Formula Student: Gyermekkori álmok válnak valóra a versenypályán

Magyarország legsikeresebb és legrégebben működő Formula Student csapatának vezetőjével, Bukovácz Kristóffal beszélgettem a csapat működéséről, a tagok motivációjáról, illetve arról, hogy miért éri meg belevágni a versenyzésbe.

22861817_1440687389301145_8562685836115126770_o

Az egyetemi versenycsapatok munkájának nemcsak közösségformáló ereje, hanem kiemelkedő innovációs potenciálja van, hiszen a szigorú szabályrendszer ellenére a hallgatók kreativitása szárnyal a fejlesztés és a tervezés során. Az autóversenyek világa pedig egészen speciális helyet birtokol a területen, a Formula Student épp ezért világszerte nagy népszerűségnek örvend – nem csak az autóversenyzésért rajongó mérnökhallgatók körében.

A műszaki felsőoktatásba felvett hallgatók egy százaléka

A Műegyetem csapatába bekerülni nem is olyan egyszerű, hiszen nagyjából háromszoros a túljelentkezés egy-egy tagfelvételi időszakban. A kiválasztási folyamat során interjúkon keresztül ismerik meg a jelentkezőket és az aktuális feladatoknak megfelelően választják ki az új csapattagokat. Mivel a szezonban már nem csak egy elektromos járművel, hanem egy önvezető autóval is el kívánnak indulni a sorozaton, az idei tagfelvételen közel duplájára, 100 főre emelték a csapat létszámát. “Ez a műszaki képzési területre frissen felvett hallgatók egy százalékának felel meg, szóval hazai viszonylatban már elég nagy csapatnak számítunk.” – mondja a taglétszámról Bukovácz Kristóf.

A szakmai felkészültség pótlására a vezetők a következő szezontól kezdődően egy kezdő oktatást terveznek. Ez segítheti majd az újoncokat abban, hogy jobban megismerjék a versenyt, a követelményeket, valamint elsajátítsák azokat a szakmai alapokat, amik az autóépítéshez szükségesek. “A külföldi csapatoknál bevett gyakorlat az onboarding, illetve többen saját tudástárat is üzemeltetnek. Utóbbi előnye, hogy a felmerülő problémákat, illetve azok megoldását részletesen dokumentálják, ezzel megkönnyítik az új csapattagok dolgát. Mivel a Formula Student csapatok történetében nem ritka a generációváltás, egy ilyen feljegyzés-gyűjtemény lerövidítheti a tervezési folyamatot és segíthet abban is, hogy kijelöljük a fejlesztési irányokat. Az a cél, hogy hasonló eszközökkel mi is megkönnyítsük a saját és a következő generáció munkáját.”

23592155_287891368389423_834313810820563176_o

Lézerhegesztési konzultációtól szponzorációig

A Műegyetem csapata tíz éves fennállása alatt számos hazai, illetve hazánkban működő multinacionális vállalattal épített ki támogatói kapcsolatot. Kristóf elmondása szerint az elmúlt években összesen több száz cégtől kaptak segítséget, jelenleg 40-80 aktív szponzoruk van. A legtöbb cég valamilyen szolgáltatással, vagy eszközzel támogatja őket, de ahogy már több versenycsapat beszámolt róla, az anyagi segítségre is nagy szükségük van. 

A cégek megszólítása a csapat fenntartása szempontjából az egyik legfontosabb, ugyanakkor az egyik legnehezebb feladat a tagok számára. Éppen ezért nem csak a hallgatók, hanem a cégek is nagyon büszkék arra, ha az együttműködés valóban sikeres és a befektetések értelmét eredmények igazolják vissza. Kristóf elmesélte, hogyan találkoztak a TRUMPF magyarországi leányvállalatának munkatársaival és hogyan alakítottak ki szakmai tanácsadáson alapuló együttműködést az akkumulátorok hegesztésével kapcsolatban

“Az akkumulátor alkatrészeinek hegesztéséhez volt szükségünk segítségre. Egy tanárunk tanácsára vettük fel a kapcsolatot a TRUMPF Hungary Kft-vel, akik lehetőséget biztosítottak számunkra a lézerhegesztő berendezéseik használatára. Később már nem csak tanácsadással és az eszközök rendelkezésünkre bocsátásával támogattak minket, hanem az autóban dolgozó akkumulátor beszerzését is vállalták.”

Heti 100 óra munka, tengernyi tapasztalat

“Egy héten akár 100 órát is foglalkoznunk kell a csapattal, és ez nem túlzás” – jegyzi meg Kristóf, azzal kapcsolatban, hogy mennyi időt emészt fel az autóépítés. “Az első évben, amikor csatlakoztam a csapathoz, még nem ez volt a legelső a listámon, ám a második szezonra ez átbillent, csoportvezető lettem. Azóta még több teendőm lett, csapatkapitányként egy héten legalább 30 óra meetingen veszek részt, és ezen felül rengeteg egyéb feladatom van.” Vagyis a hallgatók az egyetemi teendőik mellett még legalább egy teljes állásnyi időt áldoznak arra, hogy évről évre minél előbb végezzenek a Formula Student ranglistáján.

Mint egy kis cég

Sőt, nem is annyira kicsi. A BME FRT létszáma jelenleg 100 fő körül mozog, ami azt jelenti, hogy egy középvállalat létszámszintjével büszkélkedhet. Annak ellenére, hogy nem keresnek pénzt a munkájukkal, a csapatszellem és az ismeretszerzés hajtja a fiatalokat. A szervezeti felépítés, a működési folyamatok azonban mind-mind olyanok, mint egy sikeres vállalkozásban.

Ugyanakkor a rengeteg idő megtérül Kristóf szerint: “olyan dolgokat tanulhatunk meg, amelyekre az egyetemi órák keretében nincs lehetőség. Sok olyan európai egyetem van, ahol a hallgatók órarendi időt is áldozhatnak az építésre, nálunk ez még sajnos nincs így, de egyre több tanszékkel építettünk ki kapcsolatot a projekt okán.” A külföldi jó gyakorlatok példát mutathatnak a hazai felsőoktatási intézményeknek is, a legtöbb oktató szerint pedig kétségtelen, hogy számos előnnyel jár, ha egy hallgató az órarendi kötelezettségeit például autóépítéssel egészíti ki. 

“Nyerni akarunk”

Ahhoz, hogy valóban eredményesen dolgozzanak együtt, Kristóf szerint elengedhetetlen az, hogy mindenkinek ugyanaz legyen a célja, vagyis nyerni akarjon. “A tervezés, az építés és a versenyfelkészülés során az a legfontosabb, hogy az adott szezonra kitűzött céljainkat teljesítsük. Nyerni szeretnénk, és nyilván ezért indulunk el a megmérettetésekre. Fontos azonban, hogy reálisan teljesíthető elképzeléseink és elvárásaink legyenek az adott versenyekkel kapcsolatban. Például az új autónk esetén elégedettek leszünk, ha sikeresen teljesítjük a gépátvételi procedúrát, és az összes versenyszámon hiba nélkül teljesítünk, méghozzá mindezt a német verseny keretein belül.” – teszi hozzá Kristóf.

A csapat 2007-es alapítása óta számos hazai és nemzetközi versenyen ért el előkelő eredményeket. Jelenleg a Világranglista 12. helyét birtokolja a magyar egyetemi csapat, így a hazai indulók közül világszinten ők a legeredményesebbek. A Formula Student versenysorozatban több különböző versenyszámot kell teljesíteni, és az egyes állomásokon az egyes számokban megszerzett pontok alakítják ki a szezon végén felállított ranglistát. A verseny menetére, illetve az állomások versenyszámaira egy korábbi cikkünkben tértünk ki.

A nyerni akarás persze elég nyomasztó tud lenni, épp ezért mindent megtesznek annak érdekében, hogy ne csak az autó, hanem a csapat is tökéletesen működjön. Amikor arra kértem Kristófot, hogy három pontban foglalja össze a legfontosabbakat a csapatról, a “nyerni akarás” mellett kiemelte a csapatban való gondolkodás és a kapcsolatok fontosságát. “Nem csak rövid-, hanem hosszú távban is gondolok itt kapcsolatokra. A csapatban jelenleg együtt dolgozó hallgatók később kollégák lehetnek, vagy talán egy gyümölcsöző üzleti kapcsolat részei.” – mesél Kristóf a hosszabb távú elképzeléseiről.

23737709_1461389903897560_7013716883745040358_o

Ahhoz, hogy szervezetként is jól működnek, az utóbbi időben jelentősen átalakították a csapat szerkezetét is. Korábban fa struktúrában gondolkodtak, amelyet mára egy mátrix-szerű felállásra cseréltek. “Minden csapattal foglalkozik egy-egy HR-es és vannak kimondottan az alapanyagok, erőforrások dokumentálására dedikált személyek is. Ezekkel a pozíciókkal az a célunk, hogy ne csak szakmailag, hanem emberileg is támogassuk a tagokat, illetve mindenki arra figyelhessen, amihez a legjobban ért.” – egészíti ki Kristóf.

Motiváció és sikerélmény

Az, amit már eddig elértek, önmagában lenyűgöző teljesítmény, hiszen az egyetemi feladatok mellett tulajdonképpen önállóan építenek autót ezek a hallgatók. Azonban nem elhanyagolhatók azok az előnyök sem, amelyeket a ranglista pontokon kívül nyernek a versenyzéssel. “Páratlan karrierlehetőségeket jelenthet az, hogy sikeresen szereplünk a versenyeken csapatként, ez pedig sok tagot motiválhat. Emellett azokat az embereket, akik jelentkeznek a csapatba, hihetetlen tanulási vágy hajt, valódi, működő tudást szeretnének szerezni és ezt a Formula Student megadja. Harmadrészt, meg kell említenem, hogy elég sok olyan tagunk van, akinek gyermekkori álma az autóversenyzés. Engem is mindig lenyűgözött és most is nagyon motivál, hogy ezzel a területtel foglalkozhatok. Végül, de nem utolsó sorban, ha az egyéni motiváció kicsit elapad, akkor is ott van a csapat, akikért át kell vészelni a nehezebb időszakokat is.” – mondja Kristóf arról, hogy szerinte mi hajtja azt a párszáz fiatalt, aki valamelyik hazai versenycsapat tagjává vált.

Egy ilyen versenycsapat munkája ráadásul nem csak a tagok számára jár előnyökkel. A BME csapata a következő szezonra már önvezető autóval is készül, ez a technológia pedig világszinten rengeteg vállalatot és kutatóközpontot vonz. Nem csoda tehát, hogy a szponzorok érdeklődése is megnőtt, hiszen a hallgatók által felhalmozott tudás rendkívül értékes, és értékessé teszi a jövő mérnökeit a munkaerőpiacon is. Közben pedig a csapattagok olyan feladatokon dolgoznak, amelyeket az autóversenyzés és a technológia szeretete hajt.

További információ

A BME FRT weboldalán.

A képek forrása a BME FRT facebook oldala.