Társ a munkában, társ a játékban

A kollaboratív robotok világában már nem tűnik annyira távolinak, hogy a mindennapi életünkben is megjelenjenek az automatizált megoldások. A robotok alkalmassá váltak arra, hogy olyan feladatokat is ellássanak, melyeket korábban úgy gondoltuk, csak emberek képesek elvégezni. Íme egy újabb példa, ami ezt az állítást igazolja.

A regensburgi egyetem oktatóiból és hallgatóiból álló csoport a tantárgyi kereteket szélesítve olyan alkalmazásokat és felületeket fejleszt, amelyeken keresztül a robotok képesek az emberek ellen játszani egy társasjátékot. A feladathoz olyan táblajátékot választottak, amelynek szabályai és felületei is eléggé bonyolultak, ennek ellenére úgy tűnik, hogy a robotok állják a sarat és jó játékpartnerekké válhatnak.

A CATAN Telepeseit játszó KUKA robot képe persze most még elég szürreálisnak tűnik, ám a kutatócsoport tagjai szerint néhány év múlva elérhetővé válhat szélesebb közönség számára is. A projekt célja elsősorban nem az volt, hogy játszópartnert faragjanak a robotból. A feladat a személyes érdeklődésből és egy kihívást jelentő alkalmazás kereséséből jött létre. A robot programozása során a hallgatók számos, az ipari életben is jól használható ismeretet szereznek meg, ráadásul egy egészen új területet is megismernek. A programozás a feladatnak csak az egyik felét teszi ki, emellett egy olyan kezelőfelületet is ki kellett alakítaniuk, amely alkalmas a robot játékra történő betanítására, hogy valóban élvezhető és érdekes legyen a parti a gépek ellen.

Jelenleg az egyetem Számítástudományi és Matematika Tanszékén folytatják a fejlesztéseket, törekedve arra, hogy ne csak a játék szempontjából kapjanak izgalmas és használható eredményt. Ha a játék logikáját képesek megtanítani az eszköznek, akkor számos más alkalmazásban is hatékonyan működhetnek majd együtt a robotok az emberekkel – immár nem csak fizikálisan, hanem az elméleti, gondolkodási síkon is.

További információ

A KUKA AG hivatalos weboldalán.