A Haas megfizethető áron kínálja az öttengelyes szerszámgépeket

Korábban az öttengelyes megmunkálás túlságosan költségesnek számított a legtöbb kis gyártóvállalat számára, így nem maradt más választásuk, mint hogy három- és négytengelyes gépekre támaszkodjanak az összetett munkadarabok előállítása során, és elszenvedjék a kellemetlen következményeket: a több átállást, a hosszabb ciklusidőket és a több selejtet. Az olasz Capecchi Srl példája jól mutatja, hogy még a kisebb cégek is megfizethető áron juthatnak hozzá az olyan többtengelyes CNC-szerszámgépekhez, mint a Haas UMC-750 univerzális megmunkálóközpont. A vállalat új berendezésével gyerekjáték a komplex prizmaalkatrészek legyártása olyan egységáron, ami néhány éve még elképzelhetetlen volt.

A Capecchi cég a Haas UMC-750 segítségével több munkát tud elvégezni, mivel alkalmasabb a bonyolultabb alkatrészek megmunkálásra, amelyek gyártására egyre nagyobb az igény.

A Capecchi cég a Haas UMC-750 segítségével több munkát tud elvégezni, mivel alkalmasabb a bonyolultabb alkatrészek megmunkálásra, amelyek gyártására egyre nagyobb az igény.

Az olasz Capecchi Srl megmunkálóműhely a lankás toszkán dombok lábánál fekszik, Firenze tőszomszédságában. Az 50 éve családi kézben lévő vállalkozás látogatói az épület előcsarnokában lévő két vitrinben kiállított mintaalkatrészeken keresztül bepillantást nyerhetnek a cég történetébe. A jelek szerint a Capecchi egykor optikai berendezésekhez, például teodolitokhoz készített alkatrészeket. Később előállt saját tervezésű és kivitelezésű optikai berendezéseivel és mérőműszereivel is; ezek a porszórt öntöttvas talppal és polírozott alkatrészekkel rendelkező, masszívnak tűnő készülékek most is annyira célratörőnek és jól tervezettnek látszanak, mint fél évszázaddal ezelőtt. A legtöbb olyan európai vállalat, amely hasonló termékeket gyártott, már nincs a piacon. A Capecchi azért tudott fennmaradni, mert haladt a korral. A vitrin legfrissebb kiállítási tárgyai véletlenszerűnek tűnő, viszonylag összetett prizmatikus alkatrészek, amelyek elsősorban alumíniumból készülnek, és olyan alakzatokkal és felületekkel rendelkeznek, amelyeket elméletben kizárólag öttengelyes CNC-szerszámgéppel lehetne megmunkálni.

Tulajdonképpen a vállalat legújabb beruházása egy Haas UMC-750; egy olyan gép, amellyel a Capecchi a nála nagyobb műhelyekkel is versenybe szállhat, mivel így komplex alkatrészeket tudnak előállítani, azonban a többtengelyes műveletekhez kapcsolódó költségek nélkül.

Az olasz Capecchi Srl példája jól mutatja, hogy még a kisebb cégek is megfizethető áron juthatnak hozzá az olyan többtengelyes CNC-szerszámgépekhez, mint a Haas UMC-750 univerzális megmunkálóközpont.

Az olasz Capecchi Srl példája jól mutatja, hogy még a kisebb cégek is megfizethető áron juthatnak hozzá az olyan többtengelyes CNC-szerszámgépekhez, mint a Haas UMC-750 univerzális megmunkálóközpont.

Massimo Capecchi és fivére, Andrea a társtulajdonosai annak a vállalatnak, amelyet édesapjuk alapított 1962-ben. A páros vezetése alatt a vállalkozás bővítette a termékpalettáját, fennmaradt, sőt, virágzott – mindezt a gazdasági válságok és a hátrányos helyzetük ellenére.

A nevüket megalapozó berendezések és mérőműszerek egy része máig a tevékenységük kulcsterülete maradt. A vasúti teherkocsikhoz készült mérőműszerek jelenleg is a forgalmuk 20 százalékát teszik ki. A maradék 80 százalékot különböző szektorok számára végzett munkák adják, mint a lézertechnológia, az ipari automatizálás, a keménységmérés, a sztereó fotogrammetria és a topográfia, a radartechnológia, a szemészet, valamint a textil- és orvosbiológiai ipar.

A vállalat erőssége abban rejlik, hogy kiváló minőségű precíziós alkatrészeket képes legyártani megfizethető áron, határidőn belüli szállítással és teljes körű szolgáltatásokkal, amelyek magukban foglalják a tervezést, a prototípus-készítést, a megmunkálást, a vizsgálatot és az összeállítást.

A vasúti teherkocsikhoz készült mérőműszerek jelenleg is a forgalmuk 20 százalékát teszik ki. A maradék 80 százalékot különböző szektorok számára végzett munkák adják, mint a lézertechnológia, az ipari automatizálás, a keménységmérés, a sztereó fotogrammetria és a topográfia, a radartechnológia, a szemészet, valamint a textil- és orvosbiológiai ipar.

A vasúti teherkocsikhoz készült mérőműszerek jelenleg is a forgalmuk 20 százalékát teszik ki. A maradék 80 százalékot különböző szektorok számára végzett munkák adják, mint a lézertechnológia, az ipari automatizálás, a keménységmérés, a sztereó fotogrammetria és a topográfia, a radartechnológia, a szemészet, valamint a textil- és orvosbiológiai ipar.

A Capecchi fivérek a közelmúltban szembe találták magukat azzal a némileg ijesztő kilátással, hogy a további fejlődés érdekében be kell ruházniuk egy öttengelyes szerszámgépbe.

„Jó pár éve volt az utolsó komolyabb beruházásunk – mondta Massimo Capecchi. – Azon kaptuk magunkat, hogy olyan gépet keresünk, amely növelné a cég termelékenységét, hogy egy nagyot léphessünk előre a hatékonyság és a minőség terén. A piacon lévő gépek nagy része túl drágának és túl bonyolultnak bizonyult. A Haas UMC-750 modellben azonban egy olyan öttengelyes gépet fedeztünk fel, amely kiváló ár-minőség arányt képvisel. Nem is kellett tovább keresgélnünk, meghoztuk a döntést.”

Capecchi egy ipari szakkiállításon találkozott először a Haas géppel, mielőtt tárgyalásokba kezdett volna a helyi Haas Gyári Képviselettel (HFO).

Mr. Capecchi megfigyelte, hogy az UMC-750-nel nem csak sokkal gyorsabban gyárthatók le az alkatrészek, de a komplex alkatrészek pontossága sem szenved csorbát. A kevesebb beállítás miatt kisebb az esély arra, hogy a végtermékben valami pontatlanság legyen.

Mr. Capecchi megfigyelte, hogy az UMC-750-nel nem csak sokkal gyorsabban gyárthatók le az alkatrészek, de a komplex alkatrészek pontossága sem szenved csorbát. A kevesebb beállítás miatt kisebb az esély arra, hogy a végtermékben valami pontatlanság legyen.

„Tudtuk, hogy olyan gépet választottunk, amelyet különálló működésre terveztek, és amellyel könnyen legyárthatjuk a korábban három- és négytengelyes gépekkel készült alkatrészeket – mesélte. – A Haas UMC-750 segítségével több munkát tudunk elvégezni, mivel alkalmasabb a bonyolultabb alkatrészek megmunkálásra, amelyek gyártására egyre nagyobb az igény.” Ha a Haas nincs, a Capecchi fivéreknek mélyen a zsebükbe kellett volna nyúlniuk, hogy egy költségesebb alternatívát finanszírozni tudjanak.

A cég 5–200 tételes sorozatokat gyárt, de a 15–20-as sorozatnagyság a leggyakoribb. A viszonylag rövid sorozatok gyártása esetén az UMC-750 átállításának egyszerűsége és gyorsasága elengedhetetlen a termelékenységi és termelési célértékek teljesítéséhez.

„A cél az, hogy folyamatosan javítsuk az elvégzett munka pontosságát és minőségét, ugyanakkor az átfutási időt is csökkentsük. Ezt pedig úgy tudjuk elérni, hogy az UMC-750 modellhez hasonló öttengelyes gépek egyszerre, egy beállítással több alkatrészoldalt is meg tudnak munkálni” – magyarázta Capecchi. Ez egy olyan előny, amelyet más, nagyobb műhelyek már jó ideje ki tudnak használni. Az öttengelyes technológia azonban eddig nem fért bele a kisebb vállalkozások költségvetésébe.

Massimo Capecchi  és testvére, Andrea a cég társtulajdonosai, melyet apjuk 1962-ben alapított.

Massimo Capecchi és testvére, Andrea a cég társtulajdonosai, melyet apjuk 1962-ben alapított.

A Capecchi fivérek saját bevallásuk szerint kiváló támogatásban és segítségben részesültek a Haas részéről, mind az UMC-750 2014 októberi megvásárlása és telepítése során, mind pedig azóta. A Haas vezérlése a többi géphez képest különösen egyszerűnek bizonyult, emlékszik vissza Massimo Capecchi, és az utóbbi hónapokban a cég fokozatosan egyre több munkát végeztet az új géppel.

„A jelenleg a gépben lévő munkadarabok gyártását például csak nemrég óta végzi a gép. Azért döntöttünk úgy, hogy ezeket átvisszük az UMC-750-re, mert azon sokkal gyorsabban legyárthatók. Ebben az esetben azonban nem csupán a ciklusidőről van szó, hanem komplex alkatrészek révén a pontosságról is. A kevesebb beállítás miatt kisebb az esély arra, hogy a végtermékben valami pontatlanság legyen” – tette hozzá Capecchi. Ez kevesebb selejtet és megbízhatóbb szállítást jelent, ami minden gyártóvállalat számára létkérdés, különösen, ha a Capecchi Srl-hez hasonlóan még 50 évig a piacon szeretne maradni.

Forrás: Haas

További információ:

A Haas Automation INC. hivatalos honlapján.