig is, most is csak az újdonságok, és nem a technológia általános bemutatása a cél.

A fejlesztők szerint az iMachining elért egy stabil és kiforrott szintet azzal, hogy az ismert „bug”-okat javították és sokat fejlesztettek a pályaszámítást végző algoritmuson.

2-3 éve – és idén is – a fejlesztés fókuszában legfőképp az egyszerű kezelhetőség áll. Ezt támasztják alá az elmúlt évek fejlesztései, melyek nagy része a felhasználók igényei, visszajelzései nyomán születtek. Ilyenek például a már ismert

  • egyszerűsített kezelőfelület a műveleti ablakban Dashboard néven
  • SolidWorks anyagadatbázisból anyagtulajdonságok átvétele
  • készülék figyelés 3D iMachining-ben
  • maradékanyag meghatározás kiválasztott műveletek alapján
  • zárt zsebek letiltásának lehetősége 3D-ben
  • előfurat helyzetének megadása

vagy az új verzióban bevezetésre kerülő

  • új anyagadatbázis kezelő felület
  • az optimálistól eltérő kisebb átmérőjű spirális anyagba lépés engedélyezése
  • 2D iMachining-ben rádiusz megadás a zseb alján
  • új stratégia bevezetése

és még néhány dolog, amiről részletesebben ezen írásban olvashat.

3. rész – iMachining

  • iMachining 2D-ben egy új stratégia került a már meglévő (nagyolás, simítás, maradék marás) stratégiák közé. Ennek neve: Multi Tool (Több szerszám).  A 3.1 ábra jobb oldalán látható, hogy szerszámválasztáskor megjelenik egy új fül, ahol a „select” gombbal lehet szerszámo(ka)t választani. Be lehet állítani, hogy melyik szerszám milyen műveletet végezhet (fal és/vagy zseb aljának simítása). A technológiai paramétereket szerszámonként lehet beállítani (a megjelenő un. lebegő ablakban a szerszámra kattintva), már amennyiben erre szükség van, mert egyébként a kiválasztott szerszámok egymással összefüggésben dolgoznak. Szinkronizálják a geometriát és a megmunkálás szintjeit, valamint a maradék anyagot automatikusan számolják az előző műveletek után.
    A számolás után minden szerszámhoz külön (de egymással összefüggő) művelet készül.
3.1

3.1

  • A fenti „Multi Tool” lehetőség a 3D iMachining-ben (mind a 3D General, mind a 3D Prismatic stratégiában) alapértelmezetten jelenik meg, mást nem is lehet választani.
3.2

3.2

  • Az iMachining technológia alapvetően minél nagyobb fogásmélységgel számol (amit a szerszám élszalagja enged), de ebben az esetben előfordulhat olyan helyzet, hogy az ACP (Axial Contact point) (vagyis, hogy hány él ér egyszerre a munkadarabhoz) értéke távol van az egész számtól. (3.3 ábra / opció 1) Ez arra utal, hogy nem egységes a terhelés és emiatt a szerszám beremeghet. (Nem biztos, hogy be fog remegni, de előfordulhat.) Viszont időben ez a leggyorsabb megmunkálás.
    Az idei újítás, hogy a beremegés veszély elkerülése – és ezáltal a szerszám él életartamának növelése – érdekében két opció szerint számolhatja ki a pályát a SolidCAM. Az egyiket (az eddig is létező, „hagyományosat”) már leírtam. (nagy mélység, rövid idő).
    A másik opció szerint úgy ossza el a fogásmélységet, hogy az ACP érték az egész számhoz minél közelebb legyen, (3.3 ábra / opció 2) ezáltal beremegés-mentes megmunkálást kalkulálva. Ez persze egy-két plusz fogással jár, ami ciklusidőben kedvezőtlenebb, de sokkal előnyösebb a szerszámkopás szempontjából. Azt, hogy adott megmunkálásnál melyik stratégiát szeretné a CAM-programozó használni, a Technológia Varázsló lapon a két opció közül választva döntheti el.
3.3

3.3

  • Az anyag-, és gépadatbázis kezelőfelülete némi ráncfelvarráson eset át, mint ahogy azt a 3.4 ábrán látható. (Egy kicsit jobban hasonlít a SolidWorks Anyagok ablakában látottakra.) Az anyagok egy fa szerkezetbe jelennek meg, és új tulajdonságként, egy előre definiált csoportba helyezhetők. Így, a hasonló tulajdonságú anyagokat a csoportban könnyebb megtalálni, kezelni. Új bejegyzés hozzáadása, törlés, exportálás a fában egér jobb gombos kattintással lehetséges.
3.4

3.4

  • A 2D iMachining Geometria lapján bekapcsolható új opcióként megjelent a „Floor Fillet” , (3.5a ábra) ahol beállítható, hogy a zseb alsó síkján mekkora rádiusznak maradjon anyag. A scallop (csipkemagasság) részen az elméleti rádiusz és a mart felület közötti maximális távolság, ráhagyás adható meg. Az eredmény egy lépcsőzetesen kinagyolt, rádiuszos sarkot közelítő maradékanyag lesz. (3.5b ábra)
3.5a

3.5a

3.5b

3.5b

  • Mint már korábban a 2.5D modul kontúr (profile) és zsebmarás (pocket) műveleténél bevezetésre került, a SolidCAM 2018-as verziójában az iMachining 2D modulban is elérhető a Variable Depth (különböző mélység) opció (3.6a ábra) Ez szolgál arra, hogy egy műveleten belül kijelölt több különböző vonallánchoz, különböző megmunkálási kezdő magasságot és marási mélységet lehessen megadni. (3.6b ábra). Előnye itt is az, hogy több, különböző zseb megmunkálását lehet egyetlen egy műveletben összefogni.
3.6a

3.6a

3.6b

3.6b

  • Az iMachining-et használók valószínűleg belefutottak már olyan helyzetbe, hogy egy zsebre nem tudott pályát számolni az iMachining mert túl nagy volt a szerszám a zseb méreteihez képest és nem tudott megfelelő méretű spirális ráállást készíteni. (A stratégia lényege, hogy a szerszám állandó terhelését figyelembe véve, a szerszám és a munkadarab közötti un. kapcsolódási szög nem léphet túl egy anyagra jellemző értéket. Ez max. 80 fok lehet, így elkerülhető a telibemarás, de még a 90fokos sarokban történő megmunkálás (értsd közvetlen beleállás) is.)

Ezt felülbírálva beállítható, hogy a szerszám átmérőjéhez viszonyítva mekkora lehet a spirális ráállás átmérője. Ezzel biztosítva azt, hogy ugyanazzal a szerszámmal kisebb helyre is be lehessen állni (3.7b), amennyiben más mozgásnál nincs egyéb (matematikai) korlátozás.

3.7a

3.7a

3.7b

3.7b

  • A 2.5D modul újdonságainál már megemlítésre került, hogy a geometria módosítás új helyre, a geometria lapra került. A kontúrokat itt is egységesen vagy egyesével kezelve lehet ofszet vonalláncokat készíteni. A zsebek nyitott kontúrjainak (éleinek) megnyújtási lehetősége is helyett kapott a fent említett szekció alatt. (3.8 ábra)
3.8

3.8

Nem szeretnék poéngyilkos lenni, de már vannak hírek arról, hogy mit terveznek elkészíteni a következő SolidCAM verzióban a fejlesztők. Nos, talán lesz új fejlesztésű saját SolidCAM szimuláció, egy szép, letisztult, könnyen használható kezelőfelülettel, akár lépésenkénti előre-hátra(!) tekerhető lejátszással, ahol egy csúszkán lehet látni, hogy hol is tart a folyamat. Mindezt a SOLIDWORKS-ben megszokott kezeléssel (nagyítás, mozgatás) párosítva. Majd meglátjuk mi valósul meg belőle jővőre.

A következő részben a 3D szabadformájú felületek marásához szükséges HSR/HSM modul új opcióiról, fejlesztéseiről lesz szó.

A SolidCAM 2018 Újdonságai – 1. rész EZEN A LINKEN, a 2. rész pedig EZEN A LINKEN olvasható.

SzerzőHarmati Zsolt

További információ:

A SolidCAM hivatalos honlapján.

Az EuroSolid hivatalos honlapján.

Megosztás
[
    ]