4 ok, amiért kezdünk szkeptikussá válni az IoT-vel kapcsolatban

Mostanában tele van az internet IoT témájú cikkekkel, amiatt könnyen érezhetjük, hogy már mindent elolvastunk, megtudtunk róla. Ez pedig azt eredményezheti, hogy az újabb olvasmányokat inkább kihagyjuk a témában. Lyndsey Rojas, az IFS munkatársa összeszedte az érveket, hogy miért ne olvassunk többet a témában, majd meg is cáfolja őket – hiszen ez a technológiai trend, úgy látszik, egy darabig nem megy ki a divatból.

Kép forrása: IFS

Kép forrása: IFS

A Google keresési statisztikája szerint az IoT-re 2016- októberében kerestek a legtöbben rá. Az érdeklődés azóta is tart, habár egyre többen érzik, hogy túl sok tartalom kering az interneten a témával kapcsolatban. Nincs hiány blogokban, szakcikkekben és kutatásokban, de ha már soknak érezzük, akkor vajon helyes-e kihagyni a további olvasást?

Néhány érv, ami miatt valószínűleg ezt a bejegyzést sem kívánja elolvasni, mégis azt javasoljuk, hogy tegye meg és ne hagyja ki az IoT témájú írásokat a jövőben sem

1. érv: “Mi már használjuk az IoT eszközöket, szóval nekünk nincs szükségünk további információgyűjtésre.”

Ez egészen elfogadható indok. Ha sikeresen implementáltak egy IoT megoldást, vagy platformot, akkor valószínűleg a kisebbséghez tartozik a vállalata, de reméljük, már nem sokáig. Az ilyen vállalatok egy része a “lándzsa hegye”, akik az üzletet a gépek közötti kommunikációval igyekeznek felvirágoztatni. Hogy bemutassam, mennyien lehetnek ebben a táborban az IDC kutatására hivatkoznék. Ezek szerint Amerikában a vállalatok 49%-a, míg a teljes világra vetítve a cégek 31%-a rendelkezik valamilyen IoT megoldással. Ez nagyjából megegyezik a Gartner statisztikájával, amelynek eredményei szerint 2016-ban a vállalatok 29%-a már bevezetett valamilyen IoT eszközt, 43%-uk pedig tervezi ugyanezt.

Szóval azzal, hogy az elsők között lépett be az IoT felhasználók közé, most a világ élvonalába tartozik, de ez nem marad így soká… Hamarosan a többi vállalat is belevág és kiéleződik a verseny.

2. érv: “Az én iparágamban az IoT még messze van, addig inkább valami mással foglalkozom.”

Attól függ, hogy milyen iparágban és milyen alkalmazáson dolgozik, máshogy érintheti a vállalkozást az IoT ügye. Persze az is lehet, hogy az IoT lehetőségek kihagyásával egy apró versenyelőnyt hagy ki a cég. Talán nem gondolnánk, de az IFS egyik ügyfele, egy kártevőmentesítő cég, Európában automatizált csapdarendszert fejlesztett és kínált partnereinek. Ezzel elsősorban az élelmiszeripart célozta. A csapdák és érzékelők a kezelőszemélyzetnek küldtek riasztásokat és értesítéseket, amiket egy szoftveres rendszer értékelt az alapján, hogy milyen teendő elvégzésére volt szükség. Attól függően, hogy a csapdákat üríteni kellett, vagy tölteni, esetleg cserélni, a rendszer megadta a művelet időszükségletét is, így hatékonyabb időbeosztással dolgozhattak a vállalat munkatársai.

A jövőben tervezik, hogy interaktív kimutatásokat adnak át az ügyfeleknek, hogy ők is lássák, mennyivel hatékonyabb ez a rendszer. Emellett fontos kiemelni, hogy minél több adatot gyűjtünk, annál jobban alkalmazható a gépi tanulás és annál könnyebb következtetéseket levonni a működésből. Ezzel pedig jelentősen javítható a szolgáltatás minősége és tervezhetőbbé válnak a feladatok.

3. érv: “A legtöbb IoT-ről szóló írás nagyvonalakban beszél az IoT jelenségről és nem konkrét alkalmazási példákkal szolgál.”

Ez attól függ, hogy mit olvas.Az egyik legfontosabb kutatási terület napjainkban az IoT-vel kapcsolatban az alkalmazási lehetőségek feltárása, hogy milyen iparágak és milyen technológiákkal használhatják fel. Ezekről jelenleg elég sok elérhető információval rendelkezünk. De valódi ipari példából kevesebb van, részben azért, mert ezeket többnyire nem akarják nyilvánosságra hozni a cégek, részben pedig azért, mert a vállalatspecifikus megoldások nem biztos, hogy mindenki számára használhatók. De az IoT most is folyamatosan fejlődik és egyre több vállalat számára válik elérhetővé.

4. érv: “Túl sok minden van az ioT-vel kapcsolatban az interneten és nem tudom, hol kellene kezdeni, ezért inkább nem is szeretnék a témával folglakozni többet.”

Sokszor hallani ezt az érvet az IoT-vel szemben. Van, aki még nem találta meg az indokokat, hogy miért kellene elfogadnia a jelenséget és megértenie a körülötte kialakult érdeklődést. Azt szoktuk mondani az ügyfeleknek, hogy az IoT átalakulás nem egy éjszaka alatt megy végbe. Ez nem egy kapcsoló, ami egy pillanat alatt átváltható lenne.

Ez a folyamat, tapasztalataink szerint, lassan és kis lépésekkel kezdődik. Lehet ez egyetlen egy részegység automatizálása, amit hasonló projektek követnek. a legtöbb ilyen lépést folyamatosan tesztelni kell és nagyon gondosan elő kell készíteni, ez némileg lassíthatja az átállást. De egy új folyamat felépítése sok időt igényel, IoT nélkül is.

Végül is, a technológia folyamatosan változik és mindig lesznek újabb megoldások. Természetesen, vannak, akik szkeptikusabbak az újításokkal kapcsolatban és némileg ellenzik a változást, ők azok akik először látni akarják, hogy izonyít valamit az innováció. Tehát a változás nehéz, de megéri.

Kedves olvasó, ha már idáig eljutott, gratulálok Önnek. Lehet, hogy Ön mégsem annyira szkeptikus a témával kapcsolatban, mint amennyire először gondolta.

Szerző:Lyndsey Rojas, IFS

További információ

Az IFS weboldalán.