A Haas CNC gépei készítik a Mercedes-AMG tuningalkatrészeit

A Mercedes-Benz történelme hosszú és sikeres a motorsportversenyek területén. Az 1960-as évek óta az AMG szolgáltatja a versenygyőztes Mercedes járművekben megbújó, finomhangolt motorokat. Az AMG-t a Mercedes két mérnöke alapította független vállalatként, ma pedig a vállalat belső tuningrészlegeként működik.

A Mercedes-AMG gépkocsik sportos stílust, luxust, és mindenek felett lenyűgöző erőt képviselnek. Néhány AMG tulajdonos azonban hiába elégedett a luxussal és a stílussal, még több erőre vágyik – sokkal több erőre. Ezek a Mercedes-AMG tulajdonosok egyre gyakrabban fordulnak a Weistec Engineering vállalathoz, hogy autóikat a teljesítmény következő szintjére emeljék.

Michael Weiss és Steve Atneyel társtulajdonosok a kaliforniai Santa Anában indították útjára a Weistec Engineering vállalatot, hogy kielégítsék saját sebesség iránti vágyukat, majd később a többi Mercedes-AMG tulajdonosét is. „Gépészmérnöknek tanultam – magyarázza Weiss, a vállalat műszaki igazgatója. – Steve és én az utángyártott tuningtartozékok piacán dolgoztunk együtt, és nagyon élveztük, amit csinálunk. Bár amerikai kocsikon, főleg Mustangokon dolgoztunk, a saját autóink Mercedesek voltak. Megláttuk a piaci rést: ezekhez az autókhoz tuningtermékeket lehetne árulni. Így összedugtuk a fejünket, kidolgoztunk egy tervet és megalkottuk a Weistec-et.

„Tuningtermékeket készítünk és szerelünk be a Mercedes-AMG járművekbe” – folytatja. „Kompresszor- és turbókompresszor-bővítések, kipufogórendszerek, sebességváltók, ECU tuningmegoldások, hajtásláncok – minden, amitől egy autónak több ereje lesz és jobban kormányozható. A több erő” – magyarázza – „azt jelenti, hogy a platformtól, az ügyfél erőigényétől és attól függően, hogy az autót versenyzésre vagy a CARB (California Air Resources Board) elvárásainak megfelelően szeretnék felkészíteni, a motorok 500-tól jóval 1000 feletti lóerő leadására képesek.” A versenyzésre szánt termékeiket leszámítva a Weistec alkatrészek 50 állam kibocsátási szabályozásának felelnek meg.

Mercedes-AMG Haas_3

A Weistec kifejezetten a következő típusokhoz tervezi termékeit: E55 AMG modell M113K motorral, SLS AMG modell M159 motorral, és a „63”-as AMG-modellek – mint a CL63 AMG és az E63 AMG – M156 és M157 motorokkal. Minden alkatrész tervezése a Mercedes stílusát igyekszik továbbvinni, így kinézetük, illeszkedésük, valamint kiváló tervezésük és anyagaik is megfelelnek a gyári alkatrészeknek.

A Weistec kompresszorokhoz például olyan kiváló minőségű öntvényeket használnak, amelyek nagyon közel állnak a Mercedes stílusához. Ezek a kompresszorok 18 000-es fordulatszámra és 10 psi nyomás leadására képesek.

A versenyautókhoz készült kompresszorok több mint 30 psi nyomás leadására és 30 000-es fordulatszámra képesek. A kompresszorokat nagy teljesítményűnek és megbízhatónak tervezték, alkatrészeik precíziós megmunkálással készülnek, a Weistec Haas VM-3 CNC formakészítő VMC és az ST-30 esztergálóközpont tűréshatárainak megfelelően. A kompresszorok tökéletesen illeszkednek a motorokhoz, és a kiegészítő Weistec alkatrészekkel problémamentesen működve hatékonyan közvetítik az erőt a kerekekhez. Emellett a Weistec ECU tuningmegoldásaival a kompresszorrendszerből kihozható a maximális teljesítmény.

„Ami leginkább megkülönböztet minket a versenytársainktól, az az, hogy nagyon jó rendszerünk van a hardverek és a szoftverek összeépítésére, ami biztosítja a megfelelő működést – emeli ki Steve Atneyel operatív igazgató. – Termékeink így képesek megfelelni a CARB szabályozásoknak. Rengeteg OEM-integráció létezik, így nagyon át kell gondolnunk mindent. Néhány gyártó csak hardvert gyárt, néhány csak szoftvert. Mi mindkettőt gyártjuk, és nagyon jól össze tudjuk illeszteni őket.

„Tíz éven át dolgoztam számítógépes kalibrálóként a Fordnál, a Chryslernél és más amerikai autómárkáknál – teszi hozzá Atneyel – de a Mercedesen mindig csak hobbiként dolgoztam. Mellékesként vagy a munkaidő után csináltuk. Mindig én csináltam a kalibrálást, de üzleti diplomám is van.

Így az üzleti résznél Mike a tervező és én vagyok a kalibráló. Ez a két készség nagyon jól kiegészíti egymást. Egymás tökéletes kiegészítése kell ahhoz, hogy minden jól működjön.” És a Weistecnél tényleg minden jól működik. Csak az utóbbi négy év alatt a vállalat hírnevet szerzett azzal, hogy tuningtermékeik és szolgáltatásaik nem rontják a megbízhatóságot.

„Több Mercedes világrekordot állítottunk fel, de ügyfeleink nagyrészt a negyedmérföldes időmérések eredményeire és a 0–60 mérföldes gyorsulásra kíváncsiak – meséli Weiss. – A negyedmérföldes gyorsulásban már kétszer megdöntöttük a saját rekordunkat, és épp most a Mercedes világrekord körülbelül 9,60 másodperc és 246 km/h feletti sebesség. Ezt a mi 6,2 literes, M156 kompresszoros motorunkkal érték el egy CLK63 AMG-ben. A gyári változatot szívómotorral szerelik, és mi szereljük rá a kompresszort és az összes kiegészítő alkatrészt, amelyek a teljesítmény növekedése miatt szükségesek: ilyen például az elektronika, a köztes hűtők, a sebességváltó, az olajhűtők és minden egyéb.”

Mercedes-AMG-Haas_kiemelt1

„Ez a kompromisszumok nélküli teljesítmény – hangsúlyozza Atneyel. – A termékeink beszerelésekor nem rontjuk a gépkocsik vezethetőségét, kinézetét, minőségét vagy luxusát. Szenvedéllyel csináljuk, amit csinálunk, ezért minden olyan kifinomult, akár a gyárból kigördülő AMG Mercedes. Ezt manapság nemigen látni ebben az iparágban. A más vállalatok által forgalmazott alkatrészek esetében sok a kompromisszum, és mi ebből a szemszögből nyújtunk valami újat ügyfeleink számára. Kompromisszumok nélkül.” *Bár az AMG-verzióban egy 6,2 l hengerűrtartalmú V8-as motor működik, a Mercedes szeret hű maradni a gyökereihez, és a „6.3L V8” jelölést, illetve a „63”-as modellmegjelölést használja, ezzel is tisztelegve a híres Mercedes 300SEL 6,3 literes motorja előtt, amelyet az első S-osztálynál használtak.

A Weistec a Haas CNC-marógépekre épít, amelyekkel precíz, kompromisszummentes termékeket gyártanak, és amelyek segítségével megadhatják ügyfeleiknek az ígért minőséget.

„Úgy gondolom hogy a Haas vállalattal való együttműködésünk nagyon jó volt – már a helyi forgalmazótól kezdve – mondja el Weiss. – Hozzáértőek, szimpatikusak és nagyon segítőkészek. Engedélyt kértek az alkatrészek megtekintésére, hogy megértsék, mit csinálunk, és arra koncentráltak, hogy nekünk mire van szükségünk, és ezt hogyan tudnánk a legkönnyebben elérni.

„Megbeszéltük, hogy mely gépekre lenne szükségünk egy hétig vagy annál tovább – emlékezik vissza Weiss.

– Megbeszéltük az asztalméreteket, a fordulatszámokat, minden részletet, és a Haas ebben is segítségünkre volt. Végül a VM-3 formakészítő függőleges megmunkálóközpont és az ST-30 esztergálóközpont mellett döntöttünk. A VM-3 alapkiépítésben kínálta azokat az opciókat, amelyeket szerettünk volna, így kevesebbe került, mintha egy másik modellt bővítettünk volna. Ezek az első CNC gépeink, és nagyon elégedettek vagyunk mind a gépekkel, mind a szervizzel. „Különösen szeretjük az ST-30 alkatrészelkapó részét, amely az ajtón keresztül leállás nélkül adja ki egy tálcára az alkatrészeket” – teszi hozzá. „Ezzel rengeteg időt spórolunk. A VM-3 funkciói között szerepel a bemérés, a programozható hűtőfolyadék-fúvóka, az extra világítás és még sok más. Gépeink tökéletesek a gyártási folyamatainkhoz. A gépeket alaposan kihasználjuk, de eddig nem lehetett panasz a megbízhatóságukra. Nem csak alumíniumot munkálnak meg egész nap, de sok rozsdamentes acélt és némi InconelTM-t is – nagy terheléssel. Sokszor a végletekig dolgoztatjuk a szerszámokat.”

„Az ST-30 készíti az alkatrészeink nagy részét, mivel rengeteg szíjtárcsát és kerek alkatrészt gyártunk – emeli ki Atneyel. – De ezek közül sok a VM-3-on kap egy végső finomítást, így több készüléket használunk a marógépen. Vezető gépkezelőnk híres arról, hogy szeret elrugaszkodni a megszokott dolgoktól, így mindig módot talál rá, hogy egy készülékkel több hasonló alkatrészt is támogasson.”

„Általában az asztalon kevés alkatrész van, amelyeket több készülék rögzít – teszi hozzá Weiss. – Minőségi gyártók vagyunk, így valamiből néha gyorsan 30 darabra van szükségünk, galvanizálva, használatra készen.”

A Weistec ahol csak lehet, csúcstechnológiát használ. Gyakran készítenek gyors prototípusokat házon belüli 3D-s nyomtatójukon, mielőtt a megmunkálóközponttal elkészítenek egy tesztalkatrészt. A nagyobb, összetettebb 3D modelleket kiküldik gyors prototípusgyártásra. A 3D prototípusokat az elhelyezés és a tervezési elképzelések ellenőrzésére használják, így csökkentik a költségeket. Ezzel a technológiával egy olcsó, gyorsan és rugalmasan módosítható modellt készítenek a teszteléshez, mielőtt a jóval drágább megmunkálási időt és anyagokat igénybe vennék. A megszokott minőségbiztosítási mérőműszerek mellett a Weistec minőség-ellenőrzési osztálya rendelkezik egy Faro hordozható 3D mérőkarral, amely lézeroptikai leolvasóval és tapintókkal van felszerelve. A számítógép által generált beolvasás a hüvelyk öt tízezrede (0,0005″) pontosságú méréseket tesz lehetővé. A beolvasott képek forgathatók és a képernyőn átalakíthatók, így látható lesz, hogy az alkatrész hogyan fog kinézni beépítés után a gépjárműben.

Mercedes-AMG Haas_2

A Weistec a motor nélküli motorteret is beolvassa, és a képeket felhasználva ellenőrzi az ütközéseket. A motorról készült beolvasott képeket az új alkatrészekkel felszerelve „visszaillesztik” a motortér beolvasott képébe, így láthatják a még módosításra szoruló helyeket. Ez a „fordított tervezés” azért szükséges, mert a Mercedes nem adja közre az utángyártók számára a modelleket és tervinformációkat. Ezzel a technológiával gyorsabb méréseket lehet végezni, és abban is segít, hogy az alkatrészek illeszkedjenek és szabadon működhessenek.

A Weistec Engineering minősége nemzetközileg is elismert. Legtöbb tuningolásuk és alkatrészeladásuk a külföldi vevők felé irányul, akik általában fiatalok, sikeresek, és szenvedélyesen szeretik a tökéletességet, a stílust és a teljesítményt. Azonban az utóbbi időben máshol is szükség van a Weistec szakértelmére.

„Az emberek látják a termékeink minőségét, és arra kérnek bennünket, gyártsunk számukra alkatrészeket. Így rengeteg magánmunkánk van – mondja Atneyel. – minőség, a felszerelés és a tervezés nagy része a mi érdemünk, csak nem adjuk hozzá a nevünket. Vállalatunk ebben az irányban is terjeszkedni fog, mert más beszállítók látják, hogy lelkiismeretesen tökéletesre szeretnénk gyártani termékeinket.

„Természetesen rengeteget beszélünk arról, hogy merre tart a vállalat” – teszi hozzá Atneyel. „Szenvedéllyel csináljuk. Vannak általunk tervezett termékek, és amelyeken folyamatosan gondolkodunk. Olyan termékek, amelyek új pályára állíthatják a vállalatot. Ezek a termékek megkülönböztethetnek minket a versenytársaktól, és még sikeresebbé tehetnek bennünket. Ráadásul több platformon is meg szeretnénk jelenni. Versenytársaink húsz éve vannak a szakmában, mi csak négy éve. Minden platformot lefedtünk, amit ők, csak sokkal mélyebben. Készen állunk a terjeszkedésre.”

„Az elég jó nem elég jó – jelenti ki Weiss. – A jót felül kell múlni, és jobbnak kell lenni. Számos megrendelésünk a világ másik feléről érkezik. Vannak megrendeléseink a Közel-Keletről, ahol a hőmérséklet plusz 50 ̊C, és Oroszországból is, ahol akár –40 ̊C is lehet. Minden anyagnak, bevonatnak, szíjnak, még a számítógépes kalibrálásnak is, mindennek tökéletesen kell működnie. Úgy kell megtervezni őket, hogy a legextrémebb körülményeket is túléljék, gyártásuk ezért rengeteg időbe, erőfeszítésbe és energiába kerül.

„Tehát a minőség kiemelkedően fontos – összegzi Weiss. – Más világ van odakint. Az autós internetközösségek fontos részét képezik a nagy egésznek, így ha egy ember jó élményekkel lép fel az internetre, akkor mutat pár képet, esetleg videót. Marketingszempontból ez nagyon fontos. Ha jó a terméked, nagyon hamar híre megy – de még hamarabb, ha a termék rossz. A mi gondolkodásmódunk szerint nálunk nincs helye egyetlen elégedetlen ügyfélnek sem.”

Forrás: Haas

További információ:

Haas Automation Inc. honlapján.

A Weistec Engineering honlapján.