A gokart karburátorokra szakosodott Vamec is a Haas szerszámgépeit választotta

Az olasz Vamec a gokartverseny-csapatoknak készített karburátorok piacvezető tervezője és gyártója. A vállalat együtt fejlődött a gokartozással, ahogyan az a hétvégi hobbiversenyzők időtöltéséből egy világszerte versenyszerűen űzött motorsporttá vált. Eközben a Vamec fejlesztette és bővítette termékkínálatát, annak ellenére, hogy egyes gépeinek használata „kihívást” jelentett. Ma már azonban pozitívabbak a kilátások. A vállalat nemrégiben Haas CNC-szerszámgépekbe, többek között egy UMC-750 univerzális megmunkálóközpontba ruházott be, és most élvezi a sebesség, pontosság és hatékonyság új szintjét. Vamec A Vamec srl központja Bologna közelében található. Ez a régió híres a motorsporttal kapcsolatos örökségéről. Modena városa, Enzo Ferrari versenyautó-tervező szülőhelye, a Maserati és a Lamborghini otthona könnyen megközelíthető. A legendás imolai F1 versenypálya és a Torro Rosso F1 csapat székhelye is itt található a szomszédban.

VamecA Vamec iroda falain fiatal gokartsztárok fotói lógnak – a cég egykori ügyfelei közé tartozik a későbbi Forma–1-es világbajnok Michael Schumacher és Ayrton Senna is.

A versenyzés a Vamec vérében van. A cég alapítója, Vincenzo Vannini fiatalkorában szenvedélyes gokartversenyző volt, aki először 1968-ban gurult ki a pályára. Ezt követően különböző nemzetközi csapatok felkészítőjeként, szerelőjeként dolgozott, és csak ezután alapította meg a Vamec vállalatot 1994-ben azzal a szándékkal, hogy célirányosan tervezett alkatrészeket fog gyártani egy olyan sportág számára, amely addig csak motorbiciklik, traktorok és fűnyírók szokványos alkatrészeit használta.

Körülbelül 20 évvel később Vincenzo fiai – Matteo és Fabiovezetik a műhelyt és az üzleti adminisztrációt, a Vamec pedig világelsőnek számít a kifejezetten versenyzésre tervezett alkatrészek, kiegészítők és felszerelések tervezése és gyártása terén. A cég Tryton sorozatú karburátorait például olasz és nemzetközi versenycsapatok is használják.

Az utóbbi években a gokartsport rengeteget fejlődött, és ugyanolyan versenyszellem és professzionális mentalitás tapasztalható itt is, mint a motorsport csúcsán, ahová a gokartversenyzők törekednek. Mindenki ismeri, milyen sikereket érhetnek el a tehetséges ifjú versenyzők, ha bekerülnek a Forma–1 világába. Ez is egy lehetséges út a hírnév és a gazdagság felé, amelybe sokan hajlandóak befektetni.

A Vamec is sokat fektetett ebbe a sportágba: számos CNC-szerszámgépet vásárolt és további alkatrészekkel bővítette katalógusát: különböző motorokat, karosszéria-alkatrészeket, állványokat, szorítókat és egyéb szerszámokat szállítanak a csapatoknak és egyéni versenyzőknek szerte a világon. A közelmúltban a vállalat Moto 3-as versenyzéshez is gyártott motoralkatrészeket, és még egy kaliforniai gyűjtő Forma–1-es Ferrarijához is készített utángyártott alkatrészeket.

Az alapító szerint a Vamec fő célja az ügyfelekkel való lehető legszorosabb kapcsolat ápolása. Ez a megközelítés a sportágat belülről ismerő ember stratégiája, hiszen Vincenzo nagyon is jól tudja, milyen versenyezni és egy csapatot irányítani, illetve teljesen átérzi, hogy milyen értékes a jó háttértámogatás. „Rengeteg vállalat gyárt és árusít átlagos cserealkatrészeket, de mi fejleszteni is szeretnénk a kapcsolatunkat az ügyfeleinkkel, hogy a lehető legjobb támogatást biztosíthassuk számukra” – mondja Vincenzo.

A Vamec hosszú évekig ismert, távol-keleti gyártók CNC-szerszámgépeit vásárolta, egészen addig, amíg 2013-ban Vincenzo meg nem rendelte az akkor megjelent Haas UMC-750 univerzális megmunkálóközpontot. „Először nem hittük el, hogy milyen értéket kínál az UMC – emlékszik vissza a cégalapító. – Nagyon jó dolgokat hallottunk a Haas gépeiről, ezért annak ellenére megrendeltük a gépet, hogy tudtuk, nemrégiben jelent meg a piacon, és a szállítási idő is elég hosszú.” Vamec Eközben a Vamec más Haas szerszámgépeket is megvizsgált, hogy hasonló minőséget és teljesítményt kínálnak-e azok is. Hamar eldöntötték, hogy beruháznak egy VF-2SS nagysebességű függőleges megmunkálóközpontba, amellyel leginkább az egyedi háromtengelyes munkákat végzik majd. „Az összes többi gépünk le volt foglalva, így szükségünk volt még egyre – magyarázza Matteo. – A VF-2SS ára és az általa kínált teljesítmény ismét nagyon vonzónak bizonyult. Amint üzembe helyeztük, rögtön áttettünk rá egy-két munkát a mellette lévő japán gépről. Kellett ugyan végeznünk néhány aprócska változtatást a programon, hogy fusson a Haas gépen is, de azután minden simán ment. Az első legyártott darabnál nem is akartuk elhinni! A Haas gépe jobban végezte el a munkát, mint a nála sokkal többe kerülő szerszámgép. A felületmegmunkálás szebb volt, és a ciklusidők is rövidebbek voltak.”

Egy kis idővel később, 2013 júliusában a vállalat átvehette a saját UMC-750-es szerszámgépét, amellyel hamarosan 70-80 különböző alkatrészt, főleg egyedi darabokat kezdett gyártani.

„Új dolog volt számomra, hogy öt tengelyben gondolkozhatok, így eleinte lassan jöttem bele – emlékszik vissza Matteo. – Nem arról van szó, hogy nehéz használni a gépet, éppen ellenkezőleg, a kezelés megegyezik a VF-2SS gépével, tehát ez rögtön ismerős volt. A folyamat CADCAM része különbözik inkább, és ezt tartott egy kicsit tovább megtanulni. Természetesen idővel a pontosság és a képességek iránti igény csak növekedni fog, de jelenleg nagyon jó helyzetben vagyunk azzal, hogy egy olyan megfizethető, kiváló géphez férünk hozzá, mint az UMC.” Vamec A Vamec sikeres diverzifikációs erőfeszítései ellenére továbbra is a gokartalkatrészek maradnak a vállalkozás üzleti tevékenységének középpontjában. A vállalat lenyűgöző, 250, a világ minden tájáról származó tagot számláló ügyféllistával rendelkezik, és legutóbb az Egyesült Államokban és Brazíliában adódtak fejlődési lehetőségeik.

„A gokartozás egy alacsony költségvetésű, amatőr sportból egy technikai, kiemelkedően finanszírozott sportággá nőtte ki magát – mondja Matteo. – Ez már semmiképpen sem az az iparág, amelyben az édesapám kezdett annyi évvel ezelőtt.” Még csak nem is az, amelyikben a Sennához és a Schumacherhez hasonló versenyzők kezdték a saját karrierjüket. Ma már a FIA (Fédération Internationale de l’Automobile) szabályozza a gokartsportot, és az új termékeknek meg kell felelnie a szervezet előírásainak. Magától értetődően ez további költségeket jelent, csakúgy mint az amerikai egészségügyi vállalatok esetében, akik az FDA (Food and Drug Administration) szoros megfigyelése alatt működnek.

„Szerencsére a Haas gépek által biztosított technológiával azt tehetjük, amit csak szeretnénk, gyorsan és költséghatékonyan – foglalja össze Matteo. – Emellett nincs szükségünk további gépek lízingelésére vagy nagy kölcsönök felvételére; ezek a gépek megfizethetőek és megbízhatóak.”

Bár Matteo elektronikát tanult, folyamatosan ápolta a gépészet iránt érzett szenvedélyét is; a legújabb Vamec karburátor az ő tervei alapján készült. Saját magát képezte és remek példával szolgál arra, hogyan válhatnak találékony, szorgalmas emberek egy ipari ország gazdaságának nélkülözhetetlen tagjaivá, ha hozzáférhetnek a megfelelő technológiákhoz. Olaszország régi, előkelő örökséggel büszkélkedhet a motorsportok és a nagy teljesítményű sportautók területén, ez pedig a szenvedélyes és tehetséges emberekkel kezdődött. A műhelyben működő Haas CNC-szerszámgépeivel a legújabb generáció, soraiban Matteo és Fabio Vanninivel, továbbra is biztosíthatja, hogy az ország motorsportipara hosszú és kiváló jövő elé nézzen.

Forrás: haas.com

További információ:

A Haas Automation Inc. honlapján.

Vamec srl honlapján.