A legjobb, ha az ember arról írhat beszámolót, amit a barátainak, kollégáinak is elmesélne este otthon vagy a kocsmában. Valami ilyesmit érzek most én is, amikor nekifogok beszámolót írni a november közepi japán utazásról. Olyan helyen jártam, annyi érdekességeket láttam, hogy ha csak erről írok most kötetlen formában, bízom benne, hogy másokat is leköt.
1. Meglepetés, megyünk Japánba a DMG Mori-val!
2. Érkezés Japánba és a sajtótájékoztató a JIMTOF-on
3. Éjszakai Tokyo és DMG Mori Technológiai központ látványosságai (2. részben)
4. Utazás a gyorsvasúton és tapasztalatok az IGA gyárban (2. részben)
5. Osakai rántotta vacsorára és Kyoto nappal (2. részben)
6. Ügyfél látogatás egész nap – japán módra cipő nélkül egy gyárban (2. részben)
7. Konklúzió, és pár érdekesség még Japánról (2. részben)
1. Meglepetés, megyünk Japánba a DMG Mori-val!
Október első hetében leesett az állunk, mivel a DMG Mori európai központjából hivatalos sajtómeghívást kaptunk, s nem is akárhova, hanem a kétévente megrendezésre kerülő JIMTOF-ra, a legnagyobb japán gépipari kiállításra és vásárra. Ezen felül egy rövid japán körutazásra az igai DMG Mori gyárba. Továbbá két japán gyártócéghez.
Megpróbálva úgy visszaadni az élményeket, mintha csak otthon mesélném el, ezért a mobillal készített fotók és videók tarkítani fogják a most következő sorokat.
Kezdjük is egy egyperces videóval, ami inkább a hangulatát próbálja visszaadni a kint töltött 6 napnak.
Pontosan mi is a JIMTOF?
29. alkalommal került megrendezésre az egyik legnagyobb nemzetközi szerszámgépipari kiállítás, a tokiói JIMTOF. A rendezvény célja, hogy a különböző technológiai megoldások, szerszámgépek és alkatrészek nemzetközi kereskedelmének fellendítésével hozzájáruljon az ipar előmozdításához.
Gyakorlatilag ugyanolyan vásár mint Európában az EMO. Első gondolatom persze nekem is rögtön az volt, hogy ha ez Japánban van, akkor a robotok és high-tech gyártók és Tokió mérete miatt, biztosan még nagyobb lesz mint a hannoveri vásár. A valóság ettől teljesen más volt. Érzésre, barátságosabb méretű minden. A kiállító standok és pavilonok közel vannak egymáshoz és egy nap alatt bejárható az egész vásár. Persze aki nem szereti a tömeget, az ne ide jöjjön. Idén 153.000 látogató nézte meg a 6 napos rendezvényt, amelyből mindössze 12.000 ember jött Japánon kívülről.
2. Érkezés Japánba és a sajtótájékoztató a JIMTOF-on
De hogyan is jutottunk ide?
9 európai újságíró közül egyedüli magyarként utaztam ki Párizsba, ahol összegyűlt a sajtó utazáson résztvevők csapata. Volt itt spanyol, olasz, francia, brit, 3 német és norvég újságíró is. Az egy napos repülőút végére, reggel 9-érkeztünk Tokióba, ahonnan siettünk a DMG Mori sajtótájékoztatójára. Annak ellenére, hogy a DMG Mori standja a JIMTOF-on, egy teljes csarnokot elfoglalt, a számtalan újdonság és kiállított szerszámgép miatt, a sajtótájékoztatón elég szorosan ücsörögtünk egymás mellett.
Ha valaki szeretné látni, és meghallgatni az elhangzottakat, a következő képekkel és videóval azt megteheti.
DMG Mori sajtótájékoztató videó:
https://youtu.be/FCyFoNHi63U
Mi hangzott el a sajtótájékoztatón röviden?
Hat fő téma köré volt csoportosítva az előadás: Digitalizálás, automatizálás, 5 tengelyes gyártás, additív gyártás, az XXL portál gépek japán premiere és a DMG Mori digitális és terméktámogató szolgáltatásaira.
A standon felvonultatott gépek többségét 6 nap alatt telepítették és üzemelték be, melyet a rendezvény ideje alatt 40 gépkezelő működtet, melynek negyede nő.
A stand egyik területén látványos és szemléltető módon mutatták be az ipar 4.0-hoz kapcsolódóan azokat a hardvereket, (más gyártóktól is) melyeket hálózatba kötve, kezelni, vezérelni, mérni tudnak. Ezekbe természetesen régebbi márkák is beletartoznak. Az állítás szerint, egy mai kis és közepes gyártó vállalkozás gépparkjának 75%-át be tudják kötni a rendszerükbe.
A DMU 85 monoblock-on is érdekes koncepció volt kiállítva, mely szerint kihasználhatjuk a Digital Twint a gépben és összevethetjük a CAD/CAM információkat, az aktuális megmunkálási adatokat, vágási adatokat és poszt processzing adatokat. Mindegyik kezelhető a Digital Twinben. Korábban a tervezők és a programozok egymástól külön végezték a munkájukat, de a Digital Twin segítségével összekapcsolhatjuk őket. Egyelőre a repülőgépipari cégeknek hasznos leginkább, de szeretnék más iparágakat is bevonni.
Szó volt a lengyelországi új gyárról. 2 évnyi munkával nem csak modernizálták, hanem digitalizálták is az egész gyárat. A gyártás tervezésétől, a szerelésig a teljes termék lánc és a gépek karbantartása is digitálisan vezetve van. S hamarosan mind a 14 gyárban végrehajtják ezt a digitalizálási folyamatot.
Az 5 tengelyes gyártás területén, mára az egyre robusztusabb gépek és a jobb mechanikai elemek, és vezérlések hatására olyan műveletek, melyek eddig speciális gépek kellettek, elvégezhetők “hagyományos” CNC gépeken is. Például a skiving technológia fogaskerék gyártásnál (lásd korábbi cikkünket). Azonban a programozása még mindig nehéz és speciális szerszámok is kellenek hozzá. A DMG Mori új technológiai ciklusokkal, ezt a problémát tudjuk hatékonyabban kezelni a jövőben.
Túlórákat, hétvégi munkákat robotok kell végezzenek, hogy tehermentesítsék az emberi állományt, akiknek egyre nagyobb felkészültséget és tudást igénylő munkát kell végezniük. A DMG ezért német és japán egyetemek műszaki karát segíti korszerű gépparkkal és oktatással, hogy jobb mérnököket képezhessen a jövő számára. Itt a vállalat az ügyfeleket is tudja a jövőben oktatni.
Sok automatizációs megoldása van a DMG-nek paletta-kezelés és munkadarab-kezelés területén egyaránt. Emellett szerszám-kezelésre is figyelni kell. Közös projekt DENSO-val: D-Carry innovatív robot, illetve a standon megtekinthető volt az RV3-as önvezérelt robot is.
Igen nagy hangsúlyt kaptak a nagy méretű portál gépek. A DMU 340 Gantry és a DMU 200 Gantry, melyet Idén mutatták be Japánban. Európában és USA-ban népszerű a repülőgépgyártásban és szerszámgyártásban. Nagy pontosság, nagy sebesség, nagy teljesítmény. 5-tengelyes szimultán megmunkáló központ. Egy ilyen nagy portálgépnek általában egy különleges alapzat kell, aminek előkészítéséhez akár 6 hónap is lehet. Érdekesség, hogy korábban a japán ügyfelek annyira nem érdeklődtek az ilyen nagy méretű gépek miatt, ha jól értettem a földrengések miatt volt problémás a telepítés és kalibrálás, de ezekkel az új gépekkel a problémák leegyszerűsödtek.
Az additív gépek tekintetében, immár teljes a termékválaszték. Van porfúvós és porágyas technológia is. Finiselési funkciók is elérhetők a gépeken végezhető marási műveleteknek köszönhetően. 2013-ban mutatták be az első gépet. A LASERTEC 30 már második generáció, csökkentett gázáramlással. Új funkció a cserélhető porágy, így 2 óra alatt cserélhető az alapanyag.
Az additív gyártás szépsége, hogy könnyű, mégis ellenálló struktúrákat kapunk. A DMG-nél az európai és japán divízió együtt dolgozik ezen a területen, így sorozatgyártásra kiválóan alkalmas gépek születnek. Ez így már stabil üzlet lesz, hamarosan várhatjuk a technológia ugrását is.
Mire is képes a DMG additívban? Biológiai ihletésű gépdesign, 50%-kal kisebb súllyal, nagyobb merevséggel. Szerintük ez lesz a jövő standardja.
A sajtótájékoztató után, indultak a standot körbejáró vezetett túrák, melyről a következő napokban fogunk technológiánként részletesebb cikkben is beszámolni.
[Vége az első résznek.]