Kecskeméti motortervezők

A Kecskeméti Főiskolán egy éve alakult a Kefo Motostudent járműépítő csapat, amely saját fejlesztésű versenymotorral indul a 2016-os nemzetközi Motostudent versenyen. A versenyt és a csapatot Tímári Attila csapatkapitány mutatja be.

moto_2A Motostudent egy nemzetközi egyetemi versenysorozat, amelyen a mérnökhallgatók az általuk megtervezett és megépített versenymotorral mérik össze tudásukat statikai és dinamikai versenyszámokban. Minden egyes résztvevő kap kötelezően beépítendő alkatrészeket, mint pl. a motorblokk, kerekek, illetve fék alkatrészek. A motorkerékpár többi részéről nekünk kell gondoskodni. Persze bizonyos határokon belül, hiszen a szervezőknek 150 oldalba sikerült összefoglalniuk a megméretetés teljes szabályzatát. Az idei verseny Spanyolországban kerül megrendezésre, az Aragón Motorland versenypályán, ahol 2016. októberében megközelítőleg 50 másik egyetemmel kell megküzdenünk.

A 4 napos kihívás alatt számos területen kell bizonyítani. A csapatoknak be kell mutatni a prototípust, dizájn és gyárthatóság szempontjából is. A gyárthatósághoz tartozik, hogy ki kell találni egy üzleti modellt, amiben évente 600 db motorkerékpárt gyárt a fiktív vállalat. Ahhoz, hogy megkezdhessük a dinamikai számokat, át kell menni a gépátvételen, aminek legijesztőbb pontja mikor a motort statikusan megterhelik frontálisan 300 kg-mal és függőlegesen 250 kg-mal. A legtöbb pontot érő rész, amikor az indulók között megrendeznek egy futamot.

Szeptemberi csapatfotó a járműtechnológiai tanszék előtt

Szeptember csapatfotó a járműtechnológiai tanszék előtt

A csapatott még 2014-ben két hallgatótársammal, Nagy Tamással és Novák Palkóval alapítottuk, amely jelenleg 11 hallgatóból és 2 főiskolai tanárból áll. Sokszínűségünket tükrözi, hogy a Kecskeméti Főiskola GAMF karának szinte minden szegmenséből van csapattagunk. Jármű és gépészmérnök csapattársaim a motor műszaki oldalával, míg a menedzser hallgatók legfőképpen cégek, szponzorok felkutatásával foglalkoznak. Úgy kell elképzelni egy ilyen csapatot, mint egy friss star-up vállalkozást. Rövid időn belül nagy volumenű projekt véghezvitele, számos innovatív ötlet, és a legfontosabb, hogy meg kell alapoznunk a csapat fenntarthatóságát.

Motortervezés

Az aragóniai pálya, ahol a verseny lesz

Az aragóniai pálya, ahol a verseny lesz

A 2016-os koncepciónknál a legtöbb energiát a váz, illetve futómű tervezésére fordítjuk. A szabályzat szerint a megépített jármű súlya 95 kg lehet minimum. Ahhoz, hogy ezt a súlyt biztosan elérjük, extra könnyű anyagokat szeretnénk alkalmazni. Jelenleg több alternatíva mélyreható vizsgálata folyik. Terveink szerint az év végére sikerül konkretizálni a tervezendő alkatrészek anyagválasztását, miután kezdődhet a tervezés. A számítógépes tervezés (CAD) folyamán az előre meghatározott terhelések alapján véges elem módszerrel (FEM) fogjuk vizsgálni az alkatrészeinket. Különlegessége ennek a résznek, hogy olyan anyagokkal szeretnénk dolgozni, melyeknek a vizsgálathoz szükséges anyagtulajdonságok nem teljesen ismertek, így a teljes tervezést különböző próbatestek legyártása és ezek vizsgálata előzi meg.

Egy motorkerékpárnál, teljesítménytől függetlenül a futómű nagyon nagy befolyással van a viselkedésére. Egy-egy apró változtatás, akár az alkalmazott rugó előfeszítési hosszának minimális csökkentése bizonyos helyzetekbe életveszélyessé változtathatja járművünket. Egy olyan versenymotor megtervezése és megépítése, ahol a pilótánk a saját, illetve a motor határait feszegetve fog újra és újra pályára menni, óriási feladat és nem utolsó sorban hatalmas felelősség is. Ahhoz, hogy kiküszöböljük a lehetséges hibákat, elsősorban dinamikai szimulációkat végzünk el.

Dinamikai teszt

Dinamikai teszt

A hibák kiküszöbölése közé tartozik, hogy a Spanyoloktól kapott erőforrásunkat, vagyis a Honda CBR 250 R motorblokk (1 hengeres, 250 cm3, 4 ütemű, 26,3 LE) tesztelését és beállításait a főiskolán megtalálható AVL teljesítménymérő padon végezzük el. A blokk vezérléséhez egy VEMS motorvezérlőt szeretnénk használni, aminek a felprogramozása szintén a mi feladatunk lesz. Nem csak egy versenymotor prototípusának megtervezésével és legyártásával foglalkozunk. Mint minden, ez a projekt is pénzbe kerül, amit nekünk kell megteremteni hozzá. A közel 8 millió forintos költségvetésünkhöz a pénzügyi alap megteremtése főiskolai hallgatóként nem könnyű feladat. Ehhez gyűjtünk jelenleg is támogatókat. Szükségünk van szakmai, gyártásbeli, nyersanyag, illetve anyagi támogatásokra, hogy egy olyan motorral képviselhessük hazánkat, amire mindenki büszke lehet. A csapatunkat cégek és magán személyek is támogathatják különböző platformokon ezekről részletesen, honlapunkon tájékozódhatnak.

Forrás:KEFO Motostudent

További információ:moto_logo

A KEFO Motostudent csapat honlapján.