A pályán verseny, a boxutcán csapatmunka – Formula Student EAST

Július 20. és 23. között rendezték meg Örkényben, az Euroringen a Formula Student EAST versenyt, amelyen hazai és más nemzetek csapatai mérték össze tudásukat és az általuk létrehozott versenyautók teljesítményét. A rendezvény hangulatára mégis inkább az együttműködés és a támogatás volt jellemző, függetlenül attól, hogy melyik csapat hányadik helyen áll a ranglistán.

A Formula Student-et kívülállóként inkább egy ágazati találkozóként definiálnám és nem rivalizáló versenyként. A versenyszabályzat és a csapatok is inkább arra koncentrálnak, hogy az egyenlő feltételekből minél többet hozzanak ki. Ez pedig nem csak a pályán zajlik: a verseny tulajdonképpen már a tervezéskor elkezdődik és a szponzoráció szervezésén át, a teljes folyamatot felöleli. Olyan csapatmunkáról van tehát szó, amely nem ér véget egy-egy box szélén: a versenycsapatok egymást is segítik a lehetőségeikhez mérten.

FSE_0nap_0016_Erős_Gergely

Fotó:Erős Gergely, FS EAST

A pénteki sajtóbejáráson Dudás Alexander a verseny egyik műszaki igazgatója mesélt a rendezvényről, a versenysorozat filozófiájáról és saját tapasztalatairól. Őt egészítették ki Lágler Gergely szavai, aki szintén műszaki igazgató pozícióban dolgozik az esemény lebonyolításán. Mindketten csapattagként kezdték, ma pedig főállásuk mellett szervezik a hazai futamokat. A Formula Student EAST-et idén másodjára rendezte meg hazánkban a Mérnökök a Járműves Műszaki Felsőoktatásért Egyesület, és sikereit mi sem példázza jobban, mint az, hogy már az első évben a Világranglistán jegyzett futammá vált. A fordulóra a csapatok a tavalyi eredményük alapján meghívással, vagy az előzetes kvalifikációs teszten nyújtott teljesítményükkel juthattak be.

Elméletileg gyakorlati tudást ad

A Formula Student versenyek ötlete Amerikában született meg, az első európai versenyeket az 1990-es évek végén rendezték. Azóta egyre növekszik a résztvevő csapatok és az abban dolgozó hallgatók száma, hiszen számtalan előnyt jelent csapattagnak lenni. A legfontosabb talán az a plusz tudás, amit a hallgatók az idő- és munkabeosztás, a csapatban való munka és gondolkodás terén sajátítanak el. Egy versenycsapat működhet tíz fővel, de akár százzal is, így tulajdonképpen kisebb cégekhez hasonló felépítésben képzelhetjük el őket. Mindenkinek megvan a maga feladata, melyek kiosztásánál mindig figyelembe veszik az egyéni érdeklődést, preferenciákat és természetesen a kompetenciákat is. Így ezekben a csapatokban van helye ugyanúgy marketinges hallgatónak, mint villamosmérnöknek, vagy járműmérnöknek. 

FSE_1nap_0103_Majer_Csaba_Jozsef

Fotó: Májer Csaba József, FS EAST

A vállalatok számára pedig páratlan előnyt jelent, hogy a versenyeken és az autóépítésben részt vevő hallgatók csupa kiegészítő ismerettel rendelkeznek, mire elkezdenek állást keresni. Ráadásul már egy-egy szakterületen is kipróbálták magukat, így némi tapasztalattal is rendelkeznek. Sok céget ez motivál abban, hogy támogatóként közelebbről is bekapcsolódjanak a Formula Student rendezvények és csapatok világába.

Van olyan, aki nem akar versenyautót építeni?!

“Igazából építhetnének kávéfőzőt is, csak az nem lenne olyan menő.” – mondta Dudás Alexander a sajtóbejáráson. Állítását azzal magyarázta, hogy a csapatok munkája elsősorban egy mérnöki képességekre vonatkozó próbatétel és nem egy autóverseny. Kétségtelenül igaza van abban, hogy az autó- és motorsport sokkal több embert mozgat meg, még akkor is, ha az éjszakázáshoz a kávé is elengedhetetlen. A kihívás tehát nem csak szakmai szempontból motiváló: versenyautót tervezni, építeni, vezetni és marketingoldalról támogatni is meglehetősen népszerű.

FSE_2nap_0130_Majer_Csaba_Jozsef

Fotó: Májer Csaba József, FS EAST

Ahogy a korábban, a SZEngine csapattal készült interjúnkban is kitértünk rá, az egyetemi versenycsapatok munkájában nagy kihívást jelent a tagok megtartása, motivációjuk és lelkesedésük folyamatos infúziója. A közös cél és a létrehozott jármű presztízse azonban ebben is rengeteget segíthet.

Innováció és biztonság

A futamok több feladatból tevődnek össze, melyeket statikus és dinamikus részre bonthatunk. A statikus részben az elmúlt egy év munkáját kell bemutatni a csapat képviselőinek, valamint egy költség- és megvalósíthatósági tervet. Ezekben a kategóriákban ugyanolyan szoros a verseny, mint a pályán, vagy a gépátvételnél.

Fotó: Májer Csaba József, FS East

Fotó: Májer Csaba József, FS EAST

A dinamikus számok már magáról az autóról szólnak. A technikai ellenőrzésen kiemelt figyelmet kap a jármű biztonságossága. A szervezők szerint a kb. 170 oldalas technikai követelménylista nagyobb része csak a biztonsági intézkedéseket és feltételeket taglalja, a műszaki megkötések száma elenyésző. A mérnöki tervezési szabadságnak tehát csak a költségek, a lehetőségek és persze a biztonsági előírások szabhatnak határt. 

A verseny leglátványosabb része mégis a motorhangtól zajos endurance futam. Itt derül ki az, hogy a hallgatók áldozatos munkája beváltotta-e a hozzá fűzött reményeket. A technikai átvétel feszültsége után, itt az autó kihozhatja magából a maximumot.

FSE_2nap_0162_Majer_Csaba_Jozsef

Fotó: Májer Csaba József, FS EAST

A Formula Student futamai a komoly munka mellett természetesen a közösségről és a kapcsolatépítésről is szólnak. A boxok között ugyanis nem húzódnak országhatárok és a sátrakat sem választják el egymástól kilométerek, így kiváló lehetőség ez a nemzetközi kapcsolatok kialakítására. Ezek az események jelentik az egész éves munka jutalmát.

A hivatalos eredménylista ezen a linken érhető el!
A magyar csapatok a világ élvonalában előkelő helyezéseket szereztek nem csak egy-egy kategóriában, hanem az összesített versenyben is. Ezúton gratulálunk a BME Formula Racing Team -nek, az Arrabona Racing Team-nek, valamint a KEFO Motorsport-nak!

A Formula Student következő magyarországi eseménye a Formula Student Hungary rendezvény lesz, amelyet Győr-Gönyün rendeznek, 2017.08.17-20-án. A versenyről további információkat az esemény hivatalos weboldalán találhatnak.

További információ

A Formula Student EAST hivatalos weboldalán.,

Az esemény szervezője a Mérnökök a Járműves Műszaki Felsőoktatásért Egyesület.

A kiemelt képet készítette: Májer Csaba József.