NCT 201 – a nyugalom garanciája 6. rész: Szerszámgépek pontosságának növelése az NCT 201 vezérlőben

„Az NCT minden problémára talál megoldást! A NCT márka nem más, mint betartott ígéret. Jelkép, amely egy különleges élményt szavatol.”

1. Irányváltási hiba kompenzáció

Ez minden szerszámgépvezérlő legalapvetőbb kompenzációja. A legtöbb esetben a szánok haladó mozgása a forgómozgást végző szervomotorok elfordulásából keletkezik. A forgómozgást haladóvá átalakító mechanizmusban természetesen meglévő illesztési hibák és rugalmassági hatások következtében, irányváltáskor a motor egy ideig úgy fordul, hogy a haladó mozgást végző elem még nem mozdul meg. Ezt az elmozdulás hiányt egészíthetjük ki a BackLash paraméterre beírt értékkel, amellyel a lineáris és forgó tengelyek egyaránt kompenzálhatók.

2. Lineáris pontosság kompenzáció

Egy szerszámgép pozícionálási pontosságának bemérésére a leggyakrabban használt és egyben a legmegfelelőbb mérőeszköz a lézer interferométer, amivel széles mérettartományban 0,1 mikronos felbontással megmérhetjük elmozdulásról elmozdulásra a nyugalmi helyzetben lévő tengelyek tényleges pozícióját. A mérési eredmények a CNC vezérlő Pitch Error Compensation paramétermezőjében tárolhatók és az itt található adatok alapján a CNC szoftver minden rácspontban a táblázat adatai alapján módosítja a mért pozíciót. A lézeres mérést az adott tengelyen mindkét irányban elvégezve, az irányváltási hiba kompenzáció is automatikusan teljesül.

IMG_3516

3. Irányváltási gyorsítás kompenzáció

Ez a kompenzálás jelentősen csökkenti egy szervótengely lengéshajlamát és növelhető általa egy mérőléccel felszerelt szerszámgép dinamikája még nagyon „lötyögős” mechanika esetén is. Megmunkálásnál, alacsony előtolás mellett vagy körátmeneteknél a nagy irányváltási hiba lejárása alatt a szervomotor sebessége éppen akkor lesz a legnagyobb, amikor a szánok megmozdulnak. Ebből legtöbbször egy nagyon nehezen kezelhető lengésre hajlamos állapot alakul ki. Az irányváltási gyorsítással irányváltáskor hirtelen felgyorsítjuk a szervomotor sebességét és egy beállított idő, vagy út határ elérése után visszaállítjuk az alapjel kiadását az érvényes értékre. Ezt úgy kell beállítani, hogy amikor a tengely éppen megmozdul, már a programozott sebesség paranccsal rendelkezzen a szervóhajtás.

4. Tapadási kompenzáció

Azokon a tengelyeken, amelyeken a nyugalmi állapot letapadáshoz vezet, jól használható a tapadási súrlódási kompenzáció. A paraméteren beállított sebesség impulzussal mintegy „belerúgunk” a tengelybe úgy, hogy az megmozduljon és amint megmozdult, a kompenzáció szabályozó mechanizmusa már vissza is veszi a sebesség parancsot normál értékre. Ezzel megakadályozzuk, hogy a letapadás következtében a tengely lemaradása megnövekedjen és emiatt sebességtúllendülés keletkezzen, ami a szabályozási kör dinamikáját jelentősen lerontaná.

IMG_8872

5. Egyenesség kompenzáció

Egy szerszámgépen a pozícionálási pontosság mellett nagyon fontos a tengelyek mozgásának egyenessége is. A gépépítők természetesen arra törekszenek, hogy a gép geometriája, így az egyenessége is a legjobb legyen, de egy bizonyos érték fölött már nem lehet, esetleg nem is érdemes a pontosságot a mechanikai illesztések finomításával növelni. Ebben a tartományban tesz nagyon jó szolgálatot az egyenesség kompenzáció. Ahhoz, hogy feltöltsük az idetartozó paramétermezőt, először ki kell mérnünk a tengelyek mozgásának egyenességi hibáját. A mérési eredményeket a paramétermezőbe betöltve a vezérlő gondoskodni fog arról, hogy egy adott pozícióban a mozgás irányára merőleges tengelyek az ott érvényes egyenességi hibaértékkel elmozduljanak.

6. TDC (hőkompenzáció) Hődeformáció kompenzálása hőmérséklet mérés alapjánimage (6)

A szerszámgépek lineáris tengelyei hődeformációjának kompenzálására a mérőléccel történő közvetlen pozíciómérés a tökéletes megoldás. Nagy gondot jelent viszont azoknak az elemeknek a deformációja, amelyeknek a közvetlen mérését nem, vagy csak nagy nehézségek árán lehetne megvalósítani. Ilyen eleme egy C állványos marógépnek például az orsóház. Az orsóházat fűti a csapágyazása, a főmotorja, hűti a hűtővíz és a főmotor illetve a főorsó aktív hűtése. Az itt kialakuló hődeformációt az NCT vezérlőbe integrált, gépmodell alapú öntanuló szoftverrel kompenzáljuk, amit az orsóházon elhelyezett hőmérsékletmérő szenzorok jelei alapján valósítunk meg.

Kérjük, kövesse eredményeinket az interneten is. A Facebook segítségével igyekszünk minden emberhez eljuttatni a hírt: “Van egy maroknyi megszállott Budapest XIV. kerületében és Taksonyban, akik napról napra bizonyítják, elszántsággal és végtelen munkabírással a magyar ipari elektronikai fejlesztésnek és gyártásnak van helye a világban. Hatalmas erőfeszítéssel újra felragyoghat magyar szerszámgépgyártás csillaga.”

tap2

Folytatjuk…

2014-ben is szeretnénk Önökkel, Önökért, a közös sikerekért dolgozni!

Írta:  NCT – Gondolj egy nagyot, gondolj lilában!

További információ:

Az NCT Ipari Elektronikai Kft. honlapja

Apostol Attila e-mail: apostol@nct.hu