Versenyzőknek készítve

Egy anyag, ami sosem bukik meg a versenypályán. Leginkább így jellemezhető a CF-PA-12 filament – egy szénszállal erősített kompozit anyag, amit 3D nyomtatáshoz használnak.

Ezt az anyagot használta az OMNI3D egy versenyautó szívócsonkjának nyomtatásához. Az alkatrész a PMT-12-es veresnyautóhoz, a cég Factory 2.0 nyomtatójával készült és már élesben is tesztelték egy formula versenypályán. A CF-PA-12 egy 12-es poliamid kompozit (szénszállal erősített PA 12 váz), ami rendkívüli merevséggel és szakítószilárdsággal bír. Utóbbi kiemelten fontos, hiszen a szénszál 2,5-szer tartósabb a népszerű ABS-42-nél.

CF-PA-12 filamenttel nyomtatott szívócsonk

CF-PA-12 filamenttel nyomtatott szívócsonk

“A szénszálakat főként autók vagy drónok alkatrészeihez használják, hiszen itt kiemelten fontos, hogy az egyes komponensek egyszerre legyenek tartósak és könnyűek. Fontos megjegyezni, hogy bizonyos esetekben korábban fémből készült alkatrészeket is helyettesíthetnek. És, hogy mit is jelent mindez? Azt, hogy ideális az alkatrészek és végső elemek gyártásához, a funkcionális prototípusokhoz és különböző konstrukciók, berendezések, kiegészítő anyagok teszteléséhez”– mondta el Krzysztof Kardach, az OMIN3D fő technológusa az anyag használatáról.

A PMT-12 versenyautó, a nyomtatott szívócsővel

A PMT-12 versenyautó, a nyomtatott szívócsővel

A CF-PA-12 filament használatára tökéletes példa többek között a fent említett PMT-12 versenyautó szívócsonkja és fűtőcsatornája. Az autót a Rzeszówi Műszaki Egyetem tudományos diákcsoportja készítette, ami a prototípus és tesztelés fázisa után, a Factory 2.0-val nyomtatott alkatrészekkel debütált a 2018-as Formula Student versenyen. A csapat ezen a spanyolországi versenyen érte el első jelentősebb sikereit – második helyet értek el belső égésű kategóriában, illetve a különdíjat is haza vihették.

A PMT-12 a 2018-as Formula Student-en

A PMT-12 a 2018-as Formula Student-en

Az OMNI3D azonban nem csak az autóiparban dolgozik anyagainak továbbfejlesztésén. Állandó kutatási és fejlesztési munkálatok folynak a hadipar és a civil légi közlekedés területén is, mely iránt az európai Airbus csoport is érdeklődik. A cég emellett pro-ökológiai projektekben is részt vesz, szoros együttműködésben a Ciprusi Egyetemmel.

Ezzel párhuzamosan egy forradalmi 3D FFF (Fused Filament Fabrication = szálhúzásos 3D nyomtatás) robot fejlesztésén is dolgoznak. A robot többek között nano-kerámiára és az FFF technológiában eddig nem tapasztalt szakítószilárdságú kompozitokra épülő innovatív anyagokat fog használni. A vállalat tehát nem lazsál; számos megoldást fejleszt, javít és mutat be ügyfelei számára.

ForrásOMNI3D

További információ:

Az OMNI3D hivatalos honlapján.

Megosztás
[
    ]