Szoftverkövetés – avagy miért fizessek rendszeresen ha már megvettem ?

Szoftver licencek vásárlása esetén mindig előtérbe kerül az úgynevezett “szoftverkövetés” fizetésének kérdése. Nincs ez máshogyan a CAD/CAM rendszereknél sem, ahol ráadásul a licencek magas ára miatt a követés díja sem olcsó. A felhasználó oldaláról ezért jogosan merül fel a kérdés, hogy miért fizessen rendszeres időközönként díjat, ha már amúgy is megvásárolt egy licencet “drágán”. Cikkünkben ezt a kérdést próbáljuk megvizsgálni több szemszögből is.

SoftUpgrade_2A szoftver licencek vásárlásánál, legyen az bármilyen irodai, grafikai vagy akár tervező szoftver, sokszor találkozunk az úgynevezett “szoftverkövetés” lehetőségével, mely alap esetben azt biztosítja, hogy a szoftver licencet megvásároló felhasználó a követés meghatározott időtartamára hozzájuthat a szoftver legfrissebb verzióihoz, hibajavításaihoz. Ez a lehetőség nagyon sok kisebb értékű szoftvernél is megtalálható, ahol természetesen a szoftver kisebb ára miatt a frissítésekre való jogosultság összege is alacsony. Így általában ezekben az esetekben nem is okoz akkorra “fájdalmat” ennek a díjnak a megfizetése, és a felhasználó viszonylag rövid mérlegelés után könnyebben dönt a szoftverkövetés megvásárlása mellett. A CAD/CAM szoftvereknél azonban kicsit más a helyzet, hiszen a szoftverek licence ára jóval magasabb, így a szoftverkövetés díja is értelemszerűen nagyobb összeg, ami rendszeres időközönként (általában évente) “terheli” a céget, így megvásárlásának eldöntése is komolyabb mérlegelést és nyomosabb érveket igényel.

Nézzük első körben, hogy szoftver licence vásárlásakor milyen két alapvető lehetőségünk van:

1. Szoftver licence vásárlás – Ekkor a szoftver adott verziójának használati jogát vesszük meg. A vásárolt szoftver licencében meghatározott verzióját használhatjuk “korlátlan” ideig a licencben meghatározott példányszámban és módon.

2. Szoftver licence bérlés – Ekkor a szoftver aktuális verziójának használati jogát vesszük meg adott időtartamra. Amennyiben a bérlés időtartama alatt új verzió jelenik meg a bérelt szoftverből, annak használatára jogosultak leszünk a meghatározott darabszámban és módon.

A két lehetőség más-más előnyöket és lehetőségeket rejt, (ezért erről részletesebben egy másik cikk keretében majd szót ejtünk még!), de ami számunkra most fontos információ: a licenc vásárlása esetén az aktuális (vagy annál korábbi) verziók használati jogát vesszük meg. (Fontos azt is megjegyeznünk, hogy a használati jogot vesszük meg általában, tehát alapesetben nem vagyunk jogosultak a programot visszafejteni, módosítani vagy változtatni. Kivéve persze, ha erre a licence engedélyt nem ad – pl. fejlesztői licence.) 

Licence vásárláskor tehát az alap problémát az jelenti, hogy az adott szoftver adott verziójánál újabb verziókat nem használhatunk. Az új verziók használati jogát kapjuk meg az úgynevezett szoftverkövetéssel. – És természetesen még sok minden mást is, de erről a cikk további részében beszélünk.

Tehát jogosan merülhet fel a kérdés egy vevőben, hogy “miért fizessek évente, ha nekem a mostani verzió tökéletesen megfelel?” – szokott elhangzani a gyakori kérdés a szoftverértékesítőknek.

SoftUpgrade_3A kérdés jobb megértéséhez vezessünk végig egy hasonlatot: Tételezzük fel, hogy egy autót szeretnénk vásárolni, és vásárláskor két választásunk van – az autó ára felett fizetünk egy éves díjat mely díj megfizetésével jogosultak leszünk bármikor szervizbe (terméktámogatás) vinni az autónkat ingyen, illetve évente kijönnek hozzánk ingyen beállítani (új verzió a szoftverből). A másik lehetőség, hogy ezt nem kérjük, csak kifizetjük az autó árát és többet életciklusa során nem vihetjük szervizbe (nincs maszek szerviz, sem otthoni bütykölésre lehetőség – “illegális szoftver verzió”). Ebben az esetben természetesen sokkal egyértelműbben döntenénk a szervízdíj megfizetése mellett, hiszen az autó használatából eredő “elhasználódást” sokkal jobban érezzük, mint egy szoftver “elhasználódását“.

Ezért jogosan jön a következő kérdés: “Jó, jó, de egy szoftver 5 év múlva is pontosan ugyan az lesz! Nem kezd el kopni benne semmi, nem kér olajat!” És ez pontosan így is van! A hasonlatunk tökéletessé tételéhez néhány pontosítást kell tennünk “szoftver-autónk” használatával kapcsolatban: Tételezzük fel, hogy minden évben új aszfalt típust használnak az utakon (az importálandó CAD rendszerek is változnak) amihez minden évben új alakú gumiabroncsot kell használni (új konvertáló interfész, hogy az új CAD modellt be tudjuk olvasni), valamint teljesen új üzemanyagot vezetnek be az utakon (új operációs rendszer jelenik meg, amin futtatni szeretnénk a szoftverünket)… Ebben a valós körülményekhez közelebb álló, elképzelt “szoftver-autó felhasználási világunkban” már érezhető, hogy teljesen lehetetlen haladnunk az “autónkkal” – tehát egy idő után nem tudunk dolgozni, vagy legalábbis közel sem olyan hatékonyan mint korábban, a szoftverünkkel.

Mit jelent ez szoftverhasználati nyelvre lefordítva:

1. Operációs rendszer frissítések – A legtöbb CAD/CAM rendszer Windows operációs rendszeren fut, melyből azért 2-3 évente új verzió jelenik meg. Általában egy következő verzión még gond nélkül futtathatjuk a szoftvert (ez sem mindig igaz), de két verzió ugrásánál már komolyabb kompatibilitási gondok is akadhatnak, mely azt eredményezi, hogy a régi szoftverünket egy régi operációs rendszeren kell futtatnunk. Ez önmagában még kivitelezhető, de legtöbbször ebben az esetben már a hardver elemek elavultsága is beleszólhat a használható rendszer kialakításába.

2. Új verziójú importálandó CAD modellek – Ez a probléma legtöbbször a nagyobb cégeknek történő beszállítókat érinti, mivel ezek a cégek meg tudják és meg is fizetik a CAD rendszerük szoftverkövetését, ezért az olyan beszállítók akik a CAD/CAM szoftverük régebbi változatát használják, esetlegesen nem tudják beolvasni az új verziókat, így a munkát nem tudják elvégezni.

Nézzük milyen más fontos szempontok vannak még a szoftverkövetéssel kapcsolatban:

SoftUpgrade_13. Friss verzió a szoftverből – Ez a legfontosabb érv ami elsőként szokott elhangzani, és mely szorosan összekapcsolódik az 1. és 2. ponttal. Az új verziók és hibajavítások nem csak azt az elengedhetetlen lehetőséget biztosítják számunkra, hogy a szoftver felhasználásának folyamatosan frissülő valós környezetében használni tudjuk, de új funkciójuk révén legtöbbször gyorsítják vagy épp megbízhatóbbá teszik a gyakorlati munkát. Természetesen az nem azt jelenti, hogy a szoftver újabb és újabb verzióban biztosan egyre gyorsabban fogunk dolgozni, de nagy általánosságban elmondható, hogy biztosan lesz néhány munka melynek során az új funkciókat kihasználva gyorsabban, eredményesebben, biztonságosabban tudunk dolgozni.

4. Terméktámogatás – Ez a másik legfontosabb érv a szoftverkövetés mellett. Hasonlatunkban ez a szerviz-szolgálat melyhez akármikor fordulhatunk, ha autónk lerobban. Természetesen a valóságban probléma esetén megkérdezhetjük egy régi ismerősünket is, vagy tájékozódhatunk külföldi fórumok, YouTube videók segítségével is, de ez abszolút nem biztos, hogy magyar nyelven, szakszerűen, szakértőtől és pontosan a mi problémánkra és rövid határidőn belül ad választ! Ez sok esetben olyan segítség lehet, mely egy adott munka határidőre történő elvégzését segíti elő, mely sokszor elengedhetetlen szempont a vállalkozások számára.

Tehát összefoglalva elmondható, hogy a szoftverkövetéssel nem csak a hibajavítások és új verziók által kapott felhasználási minőségjavulást kapja meg a felhasználó, hanem ezzel biztosítja hosszútávon, hogy a felhasználási környezet változásait a saját szoftvere is naprakészen kövesse, így hosszú idő elteltével is (legalább) ugyanolyan minőségben tudja használni a szoftvert ugyan annak a típusú munkának az elvégzésére.