A BME Paradicsom Csapata bemutatta küllő nélküli agymotoros kerekét

A világújdonságnak számító mérnöki kuriózum bemutatására a május 27-től 30-ig megrendezett Ipar Napjai rendezvényen került sor. A jelentős részben hazai cégek támogatásával készített prototípus következő verziójának gyártása hamarosan indul. A Csapat a tervek szerint a 2015-ös nemzetközi Shell Eco Marathonon, a kategóriájában legrangosabb mérnökversenyen szeretné megmérettetni magát.

A BME-n tevékenykedő Paradicsom Csapat már 2010 óta tevékenykedik az elektromos hajtások terén. Első versenyük óta azonban már eltelt 4 év, ami alatt rendkívül sokat fejlődtek, változott a Csapat profilja, és összetétele is. A kezdetben 5 fős társaság négyszeresére duzzadt, és azóta is folyamatosan növekszik. Jelenleg egy hazai versenyt nyert autóval, Primato E13-mal járnak versenyezni. De a háttérben már folynak a munkálatok következő járművükkel kapcsolatosan is.

HH14_Wheel_03_a

Maga küllő nélküli kerékagymotor koncepciója nagyjából egy évvel ezelőtt fogant meg a tervezők agyában. Mindössze ennyi idő kellett hozzá, hogy a gondolatból egy kézzelfogható és működő prototípus készüljön el. Természetesen nem kis munka van benne: 3 szakmai gyakorlat, majd szakdolgozat keretében készültek el a tervek, melyeket aztán a Csapat szponzorai hathatós támogatásával sikerült is legyártani. A tényleges fizikai munkálatok csak február elején kezdődtek, ám a tesztek már közel egy hónapja tartanak.

A kerékbe a mérnökhallgatók rendkívül sokféle technológiát zsúfoltak össze. A csapágyazást speciális drótcsapágyakkal alkották meg, melyet Németországban egyedileg gyártott le számukra fő szponzoruk, a Franke GmbH. A motorban 42 darab neodímium mágnes is helyet kapott, amelyek körbeforgatásáért a szintén a kerék kerülete mentén elhelyezett 42 darab tekercs felel. A meghajtást a csapat villamosmérnökei a nyár folyamán véglegesítik, mellyel kihasználhatóvá válik a kerék tervezett 5kW-os névleges teljesítménye. Mely ennek akár 3-4-szereséig is túlterhelhető. Alkotásuk olyannyira jól sikerült, hogy elnyerték vele az Ipar Napjai Nagydíj különdíját. Erről, és a kerékről készített a csapat egy összefoglaló videót, amely megtekinthető az alábbi linken:

Természetesen egy járműhöz nem elegendőek pusztán a kerekek. A következő hónapban zajlik majd a formaterv véglegesítése, és annak gyártástechnológiát figyelembe vevő CAD modellezése. A versenyszabályzat őszi fixálását követően pedig azonnal indul a gyártás. A koncepció dizájnját Várdai Péter álmodta meg. Nem félt elrugaszkodni a megszokott formáktól, és egy vad kinézetet kölcsönzött a szokatlan járműnek. A karosszéria sem átlagos üveg- vagy szénszál erősítésű kompozitból, hanem hazai fejlesztésű biokompozitból fog készülni.

 

Forrás:Paradicsom Csapat BME

További információ

A csapat honlapján: http://paradicsomcsapat.hu/

 

Megosztás
[
    ]