AZ IPAR 4.0 STARTJA AZ OKUMÁNÁL

Sikeres nyílt napok az Okuma Europe szervezésében: középpontban a repülőgépipari alkatrészek megmunkálása

A CNC szerszámgépek gyártásával foglalkozó Okuma, idén februárban, 200, a repülőgépgyártásban érdekelt nemzetközi vendéget fogadott a Párizsban található Aerospace Centre of Excellence-ben (ACE). A látogatók a helyszínen, élőben kísérhették figyelemmel különböző repülőgépipari alkatrészek megmunkálását, a legmodernebb technológiák alkalmazásával. Az egyik ilyen, a rendezvény keretében bemutatott, újonnan kifejlesztett technológia a kifejezetten nehezen forgácsolható anyagok megmunkálását szolgáló „swarf milling” (öttengelyes palástmarás) funkció volt.

Összhangban a vállalat azon törekvésével, miszerint az fejlesztések során kiemelt figyelmet szentel az ipar 4.0 koncepció megvalósításának, a gyártási folyamatot szimulálva valamennyi kiállított gépét – egyfajta „okos gyárként” – hálózatba kötötte. Az idei év folyamán, párizsi ACE központjában, az Okuma további, repülőgépipari alkatrészek gyártásához kapcsolódó megoldásokat is bemutat majd egy e célból szervezett Lunch & Learn szeminárium keretében. Ez a rendezvény a Párizsi Légi Show (június 19-június 25.) kísérőeseményeként kerül megrendezésre, mely légi show-n az Okuma is képviselteti magát.

okuma_ipar_4.0

A vállalat három, a repülőgépipart kiszolgáló Centre of Excellence-szel rendelkezik, a párizsi központon kívül, Japánban, valamint az Egyesült Államokban található még egy-egy ilyen központ. E központok egyrészt csúcskategóriás megmunkálási technológiát kínálnak a repülőgépipar szereplői számára, másrészt lehetőséget adnak számukra különféle tesztelési-dokumentálási folyamatok elvégzésére is. A párizsi Centre of Excellence-ben tartott nyílt napok alkalmával az Okuma kiterjedt gépparkján élőben végzett el különböző repülőgépipari alkatrész megmunkálási folyamatokat. Annak érdekében, hogy az Okuma termékeit egy IIoT-alapú gyártási környezetben is bemutathassák, valamennyi gép státusza követhető volt egy központi monitoron.

Mindenre kiterjedő megmunkálási szaktudás

A rendezvényen megmunkált munkadarabok között találkozhattunk turbina járókerekekkel és alumínium lapátkerekekkel, továbbá nehezen forgácsolható anyagokból készült alkatrészekkel is. Utóbbira szolgálnak példaként az Okuma 5-tengelyes MU-6300V megmunkálóközpontján forgácsolt titán lapátok. Annak érdekében, hogy megfelelhessen a legmagasabb szintű megmunkálási igényeknek, az Okuma együttműködést alakított ki, több, a repülőgépiparban jelentős szakmai tapasztalattal rendelkező vállalattal. Így az új „swarf milling” (öttengelyes palástmarás) technológiát a Mitsubishi Materials Corporation vállalattal együttműködésben fejlesztette ki. A Mitsubishi profilmaró sorozata kifejezetten repülőgépipari alkatrészek megmunkálásához készült. A CAM megoldások fejlesztésével foglalkozó OPEN MIND a nyílt napok alkalmával bemutatta legújabb, a repülőgépipar számára kifejlesztett termékmegoldásait. A hyperMILL MAXX Machining három hatékony, a nagyolást, finiselést és fúrást szolgáló modult tartalmaz. A nagyolást szolgáló modul számos, trochoidális maráshoz kapcsolódó ciklust kínál, gyors és megbízható HPC megmunkálást eredményezve. Az innovatív „5 tengelyes érintő sík megmunkálás” elnevezésű CAM stratégiával akár 90 százalékos időmegtakarítás is elérhető.

Az Okuma MULTUS U3000 elnevezésű, intelligens, többfunkciós gépe, a Sandvik Coromant InvoMilling 1.0 szoftverét alkalmazva, bebizonyította, képes ugyanarra a teljesítményre, mint a kifejezetten fogaskerék maró gépek, amikor egyenes fogazatú hengerkerekeket, valamint különböző fogaskerék profilokat munkált meg a helyszínen.

Miközben az Okuma MB-4000H horizontális megmunkálóközpontja egy alumínium munkadarab marásán dolgozott, a Blum Novotest TMAC szerszámfelügyelő vezérlője is bemutatkozott, mely a gép orsóját felügyelve biztosította a munkafolyamat hatékonyságát és biztonságát. A demonstrációk körében az Okuma bemutatott munka közben egy Blum felületi érdesség mérő készüléket is.  A ZOLLER pedig csúcskategóriás, a repülőgépipar által igényelt, kiemelkedő pontosságú megmunkáláshoz igazodó mérőeszközeivel szerepelt a rendezvényen. 

Intelligens Technológia repülőgép-alkatrészek megmunkálásához

Az Okuma Intelligent Technology alkalmazásai körében, az LB3000 EX II esztergán megmunkált menetes orsók forgácsolása során szerepet kapott a Machining Navi-T-g menetmegmunkáló funkciója is. A rendezvényen bemutatásra került az Okuma 5-Axis Tuning System (5-tengelyes automatikus kompenzáló rendszer) technológiája is, amely kiemelkedően pontos kompenzálásra volt képes a helyszínen, még az olyan kihívást jelentő anyagok esetében is, mint amilyen a titán.

A három napos rendezvény ideje alatt az Okuma 200, különböző európai országokból érkező látogatót látott vendégül, hogy élőben mutathassa meg számukra a legmodernebb repülőgépipari alkatrész forgácsolási megoldásait. 

További információ

Az OKUMA szerszámgépek hivatalos magyarországi forgalmazója a Smartus Zrt. honlapján.

Az OKUMA hivatalos weboldalán.