Fémalk Zrt. – A vállalat, ahol egy dolog állandó: A változás

A legnagyobb tisztán magyar tulajdonú autóipari beszállító nyomásos alumínium öntöde szinte páratlan növekedést produkált az elmúlt években, amikor néhány milliárd éves forgalmú cégből húszmilliárdos, több mint hatszáz főt foglalkoztató nagyvállalattá fejlődött. A FÉMALK időben megkezdte a felkészülést a növekedésre, és a fejlődés sohasem állhat meg.

Az első FÉMALK nevet viselő vállalkozást 1989-ben alapították. Jogutódja a FÉMALK Zrt. több társaságiforma-váltást követően ma a legnagyobb tisztán magyar tulajdonú öntöde. A vállalat alaptevékenysége nyomásos alumínium öntvények előállítása elsősorban az autóipar számára. A FÉMALK öntvényei az összes ismert autómárkában megtalálhatók közvetlen vagy a vállalat nemzetközi autóipari partnerein keresztül történő beszállítás révén.

szerszamtervezes_009

Megoldáskeresés a növekedés támogatására

A FÉMALK Zrt. 2007 nyarán kezdett integrált vállalatirányítási rendszert keresni, és a kiválasztással a vállalat  IT-területért felelős vezetőjét, Herczku Andrást bízták meg. Az ekkor még néhány milliárd éves árbevétellel rendelkező cég szigetrendszerekkel támogatta üzleti folyamatait: részben házon belül, részben külső szállító által fejlesztett egyedi megoldások támogatták a raktár, a termelés, a kiszállítás és a könyvelés működését. A FÉMALK azonban tisztában volt növekedési potenciáljával és azzal, hogy az évi 10-20 százalék közötti növekedés a termelés, a logisztikai volumen és a foglalkoztatotti létszám olyan mértékű bővülését fogja jelenteni, amelyet már lehetetlen integrált informatikai megoldás nélkül támogatni. A vállalat megvizsgálta a piacon elérhető ERP-rendszereket, és letette voksát az IFS Applications mellett. „Mivel a meglévő termelést és kiszállítást támogató rendszereket én fejlesztettem, tisztában voltam vele, hogy a FÉMALK folyamatosan változó vállalat, ahol folyamatosan új igények keletkeznek az informatikai rendszer iránt. Ezért nem csak a funkcionalitást vizsgáltam a potenciális rendszereknél, hanem a technológiát is, hogy mennyire rugalmas az adott rendszer, miként lehet vele kielégíteni a szüntelenül jelentkező új igényeket, adott esetben a rendszer szállítójának beavatkozása nélkül” – emlékszik vissza a kiválasztási folyamatra Herczku András. „Végül sokat nyomott a latba az is, hogy az IFS Applications rendelkezett beépített dokumentumkezelő rendszerrel” – tette hozzá Herczku András.

nyomasos_aluminiumonteszet_010 teszteles_010

Előremenekülés

Mire a FÉMALK kiválasztotta jövőbeli ERP-rendszerét, megérkezett a 2008-as globális pénzügyi válság, amely a világ autóiparát különösen érzékenyen érintette. Érthető volt tehát, hogy ebben az időszakban a FÉMALK is a piacai megtartásával volt elfoglalva, ám ahelyett, hogy elhalasztották volna az ERP bevezetést, mintegy előremenekülve belevágtak a projektbe. „Mivel első ERP bevezetésünk előtt álltunk, nem tudtuk pontosan, mire számíthatunk, ezért nagymértékben támaszkodtunk az IFS Hungary gyártóipari tapasztalataira, tanácsaira. A fő célunk az volt, hogy minden információ egyetlen rendszerből legyen elérhető és a munkatársaknak csak egy programban kelljen dolgozniuk.” – emlékszik vissza a bevezetésre Szentes Zsolt, a FÉMALK Zrt. cégvezetője, aki a bevezetés idején még gazdasági vezetőként dolgozott. „Az IFS Applications a korábbi rendszerekhez képest minőségi és mennyiségi ugrást is jelentett. A kezdeti ellenállás után lassan mindenki rájött, hogy mennyivel rugalmasabb, mint a korábbi megoldások, gondolok itt elsősorban a keresési lehetőségekre, új lekérdezések előállíthatóságára vagy új mezők létrehozhatóságára” – tette hozzá Herczku András.

termekfejlesztes_007 termekfejlesztes_014

A fejlődés újabb mérföldköve

A FÉMALK Zrt. 2013-ra gyakorlatilag kinőtte csepeli telephelyét, ahol fizikailag nincs lehetőség a további bővülésre. Ezért a Dunavarsányi Ipari Parkban több milliárdos beruházással új telephelyet létesített, és a tervezésnél a belső logisztikai folyamatok optimalizálása volt a fő szempont. „A dunavarsányi telephelyen egy újfajta szemléletet és működési módot fogunk bevezetni” – mondta Herczku András. „Munkaszervezési szempontból új kihívás lesz a két telephely együttműködése” – teszi hozzá. A FÉMALK ugyanis továbbra is fent kívánja tartani csepeli telephelyét, noha a kapacitásbővítéseket már kizárólag a dunavarsányi telephelyen fogja végrehajtani. Az ERP-rendszert érintő 2015-ös fejlesztéseknek ezért kulcseleme a többtelephelyes támogatás, valamint a korábbi gyakorlattól eltérő módon működő dunavarsányi üzem megoldásának kialakítása. Hasonló súllyal szerepel a feladatok között az olyan nagyszabású változások végrehajtása a rendszerben, amelyeket a 2009-es éles indulás óta a vállalat folyamataiban, működésében bekövetkezett jelentős változások tesznek szükségessé, de a munkamenet szempontjából célszerű volt megvárni velük az új telephely indulását. 2013 szeptembere óta próba jelleggel a FÉMALK Zrt. munkatársai az IFS Applications projektmenedzsment funkcióit is használatba vették, méghozzá a rendszer legújabb változatában. A verzióval, a funkcionalitással és az Enterprise Explorer felülettel szerzett kedvező tapasztalatok alapján az ERP-megoldás fejlesztését és kiterjesztését már az IFS Applications legújabb verziójában végzik majd el, és az új megoldásnak már a projektmenedzsment-támogatás is integrált része lesz.

Forrás: IFS World

 –

További információ:

A Fémalk Zrt. hivatalos honlapján.

Az IFS hivatalos honlapján.