A NEXX volt az első portugál gyártó, aki szénszálas motoros bukósisakokat gyártott, kihasználva a hihetetlenül erős, merev, de mégis könnyű anyag adottságait. Manapság a vállalat összes felsőkategóriás terméke üvegszál, szén és Kevlar ötvözésével készül, ami még jobb ütésállóságot és becsapódásvédelmet biztosít. Jelenleg a vállalat árbevételének 60%-át adják a kompozit sisakok.
A NEXX bukósisakok széles skáláját kínálja, különböző színekben, stílusokban és változatos díszítőanyagokkal, így mást választhatnak a robogóval munkába járó, illetve az Afrikát terepmotoron átszelő vásárlók. A jelek szerint a NEXX minden vevője valami egyedire vágyik anélkül, hogy a biztonság és a minőség terén kompromisszumot kellene kötniük. A NEXX tervezői feladatai emiatt kiemelt fontossággal bírnak.
„Az a célunk, hogy ha az emberek ránéznek a sisakjainkra, azonnal tudják, hogy azokat Nexx gyártotta – mondta Helder Loureiro, a cég alapítója és ügyvezetője. – A vállalkozásunk hajtómotorjai az ötletek és az elkötelezettség. Ezek szükségesek az innovációhoz, az új termékek fejlesztéséhez és a gyors piaci bevezetéshez.”
Helder Loureiro eredetileg egy másik bukósisakgyártónál dolgozott Portugáliában, de egy idő után kiábrándult a cégből és az ott betöltött szerepéből. Így végül felmondott, és három befektető támogatásával elindította a Nexx-et. A 2001-ben alapított Nexx, amelynek központja a Portó közelében lévő Anadiában található, már világszerte 56 országban értékesíti termékeit.
„A vállalat célja a kezdetektől fogva az volt, hogy egy felsőkategóriás bukósisakmárkát hozzon létre. A gyors meggazdagodás sosem volt prioritás. Ehelyett inkább visszaforgattuk a pénzt, és bővítettük a vállalatot.”
Az értékesítési mutatók a kezdetektől fogva ígéretesek voltak. Akkoriban a többi termék meglehetősen egysíkú volt: bármilyen színt lehetett választani, amennyiben az fekete vagy fehér volt!
„A mi sisakjaink népszerűségét az biztosította, hogy az egyedi megjelenés mellett a kiváló minőségre és kialakításra törekedtünk, ráadásul megfizethető áron – magyarázta Helder Loureiro. – Valamilyen szinten azt lehet mondani, hogy mi találtuk fel a divatos bukósisakot. Hatalmas volt az érdeklődés, főleg olyan országokban, mint Franciaország, ahol komoly kultúrája van a motorozásnak.” Az európai motorosok adnak a legtöbbet a megjelenésükre, különösen az olyan városokban, mint Párizs, Milánó vagy London.
A NEXX korai sikereinek köszönhetően átköltözhetett egy új telephelyre, amelyet már most tovább bővítenek, hogy még nagyobb K+F részlegnek legyen hely. A nagyobb létesítményhez a vállalat ipari robotokba is beruházott a félig automatizált festőműhelyek és a precíziós megmunkálóeszközök mellett. Az EU-s támogatás ígéretére alapozva Helder Loureiro úgy döntött, hogy a vállalat termékfejlesztési részlegébe is beruház egy additív RP (Rapid Prototyping – gyors prototípuskészítő) gép megvásárlásával, hogy a korábban kiszervezett prototípuskészítést helyben is meg tudják oldani.
„Nem a legjobb megoldás, hogy alvállalkozókra bízzuk a prototípusok gyártását. Az új termékterveket bizalmasan szerettük volna kezelni, és a lehető legtöbb tervötletet szerettük volna a lehető leggyorsabban kipróbálni. A külső szolgáltatókkal való munka igen kiszolgáltatottá tett minket a késésekkel szemben.
Alapos mérlegelés után találtunk egy megfelelő gyors prototípuskészítő gépet, és készen álltunk arra, hogy belevágjunk az additív megmunkálásba. Amikor azonban el akartuk indítani a beszerzést, kiderült, hogy a portugál és spanyol forgalmazó nemrég kivonult a piacról. Ezért újra kellett értékelnünk a helyzetet. Nem igazán szerettem volna külföldről beszerezni a gépet, és olyan messziről intézni a képzést és támogatást.
Akkoriban az egyik portugál kiállításon találkoztam a Haas Automation Europe aktuális promóciójával, amire azért figyeltem fel, mert a Haas gép megközelítőleg olyan áron volt, mint az RP gép.”
Az additív RP technológiák manapság hatalmas sajtóvisszhangot kapnak, így könnyű meggyőzni a gyártókat, hogy a prototípusgyártási igényeiket kielégíti ez a technológia. Az olyan tervezőrészlegek számára azonban, akiknek működő alkatrészekre vagy öntőformákra és szerszámokra van szükségük, egy CNC-szerszámgép sokkal praktikusabb és sokoldalúbb megoldás lehet. A NEXX esetében a Haas VF-2 függőleges megmunkálóközpont ideális befektetésnek bizonyult.
„A Haas CNC-géppel az ötlettől a prototípusig két hónap alatt eljuthatunk – árulta el Helder Loureiro. – Ez azt jelenti, hogy már nem kell kiszerveznünk, és mindent házon belül meg tudunk oldani. A gép nagyon gyors, és számos különféle tervet kipróbálhatunk annyi idő alatt, ami korábban egyetlen tervváltozatra volt elegendő.”
Luís Da Fonte a NEXX vezető tervezője: „Nagyon fontos, hogy mi készíthetjük a saját prototípusainkat – mondta.– A Haas gép nélkül lehetetlen lenne ilyen rövid idő alatt megvalósítani a legjobb tervet. Tudtuk, hogy a Haas gép lesz az ideális megoldás, mert nagyobb prototípusokat tudunk legyártani a gép nagyobb asztalkapacitása révén, mint ami egy RP gép esetén lehetséges lett volna. A VF-2 használatával alumínium és acél öntőformákat is tudunk készíteni. Erre nem lennénk képesek egy additív rendszerrel.”
A NEXX már 2003 óta különböző anyagokat használ, hogy növeljék a márka vonzerejét, például bőrt, hímzést, fémbetéteket és gumit. Az új dizájnok igazi divatőrületet indítottak el, ami megdobta az értékesítéseket is. A Nexxpro számos fogyasztói csoport számára tervez bukósisakokat: férfiaknak, nőknek – sőt, gyermekeknek is. 2014-ben a vállalat megkapta az elismert Red Dot terméktervezői díjat a Switx modellért, amely az egyik legnépszerűbb a kínálatában.
„Jelenleg az első számú célpiacunk Németország – mondta André Varandas marketingigazgató.– Egyéb erős piacaink még Franciaország, Olaszország, Portugália, Brazília és az Egyesült Államok. A különböző országokban különbözőek a fogyasztói igények: Brazíliában például imádják az erőteljes színeket, míg Németországban inkább a fekete színt preferálják. Aktívan keressük a távol-keleti lehetőségeket is, például Dél-Koreában, Tajvanon, Japánban és Indonéziában. Egyes ázsiai országok robogópiacaiban hatalmas potenciál rejlik. Lépésről lépésre globális szereplővé válunk.”
A NEXX reményei szerint a versenypályákon való jelenlétét is ki tudja majd használni, hogy tovább növelje a márkaprofilja ismertségét.
“Szeretnénk szponzorálni a Superbike World Championship világbajnokságot – mondta el André Varandas.– A spanyol bajnokságot is megcélozzuk, és már vannak szponzorált motorosaink az Egyesült Államokban. Körülbelül 3-4 éve vagyunk jelen a versenyeken, és folyamatosan egyre többet tanulunk.”
A NEXX jelenleg évi 100 000 bukósisakot értékesít világszerte; a következő évi célkitűzés 120 000, amelyek mindegyike a portugál telephelyen készül. A héj négyféle alakban készülhet: nyitott, zárt, maxijet és dual sport kivitelben. Az új sisakokhoz minden öntőforma és prototípus-alkatrész a Haas VF-2 használatával készül.
„A Haas már most teljes gőzzel dolgozik, napi 9–10 órában – mondta Helder Loureiro.– Eddig problémamentesen működött, és a portugál forgalmazó (HFO AfterSales) által nyújtott támogatási szolgáltatások elsőrendűek voltak. Kétségkívül hamarosan újabb CNC-gépre lesz szükségünk, és a tapasztalataink alapján bizonyára legközelebb is a Haas mellett döntünk majd.”
Forrás: Haas