Bemutatkozott a SZEngine legújabb motorterve

Február végén tartotta a győri Széchenyi István Egyetemen működő SZEngine Motorfejlesztő Csapat új fejlesztésű, EVO5 kódnévre keresztelt motorjának Design Freeze eseményét, ami a tervek bemutatásáról szólt.

IMG_5722 (1) (1)

Az eseményt dr. Habil Hanula Barna, az AUDI Hungária Járműmérnöki Kar dékánja nyitotta meg; beszédében kiemelte, hogy a csapattagok olyan gyakorlatorientált tudást sajátítanak el a projektben, amelyre az egyetemi órák keretein belül kevés lehetőségük van. A Dékán Úr köszöntője után Kungl Máté, a csapat management részlegének új vezetője vette át a szót. Bemutatta, hogy a csapat struktúrája milyen változásokon esett át az elmúlt időszakban. Az előző években felállított csapatvezető, illetve konstrukciós vezető helyét egy hármas triumvirátus, a management részleg vezetője, a konstrukciós vezető, valamint az egyesületi elnök vette át.

Szervezeti változások a csapatban

A részlegek felosztása is módosult, az eddig felállított 10 részleg (forgattyúház, forgattyús mechanizmus, váltó, hengerfej, hűtés – kenés, elektronika, teszt, levegőellátó, fékpad, management), egy sokkal komplexebb, 7 részleget számláló (termodinamika, motorblokk, forgattyús mechanizmus, elektronika, teszt, fékpad, management) formában folytatja működését. Az átalakult organigram után a management vezető bemutatta a SZEngine csapat motorjainak fejlődését, majd kitért a 2016-os versenyszezonra, amely a csapat első versenyidénye volt a szintén győri Arrabona Racing Team partnereként.

Az új motor

A szót Légrádi Gergely konstrukciós vezető vette át. Prezentációjában bemutatta az idei évre tervezett fejlesztéseket. Bár az EVO5 motor az előző generációs EVO4 alapjaira épül, komoly átalakításokon esett át. A legnagyobb változás a motor főtengelyét érinti, az integrált generátor miatt a főtengely teljes újratervezésére volt szükség. A főtengely végére erősített lendítőkerék szolgál a generátor forgórészeként, míg a vezérlés oldali motorburkoló elemben rögzített tekercselés a generátor állórésze lesz. A főtengelyt cserélhető wolfram rudak segítségével különböző hajtórudakra is ki lehet egyenlíteni: sorozatgyártású hajtórúdra, valamint a csapat által fejlesztett, tömegoptimalizált X-profilú acél, illetve titán hajtórúdra is. Emellett a csapat a tél folyamán átalakított egy sorozatgyártású főtengelyt, megnövelte a löketét, amelynek tesztjei jó alapokat biztosítanak a következő generációs motor tervezéséhez. A motor forgattyúházának tömege 4,3 kg, ami a sorozatgyártású forgattyúházak tömegéhez képest 33 %-os tömegcsökkentést jelez. A forgattyúházhoz kapcsolódó fejlesztés a motorburkoló elemek tömegoptimalizálása, ahol 25%-os tömegcsökkenés várható az alumínium verzió esetében. Emellett várható egy mart műanyag változat is. A vezérlés oldali dekli esetében is készült egy lézer szinterezett alumínium, valamint egy mart változat is, és előrelépések történtek egy öntött dekni gyártására is.

1_abra_legradi_szengine

Légrádi Gergely konstrukciós vezető bemutatta az új motort érintő fejlesztéseket

A sebességváltó és a vezérlő

 A motor sebességváltója 4 fokozatú, szekvenciális elrendezésű, amely kielégíti a Formula Student pályák igényeit, működtetése elektro-pneumatikus munkahengerrel történik. A váltótengely egyedileg tervezett acél alkatrész, a nem terhelt helyeken kikönnyítve, így a tömege mindössze 135 g, amely könnyebb, mint a sorozatgyártású alumínium alkatrészé.

2_abra_kozonseg_szengine

A SZEngine csapat nagy sikerű rendezvényen mutatta be új, EVO5 motorjának terveit

A motorvezérlő is fejlesztésen esett át, egy könnyebb, kompaktabb, komplex feladatokat ellátó motorvezérlőt választott a csapat.

Ezután Kun János, az ART csapatkapitánya mutatta be a következő évre fejlesztett autójuk, az ART04 főbb jellemzőit, amelyet a SZEngine EVO5 motorja fog hajtani. Változott a kerékméret, illetve az autó tömege is jelentősen kevesebb lett.

Termodinamika

A csapatkapitány visszaadta a szót a SZEngine konstrukciós vezetőjének, aki folytatta a motor bemutatását a termodinamikai résszel. Az új fejlesztésű szívórendszerhez kapcsolódó jelentős fejlesztés a kettős befecskendezés használata, valamint a változtatható hosszúságú szívócső, mellyel a motor üzemi tartománya szélesebb lesz. Emellett optimalizálták a töltetcsere csatornákat, melyek mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a motor teljesítménye növekedjen. A kipufogó rendszer kialakítása során a legfontosabb szempont, hogy a motorban rejlő teljesítményt kihasználják, semmilyen fojtást ne helyezzenek el a rendszerben, de a szabályok által meghatározott hangnyomás limitet teljesítsék.

A prezentáció végén összefoglalva a motor tömege 27,3 kg, ami a sorozatgyártású motorokhoz képest több mint 1 kg-mal könnyebb. Várható nyomatéka 54 Nm, teljesítménye 55 Le.

3_abra_beszelgetes_szengine

A Design Freeze esemény fontos ahhoz, hogy a hallgatókat közelebb hozza az ipari cégekhez, szakemberekhez

Szponzoraik segítsége és közreműködése nélkül a csapat nem működhetne. A támogatásuk nélkülözhetetlen projektjeik megvalósításához, hiszen minden tárgyi illetve anyagi hátteret ők biztosítanak a csapat számára.
A SZEngine csapata nagyra értékel minden jellegű felajánlást és támogatói szándékot, melyek hatalmas segítséget jelentenek terveik és projektjeik megvalósulásában.
 
 

További információ

A SZEngine csapat hivatalos weboldalán.

Megosztás
[
    ]