Tekerni jó – kerékpáralkatrészek gyártása Haas megmunkáló központtal

Ritkán találkozik az ember olyan olasszal, aki nem rajong szenvedélyesen mindenért, aminek kereke van, legyen szó autókról, motorokról vagy akár robogókról, és ez alól Ivan Cavallaro sem kivétel. Sok más honfitársához hasonlóan ő is a kerékpározás szerelmese, egészen pontosan az országúti kerékpározásé. Bár „komoly” versenyzői pályafutása már lezárult, továbbra sem tud elszakadni a versenykerékpároktól, így befektetett egy Haas UMC-750 univerzális megmunkálóközpontba, és az általa gyártott alkatrészek a piacon elérhető legkönnyebb, legerősebb nagy teljesítményű alkatrészek között vannak.

Haas_OMC_cikk3

Nagyjából tíz évvel ezelőtt Ivan és testvére, Walter, aki szintén kerékpáros és CNC-gépkezelő, vállalkozást indított, hogy „saját magunkért dolgozzunk és valami gépekkel kapcsolatosat csináljunk” – emlékszik vissza Ivan.

Haas_OMC_cikk2Nagyjából 2008-2009-ig kisebb alkatrészeket gyártottak helyi vállalkozásoknak, amikor az az ötletük támadt, hogy elkezdenek saját tervezésű kerékpáros alkatrészeket tervezni, gyártani és értékesíteni. Ezeket az OMC-Italia márkanév alatt kezdték el értékesíteni olyanoknak, akik szintén rajonganak a kerékpársport iránt. Signore Cavallaro épp úgy lelkesedik a Haas gépekért, mint a kerékpárjaiért. Mi több, az OMC egyik legsikeresebb termékét – ami igazán megalapozta a vállalat hírnevét komoly kerékpáralkatrész-gyártóként – a Haas tiszteletére nevezték el.

A szerszámgépszakértők jól tudják, hogy a vállalat függőleges megmunkálóközpontjainak elnevezése a VF-1-től (the Very First One – a legelső) indult még az 1980-as évek végén. Az OMC egy darabból álló, kombinált, üreges pedálhajtókarral ellátott dupla lánctányérja és csillagja, amelyet Ivan az UMC 750-nel készít, a V-Strong One nevet kapta.

2012-ben a CAD-/CAM-rendszerről a TopSolid rendszerre váltottunk, és újraterveztük az alkatrészt, hogy még könnyebb és még erősebb legyen – mondja Ivan. – Walter és én az utolsó pénzünket fektettük abba, hogy a termék piacra kerüljön egy olyan időszakban, amikor az olasz gazdaság rendkívül nehéz helyzetben volt. Nagy kockázatot vállaltunk, de tudtuk, hogy nagyszerű alkatrészt készítettünk.

Hagyományosan a két elülső lánctányért külön munkálják meg, majd rácsavarozzák egy középső csillagra, amelyre a pedálhajtókarokat is rögzítik. Az OMC egységén azonban a csillag és a lánctányérok egyetlen alkatrészt alkotnak, amely egy 2 kilós tömör tömbből készül, a termék végső súlya pedig mindössze 160 gramm. A két különálló pedálhajtókar üreges, így a termék sokkal könnyebb lehet, és ezeket is egy-egy tömör tömbből alakítják ki.

Haas_OMC_cikk1

Több mint 7 kilogramm alumíniummal kezdünk el dolgozni, és a végeredmény egy komplett egység: egy elülső tányérokból és hajtókarokból álló erős szerkezet, ami nagyjából 540 grammot nyom” – magyarázza Ivan. – A két fő célunk a minél alacsonyabb tömeg és az erős felépítés. A profi kerékpárosok hatalmas erőt fejtenek ki az elülső lánctányérokra és pedálhajtókarokra, ezért a termékeinket próbapadokon teszteljük, hogy biztosan a legmagasabb erő-tömeg arányt érhessük el. A termelékenységet tekintve a Haas UMC-750 lehetővé tette, hogy az elülső lánctányér megmunkálását 10 lépés helyett egyetlen beállítással végezzük el. Remek befektetésnek bizonyult. A tűréshatár 4 mikron körüli, ami a Haas gépnek egyáltalán nem okoz problémát.

Sajnálatos módon Ivan testvére és üzlettársa, Walter, egy tragikus motorbalesetben életét vesztette 2015 nyarán. Az azóta eltelt egy évben Ivan tovább erősítette az OMC hírnevét az ultrakönnyű kerékpáralkatrészek úttörőjeként, Walter kétség kívül büszke lenne arra, amit eddig elért.

ForrásHaas