Az erős, csendes típus

Még a nagy teljesítményű autók és a motorsportok lelkes rajongóinak nagy része sem hallott a 2Elle Engineering keréktárcsagyártóról, a Haas ügyfeléről, amelynek székhelye egy kőhajításnyira található az olaszországi Velencétől.

Luigi Lucaora - a 2Elle alapítója és tulajdonosa

Luigi Lucaora – a 2Elle alapítója és tulajdonosa

„Az ügyfeleink nagynevű vállalatok” – mondja Luigi Lucaora, a 2Elle alapítója és tulajdonosa – például a BMW, a Mercedes, az Audi és a német Brabus tuningcég, valamint különféle kategóriákban versenyző csapatok, a Forma–1-től kezdve a Párizs-Dakar raliig. A „két L” név azonban egyik termékünkön sem szerepel. Azért szeretjük, hogy a márkanevünk nem látható, mert így kompromisszumok nélkül dolgozhatunk az összes nagy márkának. A világ legjobb nagy teljesítményű keréktárcsáit szállítjuk, de az ügyfeleinken kívül szinte senki nem tudja, hogy a termékek tőlünk származnak.”

A Haas ügyfele a 2Elle Engineering, melynek székhelye Olaszországban van. A cég nagy teljesítményű keréktárcsákat gyárt a F1 Párizs-Dakar részére.

A Haas ügyfele a 2Elle Engineering, melynek székhelye Olaszországban van. A cég nagy teljesítményű keréktárcsákat gyárt a F1 Párizs-Dakar részére.

Lucaora szeretné nyomatékosan hangsúlyozni, hogy bár a 2Elle nem közismert, sokkal több egy forgalmas CNC-műhelynél. „Tizennyolc évet töltöttem az iparágban mérnökként – mondja –, ezért elsősorban új anyagok és technológiák fejlesztésével foglalkozunk, mint például a hibrid anyagok, vagy a könnyebb, erősebb keréktárcsamodellek a világ leggyorsabb autóihoz.”

Mielőtt a vállalat 2008-ban a jelenlegi telephelyére költözött, a 2Elle semmit nem gyártott házon belül. „Csak mérnöki munkákat, fejlesztést és minőség-ellenőrzést végeztünk” – magyarázza Lucaora. „A megmunkáláshoz két évig alvállalkozót vettünk igénybe, majd befektettünk az első CNC-szerszámgépeinkbe, és már a legelején a Haas CNC-gépek mellett döntöttünk. Az alvállalkozónk is ilyen gépeket használt, és sok jó dolgot hallottunk róluk. Három Haas CNC-esztergát vásároltunk – két ST 40-est és egy ST-30-ast –, valamint egy Haas függőleges megmunkálóközpontot, egy VM-6-ost.

Ha félretesszük a szerszámgépválasztást, hogyan tudta egy ilyen vállalat, mint a 2Elle – egy mérnöki startup egy rendkívül versengő, szűk globális piacon – megvetni a lábát, és hogyan tudott gyarapodni a történelem egyik legsúlyosabb pénzügyi és gazdasági válsága közepette?

„Egy konkrét megrendelés volt az, ami igazán beindította a vállalatot” – árulja el Lucaora. „Egy jelentős német tuningcég nagy volumenű szerződést kínált azzal a kikötéssel, hogy vállalom bizonyos szállítási feltételek teljesítését. Elmentem a bankba a szándéknyilatkozatukkal, amely elegendő volt üzleti tervként ahhoz, hogy a bank kölcsönadja az új gyárunkba költözéshez szükséges pénzt. Azóta minden évben legalább húsz százalékos a növekedésünk. Tavaly például negyven százalékot sikerült elérnünk!

2Elle új anyagokon és új fejlesztéseken dolgozik, mint például hibrideken és a könnyebb, erősebb kerekek megtervezésén a világ leggyorsabb autóik részére.

2Elle új anyagokon és új fejlesztéseken dolgozik, mint például hibrideken és a könnyebb, erősebb kerekek megtervezésén a világ leggyorsabb autóik részére.

Mindössze 7 év alatt a semmiből egy hozzávetőlegesen öt millió euró forgalmú vállalattá tornáztuk fel magunkat.”

A 2Elle gyára kongóan üresnek tűnhet, de az üres tér hamarosan megtelik, mivel nyers keréktárcsa szállítmányok érkeznek a vállalat egyesült államokbeli kovácsoló beszállítójától. „Havonta három vagy négy konténernyi anyag érkezik. Jelenleg havonta összesen 1000–1200 készterméket gyártunk.

Amikor új modellek és anyagok fejlesztéséről van szó, Lucaora műszaki háttere és tapasztalatai lehetővé teszik, hogy a vállalat a legjobb keréktárcsagyártókkal versenyezzen. „Rengeteg laboratóriumi és összehasonlító tesztet végzünk. A végeselemes analízis során azt is megnézzük, hogy mennyire deformálódik az abroncs és a keréktárcsa, az abroncsokkal ellátott keréktárcsákat pedig a gyakorlatban is teszteljük, hogy jobban megismerjük a kerék viselkedését a valódi helyzetekben.”

A vállalat Haas VM-6-os gépe naponta legalább két és fél műszakban üzemel, többnyire gépkezelői felügyelettel. „Napközben egyszerre csak egy keréktárcsát töltünk a gépbe – mondja Lucaora. – Este 10-kor viszont két tárcsát töltünk be, és beállítjuk a gépet, hogy éjszaka dolgozzon hajnali 4 óráig. A következő műszak reggel 6-kor kezdődik, ekkor rakodják ki az alkatrészeket.”

A Haas VM-6 egy 40-es kúpú öntőformagyártó gép 12 000 fordulat/perc sebességű orsóval és 1626 x 813 x 762 mm-es mozgástartománnyal. A Haas által gyártott 12 000 fordulat/perc sebességű belső közvetlen meghajtású orsó és a teljes előreolvasási technológiával ellátott nagy sebességű Haas-vezérlés kombinációja biztosítja az öntőforma-készítők és az egyéb, nagy precizitást igénylő iparágak által megkövetelt pontosságot és finoman megmunkált felületeket.

A 2Elle jelenleg havonta összesen 1000–1200 készterméket gyárt.

A 2Elle jelenleg havonta összesen 1000–1200 készterméket gyárt.

„Az általunk megmunkált formák hasonlítanak az öntőformákhoz, ezért a VM-6 nagy sebességű orsója és előtolása tökéletes a számunkra – fejti ki Lucaora. – Az asztalon X és Y irányban is futnak T-hornyok, ez pedig megkönnyíti az alkatrészek rögzítését. Vásárolni fogunk egy kisebb Haas VM-3 öntőformagyártó gépet is azokhoz az új hibrid keréktárcsa projektekhez, amelyeken jelenleg dolgozunk. Ezek a keréktárcsák fémötvözet kerékagyak és szénszálas kerékabroncsok felhasználásával fognak készülni, ezért a mérnöki és megmunkálási kihívások érdekesek lesznek.”

A vállalat Haas VM-6-os gépe naponta legalább két és fél műszakban üzemel, többnyire gépkezelői felügyelettel.

A vállalat Haas VM-6-os gépe naponta legalább két és fél műszakban üzemel, többnyire gépkezelői felügyelettel.

Gépparkja növekedésével Lucaora néhány egyéb előnyt is felismert, amelyek a Haas CNC-szerszámgépekbe való befektetéssel járnak. A kezelők nagyon könnyen programozzák és használják a gépeket – mondja. – Ez fontos, mert különféle gépeken kell dolgozniuk, ezért magabiztosan kell használniuk a vezérlést. A Haas gépeket nem csak könnyű használni, de azt is észrevettük, hogy más gépekkel összehasonlítva – számos típust használunk a gyárunkban – a szervizelés és a támogatás is lényegesen jobb. A Celeada által működtetett milánói Haas gyári képviselet szállítja a gépeket, és mind a kereskedelmi, mind a technikai szolgáltatások rendkívül gyorsak és hatékonyak. Nem engedhetjük meg magunknak, hogy bármelyik gépünk bármilyen okból leálljon. A következő évre rengeteg megrendelésünk van, ezért ha egy vagy két gép leállna egy hónapra, az kész rémálom lenne.”

A géppark növekedésével Lucaora néhány egyéb előnyt is felismert, amelyek a Haas CNC-szerszámgépekbe való befektetéssel járnak. „A kezelők nagyon könnyen programozzák és használják a gépeket – mondja. – Ez fontos, mert különféle gépeken kell dolgozniuk, ezért magabiztosan kell használniuk a vezérlést.

A géppark növekedésével Lucaora néhány egyéb előnyt is felismert, amelyek a Haas CNC-szerszámgépekbe való befektetéssel járnak. „A kezelők nagyon könnyen programozzák és használják a gépeket – mondja. – Ez fontos, mert különféle gépeken kell dolgozniuk, ezért magabiztosan kell használniuk a vezérlést.

Lucaora rendszeresen ellátogat a vállalat kovácsolóipari beszállítójához az Egyesült Államokba. „Éppen akkor jártam ott, amikor a Haas alapításának 30. évfordulóját ünnepelték – meséli. – Ezért ellátogattam a gyárba, ahol végigvezettek a létesítményen. Nagyon lenyűgözött a vállalat szervezeti felépítése és a minőség. A saját gépeik százait használják az új Haas gépek gyártásához egy rendkívül nagy kapacitású termelési környezetben.”

Ha valaki a világ legjobb nagy teljesítményű autóit gyártó vállalatainak beszállítója kíván lenni, feltétlenül meg kell róla győződnie, hogy CNC-szerszámgépei alkalmasak erre a feladatra. „Azt hiszem az a tény, hogy a Haas a saját gépeit használja, sokat elmond a termékeikbe vetett hitükről.”

Forrás: Haas

További információ:

A Haas Automation INC. hivatalos honlapján.

Megosztás
[
    ]