Még több idő, mely az innovációra fordítható – Renishaw PLC esettanulmány

A Renishaw által alkalmazott – illetve a graphIT Kft. által is forgalmazott – Teamcenter® és az NX™ alkalmazások összekötik a tervezési és mérnöki folyamatokat a gyártással és az ERP rendszerrel.

Kihívások:Renishaw_Teamcenter_NX_1

  • A folyamatos innováció fenntartása
  • Kifutó szabadalmak helyettesítése újakkal
  • Csapatmunkák integrálása a különböző munkaterületeken

Eredmények:

  • Hetekről napokra csökkentett termékfejlesztési folyamat
  • Minden részleg hozzáfér a releváns információkhoz

Siker kulcsa:

  • A csapatok képesek bárhonnan hozzáférni az információkhoz
  • A tervezőmérnökök képesek csak a feladatukra koncentrálni
  • A semleges fájlformátumok bevezetése meggyorsítja az adatátviteli sebességet

Amikor a pontosság tényleg számít

Amikor egy fogtechnikus elkészít egy koronát, annak tökéletesen kell illeszkednie. Amikor egy sebész végrehajt egy kényes agyi műtétet, akkor hibának nincs helye. Amikor szakemberek határidőkkel dolgoznak, nem tudják megállni, hogy ciklikusan le ne vegyék az egyes alkatrészeket a gyártósorokról, hogy ellenőrizzék a gyártás pontosságát. Ezekben a szituációkban a Renishaw mérőeszközei olyan szintű pontosságot biztosítanak, hogy az eltéréseket mikronokban lehet csak mérni.

A 70-es évek kezdete óta, amikor is a Renishaw forradalmasította a mérésipart, a vállalat számos innovációt mutatott be a metrológia (méréstudomány) területén. Első terméküket, az érintés-vezérelt mérőt azért hozták létre, hogy megfeleljen egy egészen specifikus mérési követelménynek a Concorde repülőkön használt Rolls-Royce Olympus hajtóművek mérésekor. Ma már világszerte alkalmazzák a különböző ipari gyártók a Renishaw eszközöket, továbbá a vállalat újabban betört az egészségügyi és fogtechnikai iparba is, ahol igen nagy hasznát veszik a pontos mérő és kalibráló eszközöknek.

A Renishaw folyamatos termék es folyamat innováció – illetve ezek szabadalmaztatása –, illetve elkötelezett fejlesztés útján tartotta meg vezető szerepét a méréstechnikában. Martin Rudnicki, PLM menedzser szerint ez az üzleti modell a felelős a cég sikeréért. Ugyanakkor a szabadalmak lejárnak és a konkurencia folyamatosan a felzárkózásra törekszik. Ebből az okból a Renishaw folyamatosan új lehetőségek után kutat és új technológiákat fejleszt ki, hogy megtartsa vezető szerepét, továbbá folyamatosan fejleszti meglévő termékeit és optimalizálja saját házon belüli folyamatait. „Hihetetlen mennyiségű időt és energiát fektettünk a gyártási és tervezési kutatásba és fejlesztésbe,” nyilatkozta Rudnicki. “Mi egy kutatással és fejlesztéssel foglalkozó vállalat vagyunk, és a Siemens PLM Software termékek részét képezik a stratégiánknak és az alapvető felépítésünknek.” A vállalat az NX™ digitális termékfejlesztési rendszert alkalmazza a tervezéshez, illetve a Teamcenter® digitális életciklus menedzsment megoldásokat alkalmazza a jelenlegi pozíciójuk fenntartásához.

A CAD rendszer fejlesztése a Teamcenter használatához vezet

Renishaw_Teamcenter_NX_2

A Renishaw gépészeti tervező részlege 1991-ben tért át a 2D modellezésről a 3D modellezésre. “Abban az időben az volt a cég stratégiája, hogy a tervezést és a gyártást a lehető legjobban össze kell kapcsolni,” mondja Rudnicki. „Az évek során elértük a célunkat. Egy test modellből hihetetlen gyorsan át tudunk térni a modell tényleges gyártására, mivel az NX segítségével az évek során kialakítottunk egy optimalizált folyamatot a testmodellezés, a műhelyrajz készítés, a szerelés összeállítás, illetve a CAM területén. Ezzel jelentősen lecsökkentettük az általános fejlesztési időtartamot és feltűnően javítottunk a tervezés minőségén. A legelső modell létrehozási folyamatának az ideje hetekről napokra csökkent az NX gyors prototípus készítési szolgáltatásának a segítségével, mely közvetlenül az NX adatokból generálja le a modellt.

A CAD/CAM folyamatok optimalizálása után a következő megoldandó problémát az adatok kezelése jelentette. „Kezdetekben az információk megszerzéséhez minden alkalommal el kellett mennünk a forrás alkalmazáshoz,” magyarázza Rudnicki. „Ez azt jelentette, hogy valakinek például a gyártási részlegről el kellett kérnie a szükséges dokumentumokat az egyik tervezőtől. Ez nyilvánvalóan nem volt túl hatékony. Tudtuk, hogy integrálnunk kell az adatokat az egyes részlegeknél, ezt pedig kizárólag egy termékadat menedzsment (PDM) rendszeren keresztül tehetjük meg.

Az eredeti PDM rendszer adattárolóként működött, melyet egy web böngészőn keresztül lehetett elérni. Az ebből származó előnyök azonnal feltűntek a cég dolgozói számára. „Ez egy olyan megoldás volt az adatok kiosztására, mely esetében az egyes dolgozóknak nem volt szüksége arra, hogy megértsék a tervező alkalmazás működését,” magyarázza Rudnicki. „A gyártásnak elég volt ránéznie a műhelyrajzokra. A beszerzési részleg az alkatrészek menedzselésére használta a rendszert, az adminisztrációs részleg pedig az asztali publikációs fájlok tárolására alkalmazta.

AZ INNOVÁCIÓ ÉS A SZABADALMAK LEVÉDÉSE ALAPVETŐ FELTÉTELEI A CÉGÜNK SIKERÉNEK. A TEAMCENTER BIZTOSÍTJA SZÁMUNKRA A KUTATÁSI ÉS FEJLESZTÉSI PROJEKTEKHEZ SZÜKSÉGES RUGALMASSÁGOT ÉS IRÁNYÍTÁST.
Martin Rudnicki, PLM Menedzser, Renishaw PLC

2004-ben a Renishaw áttért a Teamcenter alkalmazásra. Mielőtt azonban áttértek volna, elvégeztek egy előzetes felmérést. „Eléggé meggyőzőek voltak az integrációs lehetőségek,” mondja Rudnicki. „Tisztán láttuk, hogy a Teamcenter mindenre alkalmazható, továbbá elég rugalmas interfész integrálási lehetőségekkel rendelkezik. Technológiailag tökéletesen megfelelő volt az alkalmazás, továbbá mind a mérnöki, mind pedig a pénzügyi vezető egyetértett az áttéréssel.

Az NX és a Teamcenter segítségével lehetőség van arra, hogy a cég megossza a mérnöki adatokat a világ különböző pontjain található létesítményei között, mely egy igen fontos szempont, mivel így ugyanazokat az eszközöket tudják biztosítani, földrajzi helytől függetlenül. A Teamcenter szoftvert jelenleg a műhely, a szerelőegységek, illetve a beszerzés használja folyamatosan. A nem CAD részlegen dolgozók számára lehetséges csak azokat az adatokat megtekinteni, melyek a munkájukhoz kapcsolódnak, ezzel csökkentve a megrendeléstől az eladásig eltelt időt. A Renishaw jelenleg egy eszköz menedzsment adatbázist készül bevezetni a Teamcenter alkalmazás segítségével. A Teamcenter alkatrész tervező funkcionalitása sokat segít majd abban, hogy egy egységes folyamat dokumentáció jöjjön létre az egységes gyártási folyamatok elérése végett.

A Teamcenter vezérli azt az alkalmazást, mely létrehozza a felhasználói útmutatókat és az adatlapokat is. Ezt ki is használja a cég a világ különböző pontjain található szerviz központjaiban, illetve az Indiai összeszerelő központban, mely az elsődleges, Nagy-Britanniai és Írországi gyártó létesítményeket támogatja. Az digitális tervezőcsapat a Teamcentert alkalmazza az adatok tárolására, és a cégnél minden speciális alkalmazáshoz kiépítettek egy Teamcenter interfészt, ezzel közvetlen hozzáférést biztosítva a végfelhasználók számára az adatokhoz. Ezekhez előzőleg csak úgy férhettek hozzá a felhasználók, hogy megigényelték az adatokat a Nagy-Britanniai központban, majd némi késedelem után (a nemzetközi időzónák miatt) megkapták azokat.

Újragondolt folyamatok
Renishaw_Teamcenter_NX_3

A teljes Teamcenter implementáció lehetőséget biztosított a Renishaw számára az összes folyamat áttekintésére. „A Teamcenter kiemel minden következetlenséget, majd megmutatja, hogyan lehetne javítani a stratégián és a megközelítésen,” jegyezte meg Rudnicki. A mérnöki módosítás fontos szempontja az egyik jelenleg is futó fő projektnek. Rudnicki a következőképpen fogalmaz: „Az a célunk, hogy csökkentsük a szükséges módosítások számát, továbbá hogy pontosabb rálátásunk legyen a költségekre, a kockázatokra és a termelésre, és ezen adatok segítségével minimalizáljuk és megtervezzük a módosítások hatását a gyártási folyamatokra. A Teamcenter implementálásának a folyamata felvet bizonyos kérdéseket és lehetőséget biztosít a vállalat számára az információk ismételt kiértékelésére. A Teamcenter használatával újra és újra ráébredünk, hogy először végig kell gondolnunk az alkalmazni kívánt megközelítést.

A Renishaw a közeljövőben tervezi a Teamcenter és a cég által alkalmazott MRP rendszer (SyteLine) teljes egymáshoz történő integrálását, ezzel lehetőséget biztosítva az információk megosztására a rendszerek között, illetve a jobb döntések meghozására. „Az előző MRP rendszerünkkel nem volt erre lehetőségünk” teszi hozzá Rudnicki. A vállalat célja, hogy a dolgozók megértsék a tervezés és gyártás hatását a folyamatokra, felhasznált anyagokra, illetve átfutási időkre az újabb és újabb termék módosítások alkalmával.

Az egyik további cél a vizualizációs előnyök kibővítése, illetve az, hogy egyes ügyfelek képesek legyenek hatékonyan módosítani az egyes test modelleket. Ebből a célból a Renishaw a közeljövőben bevezeti a JT™ neutrális fájlformátumot. Rudnicki a következőképpen fogalmaz: „Az új mérnöki módosítási folyamat mellett kulcsfontosságú szerepet játszik az irányított környezetben történő grafikus információk szolgáltatásában a test modellek, a műhelyrajzok, illetve a darabjegyzékek megjegyzésekkel történő ellátása. Ez javítani fogja a kommunikációt a tervezési és gyártási részlegek között, anélkül, hogy biztonsági kockázatot vállalnánk mindeközben.

EGYETLEN ESZKÖZTÁR ÉS EGY KÖZPONTI MEGMUNKÁLÁSI ÉS TERVEZÉSI ADATBÁZIS SEGÍTSÉGÉVEL A MÉRNÖKÖKET KÖNNYEDÉN ÁT LEHET SZERVEZNI EGYIK PROJEKTBŐL EGY MÁSIK PROJEKTBE.
Martin Rudnicki, PLM Menedzser, Renishaw PLC

Még több idő, mely az innovációra fordítható

Rudnicki azt nyilatkozta, hogy a hatékonyság növelése az egyik legfőbb előny, amelyet elértek a Teamcenter és az NX segítségével. „Javítottunk a tervezési folyamat hatékonyságán és csökkentettük a felesleges tevékenységeket. A folyamatok automatizálásával a tervezőmérnökök a tervezésre koncentrálhatnak, a továbbiakban nem kell olyan személyekkel foglalkozniuk, akiknek tervezési adatokra van szüksége. Például ha valaki megzavar egy gépészmérnököt egy rajz igénylése miatt, akkor egy fontos tervezési folyamatot zavar meg. Ha a beszerzési részleg egy tervezőre támaszkodik egy árajánlattal kapcsolatos információk megszerzéséhez, és az adott tervező éppen nem elérhető, akkor ez késedelemhez vezet. A Teamcenter gyakorlatilag eltörli ezt az átfutási időt, mivel mindenki megszerezheti magának a szükséges adatokat. Mindemellett, mivel a Teamcenter folyamatosan frissíti az adatokat, ezért mindig a legfrissebb információhoz jutnak hozzá az egyes részlegek, és mindezt azonnali módon tehetik, hibák nélkül. Ez rengeteg időt megtakarít, csökkenti a feszültséget és felgyorsítja a kommunikációt a csapattagok között.

Az adatok tetszőleges időben történő elérhetősége igen hasznos azon műhelyek esetében, melyek műszakokban dolgoznak egymáshoz közel, illetve nagyban támogatja az Írországi és Indiai gyárak munkáját. Például a műhely dolgozói azonnal megtekinthetik, mi fog a legközelebb gyártásra kerülni. A termék mérnökök azonnal hozzáférhetnek például egy műszaki rajzhoz és az ahhoz tartozó adatokhoz egy adott alkatrészhez. Ez jobb döntéshozási lehetőségeket teremt, különösen az időzítés tekintetében.

Az egyik legújabb alkalmazási terület az idegsebészet, azon belül is a leginkább a Parkinson kór kutatása. Ez a terület nagyban támaszkodik arra, hogy elektródákat ültessenek be hajszálpontossággal, mélyen az emberi agyba. A Renishaw ennek a projektnek a menedzselésére is a Teamcenter megoldást alkalmazza, mivel ez a szoftver igen nagy biztonságot képes biztosítani. „Az innováció és a szabadalmak levédése alapvető feltételei a cégünk sikerének,” mondja Rudnicki. „A Teamcenter biztosítja számunkra a kutatási és fejlesztési projektekhez szükséges rugalmasságot és irányítást.

Forrás: graphIT Kft.

További információ

A graphIT Kft. honlapján

A Renishaw honlapján