Az üzemanyag-takarékossági és a megmunkálási technológiák evolúciója

A Mitsubishi szerszámok kizárólagos magyarországi képviseletét a Lovász Kft. látja el.
Látogasson el a Lovász Kft.-hez a Mach-Tech 2017 kiállításon május 9-12 között az A pavilon, 212/C standján!

Mitsubishi_automotive_technology_1

A kor, amelyben a világon majdnem minden hatodik embernek van autója

A benzinmotoros autók nagyjából 150 éve jelentek meg először Németországban. 2013-ban a világon futó autók száma meghaladta az 1,1 milliárdot, ami azt jelenti, hogy a világ 7,2 milliárdos össz-népességéből minden hatodik földlakó egyben autótulajdonos is. A 2014-es üzleti évben 89,75 millió autót gyártottak világszerte, és a számok tovább növekednek a hatalmas kínai és amerikai piacokon.

Mitsubishi_automotive_technology_3

A robbanásszerű keresletnövekedés okozta környezetvédelmi problémák

Az autók globális elterjedésének mértéke messze túlszárnyalt minden korai elképzelést, és új, környezetvédelmi jellegű problémákat vetett fel. Az 1960-as években először Kaliforniában és Japánban vezettek be kipufogógáz-korlátozási intézkedéseket, amelyből kifejlődtek az autógyártók különböző környezetvédelmi technológiái, akik igyekeztek megfelelni e rendelkezéseknek. Ma az autógyártóktól nemcsak azt várják el, hogy folyamatos erőfeszítéseket tegyenek a káros anyagok eltávolítására a kipufogógázból, hogy ezáltal csökkentsék a légszennyezést, hanem azt is, hogy a szén-dioxid-kibocsátást is minimálisra csökkentsék, amely az egyik fő üvegházhatású gáz. Ezek a korszerű óvintézkedések hozzájárultak az üzemanyag-fogyasztás csökkentéséhez is, további előnyöket biztosítva a vásárlók számára.

Az üzemanyag-takarékossági technológiák evolúciója

A kortárs, benzines és dízelmotoros járművek üzemanyag-takarékos technológiáinak némelyike közvetlen üzemanyag-befecskendezést, valamint kisebb motort alkalmaz turbófeltöltővel, ami a korábbinál kisebb mennyiségű kipufogógáz kibocsátását eredményezi. Egyéb példák a végletekig kitolt kompressziós arányú természetes levegőztetésű benzinmotorok, valamint a hibrid rendszerek, amelyek mind belsőégésű, mind villanymotort alkalmaznak. Az alacsony árak és üzemeltetési költségek szintén hangsúlyos igényként léptek fel a „kei cars”-nak nevezett japán kisautó-kategóriában is. Emiatt a legújabb technológiák kivétel nélkül az üzemanyag-takarékosság növelését célozzák, amelynek eredményeképpen a kei cars kategóriás autók ma üzemanyag-takarékosabbak a normál személyautóknál. Olyan modellek fejlődtek ki, amelyek üzemanyagtakarékossága messze meghaladja a 30 km/l értéket.

Mitsubishi_automotive_technology_4

Különböző típusú elektromos járművek tűnnek fel a piacon (a képen a Mitsubishi Motors i-MiEV modellje látható)

Az elektromos járművek megjelenése

A benzint nem fogyasztó elektromos járművek szintén behatoltak a piacra. Ez olyan elektromos járműveket jelent, amelyeket tölteni kell, amelyekben üzemanyagcellák fejlesztenek áramot (hidrogént és oxigént alkalmazva, végtermékük pedig víz), továbbá olyan motorral vannak felszerelve, amely az üzemanyagcella mellett generátorként is működik. Az elektromos autók motorját hatótávolság-növelőnek is nevezik. Különböző hatótávolság-növelők – például az energia visszanyerő motorok, forgómotorok és turbinák – már kereskedelmi forgalomban vannak, vagy javasolják alkalmazásukat. Ez az egyik leggyakorlatiasabb rendszer az elektromos autók elterjesztéséhez, mivel használják a jelenlegi üzemanyag-infrastruktúrát is, noha elektromos áram termelésére tervezték őket. Egyes hatótávolság-növelővel szerelt járművek üzemanyag-takarékossága a 60 km/l értéket is meghaladhatja.

Változatos technológiák folyamatos fejlesztése a környezet megóvása érdekében

Energiadiverzifikáció – (függetlenedés az olajtól, erőforrások megőrzése)

  • Újrahasznosító technológiák
  • CNG technológiák
  • Bioüzemanyagok alkalmazása (etanolhányad)
  • FCV
  • HEV

Globális felmelegedés megelőzése

  • Változó hengerűrtartalmú motorok
  • Tiszta dízel motorok
  • Nagy hatásfokú erőátviteli rendszerek
  • Változó szeleprendszerű motorok

Szerves anyagok használatának megszüntetése – (a szabályozásokat és az önkéntes vállalásokat megelőzően)

  • Katalizátoros technológiák
  • Az alacsony emissziójú járművek szélesebb körű elterjedése
Mitsubishi_automotive_technology_2

Az i-MiEV fő alkatrészei (rendszerkonfigurációs diagram)

  • A hajtóakkumulátor, valamint a villamosítás egyéb kulcsfontosságú alkatrészei a padló alá kerülnek.
    • Az alap személyautóéval megegyező méretű beltér és csomagtér.
    • A biztonság érdekében az utastér el van zárva a magasfeszültségű kábelektől.
    • Az alacsonyabb súlypontnak köszönhetően útfekvése kiváló.
  • Kompakt, nagy hatásfokú motor van az autó hátsó részébe építve (ugyanúgy hátsókerék-meghajtású, mint az alap személyautó).
  • Az autóba egy nagy teljesítményű hajtóakkumulátor van építve, amely biztosítja a kei car napi használatához szükséges futásteljesítményt.

PHEV-technológia – Áramfejlesztő elektromos járművek, amelyek fenntartják az optimális hajtási üzemmódot különböző vezetési helyzetekben

Mitsubishi_automotive_technology_5

Outlander PHEV (Mitsubishi Motors)

A plug-in Hibrid EV rendszer mechanizmusa

A plug-in Hibrid EV (PHEV) rendszert a Mitsubishi Motors önállóan, újonnan származtatott elektromos járműként fejlesztette ki. Lakott területen való alacsony vagy közepes sebességgel haladás esetén a PHEV EV üzemmódba kapcsol, amely főleg a hajtóakkumulátor áramát használja. Amikor a hajtóakkumulátor feszültsége alacsony, vagy az autót erőteljesen kell gyorsítani, akkor soros hajtás üzemmódba vált, ekkor a motor automatikusan megkezdi az áramfejlesztést, árammal látva el a villanymotort és az akkumulátort. Gyorsabb haladás esetén párhuzamos hajtás üzemmódba vált, hogy a robbanómotor nagy fordulatszámú, magas hatásfokú hajtóerejét közvetlenül az erőátviteli rendszernek adja át, a villanymotorokat is segítve. Ezen túlmenően lassításkor a motorok generátorüzemben működnek, hogy a lassítási energiát visszatáplálják, és a hajtóakkumulátorokat töltsék vele.

Mitsubishi_automotive_technology_6

EV-alapú plug-in Hibrid EV rendszer

Üzemanyag-takarékossági és a megmunkálási technológiák

Mitsubishi_automotive_technology_Fmax

FMAX homlokmaró a nagy hatékonyságú simító megmunkáláshoz

A gyártástechnológiák fejlődése elengedhetetlen a jobb üzemanyagtakarékosság megvalósításához. Ez a fémforgácsoló iparra is vonatkozik. A turbófeltöltő nem új technológia, de a hatékony turbófeltöltők gyártását a nagy hatékonyságú, a forró kipufogógázoknak ellenállni képes anyagok hosszan tartó megmunkálására alkalmas forgácsolószerszámok fejlődése tette lehetővé, mert a forró kipufogógáz a turbófeltöltők energiaforrása. Ezen túlmenően lehetővé vált a gyártási költségek csökkentése is, például a motorblokkok és hengerfejek nagy hatékonyságú megmunkálásának köszönhetően, amelyek korábban öntöttvasból készültek, ma azonban már főleg alumíniumból gyártják őket. A Mitsubishi Materials forgácsolószerszám üzletága 80 éves fennállása során Japánban és külföldön is az autógyártókkal szorosan együttműködve fejlesztette ki megmunkálási technológiáit. Eddig olyan, főleg a motor gyártására összpontosító technológiákat vezettek be, amelyek hozzájárultak az autók nagyobb üzemanyag-takarékosságához. A valóságban azonban az ilyen technológiák alapja rendkívül széles körű, így kiterjed a motorral, a hajtáslánccal és a könnyű karosszériákkal kombináltan használt erőátviteli rendszerekre is, továbbá a motorolajokra, az alacsony gördülési ellenállású gumikerekekre és magának az üzemanyagnak a továbbfejlesztésére is. Mindazonáltal a motorok, az erőátviteli rendszerek, a hajtásláncok és a karosszériák, amelyekbe ezeket a fődarabokat beépítik, főleg fémből készülnek. Talán valamikor az autók kizárólag műanyagokból és elektromos alkatrészekből készülnek majd, ma ez azonban még legfeljebb távoli, jövőbeli elképzelés. A Mitsubishi Materials forgácsolószerszámai ezért továbbra is olyan megmunkálási folyamatokat valósítanak meg, amelyek az autóipar fejlődéséhez járulnak hozzá.

Forrás:Lovász Forgácsoló Kft.

További Információ:

A Lovász Forgácsoló Kft. honlapján.