Nikon méréstechnikai megoldások autóipari alkalmazásra

A felhasználók elvárásai egyre magasabbak a modern ipari megoldásokkal szemben. Minden gyártó vállalat arra törekszik, hogy minimálisra csökkentse a ciklusidőket és a költségeket, miközben a minőség emelkedik, és az általuk gyártott termékek egyre rugalmasabbak, egyre szélesebb körben alkalmazhatók. A Nikon Metrology egy piacvezető automatizálási OEM-mel együttműködve ennek megvalósításán dolgozott, aminek a BIW mérések egy új innovatív megközelítése lett az eredménye.

A BIW (body in white) mérések az autógyártásnak azon szakaszára vonatkoznak, amikor az autó vázát már összeállították, de a kiegészítő alkatrészek még nem kerültek felszerelésre, ugyanis ilyenkor a csupasz vázat egy fehér, festék alatti primer réteggel vonják be.

Az innovatív méréstechnikai megoldást a Nikon Laser Radar rendszerére fejlesztették.

Nikon_laser_radar

 

Rugalmas megoldás a gyártósor melletti, vagy gyártósoron történő mérések elvégzésére

Az autóiparban a BIW összeszerelés során, a lyukak, rések, veretek és egyéb felületi struktúrák helyzetének bemérésére és azonosítására van szükség, hogy az autóipar magas elvárásainak megfelelő összeállításokat végezhessenek. A modern műhelyekben általában a gyártósor mellett alkalmaznak horizontális koordináta mérőgépeket, ami rendkívül lassú és drága megoldásnak számít. A másik lehetőség, hogy a gyártósorba épített rengeteg szenzor segítségével végzik el ezeket a méréseket, azonban ezek manuális konfigurációt igényelnek és a méréseik pontossága sem elegendően nagy. Ezek a megoldások láthatóan nem elég rugalmasak és pontosak, hogy megfeleljenek a fejlődő ipar egyre növekvő elvárásainak.

A Nikon Metrology Laser Radar és az ipari automatizálás kombinálásával azonban egy megfelelő alternatívához juthatunk. Egy átlagos teljes BIW ellenőrzési megoldás két Laser Radar-ból – a jármű két oldalán – áll, melyet egy-egy horizontális tengelyen mozgó, 6-tengelyes ipari robotra rögzítenek. Ezek a robotok végzik a lézer szkennerek automatikus újrapozicionálását, így biztosítva a 360°-os rálátást a járműre. A Laser Radar mérési tartománya rendkívül nagy, egyetlen pozícióból több terület is bemérhető vele.

További előnye, hogy a Laser Radar közvetlenül a gyártósoron alkalmazható, akár a robotoknál megszokott védőketrec nélkül is. Ipari robotokkal gyakran találkozhatunk az autóiparban, mivel rendkívül robusztusak, emellett az újraprogramozásuk is viszonylag egyszerű. Ennek köszönhetően egy olyan rugalmas mérőrendszerhez jutunk, ami egyszerűen programozható, és a modellek váltakozásakor sincs szükség manuális újrakalibrálásra.

https://www.youtube.com/watch?v=IKn8nGvGuwI

Pontos, abszolút mérések a jármű koordináta-rendszerében

A Laser Radar egy fókuszált lézersugár segítségével végzi a kimagasló pontosságú méréseket. Szinte bármilyen felületen képes lézeres méréseket végezni, legyen szó a járművek nagy fényvisszaverésű csupasz vázáról, vagy fényes festett felületekről. Másodpercenként 2000 pont bemérésével, akár 0.1 mm-nél kisebb abszolút pontossággal is képes dolgozni az autó teljes felületén. A robotkar minden mozgását követően a Laser Radar automatikusan újra beméri a helyzetét az kalibrációs pontok alapján, melyeket a jármű vázán, vagy a palettán helyeznek el. Ennek köszönhetően minden mérési adat a jármű vázának megfelelő koordináta-rendszerhez viszonyítva kerül feldolgozásra, így a mérési pontosság teljes mértékben független lehet a robotkar ismétlési pontosságától.

A Laser Radar mérési pontossága hasonló egy hagyományos horizontális tapintómérőéhez, viszont sokkal gyorsabban képes elvégezni a méréseket. Két Laser Radar párhuzamosan végzett mérésekkel kevesebb mint 1 óra alatt 700 felületi struktúra bemérésére képes egy BIW mérés során. Ez egy hagyományos koordináta mérőgépnek akár egy teljes munkanapba is telhet.

Forrás: Nikon Metrology

További információ:

A Nikon Metrology honlapján.

Megosztás
[
    ]