Zenészből lett alkatrészgyártó, egy igazi Haas sikertörténet!

A robogók kétségkívül a legnépszerűbb közlekedési eszközök Tajpejben, Tajvan nyüzsgő fővárosában. Két vállalat, a Marus Performance és az Artitek közösen gyártanak egyedi motorkerékpár-alkatrészeket, különösen az olasz motorkerékpárok kedvelői számára. A két tulajdonos, Maru Shen és Jeffrey Chen még egy dologban egyetért: mindketten nagyra becsülik a Haas szerszámgépeket.

maru_5Régebben a nyugati fogyasztók számára a „Made in Taiwan” egyenértékű volt a hamisított áruk fogalmával, noha az ázsiai tigris egy teljesen új gazdaságot épített ki a gyártóiparra támaszkodva.

Napjainkban Tajpejnek, az ország fővárosának keskeny sikátoraiban munkálkodik a gyártók új nemzedéke. A régi barátok, Maru Shen és Jeffrey Chen egy ideig nem találkoztak, és amikor újra felvették egymással a kapcsolatot, rádöbbentek, hogy mindketten Haas CNC szerszámgépek segítségével termelik meg a kenyérre valót.

Mostanában, amikor épp nem egy motoros túrát szerveznek pompás Ducati, MV Augusta és Vespa gépeiken, utángyártott alkatrészeket terveznek és gyártanak le a hozzájuk hasonló appassionati motorosok egyre növekvő táborának.

Tajpej bolondul a motorkerékpárokért. A legfrissebb (2010-es) elérhető adatok szerint 13,4 millió regisztrált motorkerékpár fut a főváros és környékének utcáin, ami hivatalosan is a legtöbb egy főre jutó motorkerékpárt jelenti a világon. Sok oka van annak, hogy a helyiek ennyire ragaszkodnak a kétkerekű járművekhez. A város keskeny utcáin az autók általában a dugókban álldogálnak, ráadásul a motorkerékpárosok ingyen parkolhatnak, és a benzinárak is egyre magasabbak. Nem csoda, hogy mindez a motorok használatára ösztönzi a városlakókat.

A Marus Performance, amelynek a székhelye Tajpejben, a beszállítóként működő gyártóvállalatok egyik központjának számító SanChong negyedben van, eredetileg egy hagyományos motorjavító műhely volt, amely robogók értékesítésével, javításával és karbantartásával foglalkozott.

„Már középiskola óta érdekelnek a motorok, és évekig dolgoztam saját motorkerékpárjaim módosításain” – árulja el Maru. „Amikor saját magunk készítjük el a motorunk valamelyik alkatrészét, akkor természetesen azt szeretnénk, hogy az egyedi legyen, és különbözzön a tömeggyártott alkatrészektől.”

Shen hamar felfedezte, hogy az egyedi motoralkatrészek iránti szenvedélyes érdeklődésével nincs egyedül. A Marus Performance tevékenysége nagyon hamar egy olyan területtel bővült, amely Shennek és feleségének, Gomi Hónak életcélt és kényelmes megélhetést biztosított.

„Nagyon hamar komoly választékot alakítottunk ki az olyan egyedi alkatrészekből, amelyeket meg kellett valahol munkálni. Kezdetben kiszerveztük a feladatot, de ez sok időt és energiát emésztett fel. Rádöbbentünk, hogy ha magunk gyártanánk le az alkatrészeket, akkor valószínűleg jobb eredményre jutnánk, ezért felvettük a kapcsolatot olyan vállalatokkal, amelyek CNC szerszámgépeket árultak.”

Shen azt mondja, hogy a Haas Super Mini Mill gépeknek először az árára figyelt fel, de azt is kiemeli, hogy a gépeket viszonylag könnyű volt kezelni olyanoknak is, akik nem rendelkeztek korábbi tapasztalatokkal. Ez fontos szempontnak bizonyult egy olyan vállalkozásnál, amely első lépéseit készült megtenni a CNC-megmunkálás világában.

„Amikor úgy döntöttem, hogy Haas gépet veszek, sok olyan ismertető anyagot találtam azt interneten, amiket más Haas-felhasználók töltöttek fel, és amelyek bemutatták a gépek használatát” – magyarázza Shen. „Végignéztük ezeket az oktatóanyagokat, és rájöttünk, hogy a gépek használata nem is olyan nehéz.”

Amióta üzembe állították a Haas Super Mini Millt, a Marus Performance éves árbevétele elérte az 1,5 millió új tajvani dollárt (50 000 amerikai dollár), ami meglehetősen meggyőző adat.

„2014 elején az exportálásba is bele szerettünk volna vágni, és el is értünk némi haladást ezen a téren” – teszi hozzá Shen. „A legfontosabb, hogy a Haas gép nagyon megbízható, így nem kell leállástól tartanunk. Magabiztosan tudjuk bevállalni a megrendeléseket, és nem kell félnünk attól, hogy esetleg csalódást okozunk az új ügyfeleknek.”

Példaként az MV Augusta nevű olasz motor tanksapkáját hozza fel; ezt a típust nemrég mutatták be Tajvanban. A sapka nagy sűrűségű, 7075-ös, repülőgépeknél is használt alumíniumból készül.

maru_3

„Mivel megbízható Haas szerszámgépet és kiváló minőségű CAM-szoftvert használunk, az áraink nagyon kedvezőek. Csak most kezdtünk bele az MV Augusta póttanksapkák exportálásába, és eddig 50-et készítettünk. Egy darab elkészítése az aprólékos megmunkálási műveletek ellenére is csak egy órát és 15 percet vesz igénybe.”

A lehetséges pótalkatrészek listája természetesen szinte végtelen, de a Shen vállalkozása által gyártott alkatrészek között találhatók például lengéscsillapító készletek, dísztárcsák, lengővillák, féknyeregállítók, karburátorsapkák, fékkarok, kormányrögzítők, motorházfedelek és termosztátházak. A vállalat 12” abroncsokat is gyárt Vespa 946/GTS/GTV robogókhoz. A kovácsolt darabokból készített abroncsokon erőteljes zsebmegmunkálási, profilozási és kontúrozási műveleteket kell végezni.

Artitek CNC

„Maruval hosszú és érdekes a közös múltunk: eredetileg az egyikünk műhelytulajdonos, másikunk pedig az ügyfele volt” – magyarázza az Artitek alapítója, Jeffery Chen. „Évekig nem találkoztunk, amíg el nem indítottam a vállalkozásomat, és ő meg nem talált a Facebookon. Megtudta, hogy ugyanúgy Haas gépeket használok, ahogyan ő is.”

Most a Marus Performance tervezi meg az egyedi motoralkatrészeket, majd elkészíti a prototípusokat és az első darabokat a Haas Super Mini Mill gépen. Ezután a két vállalkozás egyeztet arról, hogyan gyártsák le az alkatrészeket nagyobb mennyiségben, együtt elemzik ki, hogyan lehet tovább finomítani és hatékonyabbá tenni a gyártási folyamatot, és megállapodásra jutnak a kész alkatrészek eladási áráról is.

Az Artitek több Haas gépet is használ, köztük két VF-2SS nagysebességű függőleges megmunkálóközpontot és egy DT1 fúró- és menetfúrógépet. A gépparkot 2013 júliusában egy nagyobb VF-3SS nagysebességű függőleges megmunkálóközponttal bővítették ki. A vállalat egy Haas HRT210SP forgóasztalt is felszerelt az egyik VF-2SS gép negyedik tengelyeként.

art_1

„Leginkább azért választottam a Haas gépeit, mert az Egyesült Államokban gyártják őket, és mert nagyon könnyen kezelhetők” – mondja Chen. „Amikor megvettem az első Haas gépet, semmit nem tudtam a CNC-megmunkálásról, de 12 hét alatt összegyűjtöttem a kellő tapasztalatot. Sok támogatást kaptam a Haas forgalmazótól, aki megválaszolta minden kérdésünket, és megoldott minden felmerülő problémát.”

Shen szerint sok barátja kérdőjelezte meg a döntését, amikor 2010-ben elhagyta eredeti zenészi és hangmérnöki hivatását, és helyette CNC-megmunkálásba kezdett. Többen figyelmeztették, hogy az ipari gyártás hanyatló ágazat, de Shen ezt nem így látja.

„A fejlődés a CNC-megmunkálásban sosem áll le” – jelenti ki. „Olyan technológia ez, amely visszafejlődés helyett előre tör. Ezért a CNC-megmunkálás sosem lesz hanyatló ágazat. Az elmúlt három évben vállalkozásunk gyorsan növekedett, és ezzel megleptünk mindenkit, aki kételkedett bennünk. Úgy érzem, hogy kifizetődött a vállalatba fektetett kemény munka.”

Maru és Jeffrey szenvedélye, eltökéltsége és elhivatottsága, valamint döntésük, hogy megfizethető technológiát alkalmaznak, kétségkívül egyre erősebbé teszi majd vállalkozásaikat.

„Nem csak azt beszéljük meg, hogyan munkáljunk meg motoralkatrészeket, hanem azt is, hogyan tudnánk fokozni a motorozás jelentette élményt, és hogyan lehet olyan alkatrészeket gyártani, amelyek felkeltik az ügyfelek érdeklődését” – mondja Chen. „Ha ezek az alkatrészek kelendőnek bizonyulnak Tajvanon, reménykedhetünk benne, hogy a tengerentúlon is népszerűek lesznek. Minden egyes darab gyönyörűen ki van dolgozva, és támaszkodhatunk CNC-gépeink megbízhatóságára és költséghatékonyságára is.”

Forrás Haas